Spring naar bijdragen

hoe "zuinig" is die van jou?


DarkGreen
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 180
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Is opzich wel makkelijk te verklaren, in de zomer gebruik je de airco meer dan moet je motor ook wat harder werken.

:bye1::no::no:

In de zomer issie zuiniger wat makkelijk te verklaren is omdat hij eerder op bedrijfstemperatuur is

....en ook nog iets met de massa per liter benzine:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Licht verschil is wel merkbaar. Ik heb na aankoop al het een en ander gedaan. Niks schokkends.

Ik heb wel gehoord dat door een toevoeging (prolong) het brandstofverbruik beter wordt. Is dat zo?

Dat Linkje naar die prolong heb ik eens geplaatst ik zou zeggen kijk even naar de reakties :no::bye1:

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=1021&highlight=prolong&page=67

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:bye1::no::no:

In de zomer issie zuiniger wat makkelijk te verklaren is omdat hij eerder op bedrijfstemperatuur is

....en ook nog iets met de massa per liter benzine:wacko:

Dat zou ook zomaar waar kunnen zijn, dat ie dan wat zuiniger loopt.

Maar als ik mijn auto ff pak, op temperatuur komen maakt zomer en winter niet uit ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.

Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.

Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren.

Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.

Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

300km op 55 ltr LPG.

En toen nieuwe banden erop en haal amper 250km.

Duurde ff voor mijn kwartje viel Namelijk van 225-70-16 naar 235-70-16 gegaan. Eerst loog mijn km teller behoorlijk nu geeft ie exact de snelheid aan;)

Maar eigelijk moet je er niet bij nadenken en gewoon genieten van die heerlijke jeep.

trouwens LPG is weer gezakt 41,5 cent (BE) lachen toch:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

300km op 55 ltr LPG.

En toen nieuwe banden erop en haal amper 250km.

Duurde ff voor mijn kwartje viel Namelijk van 225-70-16 naar 235-70-16 gegaan. Eerst loog mijn km teller behoorlijk nu geeft ie exact de snelheid aan;)

Maar eigelijk moet je er niet bij nadenken en gewoon genieten van die heerlijke jeep.

trouwens LPG is weer gezakt 41,5 cent (BE) lachen toch:lol:

Met 41,5 ct zou ik nog meer genieten!! :bye1: Vanmorgen getankt 58,9 ct:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met 41,5 ct zou ik nog meer genieten!! :bye1: Vanmorgen getankt 58,9 ct:no:

Tja, lang leven het beloofde land België, je hoeft er niet te gaan wonen gewoon vlak langs de grens is genoeg;)

Kun je profiteeren van de nederlandse en de belgische voordelen:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Jup 4 liter en rij meestal in de 2WD altijd met een gangetje van 110 ongeveer

yep, klopt. de 4 liter en 2wd scheelt veel in brandstofverbruik. WJ is permanent 4x4. Mijn 4 liter in de TJ is hetzelfde blok maar door 32ers BFG en verhogen drinkt tie toch echt 1:5 ongeveer.

OT binnenkort ff tank leegrijden op de snelweg, ben benieuwd of ik 1:9 kan halen, moet kunnen!:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

62,3 liter gas getankt en 263 km gereden... is dus bijna 1 : 4,2 :bye1:

Als ik heel positief denk: de 265/70-17 die er nu onder zitten schelen zo'n 9% in omtrek met de standaard 235/65-17, dus eigenlijk doet ie iets meer dan 1 : 4,5 :lol::P en da's best zuinig voor bijna 2 ton gewicht en V8 met quadradrive :yes::P.....

'T is heerlijk om jezelf zo voor de gek te houden :wub::bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...