Spring naar bijdragen

Ombouw 4.2 > 4.0 H.O. CJ-7


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

Nou, het begin is er. We zijn begonnen met de voorbereidingen voor de ombouw.

Met veel pijn en moeite de Jeep de schuur ingekregen. Hij liep echt op zijn laatste benen sad.gif

Maar goed, hij staat op zijn plek:

17jm2.jpg

De "keuringsbanden" eronder en begonnen met demontage:

26to.jpg

Grill, bumper, verstralers en radiator eraf. Ook te zien dat het huidige blok "klein" beetje lekt:

38hu.jpg

De oude bedradingspaghetti volledig verwijderd. Nu kunnen we het plak en knip werk van de vorige eigenaar herstellen:

47ik1.jpg

Het nieuwe blok is binnen!

54ai.jpg

Tot zover voor dit moment. De komende weken kunnen we er alleen zaterdags aan werken dus het zal wel aantal weken duren. Probeer zoveel mogelijk foto's te maken en updates te plaatsen.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 174
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Weer een zaterdag, weer een update...

Vandaag de oude motor incl. bak eruit gehaald.

Voordat we begonnen eerst alle zand (kilo's ohmy.gif ) er onderweg gehaald. Had als groot voordeel dat veel bouten ietsje beter bereikbaar waren.

Begonnen met het loshalen en verwijderen van beide aandrijfassen:

12ki.jpg

Daarna de beschermplaat van de tussenbak losgehaald. De beschermplaat is tevens de bevestiging waarmee de tussenbak aan het chassis vastzit. Even tijdelijk steuntje gemaakt zodat de hele boel niet naar beneden kon komen:

20sk.jpg

Na het los maken van beide motorsteunen, verwijderen uitlaat, los halen van de koppelingskabel en ander "klein" spul zoals kilometertellerkabel een begin gemaakt met het takelen:

35zf.jpg

Gelukkig niets vergeten los te maken. Het blok komt er redelijk makkelijk uit:

43zo.jpg

Met een spanband de bak in evenwicht getrokken zodat het blok er wat makkelijker uit wilde:

53yi.jpg

Helemaal leeg en alvast klein beetje schoongemaakt:

65br.jpg

Oud en nieuw gebroedelijk naast elkaar:

75pp.jpg

Volgende week beginnen met schoonmaken en voorbereiding treffen voor de 4.0.

Wordt vervolgd!

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaterdag = update! smile.gif

Een brug is inderdaad heerlijk werken! Tis alleen wel ontzettend koud in de schuur.. BRR

Nog bedankt voor de complimenten trouwens! Doet echt goed!

Vandaag was een divers dagje met diverse dingen te doen.

Allereerst hebben we de bak van het blok gehaald en zijn we begonnen deze schoon te maken. Leve de steamcleaner.

Bak zit nog aan het blok en zit redelijk onder de smurrie:

19fz.jpg

Bak los van het blok en op tafel gezet. Wat is dat ding zwaaaaaar trouwens:

22kj.jpg

Uurtje later dankzij de steamcleaner al een stuk toonbaarder. Blijkt dat er ook de nodige pakkingen vervangen moet worden want die zijn her en der spoorloos. Blijkbaar deed het smeer dienst als pakking:

34xl.jpg

Koppeling en drukgroep verwijderd, zit nog te twijfelen of ik de koppeling zal vervangen aangezien nu toch alles los is. Huidige koppeling ziet er naar mijn idee nog wel redelijk uit. Als iemand advies heeft, dan graag:

48mf.jpg

Motorsteunen van het 4.2 blok (onder) en het 4.0 blok (boven) met daartussen de in olie verzopen startmotor. Nieuwe motorrubbers zijn besteld. We gaan de steunen van het 4.2 blok gebruiken:

56in.jpg

Omdat de bedrading aangepast moet worden voor het 4.0 blok en de huidige bedrading in de motorruimte van bedroevende kwaliteit was met knip en plak werk ook maar besloten de bedrading aan de binnenkant aan te pakken. Ook hier is iemand erg crea-bea aan de slag geweest met een kniptang en tape sad.gif Dan alles er maar uit en vervangen. Tevens mooie kans om er een ander dashboard in te zetten met aan weerszijde van het stuur ruimte voor een klokje en toerenteller (deze zitten op het moment ook niet helemaal top in het dashboard)

Het dashboard bij aanvang:

60bw.jpg

Het dashboard is er voor weg. Deze bos touw wordt helemaal aangepakt:

70as1.jpg

Bedrading bij de zekeringkast is er nog erger aan toe dan bij de rest van het dashboard, overal tape, losse verbindingen en kaal liggend draad. Gaan we ook wat aan doen:

84ve.jpg

Nieuwe dashboard wordt gepast. Past zelfs beter dan het oorspronkelijke:

91fl.jpg

En als laatste klusje vandaag begonnen met het schoonmaken van de motorruimte. Bedoeling is om de binnenkant opnieuw te spuiten met Hamerite hoogglans. Alvast een spatbord gedaan:

Moet nog:

116rw1.jpg

Al gedaan:

101gf.jpg

Dat was het weer voor deze zaterdag. Volgende week gaan we verder met schoonmaken en spuiten.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Best veel gedaan dus!

Wat de koppeling betreft: let op of de klinknagels nog diep in de voering liggen (een paar mm minimaal!), of de veren in de plaat vastzitten enof de naaf t.o.v. de plaat vastzit.

De drukgroep moet redelijk glad zijn, de diafragmaveer moet rondom even hoog staan en niet te ver ingesleten zijn door het druklager.

Die bedrading ziet er lekker uit.. blink.gif leuke uitdaging!! Bouw de boel nog niet helemaal dicht, trouwens! Mogelijk moet je voor de toerenteller nog iets aanpassen namelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de tips over de koppeling. Gaat helemaal goedkomen met deze aanwijzingen!

Over de toerenteller, heb inderdaad gelezen dat deze mogelijk niet meer werkt. Enig idee wat er aangepast moet worden? Kan er weinig over vinden... unsure.gif

Bedrading wordt inderdaad aardige klus. Boel ligt nu toch los dus dan meteen maar goed aanpakken.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik weet, is dat het toerensignaal ( tach ) bij de 4.0 HO uit de PCM komt ( pin 43 ) Dat signaal zal met jouw toerenteller niet bruikbaar zijn.

Bij de 4.2 komt het signaal, ouderwets, van de bobine - aansluiting. Het is te proberen om daar dus je toerenteller bij aan te sluiten, waarschijnlijk werkt het dan prima!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag weer een divers dagje. We hebben verschillende dingen gedaan waaronder het verwijderen van de tank, schoonmaken van diverse onderdelen en spuiten van (een deel) van de onderkant.

Allereerst het nieuwe blok schoongemaakt met dank aan de steamcleaner! Nu het blok schoon is is goed te zien dat het nog maar 56.000Km gelopen heeft. Het ziet eruit als (bijna) nieuw:

10lf2.jpg

Alle prut, olie en andere vieigheid eraf. Door iets te enthousiast the poetsen is de benzine-rail en de houder van de stuurbekrachtiging gepolijst "bling-bling" cool.gif :

26iq2.jpg

Verder gegaan met schoonmaken van de bak, geen fijn klusje en zeer tijdrovend maar het begint ergens op te lijken:

37uy1.jpg

De tussenbak een nieuw jasje gegeven:

45zc.jpg

De achterkant aan de onderkant waar de tank zit ziet er gelukkig goed uit, geen rot of roest!:

55um.jpg

Omdat we van carburateur naar injectie gaan hebben we een benzinepomp in de tank of vlakbij de tank nodig. We hebben gekozen voor het eerste en een andere tank gekocht inclusief pomp.

Boven de nieuwe tank en onder de oude:

61fa.jpg

Nu er een groot aantal onderdelen aan de onderkant gedemonteerd zijn hebben we nu mooi de gelegenheid om alles netjes te maken. Zoals de achteras en de bladveren.

Achteras voor het schoonmaken en spuiten:

80dq1.jpg

Achteras na het schoonmaken en spuiten. Eigenlijk is het nog iets te koud om te spuiten maar toch al een deel gedaan, de achterkant van de as moet nog:

95fv.jpg

Bladveer/achteras voor schoonmaken en spuiten:

100ff.jpg

Bladveer/achteras na het schoonmaken en spuiten:

117xw.jpg

Tot zo ver voor vandaag!

Groeten,

Jos

Edit: oeps! Zie net dat ik de foto's op 1024 heb staan waardoor ze buiten de pagina vallen sad.gif Mocht dit problemen geven laat het even weten en ik pas het aan.

Edit2: formaat van de foto's aangepast bye1.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen, zou ik nog even van jullie geweldige kennis gebruik mogen maken? (Niet om te slijmen hoor smile.gif )

Moet zeggen dat jullie adviezen me tot nu toe geweldig geholpen hebben!

Heeft iemand misschien foto's van hoe de benzineleidingen lopen vanaf de tank tot aan het blok? Ik was van plan om vanaf de tank met flexibele hogedrukleiding naar koperen leiding onder de auto te gaan en dan het laatse stukje weer met flexibele leiding naar het blok.

Dan zit ik nog even met de sensor voor het vliegwiel. Wil deze toch in de bak hebben alleen kan ik nergens vinden waar het gat hiervoor precies moet komen. Heeft iemand hier specificaties of een voorbeeld van?

Alvast bedankt!

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de YJ lopen de twee leidingen langs de linker chassisbalk. Daar zitten dan dus een remleiding, tank ontuchting naar het EVAP tankje, aanvoerleiding en retourleiding. Helemaal achteraan, net voordat het chassis omhoog buigt om over de achteras te krommen, zit het benzinefilter. Daarna lopen de leidingen weer met het chassis mee over de as, waarna ze net voor de dwarsbalk voor de tank overgaan in slang.

Aan de voorzijde lopen de leidingen tot ongeveer het schutbord. Daar zitten de flexibele leidingen naar de motor middels snelkoppelingen op de stalen leidingen.

Nogmaals, dit is bij een YJ... ik kan me voorstellen dat je het bij een CJ iets moet veranderen.... Ik zal nog ff zoeken naar een foto van het leidingwerk.

De vliegwielsensor is wat lastiger... daar weet ik zo ook geen maten van sad.gif . Maar... ik zal daar ook nog ff naar zoeken op het www wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok.. zoals beloofd:

PICT0010.sized.jpg

(klik op de foto voor een vergroting)

Foto is trouwens de YJ van Pullie.... ( ff gejatleend :whistle: )

Hier zie je duidelijk de route van de leidingen. Links, verstopt achter de schokbreker, zit het filter.

bewerkt door 87wrangler
link gerepareerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...