Spring naar bijdragen

Death Wobble na bezoek aan garage


Recommended Posts

Bij APK keuring in december zijn remblokke voor vervangen + stuurkogel rechtsvoor + stuurstang + draagarm rechtachter + steekaskeerring rechtsachter.

Sindsdien dribbelt mijn auto van de weg met zodra ik rond 80-100 zit. Ook boven 120 trilt, maar trilling is minder ( durf niet echt hard meer te rijden:no: ).

Indien ik met optrekken ruim voorbij de 80 doortrek naar 100+, dan blijft 'wobble ' redelijk weg.

zaterdag zelfs een extreme trilling meegemaakt, waarbij wielen begonnen te dribbelen. Ik heb moeten afremmen van 85 terug naar 50 (op snelweg ond rotterdam, in spits ).

al 3 keer bij garage teruggeweest. ( 1e keer zelfs dribbel bij 50; toen zaten wielbout rechts niet goed vast.. )

Daarna is er een en ander nagelopen op speling en zijn wielen gerebalanced. Auto is goed uitgelijnd, wort door garage geclaimd.

Garage gaf aan dat mogelijk voorste aandrijfas uit balans is.

Ik ga deze week weer terug.

heeft iemand tips hoe de wobble het beste aan te pakken? kan een aandrijfas evt de veroorzaker zijn?

ik zou dit graag zsm willen oplossen. De ZJ presteert verder prima.

Groet

Sidney

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is echt een wobbel. Hij blijft ook door 'wobbelen ' zodra ik gas heb losgelaten. Alleen afremmen is dan nog een optie.

Er zit een Rancho demper op, vorig jaar geplaatst.

Overige specs: 2" lift, JKS disco's & 31" BF Goodrich (banden nog voldoende profiel).

In Horst bij JeepClub de stabilisatorstang gebroken en er een andere geplaatst . ( in okt 09. leverde overigens geen wobble op)

De wobbel is pas na APK opgetreden. Ik ga woensdag langs om eea onder te wagen langs te lopen met de monteur.

Bedankt alvast voor snelle respons. Ik hou jullie op hoogte van voortgang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zegt dat de garage hem opnieuw heeft uitgelijnd. Hebben ze dit volgens fabrieks specificaties gedaan zonder rekening te houden met de verhoging?

Vaak wordt bij verhogen de zgn. Caster anders, hierbij dient met de uitlijning wel rekening te worden gehouden. (als je verhoogd dmv verlengde veerschommels kantelt je as iets verder voorover en kan de wobble eerder optreden).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste een kapote stuurdemper is niet de oorzaak van een wobble:wacko:

je zou als alles in orde is onder de auto zonder kunnen rijden...

een vorm van een Wobble is altijd een combinatie van meerdere kapote onderdelen.

ik denk dat doordat je oude (versleten) onderdelen vervangen zijn door nieuwe onderdelen waar geen speling of dergelijke op zit. daardoor de trilling door wordt gegeven naar je wielen, inplaats naar de speling op de oude onderdelen... daardoor ook springen van de banden.

bij mijn TJ was het een combinatie van Versleten wiellagers/Kapotte panhard stang/onbalans in banden.

ik lees dat je de wiellagers nog niet vervangen heb, mss hier is naar kijken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste een kapote stuurdemper is niet de oorzaak van een wobble:wacko:

je zou als alles in orde is onder de auto zonder kunnen rijden...

een vorm van een Wobble is altijd een combinatie van meerdere kapote onderdelen.

ik denk dat doordat je oude (versleten) onderdelen vervangen zijn door nieuwe onderdelen waar geen speling of dergelijke op zit. daardoor de trilling door wordt gegeven naar je wielen, inplaats naar de speling op de oude onderdelen... daardoor ook springen van de banden.

bij mijn TJ was het een combinatie van Versleten wiellagers/Kapotte panhard stang/onbalans in banden.

ik lees dat je de wiellagers nog niet vervangen heb, mss hier is naar kijken?

Oorzaak van een wobble is idd niet een kapote stuurdemper, maar een de stuurdemper is er wel om een wobble te onderdrukken. Het ontstaan van een wobble is inherent aan de constructie en kan worden versterkt door versleten onderdelen. Rubbers in de ophanging, met name die zijdelingse bewegingen moeten opvangen (panhardstang, bij voorbeeld) zijn eerste verdachte. Echter, voor het onderdrukken van een wobble is een goede stuurdemper onontbeerlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Speling veroorzaakt wobble, en de demper onderdrukt het. (tot op zekere hoogte)

Heb zelf twee jeeps zonder stuurdemper gehad en nooit last van wobble gehad.

Bladveren of schroefveren voor? Wobble is overwegend een fenomeen van schroefveer-ophangingen.

Dit is een redenering van: m'n opa heeft altijd gerookt en is toch 90 geworden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide..... XJ en CJ. Schroef en bladveren.

Blijf erbij dat de oorzaak gezocht moet worden in versleten of uitgelubberde delen.

Het ene wielophangingssysteem is er gevoeliger voor dan de andere.

De stuurdemper moet eventuele (zijdelingse) trillingen dempen voordat dit een wobble wordt. Door veroudering van rubbers en slijtage op allerlei draaiende punten worden de trillingen groter dan de stuurdemper kan corrigeren. Dan treed wobble op. Bij een slechte of kapotte demper treed het eerder op, maar dit is natuurlijk niet de oorzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab, je zet mensen hier op het verkeerde been. De stuurdemper is er om wobble te onderdrukken....

Dus het kan nooit de oorzaak zijn, dat is nu net het punt.

Ik zou het zoeken in een combinatie van een aantal moeren op het verkeerde moment aangedraaid. (ofwel: snel handelen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitlijnen indien spoor op 0 is gesteld kan de oorzaak niet zijn.

Mooi begin is auto op 4 kolomsbrug 1 man wiebelen met het stuur ander onder alle kogels rubbers enzo bekijken en bevoelen. Dan heb je in iedergeval helder wat speling heeft. Begin met de ergste aan te pakken.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ab heeft deels gelijk een stuurdemper is nooit de oorzaak van death wobble, maar kan het soms geheel onderdrukken. Altijd eerst zeker weten of er geen speling in stuurstangen of andere gewrichten zitten en bij verhogen caster iets negatief veranderen dan zal zeker een goede stuurdemper het kunnen verhelpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide..... XJ en CJ. Schroef en bladveren.

Blijf erbij dat de oorzaak gezocht moet worden in versleten of uitgelubberde delen.

Het ene wielophangingssysteem is er gevoeliger voor dan de andere.

De stuurdemper moet eventuele (zijdelingse) trillingen dempen voordat dit een wobble wordt. Door veroudering van rubbers en slijtage op allerlei draaiende punten worden de trillingen groter dan de stuurdemper kan corrigeren. Dan treed wobble op. Bij een slechte of kapotte demper treed het eerder op, maar dit is natuurlijk niet de oorzaak.

heb het gehad met een gloednieuwe jk die net verhoogd was... was niks versleten :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laredo, is bij het verhogen ook je trackbar vervangen (veranderd), en hebben ze de as ook mee veranderd (caster) of langere draagarmen gemonteerd?

yip..... instelbare tracktionbar gemonteerd en instelbare draagarmen waardoor je de caster goed kan zetten.. maar toch die deathly whobbel.

eerste keer was de fabrieksstuurdemper meteen overleden. vervangen door een van rancho... zwaarder dus.... maar hielp niet. was ook overleden.. is niet de oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die verhalen zijn allemaal een beetje vaag met alle respect, is idd het caster goed ingesteld ,is de toespoor goed ingesteld, zitten er geen draag armen los etc , zijn er ook grotere/andere wielen gemonteerd zijn deze goed gebalanceerd,waarom zijn twee nieuwe stuurdempers kapot gegaan ..... wie heeft aan die jeep geknutseld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

stuurdemper is als een pleister het verminderd het bloeden maar lost de oorzaak niet op.

kan een heel aantal oorzaken hebben .. bij mij zaten de u bolts los

als alles begon te bibberen moest ik een noodstop maken want kon geen meter meer rijden.

wie achter me reden of voor zagen mn voorwielen alle kanten uit bibberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

stuurdemper is als een pleister het verminderd het bloeden maar lost de oorzaak niet op.

kan een heel aantal oorzaken hebben .. bij mij zaten de u bolts los

als alles begon te bibberen moest ik een noodstop maken want kon geen meter meer rijden.

wie achter me reden of voor zagen mn voorwielen alle kanten uit bibberen.

Had je je speedwobble met je YJ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...