Spring naar bijdragen

Jos Reuling

Forum member
  • Aantal bijdragen

    89
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Jos Reuling

  • Verjaardag 11/11/1969

Profile Information

  • Gender
    Male

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    M38A1 MD
  • Bouwjaar
    1956

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

Jos Reuling's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

1

Waardering in de gemeenschap

  1. Jos Reuling

    Optimotor

    Ik heb toch sterk mijn twijfels. Het is heel simpel. Als het product 10% beter brandstofverbruik zou geven, dan zouden alle kranten en TV zenders er vol van zijn. Zeker met de huidige benzineprijzen. Ik geloof ook niet dat je makkelijk een betere olie kunt maken dan jongens zoals bijvoorbeeld "Kroon". Als de zogenoemde nanotechnologie zou werken, dan had "Kroon" dat ook al en dan waren de kranten en TV-senders er vol van. De glijlagers in een motor zijn hydraudynamisch. Dat betekent dat de krukas ten gevolge van beweging op de olie drijft. De oliedruk draagt de krukas en er is geen metallisch contact tussen de krukas en de krukaslagers. De lagerweestand wordt bepaald door de schuifspanning van de olie. Deze schuifspanning is bij dikke olie groter dan bij dunne olie. Als er bolletjes in de olie zou zitten, dan zou bij koude start, wanneer er nog geen oliedruk is, de Hertze-spanningen onder de bolletjes zodanig veel hoger zijn, dat dit slijtage in de krukaslagers ten gevolg geeft. Het draaggetal van kogellagers is vele malen lager dan van een hydrau-dynamisch grijlager. Een ander voorbeeld: Bijvoorbeeld zou je automatenolie (ATF) in de differentieels kunnen doen. Dit is een veel dunnere olie dan de 80W90 die er eigenlijk in zou moeten. Met ATF in je differentieel verbruikt de jeep in de winter minder brandstof. Welke extra slijtage het geeft voor je differentieel durf ik geen uitspraken te doen. De slijtage openbaart zich altijd buiten de garantieperiode. Als ATF in je differentieel een goed idee zou zijn, dan zou iedereen dat al lang doen. Die toevoegspullen voor de olie zie ik in dezelfde catagorie als de zeeppoeders en de huidzalfjes voor de damens. Telkens weer is het produkt beter en beter en beter ...... Het kost alleen maar geld. Dit is de manier zoals marketing werkt. Jos Reuling
  2. Jos Reuling

    Manifold Amc 360

    Hallo Paul, Als eerste zou ik adviseren het Torker-2 inlaatspruitstuk in de aluminium-container te gooien. Dit is voor Trekker-trek, als je 700 plus PK's wilt maken. Waarom wil je de injectie eraf halen? Als de motor nu slecht loopt en slecht is af te stellen, dan ligt dat met zekerheid aan de Torker-2. De vraag is wat er allemaal aan de motor is gedaan. Als eerste zou je de compressieverhouding moeten weten. Daarna zou je moeten weten welke cilinderkoppen er op de motor liggen en je zou moeten weten welke nokkenas er nu in zit. Maar al te vaak zie ik op originele motoren (compressieverhouding van ongeveer 8.5:1) andere inlaatspruitstukken en andere nokkenassen. Een standaard AMC gietijzeren inlaatspruitstuk, 2-bbl of 4-bbl, zijn helemaal zo slecht nog niet. Met de 4bbl is een 300 pk te maken. Dus he hoeft helemaal zo nodig geen ander inlaatspruitstuk. Waarschijnlijk heb je geen origineel inlaatspruitstuk, dus dan is een Edelbrock-Performer een goede keus. Het is wel belangrijk dat je niet een te grote carburateur kiest. Mijn advies is om niet groter te gaan dan een 500 cfm. Deze is waarschijnlijk al te groot. Als je de motor goed wilt laten lopen, dan moet de compressieverhouding, verbrandingskamer, nokkenas, inlaatspruitsuk, carburateur en uitlaatsysteem op elkaar afgestemd zijn. Daarbij is het motorgedrag behoorlijk te beinvloeden als je met dremels de in- en uitlaatkanalen bewerkt. Ook hier kun je gemakkelijk verkeerde dingen doen. als je niet weet wat je doet, is het verstandiger om het standaard te laten. Hetzelfde geldt voor de kleppen en klepzittingen. Een mutiple-angle-valve-job werkt alleen als je het ook goed doet. Jos Reuling
  3. Hallo, Als je geinteresseerd bent, zou ik een strokermotor voor je kunnen maken. Ik kan hem voor je maken zoals je hem hebben wilt. Ooi nagedacht om een V8 in te bouwen? Een Chevy V8 is amper zwaarder dan de 6-cilinder, maar de hoeveelheid Newtonmeters en kilowatts dat de V8 kan maken, gaat de 6-cilinder ver voorbij. Voor de RDW-keuring hoef je niet bang te zijn, dit is vrij makkelijk geregeld. Jos Reuling (GSM: 06.21.88.66.13)
  4. Ik zie twee geschikte oplossingen voor je. De Chevrolet TH700R en de Jeep AW4. Je hebt een AMC motor, dus je hebt een adapter nodig om de mechanische TH700R4 automaatbak aan jouw motor te kunnen maken. Om de Jeep-Dana300 of Jeep-Dana20 aan de TH700R4 te kunnen maken, heb je ook weer een adapter nodig. Alles bij elkaar is een goede combinatie, echter ook een redelijk prijzige combinatie. Als je een TH700R4 zoekt, heb ik er nog een gereviseerde met Dana300 adapter liggen. In de XJ Cherokees kom je de computergestuurde AW4 tegen. Mijn advies zou uitgaan naar de AW4 van de Low-output 4.0 XJ-Cherokee. Deze past direct achter jouw motor (mits de goede flex-plate). De bak schakelt met een eigen computer die je met kabelboom uit de XJ kunt halen. De TPS-sensor moet je van de 4.0 motor af halen en deze aan de carburateur fabriceren. De bak gaat dan schakelen. Lock-up kun je schakelbaar maken en de Dana300 past met een eenvoudige aanpassing (zonder adapter dus) aan de AW4. Het is wel belangrijk dat je een 23-spline uitgaande as aan de AW4 hebt. Ik heb dit al een paar keer gemaakt. Werkt goed. Mijn voorkeur zou ook uitgaan om de shifter met bijbehorende schakelkabels te gebruiken. Ik hoop dat je hier iets verder mee kunt. Als je er verder nog vragen over hebt, kun je me mailen buiten dit forum. Jos Reuling
  5. In de jaren 60 had AMC de 273, 343 en 390 V8. Deze motoren zijn begin 70er jaren voorzien van een andere krukas en daarbij veranderd in de 304, 360 en 401 V8. De slag van de motoren en de aansluiting van het vliegwiel zijn hierbij veranderd. De latere V8en komen met de vliegwielaansluiting overeen met de 6-cilinderlijn van AMC. Het verschil tussen de 6 en 8 cilindermotoren is dat de V8en extern- en de L6en intern gebalanceerd zijn. Geen van deze spullen passen op de oude 273, 343 en 390 V8en. In de jaren 60 waren er nog geen smok-regels, dus van het oud type AMC-V8en kom je vaak standaard getunde (high horsepower) motoren tegen. Jos Reuling
  6. Jos Reuling

    Motor Swap

    Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je nu een AMC, Buick, Ford, Chrysler of Chevy V8 in een jeep bouwt. Ik zou adviseren met een goede motor te beginnen. (en dit is meestal vrij kostbaar). Als je met een gebruikte motor begint, bestaat de kans dat je redelijk snel weer met de motor aan de slag moet. In zo'n geval is Chevy al snel in tel, want van Chevrolet zijn onderdelen in de regel iets goedkoper dan van een ander merk. Motorrevisie is dan goedkoper. Als je niet al te sterke V8 in de jeep bouwt, is jouw Torque-Flite-999 automaat sterk genoeg. Momenteel ben ik een high-performance 305 (5.0L) Chevrolet V8 in en YJ aan het bouwen. Ook deze met een TF999 automaat. Als je wilt komen kijken is dat geen enkel probleem. Als je eenmaal een Chevy hebt, kun je in de toekomst ook Chevrolet bakken monteren (geld ook voor voor Buick, Oldsmobile, Pontiac en Cadilac). Als je 37"banden wilt met 4.88 in de assen en een 4:1 kit in de tussenbak, dan wil je ook vrij snel een overdrive versnellingsbak.... denk ik. Een TH700R4 automaat van GM is dan weer een goede optie. Als je geen geld aan adapters uit wilt geven, dan blijven er twee opties over, namelijk een AMC en Chrysler (Mopar) V8. Als je een Chrysler wilt gaan gebruiken, dan moet je ook een Chrysler TF999 automaat gaan gebruiken. Alleen een bakhuis is al voldoende, want je kunt de gehele binnenkant overbouwen. Er is helemaal niets mis met een Dodge 318, 360 of 440 in een jeep. Ook dit heb ik meerdere malen gemaakt. Er zijn heel veel mogelijkheden. Ik denk dat je ook in de toekomst moet kijken, zodat je kunt voorkomen dat je twee keer geld uit geeft aan verschillende zaken. Jos Reuling
  7. Ik ben vandaag nog met een jeep bij de RDW geweest(Wrangler op V8 omkeuren) en heb de vraag aan de keurmeester gesteld. Als er een uitlaatgeregeld brandstofsysteem aanwezig is, dient de CO uitstoot onder de 0.5% te liggen. Ik vraag me af waar jij jouw wijsheid van hebt. Jos Reuling
  8. Kenzo, De motor gaat passen. Het omzetten is wat dat betreft een fluitje van een cent. De YJ-2.5i is een TBI met een eigen computer. De kabelboom van deze motor moet je dus uit de YJ halen en in de XJ zetten. Ook die is goed te doen. Als je bang bent voor draadjes, dan is het misschien handiger om een vakman in te schakelen. Bedenk wel dat de injectie een andere benzine toevoer heeft. Waarschijnlijk kun je de pomp uit de tank van de YJ bij de XJ als een buiten de tank-pomp monteren. Hier wordt enige creativiteit van je verwacht. Bij de APK moet je CO2 uitstoot onder de 0.5% zijn. Dit is omdat je een uitlaatgassen geregelde benzine-incectie systeem hebt. (bij de carbutatie-motor was dit 3.5%). Zonder katalysator is dit bijna niet te doen. Ik zou je adviseren de katalysator ook over te zetten. De YJ en de XJ hebben allebei een AX5 versnellingsbak. Dus de bak kun je gewoon laten zitten. Jos Reuling
  9. Jos Reuling

    motor swap l6 naar v8

    ja hoor. Vorige maand nog een (voorheen 6-cilinder) '83 quadratrac CJ7 met een '81 350 uit een Corvette. Daarvoor een (voorheen 4-cilinder '79 CJ7 met een 2.8 TBI, daarvoor een(voorheen een 6-cilinder)'80 CJ met een 350 TBI uit een '92 Van. Ombouwen en omkeuren is mijn specialiteit.
  10. Jos Reuling

    motor swap l6 naar v8

    Vanmiddig ben ik met een 1956 Nekaf M38A1 naar de RDW geweest. De keurmeesters hadden het niet druk vandaag, dus ik had het geluk dat twee keurmeesters samen mijn jeep gingen keuren. In deze Nekaf had ik een 305 (5.0) uit een 1980 Camaro gezet en tevens LPG ingebouwd. De heren konden in hun boeken niets van een 305 van een 1980 Camaro vinden, dus hebben ze alles van een 1980 350 Corvette opgeschreven. Ach, wat maakt het ook uit, want ik heb de jeep met goedkeur mee naar huis kunnen nemen. Nu kan ik aan de slag met een 1958 Kaiser M38A1. Met een beetje geluk zat dit ook niet al te veel problemen opleveren.
  11. Jos Reuling

    motor swap l6 naar v8

    Ja, ik jouw jeep. De motor loop goed? De RDW kent regels als het gaat over orginaliteit. Bij twijfel kunnen ze je sturen naar Lelystad of nemen de papieren (en soms de auto) in en wordt het overgedragen aan de technische-recherche. Dit laatste moet je niet hebben. Als je naar Lelystad moet, gaan zei daar nog wat extra testen doen. Remmentest, rijtest, eventueel een geluidstest, of nog weer iets anders. Als jouw jeep technisch OK is, dan hoef je hier helemaal niet bang voor te zijn. Je krijgt dan een soort individuele keuring dat maximaal EUR 1.000,-- (de som van alle keuringskosten) kan gaan kosten. Tot nog toe heb ik alles zonder al te veel gezeur goed gekeurd gekregen. Aanstaande maandag ga ik met een bijna originele Nekaf naar de keuring. Dit doe ik eerst voordat ik er 38ers, coil-overs en dana60 assen onder ga bouwen. Jos Reuling
  12. Hey Rick, Het ziet er goed uit! Ik zie dat je de versnellingsbak (en motor) iets naar voren hebt geplaatst. Dit heb je waarschijnlijk gedaan zodat de HEI past zonder dat je het schutbord aan hoeft te passen. Als je de originele versnellingsbak (T90) van de Nekaf gebruikt, is het wel mogelijk de bak op de originele plek te laten zitten. Je moet dan wel een kleinere diameter verdelerkap aan de ontsteking hebben (oude contactpuntontsteking bijvoorbeeld). Met deze ontsteking kun je ook een mechanische fan plaatsen. Je hoeft ook niet te snijden aan de voorste dwarsbalk van het chassies. In de regel werken (electrische)push-fans niet zo goed als (electrische)pull-fans. Als je deze motor een keer wilt vervangen voor een "HOT" 350, 383 of 400, dan zou je wel eens problemen kunnen krijgen met de koeling. Ik heb al eens een Corvette-350 in een M38A1 gebouwd. Bij deze had ik de mechanisch Pull- en electrisch push-fan nodig om hem koel te houden bij zomer temperaturen van boven de 30 graden. Voorin de M38A1 is de ruimte voor een radiateur beperkt, waardoor voldoende koeling jouw grootste tegenstander is. Jos Reuling
  13. Jos Reuling

    motor swap l6 naar v8

    Hallo jeepers, De 40% regeling is al een tijdje niet meer. 275 pk in een Nekaf is geen enkel probleem. Als een voertuig van voor 1989 is, moet elk regionaal RDW keurstation het voertuig keuren zoals het is. Ze mogen je niet naar Lelystad sturen. Het eidresultaat is dat ze alles goed keuren. Zoals Rick al aan gaf, als het een beetje deugdelijk ingeboud is, dan keuren ze het goed. Het gewicht van het voertuig veranderd, dus ze gaan nog wel de koplampen en remmen controleren. Natuurlijk controleren ze ook de CO uitstoot en het gewicht wordt opnieuw bepaald/gemeten. Afgelopen maand heb ik er nog twee jeeps (2x CJ7) goed gekeurd gekregen. Aanstaande maandag ga ik met een '56 NEKAF naar de RDW in Arnhem. Deze met een 305 Chevy V8 en gelijk met LPG. Het wordt dus een dubbele keuring. Ik ben momenteel ook met een '58 NEKAF bezig. Ook met een 305 en LPG. Ook van deze verwacht ik niet veel keurproblemen. Als ze me weg sturen omdat er een schroefje onder de stoel los zit, zie ik dat niet als een probleem. Bij de HER-keuring controleren ze dan alleen het losse schroefje nog. Jos Reuling
  14. Hallo, Als je dol graag schijfremmen op de vooras wilt, dan zou ik adviseren over te stappen op assen van een CJ van bouwjaar 1972 tot 1975. Dit is een 30-spline Dana44 achteras met een 27-spline Dana30 vooras. Beide assen zijn stukke sterker als de Dana44-1 en Dana25 assen die standaard onder de M38A1 zitten. De CJ assen hebben soms trommelremmen (11") of soms schijfremmen voor/trommels achter. Een Dana30 vooras met trommelremmen is eventueel later om te bouwen naar schijfremmen. Fusees met schijfremmen van alle CJ, dus van 1972 t/m 1986 passen an de Dana30 vooras. Als je een maal een Dana30 vooras hebt, heb je mogelijkheden genoeg om een keer naar schijfremmen om te bouwen. De CJ assen van 1972 tot 1975 passen direct aan de bladveren van de M38A1. De meeste assen hebben 4.27 overbrenging, dus het motortoerental zakt ook nog iets op de weg. Jos Reuling
  15. Dag Jos,

    Ik heb de steunen voor de coil-over schokbrekers binnen.

    Ik zou je van het eerste deel ook vast de rekening willen geven. Wat moet ik op de rekening zetten? Op de zaak?

    Jos Reuling

×
×
  • Nieuwe aanmaken...