Jump to content

Jurjen

Forum member
  • Content Count

    90
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Jurjen last won the day on November 24

Jurjen had the most liked content!

Community Reputation

1 Neutral

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hoog-Keppel
  • Interests
    Zuid Afrika, fotografie, vissen

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Grand Cherokee
  • Bouwjaar
    2000

Recent Profile Visitors

964 profile views
  1. Misschien zijn de Zuid Afrikaanse Jeeps anders๐Ÿ˜. Ga er volgend jaar eens voor zitten (moet ik toch voor een x-aantal andere dingen ๐Ÿ˜•)
  2. Als wij de aircon lang hebben aanstaan (2000-er WJ) komt er een beste plas condenswater uit een gat in het schutbord (motorzijde). En niet 'vanuit' een draagbalk. Volgend voorjaar mag-ie weer voor een paar duizend km's dus ik zal er eens op letten. Moet er overigens niet een soort uitloopslangetje/-pijpje op het schutbord zitten om dat water netjes af te voeren?
  3. Intussen een service manual online gevonden (iFixit.com) en eens verder gezocht op het 'fan-probleem'. Er zijn, m.n. in de USA en Australie, meerdere posts op meerder fora omtrent het probleem. De oplossing is een PWM relais ( The Pulse Width Modulated (PWM) cooling fan relais) die de geest heeft gegeven. Die is gemonteerd onder de rechter koplamp en onder de kunststof afdekking. Dat onderdeel is dus 'de vreselijk dure computer' die er voor zorgt dat de elektrische fan aangestuurd wordt. En via Amazon kost zo'n vreselijk dure computer slechts $ 35 incl. een nieuw harnas......Verder is dat relais op verschillende manieren te vervangen : de nette en langdurige : voorbumper/grill/koplamp verwijderen, en de ietwat snellere en ook goede manier : een stukje uit het kunststof zagen en het relais vervangen (nadat de koplamp is verwijderd uiteraard). Eens informeren wat dat ding hier bij de dealer kost. Dus al met al wilde men mij toch een soort van oplichten ('rijke Europeaan ff een poot uittrekken is een nieuwe sport) uittrekken is de nieuwe sport).
  4. De lokale Jeep dealer kon er ook niet uitkomen, die zei dat de voeding van de fan 'gewoon' bij het relaisblok (links voor in de motorruimte) vandaan kwam. Het enige dat ik kan bedenken is dat er wellicht voor 'warme landen' zoals Zuid Afrika er een speciale schakeling is toegepast. Net zoiets als bij de Ford Kuga die daar spontaan uitbrandde doordat de ' Europese' koeling werd toegepast maar niet afdoende bleek te zijn en dus enkele fatale autobranden veroorzaakte. En als er nu iemand was met ook zo'n 4.0l WJ zodat ik 'even kan kijken'. Maar de dealer had er ook te weinig in onderhoud. De meeste zijn de dikke 8 cylinders nml. Jouw redenering is ongeveer dezelfde als de Jeep dealer hier. Ik denk dat ik een thermostaathuis aanschaf en dat erin (laat) zet(ten) en dan kijken hoe e.e.a. werkt. Als het dan nog niet werkt dan wordt de fan of met een aparte knop (niet mijn voorkeur) of wellicht gelijktijdig via een relais met de aircon knop aangezet. Dan doet-ie het altijd als de aircon aangaat. Dat gepruts aan elektrische systemen die van cruciaal belang zijn is nou niet direct mijn favoriete ding. Vooral als je zelf niet exact weet hoe en waarom nu iets veranderd/aangepast is. Afijn : ik heb nog een dik half jaar om er nog eens goed voor te gaan zitten.......
  5. Oei, ik dacht dat ik genoemd had dat het een WJ van 2000 is met een 4.0l motor. Staat niet in de post zie ik. Ik had wel een foto ervan gemaakt en bijgevoegd maar daar wordt niemand wijzer van : er is alleen op te zien dat er een sensor is gemaakt in de voorzijde van het thermostaathuis. Foto is van rechts (als je voor de auto staat) gemaakt en de 'blauwe' moer is waarmee de sensor in het huis is geschroefd. De reden van van het hele gebeuren, heb ik kunnen achterhalen, is dat er eerder een niet-originele fan was ingebouwd. Hierdoor brandde ook altijd het 'engine-check' lampje. Die brandt nu niet meer omdat deze vermoedelijk is doorgebrand (nog niet gecheckt). Omdat er nu weer een originele fan is ingebouwd denk ik dat als er een nieuw thermostaathuis wordt gemonteerd wellicht de boel weer 'normaal' werkt. Maar dat duurt nog even om dat te doen. Omdat de franchise Jeep dealer mij vertelde dat er een duur onderdeel, een soort aansturingscomputertje, naast of bij de radiator is geplaatst die vermoedelijk kapot is waarvoor men die 'bypass' gemaakt heeft, en van dat genoemde onderdeel de NL Jeep dealer niks weet was mijn vraag dus of dat bekend is. Of er dus naast het kastje met de alle relais er nog een module vernatwoordelijk is voor de werking van die ventilatorEn de fan is nu dus gestopt met werken omdat die extra aangebrachte sensor 'opgeblazen' lijkt te zijn (niet meer werkt dus). Die extra sensor is gemonteerd precies in het ronde vlak aan de voorzijde (als je voor de auto staat) van het thermostaathuis. Met dank aan Vette73 zal ik het schema uitprinten en tzt meenemen naar de garage. Want eerlijk gezegd is het voor mij een beetje een te technisch dingetje. En ja, het is heel lastig dat de auto in een ver buitenland staat.....Voor alle duidelijkheid en wellicht ten overvloede : ik bedoel in dit verhaal de zwarte kunststof fan helemaal voorin, net voor de radiator. Het is gewoon een lastig verhaal dat ik allemaal verschillende informatie gekregen heb (de laatste garage/monteur wist te vertellen dat 'hij alleen thermostaathuizen met dubbele sensor kende voor dit type auto/motor') en ik dus niet weet wat te doen (mss de aansturing via een extra schakelaar of gekoppeld aan de aircon schakelaar?). Ik kan mij redelijk helpen met 'normale' storingen maar dit gaat even boven mijn pet. Mijn concrete vraag luidt dus : is iemand bekend met die genoemde (dure) aansturingsmodule die 'ergens' links (voor de auto staand) naast de radiator aangebracht is en verantwoordelijk is voor de aansturing van de fan en/of de aircon? Dat kan ik helaas niet uit het schema opmaken.
  6. Stel ik te moeilijke vragen? Daar is dit forum toch voor?
  7. Echt helemaal niemand van de 4x4 specialisten in Holland die iets weten?
  8. Tijdens de vakantie viel de ventilator die samenwerkt met de aircon uit. Gevolg : verhitte motor en in de noodloop. Net op de afrit van een autoweg....Omdat er zo geen oplossing was is de ventilator nu zo geschakeld dat deze altijd aanstaat. Niet zo'n charmante oplossing maar het was even niet anders. Na de vakantie werd ik er door een monteur op gewezen dat het thermostaathuis een tweede sensor heeft die niet origineel is. Deze is aangebracht op de voorzijde van het huis en heeft een elektrische leiding lopen die, zo te voelen, in het harnas onder accu verdwijnt. Dit zou een oplossing zijn omdat er 'ergens' naast de radiotor een duur onderdeel zou zitten die de boel aanstuurt. Ik heb het hele verhaal niet goed begrepen maar wel dat er kennelijk een extra sensor in het thermostaathuis is gebouwd die kennelijk met de fan moet communiceren. Bij de (NL) Jeep dealer begreep men het ook niet zo want volgens hen wordt die fan aangestuurd door een relais wat in het blok links voorin zit. Ik kan op WJJeeps.com niet terugvinden welk duur onderdeel er nu naast de radiator zou moeten zitten of is dit een geldklopperij-verhaal?
  9. Ik weet dat dit eenbejaar dtopic is maar toch : ik heb ook last gehad dat de auto naar links trok (is iets veiliger in ZA dan naar rechts....). Nadat alle sway/trac-en overige bars alsmede de bushings, stuurdemper en schokbrekers waren vervangen bleef de trek naar links prominent aanwezig. Tot er op mijn verzoek een excentrische balljoint werd geplaatst (volgens het service bulletin van Chrysler/Jeep) en het was over. Maar dan : na het plaatsen van nieuwe banden was de linkstrekkerij, zij het niet zo ernstig al eerst, er weer. Bleek het linkervoorwiel ongeveer een vinger dik (globaal gemeten met de hand) verder naar achter te staan als het rechter. En de balljoint was reeds op maximum gezet (ben wel de graden-uitvoering vergeten : staat niet op de rekening helaas). De oplossing die mij wrerd aangereikt is naar een 4x4 centrum te gaan en daar kan men excentrische bussen in de voorste draagarmen plaatsen zodat men de wielen weer op gelijke voet kunnen stellen. Zal iets goedkoper zijn dan weer een nieuwe excentrisch balljoint. Is deze oplossing hier ook bekend?
  10. Dank voor je antwoord. Dan ga ik er maar vanuit dat ze het dit keer wel goed gedaan hebben......
  11. De olie in de tussenbak inmiddels laten vernieuwen en de tussenbak gehoorzaamd weer netjes. Alleen : de garages die aan de auto gewerkt hebben zijn m.i. 100% onbetrouwbaar. De eerste heeft al een hoop trammelant veroorzaakt door de 'aircon-fan' onjuist te 'repararen' met een hoop schade als gevolg en tevens de aftapplug van het carter verneukt zodat er een nieuw (gebruikt) carter onder moest omdat er geen tijd was voor repararie (lassen). Afijn....toch lekker 6 weken weggeweest en 4500 km gereden. Nu was eigenlijk mijn vraag of de tussenbak ook 'geflushed' kan worden of op welke wijze kun je, zonder demontage, de bak weer 'vers' krijgen?
  12. Ik heb 3 sleutelsmet even zoveel afstandbedieningen van mijn Jeep GC. Deze, alom bekende, 2 knops afstandsbedieningen hebben allen 1 manco : de rubbers zijn stuk. Nu kan ik op i-net wel nieuwe behuizingen kopen voor ongeveer โ‚ฌ7,= maar die hebben 3 knoppen : 2 x voor open/dicht en een paniek knop. Nu weet ik eigenlijk niet of deze in de printplaat is geactiveerd. Er zit wel een print op die plek dat er net zo uitziet als de andere 2 die in gebruik zijn, maar het 'drukpunt' in de ab is maar voor 2 functies (open/dicht). In de 3-knops ab zit wel zo;, dun plaatje met 3 'drukpunten'. Gaat die paniekfunctie dan wel werken of is deze gewoon niet aanwezig? Iemand ervaring hiermee?
  13. Beetje als mosterd na de maaltijd, maar toch : in de bekleding van de achterklep (binnenzijde dus) zit een klein uitneembaar klepje. Daar achter zit een handel om de klep handmatig open te krijgen. Heb dat veel moeten gebruiken toen de motor van de bediening van de achterdeur stuk was..........
ร—
ร—
  • Create New...