Spring naar bijdragen

Vastloper 360 Amc, Reviseren Of Chevy 350


Recommended Posts

Ik heb destijds rondgebeld mbt zink toevoeging. Hier in Ned werd ik net niet uitgelachen, in de VS echter gewoon en vaak aangeraden omdat moderne olien door milieu eisen dat missen.

Motorolie met zink/fosfor oa te koop bij......

http://www.americanmuscle.nl/

en dan even in het linkermenu Brad Penn aanklikken.........of Gulf......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze week komt de expert terug. Maar Dekra experts, gaan die net zo diep zoeken als ik op specifiek AMC eisen mbt revisie ? Ik zit nog steeds naast de Sutter, dwz dat ik alle vrijheid heb om zelf mee te zoeken, een expert die echt AMC kennis heeft in te schakelen etc. Als je nog eens naar het eerder vermeldde linkje naar You Tube kijk, blijf ik bij het niet boren/honen met de bijbehorende plate.

Al wat gehoord Marco van de expert die is wezen kijken afgelopen week?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het boren in relatie tot cilinders zal wel correct zijn. Ze hadden eerste alles gemeten en daarop besteld.

Vanuit de VS krijg ik reactie dat de Honing plate een must is, dan schrijven ze letterlijk MUST met hoofdletters.

Vanuit de Leeuwarden motor revisie komt meer info. Die herkennen deze specifieke zuiger schade, er kunnen echter meerdere oorzaken zijn. Ik heb nog contact daarover. Maar bv een zuigerpen eruit persen terwijl het met warmte moet, kan een vervorming gegeven hebben. Kortom, van een rijtje mogelijke oorzaken, moet De Sutter afstrepen wat wel of niet gedaan is door hun.

Ik hen nog niets van De Sutter gehoord mbt Dekra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Normaal gesproken boort een rev bedr pas de cilinders bij revisie als ze de zuigers erbij hebben, zo kunnen

ze deze eerst meten wat ze moeten boren...

Nico

Ze hadden eerste alles gemeten en daarop besteld.

Hier lees ik toch twee hele verschillende dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst meet je stuk voor stuk de cilinders op om te zien wat je voor zuigers nodig hebt qua maatvoering. Er zijn namelijk blokken die je wel 5 a 6 keer kan boren en honen voordat je niet meer verder kan. Dan bestel je de zuigers en toebehoren aan de hand van de verkregen informatie. Deze worden dan stuk voor stuk weer gewogen en nagemeten en dan ga je pas boren en honen in het blok. Dubbelcheck dus. Alles moet je balanceren en wegen om elke vorm van onbelans tegen te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar sluit elkaar toch niet uit, je meet en aan de hand daarvan bestel je, en dan meet je weer met de zuigers die je hebt. Of zie ik dat verkeerd?

Sluit elkaar inderdaad niet uit. Al staat dat er niet........ ;)

Ik denk dat de wijze zoals Michel hierboven uitzet de enige juiste is, Check , dubbelcheck!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik durf niet te zeggen in welke stappen ze de meting, bestelling ed gedaan hebben. Ik ga ervan uit dat ik dat wel kan vertrouwen dat ze daar geen fouten in maken, ik richt me meer op specieke AMC dingen. Ik begreep dat De Sutter de schades aan de zuigers niet herkent, en dan kan ik mijn tanden daarin zetten. Met dit als resultaat.

Hallo Marco,

Je hoeft wat mij betreft niet verder te zoeken, oorzaak is duidelijk.

Kijk, we spreken over een zuiger die aan twee zijkanten ( hemd ) zeg maar de drukvlakken tegen de cilinder aan liggen, omhoog de ene kant, omlaag de andere kant, haaks op deze hemden duw je de pen in de zuiger, deze vlakken liggen beduidend lager in diameter dan de hemden, vaak missen er hele hoeken uit.. omdat het geval daar niet draagt heeft het ook geen nutom daar aluminium (gewicht) te zetten.

Een warmte vastloper geeft een rondom vastloper in het bovenste bereik, immers wordt de zuiger te groot voor de cilinder bovenkant zuiger wordt te heet , vastloper , welke overgaat naar de hemden , zodat je een totale zuiger vastloper krijgt.

Geen olie , of onvoldoende smering geeft een

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was het maar zo gemakkelijk. Deze constatering is vandaag door een ander gedaan, de Leeuwarder Motor Revisie op basis van de foto's. Zij herkenden direct het beeld en hebben veel specifieke AMC 360 kennis. Ik heb dit direct doorgestuurd naar De Sutter, ik wacht even hun reactie af. Ik geef ze een paar dagen en dan ga ik weer langs.

Verleden week sprak ik over de kosten met hun, indien hun fout, dan zijn alle kosten voor hun.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag De Sutter en LMR ( Leeuwarden Motor Revisie ) gebeld. Even minder gevoel bij wat men denkt bij De Sutter. Men denkt aan warmte probleem, mede omdat ik op LPG rijd, de shroud ontbreekt ( behuizing van fan ) en dat ik in de bergen gereden zou hebben met daar een kokende motor. .??????

Ik was geergerd. Vele malen heb ik vermeld dat de motor al na 400 km na de eerte start begon te tikken, ik 80% op benzine reed, de auto in die 400 km niet verder dan ring Rotterdam - Hoek van Holland geweest is.

Pas na 2 x daar gestaan te hebben kreeg ik bij mijn derde afspraak het advies om op vakantie te gaan met de mogelijkheid dat de tik wegging. Op vakantie en daarvoor, is de motor nooit heet geweest. Het koken gebeurde op 2300 meter hoogte, dus luchtdruk. De elektrische fan die ik er extra op heb staat op 93 graden, die sloeg niet eens aan toen de koelvloeistof kookte.

De zuigerpen kon het niet zijn volgens hun, want die bewoog soepel. Was met warmte erin gezet.

Affijn, hij kon weinig zeggen, ze wachten op rapport expert.

LMR heb ik daarop gebeld, die was duidelijk. De foto was duidelijk genoeg,het feit dat de zuiger nu makkelijk beweegt is niet te vergelijken met de condities qua warmte tijdens het lopen van de motor.

Ik wacht nu het rapport af. Heb er geen vertrouwen in, kan het tenminste alleen maar meevallen. Maar de kans dat er een strijd onstaat is er. Ik schakel dan onafhankelijke experts in. Kijk, als ik een boutje achterste voren erin gezet heb, dan is het mijn schuld. Maar als een zuigerpen er met te weinig olie of er verkeerd ingezet is en ik toch de schuld krijg, dan word ik erg boos na 5 maanden aan het lijntje gehouden te worden. En dat gebeurt niet snel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje jammer van de Sutter dat ze zo reageren maar het was te verwachten. Ze zullen niet zomaar toegeven dat ze een fout hebben gemaakt.

Ze hebben nu ongeveer alles aangegeven wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn behalve motor want die hebben hun gerepareerd, maar alles wat jij/wij gemonteerd hebben heeft al de schuld gekregen. Versnellingsbak,flexplate,uitlaatspruitstuk, fanshroud noem maar op het heeft de revue al gepasseerd. Jij heb dan alles wat hun aangaven wat de oorzaak zou kunnen zijn vervangen voor nieuw en nog volhouden dat het niet de motor was.

Ik durf je dan ook niet te vragen wat dit dan allemaal heeft gekost voor niets eigenlijk. Daarnaast vind ik het ook niet netjes hoe lang ze je iedere keer hebben laten wachten.

In ieder geval sterkte en ik bel je 1 dezer dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag De Sutter en LMR ( Leeuwarden Motor Revisie ) gebeld. Even minder gevoel bij wat men denkt bij De Sutter. Men denkt aan warmte probleem, mede omdat ik op LPG rijd, de shroud ontbreekt ( behuizing van fan ) en dat ik in de bergen gereden zou hebben met daar een kokende motor. .??????

Ik was geergerd. Vele malen heb ik vermeld dat de motor al na 400 km na de eerte start begon te tikken, ik 80% op benzine reed, de auto in die 400 km niet verder dan ring Rotterdam - Hoek van Holland geweest is.

Pas na 2 x daar gestaan te hebben kreeg ik bij mijn derde afspraak het advies om op vakantie te gaan met de mogelijkheid dat de tik wegging. Op vakantie en daarvoor, is de motor nooit heet geweest. Het koken gebeurde op 2300 meter hoogte, dus luchtdruk. De elektrische fan die ik er extra op heb staat op 93 graden, die sloeg niet eens aan toen de koelvloeistof kookte.

De zuigerpen kon het niet zijn volgens hun, want die bewoog soepel. Was met warmte erin gezet.

Affijn, hij kon weinig zeggen, ze wachten op rapport expert.

LMR heb ik daarop gebeld, die was duidelijk. De foto was duidelijk genoeg,het feit dat de zuiger nu makkelijk beweegt is niet te vergelijken met de condities qua warmte tijdens het lopen van de motor.

Ik wacht nu het rapport af. Heb er geen vertrouwen in, kan het tenminste alleen maar meevallen. Maar de kans dat er een strijd onstaat is er. Ik schakel dan onafhankelijke experts in. Kijk, als ik een boutje achterste voren erin gezet heb, dan is het mijn schuld. Maar als een zuigerpen er met te weinig olie of er verkeerd ingezet is en ik toch de schuld krijg, dan word ik erg boos na 5 maanden aan het lijntje gehouden te worden. En dat gebeurt niet snel.

Marco,

Onthou dat lieverkoekjes worden niet gebakken! Je bent veels te lang veels te lief geweest voor de Sutter. Vanaf dag 1 hebben ze jou aan het lijntje gehouden. Velen hadden absoluut niet zo mild geweest als jij nu bent geweest. Het is nu echt tijd om van je af te bijten en direct een expert in te schakelen die door jou aangewezen wordt want op de manier zoals het nu gaat sta je straks met lege handen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, ik krijg inmiddels adres van een expert toegestuurd. De Sutter wacht nu alleen rapport expert af, dus daar kan je een vorm van deadline op zetten.

Ik bereid een verslag voor indien ik een expert inschakel, afhankelijk van het rapport / actieplan van De Sutter kan ik bepalen wat ik doen moet. Ik ben mild omdat ik niet de blaaskaak wil uithangen die eigenlijk geen gelijk heeft, maar nu is mijn geduld op basis van tijdsduur aan het opraken.

Mijn geduld wordt natuurlijk (achteraf) mede bepaald als duidelijk is wie de schuldige is. Over een fout doe ik nooit moeilijk, maar ea moet wel opgelost worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco,

Ik probeer even het volgende duidelijk te begrijpen.

Ik ben in de loods bezig met het inbouwen van gm blok. Dat blok heb ik in Nederland gekocht. De afspraak met dat bedrijf ivm garantie is als volgt. Ik mag het blok inbouwen en afbouwen maar mag het pas starten in de aanwezigheid van dat bedrijf. Zij controleren of ik alles goed heb ingebouwd en afgesteld. Zij controleren dus de start-up procedure. Pas als zij vinden dat ik alles goed heb gedaan gaat de garantie in en moet ik me houden aan de break in procedure. Zonder hun aanwezigheid bij het voor het eerst starten heb ik zowieso geen recht op welke garantie dan ook. De eerste 1000 km mag ik onder geen beding op gas rijden of het blok zwaarder belasten dan de normale rijomstandigheden. Na 1000 km moet ik terug komen bij dat bedrijf en controleren zij nogmaals alles om de volledige garantie goed te keuren.

Heb jij van de Sutter geen aanwijzingen gekregen mbt het inrijden en de garantie. Denk hierbij aan wanneer je pas op gas mag rijden of wanneer je de auto pas echt goed mag gaan belasten daar je vrij vlot richting Spanje vertrok? Hebben zij niks gerept over garantie wanneer jij alles in gaat bouwen en of dat van kracht blijft of komt te vervallen?

Je bent heel eerlijk geweest in je verhaal naar de Sutter toe maar ik denk de zin dat de motor warm werd op hoogte in Spanje misschien niet zo heel verstandig is geweest achteraf gezien. Ik had het daar met Andre over en die eerlijke uitleg kan jou wel eens de das om doen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De tik kwam na 400 km al, verder dan Hoek van Holland was ik niet geweest. De motor is nooit heet of warmer dan normaal geweest. Ook niet in de 4000 km in Frankrijk. Koken is niet gerelateerd aan alleen temp. Koken deed hij op 2300 meter hoogte. Mijn extra elektrische fan sloeg niet aan, die staat op 93 graden en de sensor zit in het thermostaat huis, dus nog voor de koelvloeistof de radiator in gaat.

Verder is de zuiger buiten die hele specifieke schade grotendeels in tact. Ik heb van Sietse Kooistra van LMR een pdf gekregen met alle foto's van zuigerschades. Warmtes door gebrek aan koeling en of smering laten een heel andere zuigerschade zien. Ik heb echt vier punten die verticale schades geven. Direct boven de zuigerveren is niets beschadigd, idem tussen die vier verticale schades. De zuiger is daar van boven naar onder onbeschadigd. Zie eerder geplaatste foto.

Ik reed voornamelijk op benzine, je weet, een week na de eerste start stond mijn wagen weer bij de Sutter ivm lekkende kopbout. Toen ik hem ophaalde hadden ze hem op lpg gezet want dan stonken de uitlaatgassen minder in hun werkruimte tijdens de test. Toen ik verbaast zei dat ik gevolg gaf aan het advies de eerste 1000 tot 3000 op benzine te rijden, gaf Jan, de oude eigenaar aan dat je best op lpg kan inrijden. Ik heb tot 700 km benzine gereden, daarna afgewisseld.

De boeken/pdf's, Sietse Kooistra en Henk Mannessen geven dezelfde mening mbt oorzaak.

Dit kreeg ik van Henk eergisteren binnen.

Goedenavond Fennema,

Schadebeeld duid op 2 mogelijkheden :

1) Bij montage te weinig olie op de pistonpen en drijfstang

2) Passing van de pen is te krap, gebeurd vaak na het inpersen van de pen, motor draait warm, zuiger zet uit, dan trekt de zuiger van ovaal naar ronde vorm, bij afkoelen van de motor "grijpt"de zuiger de pistonpen en zal bij een volgende koude start de zuiger ovaal hebben getrokken waardoor de zuiger haaks op de pen kleiner zal zijn dan bij de eerste start en gaat deze rammelen en vastlopen aan de pistonpen zijde van de zuiger.

Mbt garantie, jou afspraak is de zuiverste. In mijn situatie heeft De Sutter geen grip en is er risico waar zij geen verantwoording voor kunnen dragen. Heb ik een fout gemaakt dan zal ik nooit claimen. Maar voor nu, tonen de zuigers een beeld wat niet richting lpg, olie tekort, of oververhitting wijst. Verder weet ik absoluut zeker dat oliepomp, koelsyteem, ontsteking en inrijgedrag correct zijn. En daarom bijt ik me zo vast erin. Buiten De Sutter zitten ook diegene op 1 lijn die niet bepaald de kleine jongens op revisie gebied zijn. Ik denk dat Dekra dat niveau niet haalt.

Hoe meer "oude rotten" ik spreek en foto's laat zien, hoe meer ik dezelfde reakties krijg. Pistonpen.

Uiteindelijk is De Sutter de enige die een volledig beeld heeft aangezien de motor daar in zijn geheel staat. Maar ik gooi hem net zo gemakkelijk op een trailer indien contra expertise alleen daarmee een zuiver beeld kan krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De tik kwam na 400 km al, verder dan Hoek van Holland was ik niet geweest. De motor is nooit heet of warmer dan normaal geweest. Ook niet in de 4000 km in Frankrijk. Koken is niet gerelateerd aan alleen temp. Koken deed hij op 2300 meter hoogte. Mijn extra elektrische fan sloeg niet aan, die staat op 93 graden en de sensor zit in het thermostaat huis, dus nog voor de koelvloeistof de radiator in gaat.

Verder is de zuiger buiten die hele specifieke schade grotendeels in tact. Ik heb van Sietse Kooistra van LMR een pdf gekregen met alle foto's van zuigerschades. Warmtes door gebrek aan koeling en of smering laten een heel andere zuigerschade zien. Ik heb echt vier punten die verticale schades geven. Direct boven de zuigerveren is niets beschadigd, idem tussen die vier verticale schades. De zuiger is daar van boven naar onder onbeschadigd. Zie eerder geplaatste foto.

Ik reed voornamelijk op benzine, je weet, een week na de eerste start stond mijn wagen weer bij de Sutter ivm lekkende kopbout. Toen ik hem ophaalde hadden ze hem op lpg gezet want dan stonken de uitlaatgassen minder in hun werkruimte tijdens de test. Toen ik verbaast zei dat ik gevolg gaf aan het advies de eerste 1000 tot 3000 op benzine te rijden, gaf Jan, de oude eigenaar aan dat je best op lpg kan inrijden. Ik heb tot 700 km benzine gereden, daarna afgewisseld.

De boeken/pdf's, Sietse Kooistra en Henk Mannessen geven dezelfde mening mbt oorzaak.

Dit kreeg ik van Henk eergisteren binnen.

Goedenavond Fennema,

Schadebeeld duid op 2 mogelijkheden :

1) Bij montage te weinig olie op de pistonpen en drijfstang

2) Passing van de pen is te krap, gebeurd vaak na het inpersen van de pen, motor draait warm, zuiger zet uit, dan trekt de zuiger van ovaal naar ronde vorm, bij afkoelen van de motor "grijpt"de zuiger de pistonpen en zal bij een volgende koude start de zuiger ovaal hebben getrokken waardoor de zuiger haaks op de pen kleiner zal zijn dan bij de eerste start en gaat deze rammelen en vastlopen aan de pistonpen zijde van de zuiger.

Mbt garantie, jou afspraak is de zuiverste. In mijn situatie heeft De Sutter geen grip en is er risico waar zij geen verantwoording voor kunnen dragen. Heb ik een fout gemaakt dan zal ik nooit claimen. Maar voor nu, tonen de zuigers een beeld wat niet richting lpg, olie tekort, of oververhitting wijst. Verder weet ik absoluut zeker dat oliepomp, koelsyteem, ontsteking en inrijgedrag correct zijn. En daarom bijt ik me zo vast erin. Buiten De Sutter zitten ook diegene op 1 lijn die niet bepaald de kleine jongens op revisie gebied zijn. Ik denk dat Dekra dat niveau niet haalt.

Hoe meer "oude rotten" ik spreek en foto's laat zien, hoe meer ik dezelfde reakties krijg. Pistonpen.

Uiteindelijk is De Sutter de enige die een volledig beeld heeft aangezien de motor daar in zijn geheel staat. Maar ik gooi hem net zo gemakkelijk op een trailer indien contra expertise alleen daarmee een zuiver beeld kan krijgen.

Marco,

Er zijn diverse revisiebedrijven die min of meer de oorzaak aangeven van het probleem van jouw amc blok als ik het goed lees.

Ik snap dan niet waarom de Sutter zich dan zo laat zien van hun mindere kant. Zeker omdat je maanden geleden al bij hun op de stoep stond met een probleem aan de motor. Ook toen hebben ze in mijn ogen gewoon een spelletje met jouw gespeeld. Tis namelijk toch belachelijk dat de oorzaak van een tik in de motor weken moet duren. Ook nu staat jouw jeep al weer weken bij hun zonder een duidelijk antwoord tot op heden.

In mijn ogen is dit gewoon een akte van onvermogen van de Sutter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Sutter belde. Rapport Dekra geeft aan dat het ontbreken van de fan shroud de schuldige is. Evt aangevuld met valse lucht bij de carburateur en ontsteking.

Kortom, alle bronnen voor warmte problemen die hun niet verwijtbaar zijn. Dit conflicteert mijn inziens met het feit dat de motor perfect liep en startte. Plus vier keer daar gestaan heeft en niemand vond dat de motor slecht liep.

Mbt shroud. Ik onderken de toegevoegde waarde niet. Echter, ik had een lekke radiator toen ik de wagen net had gekocht. Daarmee weet ik het gedrag mbt stijging van de temperatuur meter, die staat flink omhoog eer de motor echt kookt. In het jaar voor de vastloper in januari, en na de revisie, heeft de temp meter alltijd een constante goede temperatuur aangegeven.

De Sutter komt in mijn mening nu ermee dat de tik na 400 km door de stoters kwam, die ook nu niet gecontroleerd zijn, en de zuigerschade tijdens de vakantie toen de motor kookte. Kortom, alles mijn schuld.

Dat de motor kookte op hoogte, ( ik reed in de laagste versnelling op 6 a 10 graden helling ) en de temperatuur op de meter gelijk was als op de rijksweg, plus dat de elektrische fan niet aansloeg ( 93 graden sensor ). Wordt niet eh....goed begrepen, laat ik het zo zeggen.

De afspraak is dat ik nu face to face komt praten over wat nu. Hoe je het wendt of keert, het zuigerbeeld geeft andere revisie bedrijven niet deze koelings perikelen als veroorzaker.

Maar, ik wacht even het gesprek af.

bewerkt door Marco Fennema
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit nu te denken. Ik heb het vermoeden dat De Sutter deze stelling heeft. De tik na 400 km is toch een stoter. De zuigerschade is door de rit van 4000 km op vakantie.

Maar:

Toen ik destijds na 400 km kwam met de tik zeiden ze: "de flexplate". Ik heb toen de bak eraf gehaald, auto op trailer erheen gebracht. Gestart, en toen was de tik nog te horen, maar veel zachter. Mede daardoor sprak ik mijn twijfel uit dat het de stoters waren, belasting van de motor veranderingen zoals bak eraf, of in Drive versus Neutral zetten, gaf een harder / zachter tikkend geluid. Ik heb toen nadrukkelijk gezegt dat ik dat gedrag op internet echt bij kantelende zuigers zag, en gevolgschade hun verantwoording was.

Kortom, de tik, en het karakter ervan, was op het peilmoment van 400 km, als bij het openen van de motor 4500 km, identiek. Dus tussen de stand van 400 km en 4500 km is er in de motor niets veranderd. Rijden in de bergen heeft daarmee geen impact gehad.

bewerkt door Marco Fennema
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...