Spring naar bijdragen

5.9 Loopt Hoog Stationair


Recommended Posts

Sinds een tijdje gaat onze 5.9 plotseling hoog stationair lopen (1500+ rpm).

Soms direct na het starten, soms na een tijdje. Zowel op benzine (direct na het starten), maar ook op LPG (met warme motor).

 

Vooral nu, met dat koude weer, lijkt het mij niet bevorderlijk voor de levensduur man de motor wanneer die direct op koude motor een kleine 2000 rpm gaat staan draaien......

 

Heeft iemand een idee waar ik zou moeten beginnen met zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vacuumlekje? Mijn 5.9 (2000) heeft dat ook even gedaan (leuk aan het stoplicht, je remmen houden dat bijna niet) en daar zat een klein lekje in een vacuumleiding. Gecontroleerd met remmenreiniger bij een draaiende motor en op kunnen lossen met *kuch* ducktape. Niet meer gehad maar het er ook maar een paar maanden mee gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties. Foutcodes uitlezen had ik nog niet gedaan..... Dat zal ik snel eens doen.

 

Verder op Youtube wat gekeken over de stationair steller schoonmaken, dus gisteren even een busje EGR-reiniger gehaald.

Vacuum lekje..... Ga ik ook in m'n achterhoofd houden.

 

Voorlopig voldoende om mee aan de gang te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vacuumlekje? Mijn 5.9 (2000) heeft dat ook even gedaan (leuk aan het stoplicht, je remmen houden dat bijna niet) en daar zat een klein lekje in een vacuumleiding. Gecontroleerd met remmenreiniger bij een draaiende motor en op kunnen lossen met *kuch* ducktape. Niet meer gehad maar het er ook maar een paar maanden mee gereden.

Foto-DVKC4RZN-D.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Even een update. Ik heb toen de stationair steller (IAC) schoongemaakt en daarna is het een tijd goed gegaan.

 

Vanaf deze week gebeurt het omgekeerde...... Nu loopt hij af en toe te laag stationar en valt dan uit (ook niet lekker bij een stoplicht).

Vervolgens kun je de auto niet direct weer starten (?). Sleutel omdraaien.... gebeurt niets, startmotor draait niet

Met afstandbediening de deuren sluiten en weer openen (resetten startonderbreker) lijkt niet te helpen.

Automaatpook een paar keer op en neer (en terug naar P) lijkt ook niet te helpen.

 

Na een minuut (die wel 5 minuten lijkt als er auto's achter je staan  :unsure: ) start de auto gewoon.

 

Is dat weer de IAC?

 

Ik moet zeggen dat ik nog steeds geen foutcodes heb uitgelezen...... Ik had er wel iets over gevonden, maar dat werkte geloof ik niet voor een 5.9.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update 2 van vandaag:

Ik heb de IAC er net weer uitgehaald. Die was niet echt vies. Even schoongemaakt met EGR reiniger. Straks even een stukje rijden om te zien hoe het nu gaat.

 

Over die foutcodes, ik weet het weer. Bij een '98 kun je die alleen uitlezen met een OBD2 lezer (niet met de sleutel methode). Nu heb ik een tijd geleden zo'n ding op Ebay gekocht, maar ik heb even geen idee waar ik die gelaten heb.

Zodra ik hem heb gevonden zal ik eens kijken of ik er daarmee iets uit kan halen  B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:ohmy:  Dit topic had ik nog niet gezien. Maar ik heb hier dus ook last van. Hij loopt soms stationair heel hoog (1500 rpm) in zijn P of N, in alle andere versnellingen rond de 1000, flink wat hoger dan normaal dus. Soms loopt hij stationair ook slecht, en heel af en toe valt hij zelfs uit! Zowel op benzine als op gas. Even opnieuw opstarten (het is net Windows  :rolleyes: ) en hij liep weer als een zonnetje. 

'98 kun je niet uitlezen met de sleutel, heb je een reader voor nodig maar bij mij geeft hij geen fout aan. IAC schoonmaken/vervangen door een gebruikte hielp niet, dus een nieuwe besteld (sensoren rondom het gasklephuis altijd origineel voor Mopar gaan, anders kun je beter je geld weggooien!), probleem lijkt iets minder maar nog steeds niet helemaal lekker. 

 

Na wat onderzoek ben ik erachter dat het heel waarschijnlijk toch de TPS is. Als deze een beetje open blijft hangen, dan geeft de pcm een seintje aan de IAC om ietsjes te openen, waardoor die hoog in de toeren schiet. Getest, op het moment dat hij 1500rpm stationair draaide, heb ik de TPS stekker eruit getrokken. CEL kwam natuurlijk tevoorschijn, maar geloof het of niet, hij liep weer heeeel mooi 750rpm stationair met een losgekoppelde TPS! 

 

Dealer vraagt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag het gasklephuis van mijn oude 5.2 opgehaald bij de persoon die mijn blok heeft overgenomen.

 

Eerst alleen de IAC overgezet en een klein stukje gereden. Het lijkt OK, maar dat hoog stationair is wel terug, dus even afwachten wat hij doet.

Ik kan de TPS ook nog overzetten.

 

Het stomme is dat ik net afgelopen maandag spullen heb besteld bij RockAuto voor 2 van mijn andere auto's. Als dit probleem zich twee dagen eerder had gemanifesteerd, dan had ik ze zo mee kunnen laten komen :frusty:

 

RockAuto heeft geen Mopar IAC: https://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,1315953,parttype,6072

En ook geen Mopar TPS: https://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,1315953,parttype,5136

Welke zou je dan nemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een IAC en TPS van Standard die tot nu toe geen problemen hebben gegeven. Ik heb deze wel in een haast gekocht omdat deze om de hoek op voorraad waren. Als je de tijd hebt om te wachten op een paketje uit de US zou ik toch voor de zekerheid Mopar bestellen. Ik heb andere sensoren van Mopar via Kolak (Nick) gekocht, hij heeft goede prijzen voor dit. Je kan hem alleen bereiken via email Kolak@aol.com maar hij antwoord snel. Je kan hem ook googelen op jeepforum.com voor referenties.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Siert, Omar heeft hem al via de dealer gekocht.

Ik zou absoluut voor Mopar gaan, heb er een gevonden voor rond de $65,-. Ik kijk even wat we met de verzending kunnen doen, ik kom er zsm op terug. 

En Kolak  :thumbsup:  :thumbsup:  Een 3" Kolak exhaust is naar me onderweg, ben benieuwd! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:blush: Overheen gelezen...


Ik heb deze als voordeligste gevonden, komt uit op $96,- met verzending en invoer. http://www.ebay.com/itm/97-07-Jeep-Dodge-Ram-W-Gas-Engine-Only-TPS-THROTTLE-POSITION-SENSOR-OEM-MOPAR-/191267691095?hash=item2c88715a57:g:KvMAAOSw2VJVgC3a&vxp=mtr

Misschien kan er een paar dollar aan verzending vanaf als we samen verzenden, maar ik verwacht er niet veel van. Ik heb Bianca even gemaild (usa2ned), om te kijken of het interessant zou zijn om het via hun te doen, maar dat blijkt het voor zoiets kleins, in vergelijking met de tarieven op eBay, helaas niet te zijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben het nu dus over twee onderdelen, de IAC (Idle Air Controller) en de TPS (Throttle Position Sensor).

 

Ik heb nu de IAC vervangen door die van mijn oude 5.2. Helemaal tevreden ben ik nog niet, dus ik zal komend weekeinde ook nog de TPS van het oude gasklephuis afhalen en op de 5.9 monteren..

 

Daarnaast zal ik zo snel mogelijk de distributiekap, rotor, bougies en bougiekabels vervangen want dat is ook al een tijd geleden.

Wellicht dat de ouderdom van deze onderdelen ook meespeelt in het onregelmoatig lopen van de motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb zojuist de TPS vervangen. Even laten lopen, en alles leek goed. De tijd zal het leren, het probleem deed zich namelijk maar incidenteel voor (vanochtend nog 2x). 

Ik heb nu dus een nieuwe IAC van een paar weken oud (deze heeft het probleem niet direct heeft verholpen) en nu dus ook een nieuwe TPS, beide origineel Mopar. Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...