Spring naar bijdragen

Lpg Ombouw In Diesel Jeep


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Zijn er Jeep rijders die LPG in hebben laten bouwen in hun diesel Jeep? Ik lees tegenstrijdige berichten over de mogelijkheden en de mogelijke gevolgen voor de levensduur van de motor.

Heeee is er niemand die deze serieuze vraag wil beantwoorden? http://www.jeepforum.nl/public/style_emoticons/default/laugh.gif

Ik ben wel benieuwd naar de eerste ervaringen van iemand die dit ooit gaat proberen. 1x boem of .... ff serieus;

Beste Freund,

Diesel (zelfontbrandingstechniek) en lpg (ontstekingstechniek) zijn 2 compleet verschillende technieken. Een onmogelijke combinatie dus die je voorstelt in je vraag.

Mvg Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ab,

Klopt wat je zegt, maar wat dan eigenlijk gebeurd is dat een zelfontbrander omgebouwd wordt naar een ontstekingsmotor. Kan altijd maar zoals je terecht zegt economisch zeer onrendabel.

Goedkoper is dan een motorswap. Koop dan wel een complete donorJeep want je hebt ook de tank, pomp bak (ivm ratio) etc. nodig. Zou aan het hele avontuur niet beginnen en gewoon een benzine/lpg auto kopen.

Altijd leuk nieuwe dingen; hoe niet voor de hand liggend ook!

Greetz Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, niet ombouw naar onsteking, maar bijmengen van LPG in inlaatlucht. Daarbij werd er minder diesel ingespoten. In feite was dit een permanent bi-fuel motor.

Omdat LPG goedkoper is als diesel zou dit voordeel opleveren........

Zo weer iets geleerd in de motortechniek! Klinkt wel geavanceerd; beetje als NOX in de benzinemotoren. ;)

Denk verder niet dat Freund dit met zijn vraag bedoelde. :D Wil je goedkoper pak een lpg g3: slechts 23 euro belasting duurder dan benzine en 6o ct. liter aan de pomp. :lol:

Greetz Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat was die ervaring?

Inbouw bij de vrachtwagen bedraagt ruim 5000 euro. Voor ons werk totaal niet geschikt bleek achteraf daar wij veel kranen en in de Randstad rijden. Vermogen nam toe maar zoals zoveel mensen bij wie het vermogen toeneemt gaan deze mensen er ook naar rijden. Dus de besparing van 10 a 15% bedroeg uiteindelijk maar een kleine 5 % op de rijksweg. Verder heb ik mijn twijfels over het milieuvriendelijke karakter. Daar verschillen de meningen behoorlijk over en zijn diverse universiteiten waaronder de TU nog steeds bezig met het verwerken van de testresultaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het rendement van een verbrandingsmotor wordt sterk beïnvloed door de compressieverhouding. Hogere compressieverhouding leidt tot hoger rendement. (Mede) daarom is het rendement van een diesel hoger, ondanks de zwaardere constructie die nodig is om de grotere krachten aan te kunnen. Vergelijk: compressieverhouding benzine globaal 1:10, diesel rond 1:20.

Bij comprimeren loopt de temperatuur op. Mengselmotoren (benzine) zijn gelimiteerd door het punt (temperatuur) waarop het mengsel spontaan ontbrandt, omdat die spontane ontbranding niet gecontroleerd kan worden. De gevoeligheid voor spontaan ontbranden wordt uitgedrukt in het octaangetal. Het spontaan ontbranden noemen we overigens kloppen of pingelen.

Dieselmotoren comprimeren geen mengsel maar pure lucht. In de hete, gecomprimeerde lucht wordt diesel ingespoten waarna het mengsel spontaan ontbrandt. Hiermee is het ontstekingstijdstip nauwkeurig te bepalen.

LPG heeft een veel hoger octaangetal dan benzine. Een zuivere LPG-motor zou dus ontworpen worden met een veel hogere compressieverhouding dan een benzinemotor. Daarmee zou het rendement van een LPG-motor aanzienlijk beter kunnen zijn dan een benzinemotor. Echter, het ontwikkelen van een LPG-only motor is blijkbaar niet haalbaar.

Technisch interessant is het om een dieselmotor (met veel hogere compressieverhouding) om te bouwen naar LPG. Al zo'n 30 jaar geleden was docent Kleinsmit van de Autotechnische School Apeldoorn daar druk mee bezig. Het principe is: een standaard LPG-installatie mengt LPG en lucht tot een net niet brandbare verhouding. De diesel-brandstofpomp wordt teruggeschroefd zodanig dat-ie net genoeg diesel inspuit om het LPG-diesel-luchtmengsel tot ontbranding te brengen. In de tijd van sterk vervuilende diesels (in stadsbussen, bv) was LPG een mooie oplossing, zij het meer vanuit milieu- dan vanuit economisch gezichtspunt

Economisch is ombouw niet interessant: een dieselmotor is al veel duurder dan een benzinemotor en dan moet er ook nog een LPG-installatie worden ingebouwd. Bovendien moet de dieselinstallatie worden aangepast en moet er een oplossing worden geboden voor het juist samenstellen van het LPG-luchtmengsel. Vanwege die economische wetmatigheid is het gebruik van LPG beperkt gebleven tot benzinemotoren, zoals we dat nu kennen. Ik betwijfel of dat ooit zal veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb zelf met 2 willy´s gereden die dit erop hebben gebouwd en kan je zeggen dat je duidelijk merkt dat de lpg erbij komt

ong 30% meer vermogen zowel aan pk maar het koppel ook en de uitstoot van roet is nagenoeg nul

de kosten voor ombouw zijn de kosten van een standaard lpg instalatie er is echter wel een voorwaarde er moet minmaal een turbo

op zitten ivm dat een diesel bijna geen vacuum heeft

alleen hier weet de rdw en de belastingdienst niet wat ze ermee aanmoeten daar de diesel de hoodfbrandstof blijft

vroeger was er een bedrijf in veldhoven (iwema) die dit syteem leverde voor de engelse markt om de kilometerprijs naar beneden te halen

daar daar de diesel net zo duur is als benzine

suc6 met je keuze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zie hier,

http://www.energietech.info/groengas/theorie/gasmotoren.htm

gasmotoren zijn al oud.

Nieuwe mogelijkheden.

Heeft niets met een Jeep te maken, maar in de scheepvaart is ook een trent gaande.

als schepen binnen liggen in een haven, kunnen generator diesel overgaan op LNG Liquid Natural Gas.

Dit is onderdruk vloeibaar gemaakt.

Dit kan ook met LPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik heb de nodige info. Het systeem is zoals hiervoor ook al omschreven bedoeld om zuiniger te gaan rijden. Als het goed toegepast en afgesteld word kun je een besparing krijgen van ongeveer 10% en je hebt een schonere uitstoot van uitlaatgassen.Het is meer bedoeld voor vrachtautos. Nu is dat mooi meegenomen maar wat mij aansprak is het vermogen, dit neemt met 30% toe zoals hiervoor al beschreven. Men kan geen garanties geven hoe een automaatbak zich gaat houden en als de motor dit vol gaat houden. Dus allemaal wat onzekerheden en dat voor € 2500,-. We laten het mooi zo als het is maar we zijn weer een stuk wijzer geworden betreft de mogelijkheden met Diesel/LPG.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor de discussie. Ik vond het bijzonder leerzaam. Ik heb zeer selectief de volgende zaken in mijn geheugen geprent: 10% minder verbruik, 30% meer vermogen. Klinkt goed. Ik ga me eens met leveranciers in verbinding stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...