Spring naar bijdragen

Ombouw 4.2 > 4.0 H.O. CJ-7


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 174
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

die luchtinlaat ziet er mooi uit!!!

Mooie uiteen zetting van je verbouwing van de Jeep.

Ik ben zelf ook bezig met een verbouwing van een Wrangler YJ van 1987 naar een Wrangler YR

De R staat hier voor Nissan GR. Ik heb hiervan de veren, de assen en de aandrijf assen gebruikt.

Door het gebruik van de GR assen moest ook de voor aandrijving naar de rechterkant. Dus een DANA300 bak gemonteerd.

Alleen de laatste ingreep, het omzetten van de 4.2 naar een 4.0 HO ging mis. Eerst de schuld geven aan de electra, de sensoren, de ontstekning, en uiteindelijk moeten ontdekken dat het de motor zelf is. Een compressie van 90 - 110 psi. Dit zou 150-160 moeten zijn. Ik ben al bijna twee jaar in de slag met de 'leverancier' van deze motor. Onze nederlandse Belg uit Maasmechelen. ( tegenwoordig uit Valkenburg )

Daarnaast heb ik ook meteen de BA10 versn. bak vervangen door een AX15 versn. bak.

Ik hoop dat het drama met de motor toch een goede afloop krijgt.

Ik zal je vorderingen blijven volgen.

mvgr. JeepYR

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie uiteen zetting van je verbouwing van de Jeep.

Ik ben zelf ook bezig met een verbouwing van een Wrangler YJ van 1987 naar een Wrangler YR

De R staat hier voor Nissan GR. Ik heb hiervan de veren, de assen en de aandrijf assen gebruikt.

Door het gebruik van de GR assen moest ook de voor aandrijving naar de rechterkant. Dus een DANA300 bak gemonteerd.

Alleen de laatste ingreep, het omzetten van de 4.2 naar een 4.0 HO ging mis. Eerst de schuld geven aan de electra, de sensoren, de ontstekning, en uiteindelijk moeten ontdekken dat het de motor zelf is. Een compressie van 90 - 110 psi. Dit zou 150-160 moeten zijn. Ik ben al bijna twee jaar in de slag met de 'leverancier' van deze motor. Onze nederlandse Belg uit Maasmechelen. ( tegenwoordig uit Valkenburg )

Daarnaast heb ik ook meteen de BA10 versn. bak vervangen door een AX15 versn. bak.

Ik hoop dat het drama met de motor toch een goede afloop krijgt.

Ik zal je vorderingen blijven volgen.

mvgr. JeepYR

Lijkt me eveneens een mooi project. Plaats ook deze op het jeep-forum. Heb je ook foto's?

Ik hoop niet hetzelfde mee te maken als wat jij hebt meegemaakt. Dit is flink balen, als je er zoveel tijd in stopt om uiteindelijk te merken dat het vast zit op een slecht functionerende motor. Ik ga ervan uit wink.gif dat dit bij niet het geval zal zijn sleep.gif

Heb je inmiddels de boel aan het lopen? Hoe regel je overigens dit soort zaken? blink.gif

Is er iemand die daar ook ervaring mee heeft? Beter goed geinformeerd dan.........

Succes met je project verder.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie uiteen zetting van je verbouwing van de Jeep.

Ik ben zelf ook bezig met een verbouwing van een Wrangler YJ van 1987 naar een Wrangler YR

De R staat hier voor Nissan GR. Ik heb hiervan de veren, de assen en de aandrijf assen gebruikt.

Door het gebruik van de GR assen moest ook de voor aandrijving naar de rechterkant. Dus een DANA300 bak gemonteerd.

Alleen de laatste ingreep, het omzetten van de 4.2 naar een 4.0 HO ging mis. Eerst de schuld geven aan de electra, de sensoren, de ontstekning, en uiteindelijk moeten ontdekken dat het de motor zelf is. Een compressie van 90 - 110 psi. Dit zou 150-160 moeten zijn. Ik ben al bijna twee jaar in de slag met de 'leverancier' van deze motor. Onze nederlandse Belg uit Maasmechelen. ( tegenwoordig uit Valkenburg )

Daarnaast heb ik ook meteen de BA10 versn. bak vervangen door een AX15 versn. bak.

Ik hoop dat het drama met de motor toch een goede afloop krijgt.

Ik zal je vorderingen blijven volgen.

mvgr. JeepYR

wij zijn dol op foto's weet je tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij zijn dol op foto's weet je tongue.gif

Ik zal proberen binnenkort wat foto's op het forum te zetten. Ik was begonnen aan een eigen website met uitleg over de verbouwing, maar de tijd e.d. ontbreekt hiervoor.

Een vervangende motor heb ik nog niet gekregen. Er wordt herhaaldelijk van alles beloofd maar werkelijke acties ontbreken.

Ik heb het nog wel in gedachten om deze hele afhandeling breed te publiceren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee tenslotte. Het zijn toch ook behoorlijke uitgaven aan dergelijke onderdelen. Dan verwacht je ook eerlijke handel.

Ik ben nog steeds in inderhandeling. Als ik echt het gevoel krijg dat het niets meer wordt dan zal ik het ook zeer breed bekend maken over alle zaken die met deze 'deal' te maken hebben gehad. Dit zou dan mogelijk ook gevolgen voor zijn onderdelen verkoop kunnen geven.!?!!?? mad.gif

Ik laat het wel weer weten als er nieuws is.

groeten JeepYR

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Poeh, dat klinkt allemaal heftig. Veel succes met de afhandeling, altijd vervelend als er iets misgaat.

Gaat altijd veel tijd en energie in zitten.

Hoop voor je dat het allemaal snel goedkomt!

Goed, even terug naar de ombouw van onze CJ... dat vlot niet echt meer op het moment.

Wel diverse kleine dingen gedaan maar de gang is er een beetje uit sad.gif

Afgelopen paar week wegens tijdgebrek en andere verplichtingen nauwelijks aan de Jeep toegekomen.

Nu mijn vader op vakantie is had ik het idee opgevat om "even" lekker verder te gaan maar het lukt gewoon niet.

Zit met name met de bedrading van de motor, ben al een klein eindje gevordert maar op een of andere manier kom ik niet verder.

Zit tijden naar een schema te turen, draden te volgen om me vervolgens af te vragen wat ik ook alweer aan het doen was, dat schiet dus niet op.

Nu is mijn vraag: HELP! Wie kan me helpen om weer op weg te komen?

Het zou geweldig zijn als iemand bereid is (uiteraard tegen betaling) om me weer op weg te helpen.

Mijn idee was om hem enigzins lopend te hebben als mijn vader terugkomt maar dat zit er op dit moment even niet in.

Alle hulp is welkom, enig nadeel kan zijn dat ik in Groningen woon en het noorden niet echt denderend vertegenwoordigt is op dit forum.

Desnoods kom ik met de Jeep op een trailer naar iemand toe. En nogmaals, het hoeft natuurlijk niet voor niks.

Groeten en alvast dank,

Semjon (zoon van Jos)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jos,

Altijd vervelend die bedrading. Ik heb zelf voor het motor gedeelte de oude 4.2 stekkers gebruikt in dien van toepassing.

Voor de injectie e.d. was dit uiteraard niet noodzakelijk. Ik moet zelf nog verder met de bedrading achter de klokken.

Het grootste gedeelte heb ik wel draaiend, echter nog niet alles. Ik heb de bedrading in zijn geheel vervangen, dus ook binnen. Hiervoor heb ik ook 'europese' achterlichten aangeschaft. Mogelijk dat ik er toch nog voor ga om een compleet dashboard van een 'moderne' 4.0 overtezetten. Al dat oplassen van bedradingen kan nooit lang goed blijven, en de klus is sneller klaar....

Maar eerst de motor voor elkaar zien te krijgen. Ik zal nog een poging wagen voor wat foto's.

Groeten,

MeedYR

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, nog enkele pics dan.

bodygaragenew3ro.th.png aandrijvingnew1nn.th.png schroefveernew8ji.th.png bodyzondermotornew6uw.th.png

De foto van de schroefveer is een tussenfase geweest. De uiteindelijke constructie is een

'driehoek' aansluiting geworden. De tank past anders helemaal niet meer....

Een aanpassing met 'standaard' onderdelen een verhoging realiseren van 25cm bumperhoogte gemeten,

zonder een vergrote hellinghoek van de aandrijving.....

groetjes,

jeepYR

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Zo, mede door de foto's van JeepYR weer zin en moed gekregen om verder te gaan wink.gif

Vandaag begonnen met het monteren van de "Makro lier", gisteren eindelijk de lierplaat binnen gekregen dus dan maar meteen erop.

Dat "meteen" had nog wel wat voeten in de aarde want zoals wel vaker paste het allemaal net niet maar na wat boor en slijpwerk was dat ook weer opgelost.

Verder met verschillende dingen aan de voorkant bezig geweest.

Lier en lierplaat, even passen en meten:

1ok7.jpg

Zij aanzicht:

2qv1.jpg

Voor het plaatsen van de lier ook de grill even gemonteerd om te kijken of het allemaal goed kwam. Omdat we ook nog met de stuurbekrachtiging aan de gang wilden en dan met name het plaatsen van het nieuwe reservoir ook de radiateur en luchtfilter geplaats. Conclusie, het past allemaal wel maar het wordt wel krap in de linker voorhoek.

Het luchtfilter hebben we achter de linkerkoplamp laten uitkomen, eigenlijk op de plek waar normaal het reservoir zit bij een 4.0 als ik het goed heb.

Nu hebben we het reservoir iets opgeschoven zodat deze in de bovenhoek achter de radiateur zit. Ziet iemand hier problemen in of kan dit gewoon? De griptang houdt het reservoir op de plek:

3wa0.jpg

Bovenaanzicht, het reservoir zit tussen radiateur en pomp en heeft niet al te veel ruimte over. Alles kan wel vrij draaien, ook met aangesloten leidingen:

4dw9.jpg

Luchtinlaat op zijn definitieve plekje met aangepast hitteschild:

5if6.jpg

En zo moet het straks allemaal weer in elkaar komen te zitten. Kan het zijn dat de fan weinig ruimte heeft aan de onderkant bij de radiateur? Hier zit slecht enkele millimeters tussen:

6ro7.jpg

En het eindresultaat van de lier, waar het eigenlijk allemaal mee begon:

7ch8.jpg

Links en rechts van de lier zijn 2 kleine inkepingen gemaakt waardoor de trekogen mooi op de orginele plek vastgezet konden worden:

8ts0.jpg

Tot zo ver, volgende keer maar weer eens met de bekabeling aan de slag.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo, stukje bij beetje komen we er wel. Was weer een lekker klusdagje vandaag en het begint eindelijk ergens op te lijken.

Maar er is nog genoeg te doen...

Vandaag de voorkant verder in elkaar gezet met bedrading, verlichting, stuurbekrachtiging enz.

De stuurbekrachtiging is een mix geworden van CJ en YJ. Het reservoir en pomp zijn van een YJ en de kabels zijn bij het stuurhuis van een CJ en bij pomp/reservoir van een YJ. Kortom, eigenbouw smile.gif :

1lv4.jpg

Aansluiting op de pomp:

2le0.jpg

Eindresultaat met gemonteerde radiator en reservoir:

3op8.jpg

En van de zijkant, past allemaal net:

4jb3.jpg

De verlichting gemonteerd met vernieuwde bedrading, nieuwe koplamringen en even zijn eigen bandjes gepast. Hoogte met 31-ers is precies 2 meter. Dat wordt geen parkeergarages meer wink.gif :

5vl3.jpg

Hoogte is gemeten vanaf het windkapje van het open dak tot aan de grond:

6qn0.jpg

Achterkant met 31-ers:

7lm3.jpg

Voorkant weer helemaal klaar, ook weer motorkap gemonteerd. Alleen linker spatbord ontbreekt nog vanwege de nog aan te sluiten computer:

8lm2.jpg

Tot zo ver!

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het al gaat werken dan is het op z'n minst erg onbetrouwbaar! Vergis je niet in de drukken die daar spelen.... En een losschietende slang tijdens het insturen op de afrit van een snelweg wil je echt niet meemaken!

Als je de maten van de hogedrukleiding weet ( en die weet je nu), zijn er bedrijven die de leiding officieel kunnen persen. Ik raad je aan om dat te gaan doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"87 heeft meer dan 100% gelijk. Ik vind de ombouw zeer netjes uitgevoerd , maar die hydroliek MOET anders. Dit is echt kamikazerijden.(als ze er niet bij de eerste stuurbeweging niet al afklappen). Zoek een vestiging van Lasaulec of zoiets op een industrieterrein , of een landbouwmechanisatiebedrijf en laat voor een paar tientjes die aansluitingen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat daarbij vooral om de leiding van de pomp naar het stuurhuis. De retourleiding vanaf het stuurhuis naar het reservoir is lage druk, evenals de leiding van het reservoir naar de pomp. Op die laatste 2 leidingen kan wel met slangklemmen worden volstaan, mits er een "verdikking" in de leiding geperst is zodat de slang er niet met slangklem en al vanaf kan glijden.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, de nieuwe persslang is onderweg. Na enig zoeken bij EDS Classic Car Parts uitgekomen. Spulletjes opgestuurd en nu maar wachten tot ie terugkomt.

De rest van de leidingen hebben inderdaad een verdikking dus dat zit wel goed cool.gif

Vandaag verder gegaan met de bedrading, met name aan de rechterkant van het blok. Ook de lier volledig aangesloten.

Omdat de relaiskast nu onder de motorkap zit hebben we de kabels vervangen door langere exemplaren van 35mm2. Het idee was om deze kabels weg te werken in zwarte ribbelbuis... Die was helaas op dus is het blauw geworden sad.gif Is weer eens wat anders...

Alle bekabeling naar de lier loopt tussen grill en spatbord door aan de onderkant:

1as5.jpg

Blauwe ribbelbuis ipv. zwarte... Valt gelukkig niet heel erg op dry.gif :

2cn0.jpg

Alle kabels naar de relaiskast geleid:

3if2.jpg

Elk uiteinde van de ribbelbuis wordt afgesloten door een stukje krimpkous. Ook hebben we de aansluiting voor de afstandsbediening verlengd zodat deze binnen in de auto onder het dashboard komt:

4uj9.jpg

Hoofdschakelaar en houder voor de lier gemaakt van 3mm plaatstaal (uitgesneden met de plasmasnijder van de buurman, hartelijk dank!) en deze vastgelast aan de accuhouder:

5fo1.jpg

Klaar! Deksel op de relaiskast en gat van de afstandsbedieningaansluiting dichtgemaakt met plaatje:

6oz4.jpg

Tot zo ver!

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank u, dank u cool.gif

De ribbelbuis zit erom om iets meer bescherming te bieden aan de kabel. Het is vrij flexibele kabel (laskabel) en omdat deze tussen grill en spatbord doorloopt beschermt de ribbelslang tegen eventueel doorslijten of beschadigen.

Ook is het makkelijker vast te zetten.

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...