Spring naar bijdragen

Ombouw 4.2 > 4.0 H.O. CJ-7


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 174
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Was weer een divers dagje vandaag. Zijn met verschillende onderdelen bezig geweest.

Ook zijn er de afgelopen week een paar nieuwe onderdelen binnengekomen.

Waaronder de JKS Quick Disconnects, de oude rubbers waren helemaal uitgesleten en om de wieluitslag in het terrein iets te vergroten voor de Quick Disconnects gekozen. Helaas nog geen foto van de montage:

14ey.jpg

Ook hebben we de ophangrubbers van de versnellingsbak vervangen door nieuwe exemplaren, hier zaten de rubbers uit 1986 nog tussen en daar was weinig meer van over. (bouten zitten nog niet helemaal vast op foto):

21hl1.jpg

De houder voor de koppeling paste niet weer helemaal feilloos op de bak omdat de afdekplaat van het vliegwiel van de 4.0 schijnbaar iets anders is dan de 4.2. Stukje van de plaat afgehaald en stukje van de steun afgehaald en het past:

39ed.jpg

Verder de startmotor gemonteerd en de bak verder vastgezet. Tevens de startmotor en dynamo alvast aangesloten, het begin van de bedrading is er dry.gif :

40vt.jpg

En tot slot het oude blok verder uit elkaar gehaald. In tegenstelling tot de bovenkant (zuiger) lijkt de onderkant (krukas en nokkenas) nog wel in goede staat, moeten er alleen nog even uit:

51ih.jpg

Tot zo ver voor deze keer.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag weer lekker bezig geweest. Enige nadeel is nu het grote werk gedaan is dat het net lijkt of het niet meer opschiet, maar valt gelukkig toch wel mee smile.gif

We zijn op dit moment met verschillende dingen tegelijk bezig. Een van deze dingen is de nieuwe bedrading aan de binnenzijde van de auto. Ook de bedrading in de stuurkolom moet er aan geloven dus deze gedemonteerd, werdt meteen duidelijk waarom de toeter het niet doet. Het plaatje waar het contactje inzit was afgebroken. De lijst van nog aan te schaffen onderdelen wordt alleen maar langer.

Gedemonteerde stuurkolom:

14de1.jpg

De verschillende onderdelen van de stuurkolom:

23tp.jpg

Aangezien de hele bedrading toch "onder behandeling" is ook maar een 3e remlicht gemonteerd:

37rq1.jpg

Ook moeten diverse onderdelen nog worden opgeknapt worden voor ze weer gemonteerd worden. Een van deze onderdelen is de radiator, deze is nog in goede staat maar wel wat roestig e.d. aan de buitenkant.

Radiator schoongemaakt, roest en losse delen verwijderd:

44pp.jpg

Radiator na behandeling met hittebestendige lak (lak is nog niet helemaal droog op de foto):

54pp.jpg

En als laatste een begin gemaakt met het leggen van de benzineleiding. De tank is weer gemonteerd, voorzien van nieuwe flexibele leiding welke onder de auto overgaat in koperleiding. Hier alleen nog geen foto's van.

Tot zo ver voor deze week.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Jos,

Ziet er erg goed uit; dus dit is wat ze grondig noemen biggrin.gif !

Hopen dat het met die bedrading ook maar goed komt. Het blijft enorm priegelwerk; tip obv 'boerenverstand' (dus kan er ook naastzitten omdat je mogelijk op andere manieren je comp. kunt uitlezen bij storingen) gebruik een originele kabelboom. Reden is dat je dan bij evt. motorstoringen de computer nog kunt uitlezen.

Ga graag keertje mee crossen als ie helemaal weer 100% is!

Veel succes!

Groet Harold

PS Ben benieuwd hoe je digi camera er uit ziet ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zo, het is eindelijk lekker klusweer! Toen we begonnen in februari vroren we nog regelmatig vast aan de auto maar dat is nu gelukkig stukken beter smile.gif

Weer lekker veel kunnen doen alleen schiet het voor het oog nog steeds niet erg op.

Allereerst andere velgen en banden gemonteerd. Hadden eerst Suzuki velgen voor de keuring maar deze liepen voor tegen de remklauw aan. Was wel op te lossen met een ring (kleine spoorverbreder) maar daarmee hielden we erg weinig draad over om de boel vast te zetten. Dus toch maar andere velgen die niet aanlopen gemonteerd:

19ye.jpg

Even wat aan uiterlijk vertoon gedaan biggrin.gif :

29wa1.jpg

En begonnen de bedrading te fatsoeneren. De bedrading die eruit kwam was op een aantal plaatsen ver heen met beschadigingen, kaal draad en knip en plak werk.

Met dank aan een donor draadboom, veel draad en nog meer tape de boel netjes gemaakt. De nieuwe draadboom heeft geen enkele onderbreking en de orginele Jeep aansluitingen zijn intact gebleven.

Dit was nog wel een heel gepriegel omdat de donor bijvoorbeeld over een compleet andere aansluiting voor de ruitenwisser beschikte. Voorzichtig alle aansluitingen uit de stekker gedrukt, nieuwe schoentjes op de kabel en deze weer in de stekker gedrukt. Vond dit wat netter dan ergens afknippen en ergens weer aanplakken (dan had ik net zo goed de oude kunnen laten zitten dry.gif )

Maar goed, dit is de oude:

30cp2.jpg

En dit de nieuwe:

40fr.jpg

Deels gemonteerd en de stuurinrichting weer vastgezet:

50cu.jpg

Ook al een begin gemaakt met de uitlaat, de achterdemper hangt op zijn plek alleen nog niet zoals het hoort... komt tegen de baksteun aan. Volgende week even naar kijken... :

62hv.jpg

Eindelijk benzineleiding gevonden en geplaatst, 1cm flexibele koperleiding met beschermhuls. Totaal bijna 7 meter voor aanvoer en retourleiding. Einde van de leiding voorzien van een krimpkousje zodat er geen vuil in de beschermhuls kan komen.

De leiding bij de tank. De aanvoerleiding loopt boven en de retourleiding onder:

70jx.jpg

De leiding onder de auto:

89oc.jpg

En de leiding in de motorruimte. De leiding loopt eigenlijk aan de verkeerde kant van de auto, dit komt omdat we de CJ tank aangepast hebben voor de YJ pomp en omdat de uitlaat erg dicht langs de linker kant van het chassis loopt. Daarom gekozen voor deze ietwat vreemde route, hopelijk werkt het naar behoren. De pomp kan het in ieder geval ruimschoots doen:

99nk.jpg

PS Ben benieuwd hoe je digi camera er uit ziet

Foto's zijn gemaakt met een Fuji FinePix S5000

En die uitnodiging om te gaan crossen als ie klaar is staat!

Tot zo ver voor deze keer.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maareh.... dat benzinefilter..... is dat geschikt voor de hoge druk die de pomp levert? Origineel zit er een stalen (blikken ) exemplaar....

Ja, daar zit ik zelf ook een beetje mee. Dit was het enige exemplaar wat ze hadden en het schijnt de druk te kunnen weerstaan. Tis alleen wel een iel filtertje..

Zo'n stalen exemplaar is dat universeel of typisch Jeep?

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benzinefilter is inmiddels binnen, moet er alleen nog even onder (zoals zoveel dingen dry.gif )

Maar goed, alles op zijn tijd.

Vandaag met het dashboard aan de gang geweest. Omdat in het oorspronkelijke dashboard gezaagd was om de extra meters een plekje te geven en we deze toch op de normale plek wilden hebben een ander dashboard gehaald. Het nieuwe dashboard was alleen niet voorzien van een laklaag.

Nu hadden we deze kunnen schuren, behandelen en spuiten maar we wilden eens iets anders proberen... Namelijk het bekleden met skai.

Omdat het een plat dashboard is, is dit redelijk te doen.

Het kale dashboard:

12fm.jpg

Voorzien van een laagje schuimrubber van 4mm:

22me.jpg

Volledig bekleed met skai:

37gp.jpg

Alle gaten uitgesneden en de toebehoren gemonteerd:

40ip.jpg

Het schuimrubber is volledig verlijmd met het dashboard. Daarna is het skai aan de achterkant boven vastgelijmd, geklemd met een lat over de hele lengte. Daarna volledig verlijmt het het schuimrubber en aan de achterkant onder ook over de hele breedte geklemd.

Skai is enigzins rekbaar en met een fohn of verfbrander perfect te vormen over randjes e.d.

Hierna de zijkanten vastgelijmd aan de achterkant en daarna de gaten uitgesneden.

Door het schuimrubber komen de meters e.d. iets dieper te liggen wat een mooi effect geeft. Alles is gelijmt met Bison spuitbuslijm en de achterkant met BisonTix.

Ook hebben we nog een nieuwe stuurdemper geplaatst, de oude dempte niet echt meer en lekte ook.

Oud versus nieuw:

59gx.jpg

De nieuwe stuurdemper gemonteerd:

69wy.jpg

Moet alleen de houder nog even andersom monteren zodat deze gelijk is aan de demper zelf (klein foutje..)

Tot zo ver!

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de hele dag onder de pannen geweest om de uitlaat te laten aanpassen.

Met het 4.2 blok hadden we al eens gekozen voor een RVS exemplaar omdat de uitlaat die er onder zat volgens mij nog de originele uit 86 was dry.gif . Was een beetje lek en rot dus maar meteen RVS.

Dit hebben we laten doen bij EPS in Hoogezand. Daar wordt de uitlaat op maat en naar wens gemaakt. Je kunt zelf het eindstuk kiezen en de dempers welke de klank bepalen.

Het spruitstuk van de 4.2 is echter dusdanig anders dan dat van de 4.0 dat de uitlaat aangepast moest worden. Dus maar weer richting Hoogezand.

Normaal zouden we de Jeep gebruiken om een aanhanger te trekken maar ja... dat ging nu een beetje moeilijk. Alle auto's in de omgeving met een trekhaak waren te licht om een ambulance + Jeep van de plek te krijgen dus maar een busje gehuurd. Daarmee ging het redelijk cool.gif

De Jeep voor het eerst sinds maanden weer buiten en wat is het lekker weer! :

17ya.jpg

Aangekomen in Hoogezand en de bestaande uitlaat wordt gepast:

21mh1.jpg

Het begin is er! De aansluiting op het spruitstuk is een feit:

37vn1.jpg

Na wat meten, passen en nog meer meten wordt de boel vastgelast:

42mc1.jpg

Met dit als eindresultaat! De pijp van demper naar de nieuwe bocht is herbruikt, de rest is nieuw:

50qe.jpg

Creatief met uitlaten biggrin.gif :

62rk.jpg

Nog even een nieuw steuntje maken voor achter:

70dy.jpg

Klaar!:

85oc.jpg

Tot zo ver voor deze week.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ielig he? biggrin.gif

Echt geen porum zo..

Was ook leuk bij EPS:

"Goh, zitten deze banden er altijd onder?"

Nee, hoezo?

"Nou, niet verkeerd bedoeld maar ze zijn zo klein"

Klopt, zijn tijdelijke velgen/banden voor de keuring e.d. Normaal zitten er 31er modderbanden onder

"Gelukkig maar want dit ziet er niet uit"

thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om direct maar met de deur in huis te vallen: hij loopt nog niet no.gif

Er moeten nog veel dingen gebeuren, zowel klein als groot en we willen het in een keer goed doen dus nog (heel) even geduld...

hoelang dat even is laat ik even in het midden.. tongue.gif

Wel weer de nodige dingen gedaan.

Zekeringskast een plekje vlakbij de accu gegeven. Door de bodemplaat met 3 parkers en middels een alu stripje aan de buitenkant vastgezet. Kan geen kant meer op:

19bu4.jpg

Het rechter spatbord en de bumper weer gemonteerd. Dit omdat er verschillende componenten hun plekje op het spatbord vinden. Laat wel weer zien hoe ontzettend ielig de banden ogen:

25ut1.jpg

In een ander topic al gemeldt dat we een lier hadden gekocht. De relaiskast heeft een plekje op het binnenspatbord gekregen. De kabelklemmen waarmee het relais normaal op de liertrommel zit zijn nu gebruikt als strips voor montage. Aan de onderkant zijn de gaten van het startrelais van een CJ gebruikt en aan de bovenkant 1 gat van de krik montage en 1 gaatje is geboord. Ook kan de motorkap nog dicht wink.gif :

38hi1.jpg

Dan het luchtfilter. Bij het 4.0 blok zat geen luchtfilterkast en ze zijn vrij lastig te vinden. Uiteindelijk besloten om voor een open luchtfilter te gaan.

Zoals het open luchtfilter geleverd wordt is het de bedoeling dat deze als het ware over het blok heenkomt met het filter rechts naast de dynamo.

Niet echt een gelukkig plek omdat de buis die over het blok loopt de oliedop en peilstok afdekt, ook de plek van het filter is niet echt geweldig op deze manier.

Orgineel bij de CJ en ook bij de 4.0 komt de luchttoevoer links achter de koplamp weg. Bij het vorige blok (4.2) zat er een rechthoekige slang op.

Na wat passen en meten besloten om het open luchtfilter op de orginele plek te monteren (links dus). Na het nodige flex werk was het rechthoekige gat ineens rond en past het luchtfilter perfect!

Onderdelen op de foto's zitten nog niet vast, is puur voor het passen en de grill moet nog schoon/roestvrij gemaakt worden.

De uiteindelijke opzet:

40cd2.jpg

En van de andere kant, het hitteschildje komt gelijk met de grill te liggen. Moet alleen nog ietsje aangepast worden:

53sm.jpg

En verder nog wat kleine dingen gedaan met name op bedradingsgebied. Het duurt even maar we komen er wel (hopelijk).

Tot zo ver.

Groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...