Spring naar bijdragen

stotterende motor


Recommended Posts

  • Reacties 96
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik zit even te lezen en herken een aantal dingen. Ik heb hetzelfde gehad. Lambdasonde vervangen en het probleem is over. Hij schijnt wel eens te willen vervuilen. Ik heb toen de oude roodgloeiend gestookt, even laten koelen en toen er weer in, en tot mijn verbazing werkte hij toen weer.

Het probleem was bij mij voornamelijk in de opwarmfase.

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welnu vanochtend liep ie in de opwarmfase nog niet erg lekker. Ondanks het vervangen van de kabels

Ga nu checken of de spruitstukbouten goed vastzitten, zoals eerder geopperd in dit topic.

Ik heb nu de volgende theorie:

Het probleem doet zich voor tijdens rijden op gas. Stel dat er bij 1 cilinder de bouten niet zo goed vastzitten dan kan ie daar valse lucht aanzuigen. Dat geeft daar een armer mengsel, minder harde klap ofwel schokken. Als de motor warmer wordt dan zet het aluminium van het spruitstuk uit en zuigt ie minder tot geen valse lucht meer aan.

Bij rijden op benzine wordt het mengsel in de verbrandingskamer gevormd (injectie), is dus goed, geen schokken.

Of sla ik nu door?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by kees@Nov 4 2005, 20:19

Welnu vanochtend liep ie in de opwarmfase nog niet erg lekker. Ondanks het vervangen van de kabels

Ga nu checken of de spruitstukbouten goed vastzitten, zoals eerder geopperd in dit topic.

Ik heb nu de volgende theorie:

Het probleem doet zich voor tijdens rijden op gas. Stel dat er bij 1 cilinder de bouten niet zo goed vastzitten dan kan ie daar valse lucht aanzuigen. Dat geeft daar een armer mengsel, minder harde klap ofwel schokken. Als de motor warmer wordt dan zet het aluminium van het spruitstuk uit en zuigt ie minder tot geen valse lucht meer aan.

Bij rijden op benzine wordt het mengsel in de verbrandingskamer gevormd (injectie),  is dus goed, geen schokken.

Of sla ik nu door?

<div align="right">

Spruitstukken willen wel eens lekken en scheelt ook aan vermogen , maar zal m.i. echt veel moeten lekken wil dat goed merkbaar zijn huh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en check the TPS (throttle position sensor) ook eens wink.gif Kan zijn dat de connector niet helemaal optimaal werkt (effe schoonspuiten met kontakt puntjes spray) en dat geeft ook een hortend/stotend effekt ...

En misschien ook nog effe checken of alle accu kabels nog goed vastzitten wink.gif

HTH smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Probleem is nog steeds actueel. Heb hem onlangs aan de comp gehad. De onsteking is volgens de garage in orde. Merk wel dat het probleem behoorlijk weersafhankelijk is koude en mist verergeren het probleem. Dat is trouwens ook het probleem met de garage, ik heb dan al weer een heel stuk gereden met als gevolg dat het probleem al weer weg is.

Vandaag toch weer een kleine 200 km gereden, de eerste 20 minuten beetje stotteren, daarna niet meer. Het probleem wordt niet erger in ieder geval

Ik ga binnenkort nog een keer de gasinstallatie na laten kijken, daar zal het naar alle waarschijnlijkheid wel inzitten. Moet daar alleen weer een halve dag voor vrij nemen, das allemaal weer lastig.

Misschien dat er nog mensen zijn met een idee?

Groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

na een minuut of tien rijden is de motor tempmeter al zichtbaar gestegen. Dus de verdamper heeft dan ook die temperatuur. Dat betekend dat het gas dan goed verdampt. Nadien lijkt het me niet dat het gas weer de vloeibare vorm aan gaat nemen en dat daar de motor weer slecht door gaat lopen.

Maar misschien is wel de verdamper niet goed, dat ie af en toe niets doorlaat oid, of teveel.

Ik dwing mezelf van de week een afspraak te maken bij de gasboer om e.e.a. uit te sluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wel woensdag naar de gasboer geweest. Twee rondjes gereden over het industrie terrein en omstreken om te kijken wat het euvel zou kunnen zijn. Idd op gas doet ie het niet zo best op benzine gewoon goed. Hij deed het gister dan toch al bovengemiddeld slecht, koud en mist.

De auto aan de uitlaatgasmeting gehad, uitslag van de meting is goed.

Het vermoeden is nu dat de vonk niet krachtig genoeg is. Gas verreist een krachtiger vonk dan benzine. Hierdoor is de ontbranding ietsie te laat en dat voel je. Verder is het probleem dat je altijd in een lekker verwarmde garage staat te meten, en in de zomer deed ie het zowieso goed. Het is iets van de laatste maanden.

We hebben nu afgesproken dat ik eerste eens een andere bobine probeer, mocht dat niet helpen gaan we verder zoeken in de gasinstallatie.

to be continued

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

In mijn zoektocht naar het probleem van de motor van mijn gc even een update.

heb inmiddels een nieuwe idle air sensor geplaatst (lijkt alleen iets sneller te starten met de nadruk op iets).

vandaag even de benzinetank eronderuit gehaald met als gevolg een heleboel vloeibare pakking rond de afdichting van de benzinepomp. mijn vraag is dan ook of er in de tank rond de opening waar de benzinepomp in moet schroeven horen te zitten? huh.gif

Ik weet wel dat de lekkage van een volle tank daarvandaan komt /kwam, ik ben dan ook van plan een nieuwe pomp te kopen. weet iemand of die pompen op ebay alleen de pomp is of de komplete unit?

vandaag ook even de tps sensor doorgemeten en die geeft volgens de haynes een verkeerde waarde. ph34r.gif

gasklep dicht geeft hij 0.6 volt (haynes 0.5)

gasklep open geeft hij 3.8 volt (haynes 5.0)

is dit een probleem of kloppen de gegevens van de haynes niet? sad.gif

tnx

lars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel woensdag naar de gasboer geweest. Twee rondjes gereden over het industrie terrein en omstreken om te kijken wat het euvel zou kunnen zijn. Idd op gas doet ie het niet zo best op benzine gewoon goed. Hij deed het gister dan toch al bovengemiddeld slecht, koud en mist.

De auto aan de uitlaatgasmeting gehad, uitslag van de meting is goed.

Het vermoeden is nu dat de vonk niet krachtig genoeg is. Gas verreist een krachtiger vonk dan benzine. Hierdoor is de ontbranding ietsie te laat en dat voel je. Verder is het probleem dat je altijd in een lekker verwarmde garage staat te meten, en in de zomer deed ie het zowieso goed. Het is iets van de laatste maanden.

We hebben nu afgesproken dat ik eerste eens een andere bobine probeer, mocht dat niet helpen gaan we verder zoeken in de gasinstallatie.

to be continued

Kees

Het lijkt een beetje het zelfde probleem als ik met m'n voyager 3.3 V6 heb gehad..

Probleem wat ik toen had.. bij koude start stoteren of slect lopen... tegen het randje van afslaan soms.

Pas na 10 a 15 min te hebben gereden was het beter en loopte hij weer goed.

Het probleem.. te weinig koelvloeistof in de radiator.. er loopt namelijk een slang vanaf je radiator naar je verdamper en weer terug. (deze zorgt dat je verdamper op temp blijft, en niet bevriest).

Het vreemde wat ik toen zelf vond.. was .. dat het meestal bij een koude start het ergste was.... maar dan toch heeft je koelvloeistof die door de verdamper loopt en functie blijkt.

Het lijkt zoals ik het bij jou nu ziet hetzelfde probleem (volgens mij bevriest je verdamper)...Heb je je koelvloeistof al eens gecheckt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn zoektocht naar het probleem van de motor van mijn gc even een update.

heb inmiddels een nieuwe idle air sensor geplaatst (lijkt alleen iets sneller te starten met de nadruk op iets).

vandaag even de benzinetank eronderuit gehaald met als gevolg een heleboel vloeibare pakking rond de afdichting van de benzinepomp. mijn vraag is dan ook of er in de tank rond de opening waar de benzinepomp in moet schroeven horen te zitten? huh.gif

Ik weet wel dat de lekkage van een volle tank daarvandaan komt /kwam, ik ben dan ook van plan een nieuwe pomp te kopen. weet iemand of die pompen op ebay alleen de pomp is of de komplete unit?

tnx

lars

via ebay wel juiste jaartal zoeken..... $147,- heb je m thuis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Heb vandaag een nieuwe tps sensor vanuit tiel opgestuurd gekregen (wat een snelle service die jongens van b&s, gistermiddag nog aan de lijn voor de betaling en vandaag in huis).

meteen maar gemonteerd, even gereden en voor mijn gevoel ging het een stuk beter.

Overmorgen nog even kijken met koude motor wat hij bij het starten doet.

en dan moet ik van het weekend toch een stuk rijden kan ik direkt even kijken of hij genezen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb vandaag een nieuwe tps sensor vanuit tiel opgestuurd gekregen (wat een snelle service die jongens van b&s, gistermiddag nog aan de lijn voor de betaling en vandaag in huis).

meteen maar gemonteerd, even gereden en voor mijn gevoel ging het een stuk beter.

Overmorgen nog even kijken met koude motor wat hij bij het starten doet.

en dan moet ik van het weekend toch een stuk rijden kan ik direkt even kijken of hij genezen is.

Misschien kunnen we een clubje oprichten met stotterende, slecht stionair lopende jeeps.... Ik kan me bij bovenstaande topic helemaal aansluiten... Stationair schudt de hele auto, bij 2000 toeren ook. Bougies vervangen. Ik ga dus eerst verdelerkap en rotor vervangen...De auto doet dit zowel op gas als benzine. Ploft ook in de uitlaat..

Is het verstandig om de bougie kabels meteen ook maar te vervangen?of kun je controleren of deze slechts zijn??

Hopeloos wordt je ervan... sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb gisteren een nieuwe brandstofpomp erin gezet en wat bleek er zat er een in van een 97er. de bedrading van deze pomp was ook anders dus nieuwe erin starten en meteen lopen.

Ik een stukje rijden en de jeep niet meer inhouden, het was maar een kort rondje maar ik had er een goed gevoel over. vanmorgen de jeep meteen even starten en hij sloeg vrijwel direct aan en dat deed hij ook nooit.

Ik denk (hoop) dat dit het probleem was ? wacko.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik heb er vorige week een nieuwe lambdasonde ingezet omdat het probleem nog niet weg was, maar nu een week later heeft de motor niet meer ingehouden biggrin.gif en stationair helemaal niets raars.

Denk nu echt het probleem opgelost te hebben we zullen het wel merken als we over een week of 3 naar italië vertrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Net terug uit italie en ongeveer 4500 km gereden zonder een hortje of stootje. Probleem met de motor dus eindelijk opgelost na het vervangen van vele onderdelen maar uiteindelijk was de lambda sonde de boosdoener.

Bedankt voor de vele tips biggrin.gif

wat mij betreft mag deze op slot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
Net terug uit italie en ongeveer 4500 km gereden zonder een hortje of stootje. Probleem met de motor dus eindelijk opgelost na het vervangen van vele onderdelen maar uiteindelijk was de lambda sonde de boosdoener.

Bedankt voor de vele tips :unsure:

wat mij betreft mag deze op slot.

Had precies hetzelfde probleem. Mijn garage zei meteen dat het de lambdasonde was, en gelukkig had ik er nog 1 van mijn vorige auto liggen (bmw). Deze hadden ze erin gezet, draadjes aan elkaar gekoppeld (kleuren waren anders, maar dat zou niets uitmaken) en sindsdien nooit problemen meer gehad.

Leukste is dat ik eerst naar de dealer was geweest, die hadden geen idee wat het was en begonnen ook over de bobine, verdelerkap, rotor, kabels, vacuumslangen, benzinepomp, benzinefilter, enz. Dan heeft mijn vaste garage het toch beter gedaan, en het was nog gratis ook. Bewijst toch dat de dealer niet per se beter hoeft te zijn dan een sloperijgarage...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...