zjsid Geplaatst February 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2010 Bij APK keuring in december zijn remblokke voor vervangen + stuurkogel rechtsvoor + stuurstang + draagarm rechtachter + steekaskeerring rechtsachter. Sindsdien dribbelt mijn auto van de weg met zodra ik rond 80-100 zit. Ook boven 120 trilt, maar trilling is minder ( durf niet echt hard meer te rijden:no: ). Indien ik met optrekken ruim voorbij de 80 doortrek naar 100+, dan blijft 'wobble ' redelijk weg. zaterdag zelfs een extreme trilling meegemaakt, waarbij wielen begonnen te dribbelen. Ik heb moeten afremmen van 85 terug naar 50 (op snelweg ond rotterdam, in spits ). al 3 keer bij garage teruggeweest. ( 1e keer zelfs dribbel bij 50; toen zaten wielbout rechts niet goed vast.. ) Daarna is er een en ander nagelopen op speling en zijn wielen gerebalanced. Auto is goed uitgelijnd, wort door garage geclaimd. Garage gaf aan dat mogelijk voorste aandrijfas uit balans is. Ik ga deze week weer terug. heeft iemand tips hoe de wobble het beste aan te pakken? kan een aandrijfas evt de veroorzaker zijn? ik zou dit graag zsm willen oplossen. De ZJ presteert verder prima. Groet Sidney Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2010 Hoe is je stuurdemper? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2010 Laat ze eens meerijden als het probleem optreed. Onbalans in de aandrijfas veroorzaakt wel trillingen maar geen "wobble" Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zjsid Geplaatst February 7, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2010 het is echt een wobbel. Hij blijft ook door 'wobbelen ' zodra ik gas heb losgelaten. Alleen afremmen is dan nog een optie. Er zit een Rancho demper op, vorig jaar geplaatst. Overige specs: 2" lift, JKS disco's & 31" BF Goodrich (banden nog voldoende profiel). In Horst bij JeepClub de stabilisatorstang gebroken en er een andere geplaatst . ( in okt 09. leverde overigens geen wobble op) De wobbel is pas na APK opgetreden. Ik ga woensdag langs om eea onder te wagen langs te lopen met de monteur. Bedankt alvast voor snelle respons. Ik hou jullie op hoogte van voortgang. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronnie123 Geplaatst February 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2010 Je zegt dat de garage hem opnieuw heeft uitgelijnd. Hebben ze dit volgens fabrieks specificaties gedaan zonder rekening te houden met de verhoging? Vaak wordt bij verhogen de zgn. Caster anders, hierbij dient met de uitlijning wel rekening te worden gehouden. (als je verhoogd dmv verlengde veerschommels kantelt je as iets verder voorover en kan de wobble eerder optreden). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cannonball Geplaatst February 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2010 Ten eerste een kapote stuurdemper is niet de oorzaak van een wobble:wacko: je zou als alles in orde is onder de auto zonder kunnen rijden... een vorm van een Wobble is altijd een combinatie van meerdere kapote onderdelen. ik denk dat doordat je oude (versleten) onderdelen vervangen zijn door nieuwe onderdelen waar geen speling of dergelijke op zit. daardoor de trilling door wordt gegeven naar je wielen, inplaats naar de speling op de oude onderdelen... daardoor ook springen van de banden. bij mijn TJ was het een combinatie van Versleten wiellagers/Kapotte panhard stang/onbalans in banden. ik lees dat je de wiellagers nog niet vervangen heb, mss hier is naar kijken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcel70 Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 had ook last van wobble :vervangen alle voor rubbers en nieuw stabilisators schijven banden oorzaak stuurdemper alles is weer rustig. er zat ongeveer 1,5 cm dood stuk in stuurdemper dus kan ook de oorzaak zijn! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Stuurdemper is nooit de oorzaak! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cannonball Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Stuurdemper is nooit de oorzaak! Dank u Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Ten eerste een kapote stuurdemper is niet de oorzaak van een wobble:wacko:je zou als alles in orde is onder de auto zonder kunnen rijden... een vorm van een Wobble is altijd een combinatie van meerdere kapote onderdelen. ik denk dat doordat je oude (versleten) onderdelen vervangen zijn door nieuwe onderdelen waar geen speling of dergelijke op zit. daardoor de trilling door wordt gegeven naar je wielen, inplaats naar de speling op de oude onderdelen... daardoor ook springen van de banden. bij mijn TJ was het een combinatie van Versleten wiellagers/Kapotte panhard stang/onbalans in banden. ik lees dat je de wiellagers nog niet vervangen heb, mss hier is naar kijken? Oorzaak van een wobble is idd niet een kapote stuurdemper, maar een de stuurdemper is er wel om een wobble te onderdrukken. Het ontstaan van een wobble is inherent aan de constructie en kan worden versterkt door versleten onderdelen. Rubbers in de ophanging, met name die zijdelingse bewegingen moeten opvangen (panhardstang, bij voorbeeld) zijn eerste verdachte. Echter, voor het onderdrukken van een wobble is een goede stuurdemper onontbeerlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Stuurdemper is nooit de oorzaak! Ab, je zet mensen hier op het verkeerde been. De stuurdemper is er om wobble te onderdrukken. Je doet nu net of-ie er voor niets zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Speling veroorzaakt wobble, en de demper onderdrukt het. (tot op zekere hoogte) Heb zelf twee jeeps zonder stuurdemper gehad en nooit last van wobble gehad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Speling veroorzaakt wobble, en de demper onderdrukt het. (tot op zekere hoogte)Heb zelf twee jeeps zonder stuurdemper gehad en nooit last van wobble gehad. Bladveren of schroefveren voor? Wobble is overwegend een fenomeen van schroefveer-ophangingen. Dit is een redenering van: m'n opa heeft altijd gerookt en is toch 90 geworden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Beide..... XJ en CJ. Schroef en bladveren. Blijf erbij dat de oorzaak gezocht moet worden in versleten of uitgelubberde delen. Het ene wielophangingssysteem is er gevoeliger voor dan de andere. De stuurdemper moet eventuele (zijdelingse) trillingen dempen voordat dit een wobble wordt. Door veroudering van rubbers en slijtage op allerlei draaiende punten worden de trillingen groter dan de stuurdemper kan corrigeren. Dan treed wobble op. Bij een slechte of kapotte demper treed het eerder op, maar dit is natuurlijk niet de oorzaak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Ab, je zet mensen hier op het verkeerde been. De stuurdemper is er om wobble te onderdrukken.... Dus het kan nooit de oorzaak zijn, dat is nu net het punt. Ik zou het zoeken in een combinatie van een aantal moeren op het verkeerde moment aangedraaid. (ofwel: snel handelen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Je kan nog even kijken of je wielen nog goed zijn uitgebalanceerd , misschien lood afgevallen bij demontage en dat in combinatie met een eventuele slechte stuurdemper zou nog kunnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gerrit Geplaatst February 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 12, 2010 Misschien heb je wat aan de commentaar toegevoegd onder aan het filmpje ..... Heb je dit al gelezen? http://www.kevinsoffroad.com/techarticles/deathwobble.html Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst February 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 14, 2010 Uitlijnen indien spoor op 0 is gesteld kan de oorzaak niet zijn. Mooi begin is auto op 4 kolomsbrug 1 man wiebelen met het stuur ander onder alle kogels rubbers enzo bekijken en bevoelen. Dan heb je in iedergeval helder wat speling heeft. Begin met de ergste aan te pakken. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
palliezj Geplaatst February 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Ab heeft deels gelijk een stuurdemper is nooit de oorzaak van death wobble, maar kan het soms geheel onderdrukken. Altijd eerst zeker weten of er geen speling in stuurstangen of andere gewrichten zitten en bij verhogen caster iets negatief veranderen dan zal zeker een goede stuurdemper het kunnen verhelpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laredo Geplaatst February 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Beide..... XJ en CJ. Schroef en bladveren.Blijf erbij dat de oorzaak gezocht moet worden in versleten of uitgelubberde delen. Het ene wielophangingssysteem is er gevoeliger voor dan de andere. De stuurdemper moet eventuele (zijdelingse) trillingen dempen voordat dit een wobble wordt. Door veroudering van rubbers en slijtage op allerlei draaiende punten worden de trillingen groter dan de stuurdemper kan corrigeren. Dan treed wobble op. Bij een slechte of kapotte demper treed het eerder op, maar dit is natuurlijk niet de oorzaak. heb het gehad met een gloednieuwe jk die net verhoogd was... was niks versleten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
palliezj Geplaatst February 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Laredo, is bij het verhogen ook je trackbar vervangen (veranderd), en hebben ze de as ook mee veranderd (caster) of langere draagarmen gemonteerd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
laredo Geplaatst February 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Laredo, is bij het verhogen ook je trackbar vervangen (veranderd), en hebben ze de as ook mee veranderd (caster) of langere draagarmen gemonteerd? yip..... instelbare tracktionbar gemonteerd en instelbare draagarmen waardoor je de caster goed kan zetten.. maar toch die deathly whobbel. eerste keer was de fabrieksstuurdemper meteen overleden. vervangen door een van rancho... zwaarder dus.... maar hielp niet. was ook overleden.. is niet de oplossing. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 Die verhalen zijn allemaal een beetje vaag met alle respect, is idd het caster goed ingesteld ,is de toespoor goed ingesteld, zitten er geen draag armen los etc , zijn er ook grotere/andere wielen gemonteerd zijn deze goed gebalanceerd,waarom zijn twee nieuwe stuurdempers kapot gegaan ..... wie heeft aan die jeep geknutseld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 stuurdemper is als een pleister het verminderd het bloeden maar lost de oorzaak niet op. kan een heel aantal oorzaken hebben .. bij mij zaten de u bolts los als alles begon te bibberen moest ik een noodstop maken want kon geen meter meer rijden. wie achter me reden of voor zagen mn voorwielen alle kanten uit bibberen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 stuurdemper is als een pleister het verminderd het bloeden maar lost de oorzaak niet op.kan een heel aantal oorzaken hebben .. bij mij zaten de u bolts los als alles begon te bibberen moest ik een noodstop maken want kon geen meter meer rijden. wie achter me reden of voor zagen mn voorwielen alle kanten uit bibberen. Had je je speedwobble met je YJ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.