aerox Geplaatst May 25, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2009 Even een paar vraagjes over het tectyleren van het chassis: Ik dcht aan het volgend: - Goed schoon en vetvrij maken - Zinkspray op de lasnaden en eventueel roestaanslag - chassis tectyleren Klopt dit ? Heeft iemand andere tips dan hoor ik het graag... Voorbaat dank, Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aad V. Geplaatst May 25, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2009 Heb het 1 keer gedaan en doe het nooit meer. Had de auto geheel met heet water gereinigd, een weekend laten drogen in een warme ruimte, geheel geborstelt en in de tectiel gezet. Na een aantal keren in het terrein te hebben gezeten krijg je scheurtjes in de tectiellaag van de steentjes en dergelijke. Gaat lekker vocht onder zitten broeien en het chassis gaat nog harder roesten en rotten onder de tectiel dan dat het niet behandelt is. Werd er wel een beetje ziek van toen ik het zag. Denk je dat je goed bezig bent. Kost een hoop tijd en je wordt er eigenlijk niet veel wijzer van. De enige goeie manier is je chassis te laten verzinken. Wel ontzettend veel meer werk, maar blijft voor altijd een goed chassis. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst May 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2009 helemaal mee eens. tectyl is leuk voor straat auto's. heb zelf mijn frame in de zinc coat en gepoedercoat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aerox Geplaatst May 26, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2009 Is het veel werk om hm in de zink te zetten ? Kan ik het dan nog zelf doen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst May 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2009 Ja is veel werk, je moet je chassis helemaal demonteren en naar de verzinkerij brengen. Daar gaat hij eerst in een bad met chemicaliën wat alle verf en roest er afbijt, vervolgens gaat het chassis in een warm zinkbad Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2009 Als je die volgorde aanhoud en chassis lak gebruikt ipv tectyl kan hij weer weer jaren tegen. Voor verzinken en poedercoaten moet je gehele chassis los aanleveren bij een bedrijf die dit voor je doet. Chassis lak kun je zelf aanbrengen en je hoeft niet je hele chassis te "strippen". Vergeet de binnenkant van het chassis niet! Binnenkanten kun je goed doen met bv Owatrol, buitenzijde met metaalcoating van Tenco. Even een paar vraagjes over het tectyleren van het chassis:Ik dcht aan het volgend: - Goed schoon en vetvrij maken - Zinkspray op de lasnaden en eventueel roestaanslag - chassis tectyleren Klopt dit ? Heeft iemand andere tips dan hoor ik het graag... Voorbaat dank, Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aerox Geplaatst May 26, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2009 Wat bedoel je precies met de binnenkant van het chassis ? De binnenkant van de balken ? Zo ja... hoe kom je daar dan goed bij ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2009 Door de gaten in de chassiskokers....... b.v met een borstel met flexibele as op boormachine. Daarna schoonblazen met luchtspuit. Desnoods met water uitspuiten en goed laten drogen. Al het zand e.d. moet er wel uit voordat je gaat behandelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bullfight Geplaatst May 26, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2009 Is evt aan de buiten en binnenkant paratol ook een goede oplossing?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco Geplaatst May 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2009 Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat. maar vroeger in mijn Manta tijd:B:whistle: Deden we de binnenkant van de kokkerbalken met ML. Dat is een spuitbus met een soort vetige substantie die ze in de fabriek ook gebruiken. Er zit een lang slangetje bij met een zelfroterend kopje erop, Kleingaatje boren (als er die er niet al zijn met zo'n zwart dopje;)) Slangetje erin spuiten en rustig het slangetje eruit trekken en klaar:) Of ben ik oud aan het worden en bestaat dit niet meer:B Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
A.J Geplaatst May 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2009 Ja is veel werk, je moet je chassis helemaal demonteren en naar de verzinkerij brengen.Daar gaat hij eerst in een bad met chemicaliën wat alle verf en roest er afbijt, vervolgens gaat het chassis in een warm zinkbad Vorig jaar had ik ook het idee om mijn chasis in de toekomst te laten verzinken en coaten. Hierover heb ik overleg gehad met de hoofd verkoop van de grootste verzinkerij van nederland, die al zijn hele leven in dit vak zat en hij raade mij dit ten zeerste af. Aan de binnenzijde zal waarschijnlijk ook verf en vuil zitten. Op het moment dat het chasis niet goed schoon is en hij gaat het zuurbad in dan wordt de eventueel beschermende laag aan de binnenzijde aangetast maar is niet weg. Vervolgens gaat het chasis het zinkbad in en juist op die delen aan de binnenzijde waar nog verfresten zitten komt geeeen zink op, maar die gedeeltes zijn wel aangetast door het zuurbad. Het gevolg is dat deze delen juist sneller gaan roesten. Het is niet juist dat het chemicalien bad de verf en roest er afbijt, Alles wat je bij de verzinkerij aanlevert moet schoon zijn, ook aan teveel roest hebben ze een hekel en zeker verf. Het probleem bij de wrangler chasis is dat ze bestaan uit koker met veel bochten en hier en daar nog een ingelaste buis. De binnenzijde ga je nooit schoon krijgen. Het beste is buitenzijde stralen, primer en twee of als je wilt meerdere lagen verf erop. En als je het mij vraagt zijn de twee componenten epoxy coatings het beste b.v sigma 805 (tcp coating). Voor de binnenzijde kun je zoals hier ook al geroepen werd speciaal spul erin spuiten. Waarschijnlijk zal je bij rustbuster.nl meer kunnen vinden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bullfight Geplaatst May 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2009 Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat. maar vroeger in mijn Manta tijd:B:whistle: Deden we de binnenkant van de kokkerbalken met ML.Dat is een spuitbus met een soort vetige substantie die ze in de fabriek ook gebruiken. Er zit een lang slangetje bij met een zelfroterend kopje erop, Kleingaatje boren (als er die er niet al zijn met zo'n zwart dopje;)) Slangetje erin spuiten en rustig het slangetje eruit trekken en klaar:) Of ben ik oud aan het worden en bestaat dit niet meer:B mijn bedoeling was evt paratol verdunnen en via compressor met spuit onder druk erin spuiten ,of evt afgewerkte olie .waar olie zit is geen roest Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco Geplaatst May 31, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2009 (bewerkt) ML is ook een soort olie, alleen die blijft kleven en drupt er dus niet meer af. Er komt dus een vette laag overal op die blijft altijd zitten en stoot vocht af. Nogmaals ik heb geen idee of dit nu nog in de handel is, maar anders is er op zijn minst iets wat hier op lijkt. May 31, 2009 bewerkt door marco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst May 31, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2009 Paratol: http://www.werkenmetmerken.nl/paratol-ijzer-betonlak-p-3548.html Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nico 4x4 Geplaatst June 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2009 Rustbuster verkoopt nog steeds blanke was voor in de chassis balken,binnen zijde deuren enz het zijn spuitbussen of onderschroefbussen die je met een speciale spuit kan gebruiken(wel een compressor nodig). Gr Nico die ook bij rustbuster gekocht heeft Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2009 Idd, hier ook "bodyschutz" met een spuit in de holle ruimten aangebracht. Wat je ook aanbrengt, zorg dat de binnenzijde goed schoon en droog is!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bullfight Geplaatst June 1, 2009 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2009 ik ga denk ik voor paratol , dus weer een vies klusje voor de boeg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
knoxxio Geplaatst September 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 23, 2009 ik ga denk ik voor paratol , dus weer een vies klusje voor de boeg Ik vraag me af of Paratol voldoende bescherming geeft als je in het terrein rijdt. Misschien is epoxy coatings van sigma het beste. Wie heeft heeft waarin ervaring? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.