Spring naar bijdragen

Ombouw 4.2 > 4.0 H.O. CJ-7


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 174
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

thumbsup.gif komt voor elkaar. Ik ga proberen er meerdere te maken. Wie weet lukt het zo al. Ik ga kiezen voor duurzaam plastic. Omdat het om een sensor gaat wil ik liever niet dat het metaal magnetisch wordt. Ik ga er komend weekeinde aan werken. Ik houd je op de hoogte. biggrin.gif

Pak dan messing of aluminium. cool.gif

Misschien zorgen voor wat stel-mogelijkheden. De plaatsing is best wel kritisch en bepaaald tevens de timing van de motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jaja, een update op vrijdag... das schrikken smile.gif

Van de week een belletje van Offroad centre Utrecht gehad dat spulletjes binnen waren dus maar even opgehaald en toch maar direct mee aan de gang gegaan.

Ook gisteren na het nodige meten en omrekenen een malletje gemaakt voor de CPS sensor en deze vandaag gefabriekt. Viel me trouwens mee hoe makkelijk ik het gat in de behuizing kon maken.

Eerst een malletje gemaakt op ruitjespapier en deze overgenomen op karton. Probleem was dat ik het op millimeter papier heb getekend en het voorbeeld op kwart inch papier was gedaan. Na het nodige reken en gum werk is het gelukt!

Om wat makkelijker te kunnen werken de behuizing los van de bak gehaald:

10gv1.jpg

Van ruitjespapier naar karton en van karton naar aluminium:

27kt.jpg

Even passen of het allemaal nog goed gaat. De afstandbusjes heb ik van een oud shackle-busje gemaakt:

37cd.jpg

Na heel veel meten, daarna nog eens veel nameten het gat uitgetekend op de behuizing. Hiervoor heb ik de informatie gebruikt van het Amerikaanse CJ forum in combinatie met meten op het vliegwiel van het 4.0 blok:

43yz.jpg

Eerst met een 10mm boor voorgeboord en daarna met een 18mm het gat "ietsje" groter gemaakt. En het past!!!! De sensor even met tie-wraps vastgezet om een idee te krijgen. Voor het monteren van de sensor op het beugeltje moet ik nog iets verzinnen want er zit een paar milimeter tussen de sensorbeugel en mijn beugel:

53pg.jpg

Veel aluminiumslijpsel later en de beugel is klaar en past perfect:

63qz.jpg

Goed, dan nu wat details over de beugel. Hij is gemaakt van aluminium waarvan ik een strip van 4cm bij 100cm en 3mm dik bij de Praxis heb gehaald. De gaten heb ik gewoon van de bak overgenomen.

De hart afstand tussen de gaten is 12,4cm en de sensor komt precies in het midden op 6,2 cm.

De afstandbusjes zijn 1cm dik en van messing. De afstand van het blok tot aan het vliegwiel is tussen de 2,4 en 3,8cm, hiertussen moet de sensor komen. Deze maten overgenomen op de behuizing en een gat geboord.

De beugel wordt bevestigd op de standaard boutgaten van de behuizing, deze moeten echter wel 1,3cm. (afstandbusjes en beugel) langer zijn dan normaal.

Ik zag er voordat ik er aan begon best tegen op maar moet zeggen dat het me achteraf meeviel!

Malletje is trouwens beschikbaar voor de liefhebber.

Zoals al eerder gezegd zijn er ook wat nieuwe spulletjes binnegekomen deze week. Hieronder zit ondermeer een open luchtfilter systeem, nieuwe koppeling en drukgroep, nieuwe motorsteunrubbers EN.... nieuwe shackels met bushings.

De nieuwe shackel naast zijn orginele voorganger. Nieuwe zijn "iets" langer en het rubber van de oude heeft betere tijden gekend:

79nb.jpg

Begonnen met de achterkant, de tank is er voor de ombouw al onderweg. Om de montage makkelijker (en mogelijk) te maken de trekhaak verwijderd en de achteras losgehaald en deze laten zaken. Toch wel erg handig, een brug:

81qi.jpg

De achteras ongeveer 10cm. laten zakken, kunnen we ook beter de as schoonmaken en spuiten. Ook de bushings in de bladveer worden vervangen. Oh ja, en de rest van de onderkant moet nog schoongemaakt worden sad.gif :

95cw.jpg

De nieuwe shackels achter gemonteerd:

104dw.jpg

Tot zover voor vandaag, morgen verder.

Groeten,

Jos

Edit: nog even over de benzineleiding, klopt het dat deze 10mm is en voor de retourleiding 6mm?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, een korte update van vandaag want het was echt TE koud om iets te doen. Brrr.

Maar de achteras zit weer op zijn plek, net als de trekhaak.

Ook nog een paar onderdelen schoongemaakt maar daar vroor ik op een gegeven moment aan vast dus maar gestopt.

Geen noemenswaardige foto's gemaakt.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij waren de leidingen even dik.... maar ik zal ze, als ik morgen ff tijd heb én het een beetje weer is, even opmeten!

volgens mij waren ze niet beiden even dik, maar ik ga morgen even mijn brandstof filter vervangen en dan meet ik ook wel even, heb je gemiddelde maten om mee te werken tongue.gif

En verder ziet het er goed uit!! Respect voor vader en zoon!! worshippy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag niet al te veel aan de Jeep kunnen doen.

We zijn voornamelijk bezig geweest om de verkochte hardtops weg te brengen en de nieuwe op te halen.

Wat we wel gedaan hebben is de voorste spatborden verwijderd, schoongemaakt en in de coating gezet en nog wat andere kleine dingen zoals onderdelen schoonmaken.

Spatborden eraf, ook handig straks voor de inbouw:

18iu1.jpg

Uit alle hoeken en kieren kwam nog zand:

28zx1.jpg

Schoon en vetvrij gemaakt:

32to.jpg

En in de coating gezet:

48lc1.jpg

En tot slot nog een voorproefje van de nieuwe hardtop met open dak, hier nog op de Jeep van Menno:

56kv.jpg

Menno bedankt! thumbsup.gif

Volgende week hopelijk weer meer. Lijkt net of het nu wat langzaam gaat maar vooral in het schoonmaken van dingen gaat erg veel tijd zitten.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas vandaag niet zoveel kunnen doen als gepland vanwege problemen met de auto die we als dagelijks vervoer gebruiken. Deze had/heeft koelproblemen sad.gif

Maar gelukkig toch ook iets aan de Jeep kunnen doen, en wel het monteren van nieuwe shackels aan de voorkant en het vervangen van alle bushings.

Oude shackels zijn eraf en de bushings verwijderd:

19oj1.jpg

De bladveer is iets richting chassis gekomen. Ook aan de achterkant losgehaald en de auto op steunen gezet. Daarna de brug laten zakken tot de gewenste hoogte:

23fq.jpg

De nieuwe shackels gemonteerd! Bij montage bleek dat we de stabilisatorstang wel los moesten halen. De shackels gemonteerd aan het chassis en met de brug de as tot de gewenste hoogte gebracht, echt ideaal:

32wg.jpg

Vooraanzicht met de nieuwe shackels en tegelijk de boel schoongemaakt en een likje verf gegeven:

42kx.jpg

Tot zover deze keer!

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag een begin gemaakt met de nieuwe benzine toevoer voor de injectie.

Zoals al eerder gezegd hadden we een andere tank (YJ) met benzinepomp gekocht, enig nadeeltje hiervan was dat de vulopening aan de andere (links) kant zit dan bij de CJ (rechts)

Het eerste idee was om de nieuwe tank om te draaien zodat de vulopening behouden kon worden. Na wat passen en meten bleek dit toch niet ideaal te zijn.

Een andere oplossing is om de pomp met vlotter in de huidige CJ tank te bouwen. Uiteindelijk hebben we voor deze oplossing gekozen.

De CJ tank zoals deze onder de auto weg kwam met vulopening aan de rechterkant:

13uq.jpg

De YJ tank inclusief pomp en vulopening aan de linkerkant:

20uv2.jpg

Vlotter uit de CJ tank gehaald en gat groter gemaakt voor YJ pomp en vlotter:

38sa1.jpg

De houder van de pomp/vlotter rondom bijgewerkt zodat deze precies in de uitsparing van de tank vallen:

44dc.jpg

De nieuwe pomp vastgezet in de oude tank:

56cm.jpg

Volgende week de tank middels de compressor testen op lekken, schoonmaken en de bescherming een likje verf geven en dan kan hij er weer onder.

Tot zo ver!

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag lekker opgeschoten, het blok zit er in!

Zat allemaal redelijk mee, alleen brak de CPS Sensor tijdens montage af sad.gif Dat was wat minder maar is uiteindelijk wel goedgekomen.

Bak en blok weer samen. Bak is schoongemaakt, hier en daar van een kleurtje voorzien en heeft nieuwe koppeling, drukgroep, druklager en rubbers:

14zk.jpg

Blok en bak in de takels. Voor montage nog nieuwe motorrubbers op de steunen gemonteerd. De lijmklem houdt de CPS sensor op zijn plek om te drogen, zit een hele tube lijmgel tussen:

20qo.jpg

Bijna op zijn plekje:

30yo.jpg

En op zijn definitieve plek, hangt alleen nog iets naar achter omdat de tussenbak nog niet vastzit aan het chassis:

49pj1.jpg

Bevestigingsplaat voor bak/tussenbak schoongemaakt, een laagje zwarte hamerslag verf gegeven en gemonteerd:

65hm.jpg

De CPS sensor op zijn definitieve plek nadat de lijm droog was wink.gif :

56qv.jpg

En het blok definitief vast op zijn plek, ligt mooi recht in de auto:

78ln.jpg

Na de montage van het nieuwe blok in de auto ook nog even wat onderdelen van het oude 4.2 blok afgeschroefd. Weet nu ook waarom dit blok alle olie eruit gooide en niet lekker liep...

De cylinderkop ziet er al niet al te lekker uit met een paar verbrande kleppen:

83nn.jpg

En dit zat er onder.... een gat van een 1,5cm. in cylinder nummer 3 sad.gif Drijfstang is er dwars door gegaan:

92by.jpg

Tot zo ver voor deze keer.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...