Spring naar bijdragen

roestvorming in cardan


Driver
 Share

Recommended Posts

Ben vandaag begonnen met monteren van remschijven.. had me laten vertellen dat de steekassen geborgd zaten met 2 stiften oid in het cardan. bleek uiteindelijk dat ik gewoon 4 boutjes op het uiteinde van het as moest losdraaien en dat ik hem der zo uit kon trekken :yes: maargoed had hem dus al open na een paar uur klooien (zat een hele dikke laag kit tussen) vorrig jaar lekte die olie door de deksel (zat scheurtje in) dat hebben ze bij de garage opgeknapt. toen is de olie ook ververst. nu was echter de olie helemaal grijs en stonk echt.. was tijd voor vervanging. hier een fototje met wat ik toen aantrof.

[ATTACH]4410[/ATTACH]

heb echter maar alles uit elkaar getrokken en schoongemaakt. ben dus nog niet echt gevorderd met me schijven vandaag. moet aankomende week even olie halen. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 97
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Hoe heb jij je ontuchting zitten???

Als je water bij je olie krijgt wordt ie ook wit..

En als je Jeep dan een beetje lang stil staat krijg kan de bovenkant van je cardan wat niet in de olie zit gaan roesten..

Maar dat water moet er op één of andere manier in komen!

Of je deksel lekt aan de bovenkant,of op je ontluchting zit geen slang of nippel,

of 't schroefje waarmee de verdeler van je remleiding vast zit op je as is er uit/afgebroken.

Het kan bijna niet via je steekassen komen want dan zou er ook olie uit moeten lekken...

Gr.Karel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja ik denk dat het al van eerder gebeurd is eigenlijk. hij heeft een x-aantal jaren stil gestaan voordat ik hem kocht. toen ik hem net gekocht had merkte ik dat die lekte en heb ik hem terug gebracht voor reparatie.. ik neem aan dat ze het gaatje gedicht hebben olie ververst en verder nergens naar gekeken.

zit zo ver ik weet geen ontluchting op. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

vandaag ffies de dop der af gehaald en de olie van het achteras is weer helemaal dik en grijs.. ik rij der zo'n beetje iedere maand mee in het terrein. is dat gewoonlijk dat na 8 maande de olie weer snert is geworden? :whistle:

ik weet niet of je zoiets om het half jaar moet verversen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vandaag ffies de dop der af gehaald en de olie van het achteras is weer helemaal dik en grijs.. ik rij der zo'n beetje iedere maand mee in het terrein. is dat gewoonlijk dat na 8 maande de olie weer snert is geworden? :whistle:

ik weet niet of je zoiets om het half jaar moet verversen?

Ik weet uit ervaring dat je niet vies bent van water en baggerbakken, en dan kan er helaas water inkomen. Ook via de ontluchting. En cardan regelmatig verversen, met terreinrijden krijgt het toch meer te verduren als op de weg. Ook kan er water/bagger/zand via afdichtingen en keerringen in het cardan komen.

De garage die voor mijn onderhoud pleegt aan me jeep gaf me het advies na elke terreinrit met bagger/waterputten de cardanolie voor en achter te verversen met name omdat hij doordeweeks en tussen de verschillende ritten veel staat. Rust=roest. Als ie veel stilstaat met water in de cardans is niet goed....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad aftapplugje maken en klaar.

Maar aan de andere kant haal ik liever het deksel eraf kan je gelijk hoe alles eraan toe is. En de boel goed schoonmaken en uitspoelen.

maar na iedere terrein rid vind ik dat wel een beetje overbodig :huh:

je hoort vanzelf wanneer der wat stuk is :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar na iedere terrein rid vind ik dat wel een beetje overbodig :P

je hoort vanzelf wanneer der wat stuk is :no:

EN DAN KAN JE LEKKER IN DE PORTEMONEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!;)

Die ervaring heb ik dus ook al en ben je een paar honderd verder.

Kan je beter voor dat geld een paar goeie achterveren kopen.

Sla je 2 vliegen in 1 klap en hou je nog geld over t.o.v. een achterasrevisie.

Gewoon lekker op tijd verversen en gewoon het deksel eraf halen en de boel effe checken.

Zoveel werk is het niet.Bouten los, bak eronder, deksel loswrikken en klaar.

Boel effe goed schoon spuiten met remmenreiniger, laagje kit op deksel en dicht die handel.Olie erin en klaar.

IS DAT NOU ZO MOEILIJK EN EEN HOOP WERK????:bye1:

Je rijdt niet voor niets in een Jeep, toch?:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EN DAN KAN JE LEKKER IN DE PORTEMONEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:no:

Die ervaring heb ik dus ook al en ben je een paar honderd verder.

Kan je beter voor dat geld een paar goeie achterveren kopen.

Sla je 2 vliegen in 1 klap en hou je nog geld over t.o.v. een achterasrevisie.

Gewoon lekker op tijd verversen en gewoon het deksel eraf halen en de boel effe checken.

Zoveel werk is het niet.Bouten los, bak eronder, deksel loswrikken en klaar.

Boel effe goed schoon spuiten met remmenreiniger, laagje kit op deksel en dicht die handel.Olie erin en klaar.

IS DAT NOU ZO MOEILIJK EN EEN HOOP WERK????:bye1:

Je rijdt niet voor niets in een Jeep, toch?:huh:

Je bedoeld toch niet het diff schoonspuiten met remmenreiniger hè.!!

.....Ja je weet het soms niet met die knutselaars....

W

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo veel kwaad kan dat ook niet, ben je wel al die zwarte drap kwijt... heb de deksel der nu af hij zat zo'n beetje voor 3 kwart vol nu ipv 1 kwart tot de bijvuldop. ik heb al gezien dat ik betere kit heb de deksel was zo los dit keer. de vorrige keer kwam ik der genees met een mesje door. toen met een plamuur mes aan het wrikken geweest. a het eten het deksel maar weer monteren en de olie der in. :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bedoeld toch niet het diff schoonspuiten met remmenreiniger hè.!!

.....Ja je weet het soms niet met die knutselaars....

W

Waarom mag je geen remmenreiniger gebruiken voor het schoonspoelen van je dif?:yes:

Zie daar nou niet echt het kwaad van in. Doe het regelmatig en heb er geen problemeen mee.

Er zit toch niets in wat niet tegen de reiniger kan en alles is lekker schoon.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens met die remmenreiniger haal je overal de olie film af , ook uit de kogel en glijlagertjes , rr penetreert overal en dan gooi je er koude dikke sae 85 in die echt niet direct overal zo penetreert en alhankelijk van het type diff worden sommige lagers door spat smeering gesmeerd.

Dus de eerste km's rijd je met delen die slecht of geen smering krijgen.

Daarom lees je ook altijd lagers/keeringen nooit droog monteren.

Die eerste km's zijn dan moordend.

Maar ach voor een knutsel autootje....:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens met die remmenreiniger haal je overal de olie film af , ook uit de kogel en glijlagertjes , rr penetreert overal en dan gooi je er koude dikke sae 85 in die echt niet direct overal zo penetreert en alhankelijk van het type diff worden sommige lagers door spat smeering gesmeerd.

Dus de eerste km's rijd je met delen die slecht of geen smering krijgen.

Daarom lees je ook altijd lagers/keeringen nooit droog monteren.

Die eerste km's zijn dan moordend.

Maar ach voor een knutsel autootje....:lol:

Overdrijven is ook een vak, met die eerste kilometers.

Als je het spul een keer handmatig in het rond draait is het probleem al opgelost.:yes:

En wat heb jij toch met je knutselautootje.

Te veel naar de Smurfen gekeken, Knutselsmurf.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...