Spring naar bijdragen

Ombouw 4.2 > 4.0 H.O. CJ-7


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

Goed.. hoofdstuk benzinemeter.. ph34r.gif

Jos zoekt een andere meter, omdat de XJ vlotter in de tank niet overeenstemt met de CJ meter. In m'n garage kwam ik deze nog tegen:

100_0235.JPG

Maar issie geschikt?? Testen dus:

Testopstelling:

100_0236.JPG

Ohmse waarde bij volle tank:

100_0237.JPG

Ohmse waarde bij lege tank:

100_0238.JPG

Dat komt ongeveer overeen met de waarden van de vlotter in de tank van Jos!

Dus, meter testen:

185 Ohm:

100_0239.JPG

En bij 3 Ohm:

100_0240.JPG

Lijkt dus te kloppen!

Bij het vervolg van de werkzaamheden dus maar ff in de CJ testen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 174
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ja, ga er echt niet meer mee de modder in met dit filter. Wil er meer een boulevard cruiser van maken tongue.gif

Geintje! Het filter is helemaal inge-olied en moet inderdaad om de 10.000km schoongemaakt worden. Zal in dit geval wel iets vaker zijn. Het is wel een merkfilter (Green) en daar heb ik meer vertrouwen in ipv. de "kijkshop" filters.

Even kijken hoe het gaat en hoe het bevalt in het "dagelijks" gebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herfstvakantie in een deel van Nederland en laat Rob nu ook een paar dagen vrij zijn wink.gif

Kortom, Rob is vandaag weer richting Groningen gekomen met als hoofddoel de bedrading van het dashboard te fatsoeneren.

En dat is gelukt! Het dashboard zit weer op zijn oude vertrouwde plekje.

Geheel vanzelf ging het niet maar na een paar uur op de kop in de auto te hebben gelegen is het wel gelukt!

Op een gegeven moment hadden we een klein massa probleempje. Tsja, je dashboard met skai bekleden is wel mooi maar daardoor maak je geen contact met je carrosserie. In eerste instantie werdt de massa via de kilometertellerkabel verkregen, iets wat niet helemaal (helemaal niet...) wenselijk is.

Dus maar een aparte massadraad getrokken en het probleem was opgelost.

Verder nog wat gestuntel van mijn kant door ergens 2x een stekker op te persen en er dan achter te komen dat je weer dezelfde draad als daarvoor vergeten bent... blink.gif Uiteindelijk ook goed gekomen!

Alles op het dash werkt en is verlicht. Ook is er nog een plekje gevonden voor een motormanagementslampje boven het klokje.

Zelfs de CJ toerenteller werkt!

Kortom: het begint nu echt ergens op te lijken!

cool.gif Rob, hartstikke bedankt! Zonder jou was het niet gelukt! cool.gif

Het dashboard op zijn plekje:

2dl4.jpg

De tankmeter van Rob, nog even losjes aangesloten. Eerst een keer tanken om te testen of het echt goed gaat:

3bq3.jpg

Het dashboard moet nog verder vastgezet worden en de bedrading aan de achterkant moet hier en daar nog verder gefatsoeneerd en opgebonden worden. De kabelboom van een CJ is standaard nogal een spaghetti van draden dus helemaal strak zullen we het nooit krijgen (tot ergenis van Rob wink.gif )

Aan het eind van de middag nog even een nieuwe slang voor de stuurbekrachtiging gehaald. Tijdens het testdraaien afgelopen zaterdag bleek dat de aansluitingen op het stuurhuis verkeerd om zaten.

Echt makkelijk is het stuurhuis niet te bereiken en bij een CJ hebben de in- en uitgang ook verschillende diameters. Daar omwisselen is er dus ook niet bij.

Uiteindelijk een slang laten persen met een koppelstuk met snijring zodat de leidingen halverwege omgewisseld kunnen worden.

Dit is het volgende wat op het programma staat. Dan de bakolie verversen en dan kan er eindelijk een klein stukje proef mee worden gereden biggrin.gif Wordt vervolgd!

De slangen voor de stuurbekrachtiging:

1ls4.jpg

Groeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag weer lekker bezig geweest.

Eerst begonnen om de stuurbekrachtiging weer op orde te krijgen. Nieuwe slangen gemonteerd, het reservoir afgevuld, testen en de vingers gekruist houden wink.gif Werkt nu helemaal perfect!

Vervolgens het luchtfilter definitief vastgezet en in de olie gezet en nog de nodige bedrading opgebonden in de motorruimte.

Daarna het dahboard verder vastgezet en de dashpad weer gemonteerd:

1gd0.jpg

Hierna kon de hardtop vastgezet worden en de rolbeugel weer aan de voorruit vastgezet worden.

Als laatste de olie van zowel de versnellingsbak als de tussenbak ververst en de koppeling aangesloten. En toen... toen kon er een stukje worden proefgereden!!!!!

De eerste meters na maanden:

2ax6.jpg

Filmpje van de eerste meters:

De eerste meters!!

Aan de ene kant gingen de eerste meters goed, alles functioneerde en de auto reed, remde en schakelde goed. Aan de andere kant waren er ook nog een paar aandachts- of zorgpuntjes.

Zo lijkt het erop dat de spruitstukpakking lek is omdat daar de nodige uitlaatgassen ontsnappen. Op zich niet zo'n probleem, alleen vrij veel werk om te vervangen.

Maar iets wat ons wel zorgen baat is dat de motor onder de kop vloeistof lijkt te verliezen. Het lijkt op olie en niet op koelvloeistof.

Hij gooit het er aan de rechterkant uit over de gehele lengte van het blok.

Iemand een idee? Word er niet echt blij van sad.gif3mx9.jpg

4nh4.jpg

Maar goed, de eerste meters zijn gereden en dat geeft ondanks de (kleine) problemen een erg goed gevoel!

Tot zo ver.

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst gefeliciteerd!! Mooi man!

Dan die lekkage... Als ik het op de foto's zo zie, denk ik aan de koppakking blink.gif

Maar, komt het niet ergens onder de kleppendeksel vandaan, waarna het langs de koppakking verder "getransporteerd" wordt?

Overigens zag ik laatst een deuk in je oliefilter... lekt het filter niet, waardoor er wat olie wegspuit/nevelt??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, dat was onze gedachte ook al sad.gif

Het komt helaas niet onder het kleppendeksel vandaan. Daar is het kurkdroog.

Het is echt over de hele lijn tussen blok en kop. Sjit! Dat is een hoop werk. Moet de kop ook gevlakt worden? unsure.gif

Kan dit door het (lange) stilstaan ontstaan zijn?

Zal het eens helemaal schoonmaken en het blok dan nog eens laten draaien om te kijken wat het nu precies is en waar het precies vandaan komt.

Deuk in het oliefilter is ons nog niet opgevallen. Zullen we ook even naar kijken maar dan zou je meer een oliebad verwachten en dit is precies op de overgang. Maar wie weet is het zo simpel (blijven hopen he wink.gif )

Wordt vervolgd.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, als we toch bezig zijn dan kan het meteen mee.

Tijd is niet zo het probleem, het is alleen een (beetje) tegenvaller.

Olie en koelvloeistof zien er beide nog goed uit. Er komt ook geen witte rook uit de uitlaat.

Dus afgezien van het lekken zelf zijn er geen symptomen...

Zal nog eens wat informatie bij elkaar gaan zoeken. Open binnenkort wel een topic in techniek over het "hoe en wat" omtrent de koppakking.

Eerst maar eens een nachtje over slapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou het is dus toch de koppakking sad.gif

Vandaag een begin gemaakt met de demontage van het blok.

Eerst alle randversieringen losgehaald zoals luchtfilter, gaskabel en vacuumslangen enz.

Daarna het hele koelsysteem leeg laten lopen en diverse slangen losgemaakt en alles een beetje aan de kanten opgebonden zodat het niet in de weg ligt.

Toen de hele injectiedraadboom losgehaald en aan de kant gelegd en als laatste klusje vandaag de waterpomp, thermostaat en kleppendeksel losgehaald.

1ws5.jpg

Volgende keer moet het spruitstuk (en de kop zelf) er aan geloven.

Nu nog even wachten op de onderdelen.

Tot zo ver.

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, is een van de eerste dingen waar ik aan dacht. Alleen verplaatsen is geen optie omdat de andere gaten te klein zijn. Heb nu 2 draadjes aan de sensor gesoldeerd om het zo op te lossen. Vervolgens wordt het gewoon een stekker verbinding alleen dan iets anders als Jeep het bedoeld had wink.gif

Zo past het dus niet:

hpim0259ga9.jpg

En zo wel:

hpim0260kk0.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, de kop is eraf wink.gif Was nog een aardig klusje.

Wat zaten de kopbouten ontzettend vast blink.gif Het loskrijgen had de nodige overtuiging nodig maar het is gelukt!

Verschillende onderdelen losgehaald, met name het hele klepstoter gebeuren netjes op volgorde eruit gehaald en genummerd weggelegd, kan er zo weer in:

1bq3.jpg

Eerst alle bouten maar eens een slag losgedraaid van spruitstuk en kop. De kop zat enorm vast, het spruitstuk kwam vrij makkelijk los:

1aqm2.jpg

De kop is eraf wink.gif Zwaar ding trouwens! :

2kt6.jpg

Hoopje ijzer, spruitstukken zijn in goede conditie en gelukkig niet gescheurd:

3ic5.jpg

De kop en de pakking waarmee het allemaal begonnen is. Geen overbodige luxe trouwens dat de boel uit elkaar is want bijna alle kanalen zaten verstopt met een bruine brei (opgedroogde koelvloeistof). Ook was duidelijk te zien waar de kop lekt. Moet allemaal nog schoongemaakt worden:

4ea4.jpg

Ook even wat nieuwe spulletjes gekocht waaronder een momentsleutel (geen kinzo maar een echt merk tongue.gif ) vloeibare silliconenpakking voor het kleppendeksel, loctite en een hoge 16mm dop voor de kopbouten. Degene die we hadden bleek van het spreekwoordelijke pisbakkenstaal en gaf er na de eerste bout de brui aan.

Ook is het nieuwe koppakkingsetje aangekomen en heb ik nieuwe kopbouten gevonden:

5ky2.jpg

Kop en diverse andere onderdelen moeten nog schoongemaakt worden en dan kan deze weer gemonteerd worden, wachten is nu nog even op de kopbouten.

Ook een stukje uitlaat gedemonteerd zodat hier een moer opgelast kan worden waar de lambda-sonde ingeschroeft kan worden. Het duurt even maar we komen er wel wink.gif

Tot zo ver!

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't Ziet er van binnen, op de foto's, nog goed uit!!!

ff Volgens de voorschriften monteren en rijden maar!!!! wink.gif

Dat monteren was vandaag de bedoeling alleen heeft de <strike>PTT</strike>, euh de <strike>TPG</strike>, of toch TNT de bouten zoek gemaakt sad.gif Dat schiet dus niet op. Pakje is inmiddels weer terecht maar moet eerst weer retour afzender ter controle blink.gif

Dus vandaag alle onderdelen maar eens goed schoongemaakt zodat deze er straks meteen opkunnen.

Gaat toch meer tijd in het schoonmaken zitten dan je van te voren denkt. Zo was de halve spruitstukpakking aan de kop blijven plakken en die wilde er maar moeizaam af.

Alle onderdelen zijn nu mooi schoon en liggen ongeduldig te wachten op montage.

Ook even een moer op de RVS uitlaat laten lassen voor de lambda sonde:

1rt2.jpg

Nieuwe onderdelen liggen ongeduldig te wachten smile.gif :

2jf9.jpg

Schoongemaakte kop en spruitstukken:

4td8.jpg

Dus nu wachten op de bouten en dat kan het boeltje weer in elkaar.

Tot zo ver.

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joepie! De bouten zijn eindelijk aangekomen!

Dus meteen maar "even" de boel gemonteerd.

De kop op zijn plek met nieuwe pakking en bouten, en een begin gemaakt met de stoterstangen:

1fy0.jpg

Kleppendeksel geplaatst met nieuwe vloeibare pakking:

2ek7.jpg

Nieuwe spruitstukpakking en uitlaatspruitstuk geplaatst:

3ga2.jpg

En als laatste het inlaatspruitstuk geplaatst:

4mb3.jpg

Het begint er weer op te lijken!

Ben blij dat we alle onderdelen van te voren hadden schoongemaakt, dat werkt een stuk prettiger.

Tot zo ver!

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klein update-tje. Beide sensoren uit het blok gedraaid en vervolgens afgevuld met koelvloeistof.

Daarna sensoren er weer in en aangesloten. Hier en daar nog een slangetje en stekkertje aangesloten om er daarna achter te komen dat de sleutels nog thuis liggen whistle.gif

Goed bezig... dus de grote test komt morgen.

Wel een begin gemaakt met de vervanging van de U bouten aan de voorkant.

Foto's volgen morgen.

Groeten, Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...