Spring naar bijdragen

adres voor aanpassen voor en achteras


michel1972
 Share

Recommended Posts

He Michel,

heb jij dan nu een 9 achter met de klok uit het midden?

Ik ben benieuwd waar die vandaan komt.

siert.

Hoi Siert,

Er zit achter dus een 9 inch ford as met schijfremconversie en het huis uit het midden. Volgens de oude eigenaar kwam deze as van een early bronco af maar ik denk eerder dat deze van een Camaro / Firebird af kwam want deze hadden het huis achter uit het midden en maakten gebruik van de 9 inch ford assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 94
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Voor zover ik weet is hij alle keren overleden bij terreinrijden. Op de weg zal hij het voorlopig wel houden......

Dat heb ik ook gehoord van Dennis en Ab Noort maar ik wil er ook mee gaan terreinrijden en daarom wil ik dat proberen te voorkomen.

Wie weet was die QT gewoon slecht en kan het geen kwaad om die eens grondig te onderzoeken.

Er kunnen helaas veel oorzaken zijn waardoor de QT kapot ging tijdens het terreinrijden. Wie weet helpt de low range unit wel om het heel te houden of de iets gewijzigde overbrenging in de assen.

Geen idee maar ik moet toch wat proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Michel,

nog even over je achteras, een Ford as onder een Chevrolet ??? Wel als ombouw omdat de 9" een sterke as is, maar nooit standaard van de fabriek. [ de oude Camaro's hadden een Salisbury met een 8,5" kroomwiel ]

Hoe veel scheelt de ene as met de andere bij jou zo ongeveer ? Als dat meer is dan een cm of 5, heb je een heel bijzondere op maat gemaakte as!

Als je de Qtrek spert, kan je voor vrijloopnaven gebruiken, en heb je eigenlijk een 'normale' tussenbak. dit doen we nog wel eens als het Qkreng weer eens kapot is. Mocht je toch naar een andere tussenbak willen, bv 300 of 231, dan kan je toch voor niet te veel geld een andere 9" kopen met de klok in het midden en dan jouw schijven en diff. overzetten?

succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Siert,

Ik begon te twijfelen aan die achteras omdat ik een bedrijf tegen kwam die ford 9 inch achterassen maakt voor de camaro. De vorige eigenaar dacht dat de as van een ford bronco kwam. De oude ford bronco's hadden een 9 inch achteras maar daar zat het huis in het midden. Het huis van mijn ford 9 inch achteras zit een redelijk stuk uit het midden. Dus begon ook ik te denken dat deze achteras homemade is. Hij zit ruim 15 cm uit het midden.

Ik heb in Nederland en Belgie al veel sloperijen gebeld voor die 9 inch achteras maar niemand had er 1 liggen in de maat van de widetrack. Ik kwam er een paar tegen maar die zijn te breed.

In Amerika zijn er genoeg te koop maar ook daar weten ze de prijzen soms redelijk hoog te houden.

En tis niet alleen de achteras die een probleem geeft. Het complete dubbele uitlaatsysteem moet verplaatst worden , adapter aanschaffen voor de TH400 met dana 300 bijvoorbeeld , aandrijfas aanpassen en natuurlijk een dana 300 kopen.

Zo kunnen de kosten toch aardig oplopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu een quadra-trac eronder maat wat is het verschil tussen de 1305 en de 1339 van quadra-trac. Het zijn toch dezelde modellen alleen heeft de 1339 als optie een lowunit en de 1305 niet. Dus houdt dat in dat ik op een 1305 ook een lowunit kan plaatsen.

Een 1339 heeft een limited-slip differential er in zitten om de kracht te verdelen.

Die van jou is omgebouwd maar 2wd dus alle bruute V8 power gaat naar achter, en zo komt er ook meer kracht op lijkt mij..

http://jubileejeeps.org/quadratrac/index.htm

voor meer info.

sucses.:B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 1339 heeft een limited-slip differential er in zitten om de kracht te verdelen.

Die van jou is omgebouwd maar 2wd dus alle bruute V8 power gaat naar achter, en zo komt er ook meer kracht op lijkt mij..

http://jubileejeeps.org/quadratrac/index.htm

voor meer info.

sucses.:B

Die van mij is niet omgebouwd naar 2wd. Is gewoon een standaard 4wd versie zonder de low range.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"De wagen is begin jaren 90 van niks opgebouwd met allemaal nieuwe onderdelen. Er zat vanaf het begin een quadra-trac onder maar de vooras heeft er vrijloopnaven op zitten. Daar heb je niks aan bij de quadra-trac en ik weet ook niet wat precies de bedoeling was van dit verhaal. "

Dit is wat jij schijft.

Dus ik dacht.

Je kan de Quadra-trac ombouwen zodat hij niet meer continue 4wd heeft wat dus iets zuiniger is met de brandstof.

Maar dan krijg je wel een setje vrijloopnaven in je voor as..vandaar:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De wagen is begin jaren 90 gemaakt door Peter Walenkamp die jeeps speciaal op wens maakte voor zijn klanten. Ik kan helemaal niks op het internet vinden over deze Peter walenkamp maar dat is wat 1 van de eerste eigenaren mij wist te vertellen.

De wagen werd opgebouwd met allemaal nieuwe onderelen. De achteras is speciaal voor deze wagen gemaakt schijnt en de vooras werd nieuw gekocht en toen vond de desbetreffende man vrijloopnaven waarschijnlijk heel leuk. Normaal gesproken heb je niks aan vrijloopnaven bij een quadra-trac als ik goed ben geinformeerd. Dus die logica ontgaat mij even.

Het kan wel zo zijn dat de bouwer er destijds rekening mee hield dat er misschien wel ooit een locker voorin zou komen in combinatie met een 4x2 unit. Dan is het wel logisch dat je vrijloopnaven plaatst als je een full locker erin zou zetten.

Er zit nu absoluut geen 4x2 conversie in. Het maakt niks uit of ik de vrijloopnaven wel of niet inschakel. Alles blijft hetzelfde.

Het is voor mij en velen anderen gewoon gissen wat nu precies de bedoeling was met deze cj8.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels via marktplaats een low range unit gevonden die compleet is. Ook heb ik een quadra-trac erbij gekocht. Deze quadra-trac gaat open en wordt nagekeken en voorzien van een 4x2 conversie en de low range unit.

Hoe meer ik lees op het internet hoe meer ik het idee krijg dat de oude quadra-trac units gewoon minder goed waren vanwege de staat waarin die verkeert. Vandaar dat ik er 1 extra heb gekocht die helemaal in orde wordt gemaakt.

Normaal gesproken moet je best een tijd met een quadra-trac kunnen doen volgens diverse bronnen. De vorige eigenaar heeft hem diverse keren weggebracht en na laten kijken en toch ging in 6 maanden tijd de quadra-trac 3 maal kapot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doordat ik geen low range heb is mijn tussenbak een 1305 dan? En zodra ik de low range erop zet zou ik eigenlijk een 1309 hebben?

Wat is he verschil tussen de 1305 en 1339 dan?

is toch niet belangrijk je schrijft dat ie vlug sneuvelt volgens dennis en dat klopt heeft ie mij genoeg vertelt maar nooit dat er geen low range op zat

doordat dit er niet op zit krijgt de ketting teveel te verduren zet er de low op en je merkt dat dit soepeler rijdt is het zelfde als met 2.72 overbrenging en dan met 40ers een trail rijden dan blijft het ook niet heel

wat ik er eigenlijk mee bedoel is ga niet teveel op theorie af dat een q-t

zwakker is als een d-20/d-300 weet iedereen maar niet dat ie zwak is

zolang de ketting nog strak staat en dit is van buitenaf te controleren

is er eigenlijk weinig aan de hand

nou heb je een reserve gekocht is goed heb ik zelf ook liggen icm een automaat

waarom deze ombouwen naar 4x2 wordt alleen gedaan als het dif kapot is

dus als dit goed is alleen de ketting en evt de lagers en pakkingen

we blijven op de kleintjes letten of je moet €te veel hebben

ga anders eerst eens af op de praktijk en niet op de theorie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ik wilde de QT gaan vervangen vanwege de problemen die de vorige eigenaren hebben gehad met de QT. Zoals Dennis en Ab. Ik wilde dat gewoon in 1 keer goed aanpakken ipv wachten tot het zou gebeuren.

Door veel info te krijgen heb ik toen ook besloten een extra QT aan te schaffen en deze in orde te maken.

Dennis heeft de laatste keer brokken gehad met zijn QT. Hij had toen een andere gevonden en deze was ook niet super. Hij heeft toen van de 2 QT bakken 1 bak gemaakt en die zit er nu onder.

Gelukkig heb ik nu een low range gevonden met QT bak. Deze kan ik in orde maken.

Dus een conversie van 4x4 naar 4x2 zou jij niet doen dus? Dat lost niks op?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou dat zelf niet doen wordt alleen gedaan als je diff kapot is (dit is niet meer nieuw te krijgen)

en dan is dit meestal met een overdrive is leuk over de weg

gewoon je huidige bak of je reserve in orde maken en gaan rijden

dan weet je dat het goed is en het je bevalt (rij al 9jr met een qt zowel op de weg

en in het terrein )

maar ook dit is persoonlijk en niet iedereen is hetzelfde wat maar goed is ook

dus maak er 1 goed in orde eronder en gaan met de gele

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb begrepen dat je assen onder een CJ8-Quadratrac wilt hebben. Ik heb nog een setje Dana44 assen liggen (voor en achteras is een Dana44) van een Wagoneer-Quadratrac. Deze zijn goed onder een CJ te maken, maar dan moet je wel de voorveren iers breder aan het chassis zetten en je moet overstappen naar andere 6-gaats velgen. Ik heb begrepen dat je niet al te breed wilt gaan met de CJ8. Bij deze assen heb ik ook een set aluninium velgen die direct passen en de jeep niet onnodig breed maken.

Als je interesse hebt, kun je me bellen onder 06.21.88.66.13, of mailen naar "4x4.jos@hetnet.nl".

Jos Reuling

Hallo,

Weet iemand een adres waar ze voor en achterassen kunnen aanpassen d.m.v. bijvoorbeeld inkorten of verlengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendag Jos,

Bedankt voor je reactie. De assen die nu onder de cj8 zitten voldoen goed maar ik wilde ze juist aanpassen omdat ik juist van de quadratrac afwilde om naar een dana 300 tussenbak over te stappen.

Ik wilde dus de huidige ford 9 inch achteras laten aanpassen d.m.v. het huis te verplaatsen. De as heeft namelijk nu een offset naar de bijrijderskant toe en om een dana 300 te plaatsen heb ik een achteras nodig zonder offset.

Voorlopig blijf ik met de quadratrac rijden en kijk ik aan hoe alles het zal houden

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Kun je niet op MP kijken voor een ander Ford Explorer achteras(Ford 8.8") deze heeft het diff in het midden. Met wat zoeken en rond bellen zul je er genoeg vinden. Als ze ouder zijn als '95 kun je de trommels vervangen door je huidige remschijven van de Ford 9" te monteren.

Misschien heeft Ramstein nog iets liggen of weet een adres.

Leesvoer:

http://www.jedi.com/obiwan/jeep/ford88.html

Gr,Ruud :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb inmiddels al diverse assen in mijn handen gehad. Ik zit het meeste in met de breedte. Ik heb zelf widetrack assen. Nu kan ik wel diverse sterke assen kopen maar die zijn een stuk breder. Ik heb mooie patrol assen aangeboden gekregen maar deze zijn aan elke kant 13 cm breder als wat ik nu heb. Dat is best een hoop vind ik. Ik kan nog wel wat winnen m.b.v. bredere fenders en het hart van mijn velg verplaatsen maar 13 cm lijkt mij een niet haalbaar iets.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen zeggen of dit uiteindelijk wel of niet haalbaar is.

Ik heb nu nog standaard fenders voor zitten die 2.5 inch breed zijn. Ik kan naar 5 inch brede fenders overstappen bij mijn cj8. Dan heb ik 2.5 inch gewonnen. En ik moet een velg te pakken zien te krijgen waarbij de backspace gunstig is of waarbij ik het hart van de velg kan verplaatsen. Ook kan ik overstappen op een band die 10.5 breed is ipv 12.5 wat ik nu heb. Als ik dit alles aanpas zal ik dan die 13 cm terug winnen of blijft het onhaalbaar.

Wie kan mij hierin adviseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat je banden nu ongeveer 3cm uitsteken, als dit zo is is de rekensom gauw gemaakt:D, de nissan as is 13 cm breder, en flare is 2.5 inch (5 cm dus), dan is het zo 13 -5 = 8 cm, dus moet je een flare hebben die 8 cm breder is, nou die zijn er wel OMIX heeft ze, je moet dan velgen hebben met de zelfde offset als nu:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat je banden nu ongeveer 3cm uitsteken, als dit zo is is de rekensom gauw gemaakt:D, de nissan as is 13 cm breder, en flare is 2.5 inch (5 cm dus), dan is het zo 13 -5 = 8 cm, dus moet je een flare hebben die 8 cm breder is, nou die zijn er wel OMIX heeft ze, je moet dan velgen hebben met de zelfde offset als nu:bye1:

Ik had 4WD een mailtje gestuurd met de vraag of deze fenders pasten en zij vertelden mij dat ze voor een cj7 wel geschikt zijn en voor een cj8 niet.

Ik snap ook even niet wat het verschil in fenders is tussen de cj7 en cj8. Ik dacht dat ze hetzelfde waren maar blijkbaar is dat niet het geval als ik de verschillende merken zie die fenders leveren.

Dit was de reactie die ik kreeg.

The front CJ-7 flares are the same as a Scrambler. The rear wheel openings on a Scrambler are unique; others can be made to fit with drilling and/or cutting, but not the same as original.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...