Jump to content

Vette73

Forum member
  • Content Count

    412
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    21

Vette73 last won the day on January 17

Vette73 had the most liked content!

Community Reputation

28 Good

About Vette73

  • Birthday 02/08/1970

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    : Midden vh land

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Grand Cherokee
  • Bouwjaar
    1998

Recent Profile Visitors

2882 profile views
  1. De RockAuto site geeft aan dat de verzendkosten €11,92 bedragen en de 'customs charges' (BTW) €9,01. Mocht Jeep parts hem niet hebben liggen dan heb je hem dus met een paar dagen in huis voor €51,94 (en geen onverwachte, bijkomende kosten als je 'pre-pay custom charges' aanvinkt). Daarnaast is dit trouwens geen 'speciaal 5.9 item'. Deze buis zit ook op de 5.2 van '96-'98.
  2. Mocht je hier spullen voor willen gaan kopen, dan hou ik mij aanbevolen. Mijn visco heeft ook z'n beste tijd gehad. Ik heb hier eerder naar gekeken en volgens mij is een originele visco gewoon niet meer te koop en kun je alleen nog Crown vervanging krijgen. Of heb jij nog een NOS gevonden?
  3. Ik heb een Yaesu FT-857D voor 2 en 70 repeaterwerk en met diezelfde radio doe ik ook aan 27Mc vossenjagen. In de Yaesu heb ik ook de LPD en PMR kanalen, dus ik kan ook met de meeste porto's communiceren.
  4. @Ab Ik begrijp dat dit een nieuwe route is. Deze cache is sinds eind vorig jaar beschikbaar. De oude is al een tijdje niet meer beschikbaar. Vorige herfst heb ik ook Dakar 1 gereden, die was (toen) ook wel te rijden met een normale auto, maar het zoeken van de route was heel anders dan bij deze versie. Bij Dakar 1 was het alleen maar fireneedles zoeken en bij 2 liep het contact helemaal via WhatsApp. Het is jammer dat het zo'n eind rijden is voor ons (1,5 uur naar Dwingeloo) anders zou ik hem met andere mensen zo nog een keer rijden.
  5. @www.jeepie.nl Jazeker dat dat een JWX raam antenne voor 2 en 70 cm is 👍 @thezeeuw Een '98 5.9 (een Niner)
  6. Zoals ik al in mijn noobvraag liet weten zou ik een nacht geocache gaan rijden waarbij het afgeraden werd om met een 'normale' auto te gaan. Nou, gisteren was het dan zover. Samen met mijn vrouw en een collega zijn we naar Dwingeloo gereden om daar de Dakar 2 nacht geocache te ervaren. Voor wie niet weet wat geocachen is, dat is o.b.v. GPS coordinaten op zoek gaan naar 'de schat' die ergens verstopt ligt. Bij een simpele cache krijg je direct het coordinaat van die plek, bij een puzzelcache krijg je hem na het oplossen van een of meerdere puzzels. Een multi chache bestaat uit meerdere 'waypoints' voor je bij het eindpunt komt en een nacht cache kan je, om verschillende redenen, alleen 's-nachts zoeken. Dakar 2 is eigenlijk een multi-puzzel-nacht cache. Daarbij gaat een groot deel van de route over onverharde wegen en door de regen van afgelopen tijd waren stukken daarvan zeker onbegaanbaar voor 'normale' auto's. Ervaren 4x4 rijders zullen vast nog gapend achter het stuur zitten, maar voor mij, als 4x4 noob en bezitter van een standaard '98 GC op standaard winterbanden, was het op punten best even spannend. Wij hebben de hele route over de bedoelde wegen gereden (omdat je GPS locaties opkrijgt kun je natuurlijk omrijden over verharde wegen). Echte problemen hebben we niet gehad, maar voor sommige moddergeulen heb ik voor de zekerheid maar gebruik gemaakt van 4L. De rijplaten, spanbanden en schep hebben we niet nodig gehad. Ik zal uit de beelden van de dashcam en telefoon nog wel iets op YT zetten, die info volgt later. Een promofilmpje vind je hier: Info over deze chache en de startlocatie hier: https://www.geocaching.com/geocache/GC8FARF_dakar-2-0-nc
  7. Goed, ondertussen de SM gevonden: Dana 44 met Trac-Lok: https://media.spicerparts.com/cfs/files/media/PJTM8M3vzjeT4ch7H/5313-3.pdf?token=eyJhdXRoVG9rZW4iOiIifQ%3D%3D&store=original Dana 30: https://media.spicerparts.com/cfs/files/media/rZ9dntCosjoEEAAzR/5325.pdf?token=eyJhdXRoVG9rZW4iOiIifQ%3D%3D&store=original Een ander mooi bestand dat ik vond is de volgende. Hierin staan alle onderdelen met part numbers. http://www.canadawideparts.com/downloads/catalogs/danaspicer_1978-1998models_X510-9.pdf
  8. Ik heb permanente 4x4 (die 2H optie heb ik niet). Volgens mij heet het bij mij Quadra-Trac (https://www.fourwheeler.com/project-vehicles/131-9802-1998-4x4-of-the-year-models-jeep-grand-cherokee-5-9l-limited/) Het filmpje laat de theorie zien en ik snap het nog steeds niet helemaal....... LSD en Trac-Lok, is dat trouwens gewoon hetzelfde? Wat ik nog gevonden heb over de Quadra-Trac is het volgende: "In 1993-1995 the viscous coupling was used to lock the differential when in low range (NP249 transfer case). In 1996-1998 the differential is mechanically locked when in low range (NV249 transfer case)." Betekent dit dat in 4H het vermogen variabel tussen voor en achter verdeeld wordt en in 4L altijd 50/50%? En wat heeft dat dan voor gevolgen wanneer een van de (of beide) voorwielen geen grip meer heeft (want voor heb je geen LSD of Trac-Lok)? Verder begrijp ik nu ook dat in het achter diff 'limited slip plaatjes' zitten en dat die, net als koppelingsplaten, slijten. Hoe kan ik bepalen of die versleten zijn en dus vervangen moeten worden? Vragen, vragen, vragen.......
  9. Na 10 jaar en mijn derde ZJ kom ik met een beginnersvraag over het hoe en wat van 4-wiel-aandrijving...... 😶 Ik heb blijkbaar een LSD met Trac-Lok achter (Dana 44a) en een Dana 30 voor. Van de Dana 44 begrijp ik dat wanneer een achterwiel minder grip heeft, er meer vermogen gaat naar het andere achterwiel, maar hoe zit dat met het samenspel tussen voor en achter? En dan vooral wat gebeurt er wanneer een van de, of beide voorwielen minder of geen grip hebben? Regelt de tussenbak dan dat het vermogen naar achteren gaat of gaat dan al het vermogen naar de (slippende) voorwielen? Of stuurt de tussenbak altijd 50% naar voren en 50% naar achteren? De reden is dat ik binnenkort een nacht-geo-cache ga rijden en die is voor een groot deel onverhard. Met de regen van afgelopen tijd verwachten we geen mooie droge zandpaden...... Dan ga ik de Niner eindelijk gebruiken waarvoor hij gemaakt is.......
  10. Die schadeexpert is waarschijlijk ingehuurd door de verzekering van de tegenpartij. Die moet immers betalen. Je mag altijd een contraexpertise doen wanneer je het niet eens bent met de expertise van de tegenpartij. Omdat je volledig verzekerd bent zou ik hiervoor contact opnemen met jouw eigen maatschappij. Wellicht wordt dit gewoon betaald. Verder is het natuurlijk lastig om hierover iets te zeggen zonder meer informatie. Hoe groot is de zichtbare, wat is de huidige km-stand etc. Ik kan mij voorstellen dat ze niet zitten te wachten op een bakrevisie bij een auto met heel veel km.
  11. LPD en PMR zijn inderdaad een aantal vast gedefinieerde frequenties. Je zou ze ook kanalen kunnen noemen. Zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/LPD433 en https://nl.m.wikipedia.org/wiki/PMR446 Als je portofoons hebt die dat ondersteunen kan je op een bepaalde frequentie een 'toontje' meezenden (CTCSS toon) waardoor die portofoons alleen nog maar reageren op uitzendingen die datzelfde toontje meesturen waardoor je een soort van privé kanaal hebt gemaakt. Helemaal privé is het niet want iedereen kan het ontvangen en meeluisteren. Wellicht is dat wat je bedoelt. @Rene Ik weet dat een heleboel leuke dingen eigenlijk niet mogen en ik ben ook echt niet roomser dan de paus. Maar als iemand om advies vraagt over een onderwerp waarover jij veel weet, dan vind ik (mijn mening) dat je geen 'illegale' oplossingen zou moeten aandragen. Doe je dat toch, geef dan minimaal aan dat het eigenlijk niet is toegestaan en geef ook een alternatief dat wel mag. Zo voorkom je dat een onwetend iemand ooit in de problemen komt doordat hij jouw advies zomaar, zonder verder nadenken, heeft opgevolgd.
  12. Geen idee waar ik dit zou moeten plaatsen.....
  13. Feit is dat het officieel niet mag. Dat velen het wel doen en dat handhaving ontbreekt maakt niet dat het opeens wel is toegestaan. Ik weet dat jij zendamateur bent (ikzelf ook). Ik vind alleen dat je het hele verhaal moet vertellen en op basis daarvan kan een ander zelf de risico's afwegen. Vandaar mijn toevoeging.
  14. Zonder belerend over te willen komen merk ik toch graag op dat bovengenoemde porto's niet zijn toegestaan voor gebruik op de LPD en PMR kanalen/frequenties (o.a. vanwege teveel vermogen en de afneembare antenne). Hier in NL zal het wel meevallen met de handhaving, maar in Belgie en Frankrijk kan men behoorlijk moeilijk doen en hoe het zit in landen buiten de EU weet helemaal niemand. Ik zou dus gewoon een (4W) bakkie in de auto leggen met een magneetvoet antenne. Dan zit je altijd goed. Oh, ja.... Het gebruik van bakkies (en ook portofoons) in de auto blijft gewoon toegstaan. Ook nu de regels t.a.v. het gebruik van mobiele apparatuur (telefoon, camera's, tablets etc.) in de auto steeds mee aan banden wordt gelegd.
  15. Mmmmm...... de maat is goed, maar ze passen niet....... Dan moeten er toch verschillen te zien zijn wanneer je het origineel naast die nieuwe legt? Wat is het probleem? Zit die kabel in de weg of komen de bevestigingspunten niet overeen?
×
×
  • Create New...