Spring naar bijdragen

Chassis tectyleren


aerox
 Share

Recommended Posts

Even een paar vraagjes over het tectyleren van het chassis:

Ik dcht aan het volgend:

- Goed schoon en vetvrij maken

- Zinkspray op de lasnaden en eventueel roestaanslag

- chassis tectyleren

Klopt dit ?

Heeft iemand andere tips dan hoor ik het graag...

Voorbaat dank, Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het 1 keer gedaan en doe het nooit meer.

Had de auto geheel met heet water gereinigd, een weekend laten drogen in een warme ruimte, geheel geborstelt en in de tectiel gezet.

Na een aantal keren in het terrein te hebben gezeten krijg je scheurtjes in de tectiellaag van de steentjes en dergelijke.

Gaat lekker vocht onder zitten broeien en het chassis gaat nog harder roesten en rotten onder de tectiel dan dat het niet behandelt is. Werd er wel een beetje ziek van toen ik het zag. Denk je dat je goed bezig bent. Kost een hoop tijd en je wordt er eigenlijk niet veel wijzer van.

De enige goeie manier is je chassis te laten verzinken. Wel ontzettend veel meer werk, maar blijft voor altijd een goed chassis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je die volgorde aanhoud en chassis lak gebruikt ipv tectyl kan hij weer weer jaren tegen. Voor verzinken en poedercoaten moet je gehele chassis los aanleveren bij een bedrijf die dit voor je doet. Chassis lak kun je zelf aanbrengen en je hoeft niet je hele chassis te "strippen".

Vergeet de binnenkant van het chassis niet!

Binnenkanten kun je goed doen met bv Owatrol, buitenzijde met metaalcoating van Tenco.

Even een paar vraagjes over het tectyleren van het chassis:

Ik dcht aan het volgend:

- Goed schoon en vetvrij maken

- Zinkspray op de lasnaden en eventueel roestaanslag

- chassis tectyleren

Klopt dit ?

Heeft iemand andere tips dan hoor ik het graag...

Voorbaat dank, Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door de gaten in de chassiskokers....... b.v met een borstel met flexibele as op boormachine. Daarna schoonblazen met luchtspuit. Desnoods met water uitspuiten en goed laten drogen.

Al het zand e.d. moet er wel uit voordat je gaat behandelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat. maar vroeger in mijn Manta tijd:B:whistle: Deden we de binnenkant van de kokkerbalken met ML.

Dat is een spuitbus met een soort vetige substantie die ze in de fabriek ook gebruiken. Er zit een lang slangetje bij met een zelfroterend kopje erop, Kleingaatje boren (als er die er niet al zijn met zo'n zwart dopje;)) Slangetje erin spuiten en rustig het slangetje eruit trekken en klaar:)

Of ben ik oud aan het worden en bestaat dit niet meer:B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja is veel werk, je moet je chassis helemaal demonteren en naar de verzinkerij brengen.

Daar gaat hij eerst in een bad met chemicaliën wat alle verf en roest er afbijt, vervolgens gaat het chassis in een warm zinkbad

Vorig jaar had ik ook het idee om mijn chasis in de toekomst te laten verzinken en coaten. Hierover heb ik overleg gehad met de hoofd verkoop van de grootste verzinkerij van nederland, die al zijn hele leven in dit vak zat en hij raade mij dit ten zeerste af. Aan de binnenzijde zal waarschijnlijk ook verf en vuil zitten. Op het moment dat het chasis niet goed schoon is en hij gaat het zuurbad in dan wordt de eventueel beschermende laag aan de binnenzijde aangetast maar is niet weg. Vervolgens gaat het chasis het zinkbad in en juist op die delen aan de binnenzijde waar nog verfresten zitten komt geeeen zink op, maar die gedeeltes zijn wel aangetast door het zuurbad. Het gevolg is dat deze delen juist sneller gaan roesten.

Het is niet juist dat het chemicalien bad de verf en roest er afbijt, Alles wat je bij de verzinkerij aanlevert moet schoon zijn, ook aan teveel roest hebben ze een hekel en zeker verf.

Het probleem bij de wrangler chasis is dat ze bestaan uit koker met veel bochten en hier en daar nog een ingelaste buis. De binnenzijde ga je nooit schoon krijgen.

Het beste is buitenzijde stralen, primer en twee of als je wilt meerdere lagen verf erop. En als je het mij vraagt zijn de twee componenten epoxy coatings het beste b.v sigma 805 (tcp coating). Voor de binnenzijde kun je zoals hier ook al geroepen werd speciaal spul erin spuiten. Waarschijnlijk zal je bij rustbuster.nl meer kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat. maar vroeger in mijn Manta tijd:B:whistle: Deden we de binnenkant van de kokkerbalken met ML.

Dat is een spuitbus met een soort vetige substantie die ze in de fabriek ook gebruiken. Er zit een lang slangetje bij met een zelfroterend kopje erop, Kleingaatje boren (als er die er niet al zijn met zo'n zwart dopje;)) Slangetje erin spuiten en rustig het slangetje eruit trekken en klaar:)

Of ben ik oud aan het worden en bestaat dit niet meer:B

mijn bedoeling was evt paratol verdunnen en via compressor met spuit onder druk erin spuiten ,of evt afgewerkte olie .waar olie zit is geen roest

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ML is ook een soort olie, alleen die blijft kleven en drupt er dus niet meer af. Er komt dus een vette laag overal op die blijft altijd zitten en stoot vocht af.

Nogmaals ik heb geen idee of dit nu nog in de handel is, maar anders is er op zijn minst iets wat hier op lijkt.

bewerkt door marco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...