Spring naar bijdragen

5.9 Loopt Hoog Stationair


Recommended Posts

Ik heb toevallig gisteren een nieuwe IAC en TPS binnengekregen (beiden van die verkoper van het linkje hierboven). Ik zal komend weekeinde beide sensoren vervangen.

 

Nu alleen begint de LPG installatie weer vreemd te doen. Zie wil eigenlijk niet meer op LPG lopen.

Daarvoor heb ik een uitleeskabel besteld en die is ook net binnen, dus ik hoop kmend weekeinde op mooi weer want ik heb wel wat te knutselen buiten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren de IAC en de TPS door nieuwe exemplaren vervangen. Ik heb er nog niet mee gereden, maar hij loopt mooi stationair.

Wat mij wel opviel is dat het terugvallen naar stationair na een dot gas langer duurt dan normaal/vroeger, maar misschien is dat een kwestie van een stukje rijden zodat de computer kan wennen aan de nieuwe sensoren. Dus dat gaan we even in de gaten houden.

 

Nog even een weetje: Dat connector van de TPS van een 5.9 is anders dan die van de ('95) 5.2. Die zijn dus niet uitwisselbaar.

De IAC is wel over te zetten, maar omdat de IAC van de 5.2 ook oud en vuil was heb ik die ook door een nieuwe vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren de IAC en de TPS door nieuwe exemplaren vervangen. Ik heb er nog niet mee gereden, maar hij loopt mooi stationair.

Wat mij wel opviel is dat het terugvallen naar stationair na een dot gas langer duurt dan normaal/vroeger, maar misschien is dat een kwestie van een stukje rijden zodat de computer kan wennen aan de nieuwe sensoren. Dus dat gaan we even in de gaten houden.

 

Nog even een weetje: Dat connector van de TPS van een 5.9 is anders dan die van de ('95) 5.2. Die zijn dus niet uitwisselbaar.

De IAC is wel over te zetten, maar omdat de IAC van de 5.2 ook oud en vuil was heb ik die ook door een nieuwe vervangen.

 

Dat viel mij ook gelijk op! Hij laat de toeren veel rustiger en gelijkmatiger zakken inderdaad. 

Verder is hij na het vervangen niet meer uitgevallen of hoog stationair gaan lopen, hij is alleen 1x in de toeren gaan schommelen bij een warme start en stationair lopen. Tot nu toe een verbetering, maar ik ga toch nog even goed naar de connector en bedrading kijken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

...paar weken verder. Lijkt een stuk beter te gaan met de nieuwe TPS, maar zonet op een ritje van 3/4km is hij 4x uitgevallen en is hij een paar keer in de toeren gaan schommelen. Elke keer vanaf stationair. Geen CEL, geen foutcodes.... Nieuwe IAC, nieuwe TPS, beide origineel. Lijkt erop dat het vaker voorkomt op het moment dat ik hem start als hij nog een beetje warm is.

Ik word hier niet zo vrolijk van. Als ik een beetje rommel met de connectors en hier en daar aan wat kabels trek gebeurt er niks. Hij wilt wel meteen starten als hij uitgevallen is.

 

Eind 2013 heb ik de CPS en voorste lambda sensor vervangen door de troep van Crown. Die zitten er nog steeds in en begin ik nu steeds meer te verdenken omdat ik Crown totaal niet vertrouw en niet weet waar ik het anders zou moeten zoeken. Wat denken jullie?

 

Edit: Hoog stationair lopen heeft hij sinds de nieuwe TPS niet meer gedaan

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar een CPS van 2-3 jaar oud kun je toch niet oud noemen........

 

Bij mij gaat het (nog) goed. Motor loopt mooi stabiel en valt niet meer uit sinds de nieuwe IAC en TPS.

 

Nog even over die codes uitlezen, doe je dat met een OBDII lezer? En wat is de 'CEL'?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar een CPS van 2-3 jaar oud kun je toch niet oud noemen........

 

Bij mij gaat het (nog) goed. Motor loopt mooi stabiel en valt niet meer uit sinds de nieuwe IAC en TPS.

 

Nog even over die codes uitlezen, doe je dat met een OBDII lezer? En wat is de 'CEL'?

 

Met spullen van Crown weet je het nooit, is vaak al overdatum voordat het de verpakking in gaat.  :ph34r: Opvallend is dat het probleem vaak voorkomt als de auto 10-30min stilgestaan heeft en dus al iets afgekoeld is. Bij een koude start of juist een echte warme heb ik het probleem niet. 

 

Codes uitlezen doe ik inderdaad met een OBDII lezer, de sleutelmethode werkt helaas niet op 1998 modellen. CEL = Check Engine Light. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hallo..

Ook ik heb hetzelfde probleem.

Na schoonmaken en vervangen van de TPS en die ander blijf ik er een beetje mee tobben.

Is er iemand die weet of dit in relatie kan staan met de versnellingsbak (schakeld soms niet door na starten en wegrijden).??

Is het toerental probleem opgelost ? (Vette en Masis)

 

Groet,

Gerrit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Gerrit,

Het is een hele tijd goed gegaan, maar toch viel de wagen af en toe uit als ik hem na zo'n 20-30 min stilstaan weer startte. Eergisteren begon hij weer hoog stationair te lopen. Grote kans dat de bedrading (connector) van de TPS niet helemaal 100 meer is. Ik zie er van buitenaf een knikje in, en toen ik er een beetje aan trok liep die weer goed. Schijnt vaker voor te komen. TPS/IAC zijn dus beide vrijwel nieuw en origineel.

12894-tps-bad-idle-high-idle-p0123-code-

 

Ik kan nu wel gaan lopen knippen, solderen en bijlappen, maar ik heb vandaag partnr. 5013999AA besteld. Dit is een originele Mopar connector met nieuw bedrading.

 

20192-tps-bad-idle-high-idle-p0123-code-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij is het toerental probleem opgelost. Wel viel hij toevallig eergisteren 2x uit op een moment van stationair bij warme motor. Dat moet ik dus even in de gaten houden.

@Tongojoe Heb je de TPS en IAC door de originele partnummers vervangen? Heb je een 5.2 of een 5.9? (die hebben, af fabriek, niet dezelfde TPS en IAC)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vanmiddag de TPS connector vervangen met de Mopar kit. Knippen solderen inpluggen. Ik had een aantal zichtbare knikjes in de buurt van de oude connector. Jammer dat de kleuren van de kabels van de Mopar kit niet overeen komen met de originele kleuren in de kabelboom.

Ik ben benieuwd, ik heb na het vervangen niet zoveel meer gereden.... Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...