Spring naar bijdragen

Bijtelling 15 jaar oude auto


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Ik speel met de gedachte om de ZJ zakelijk te gaan rijden, zeker aangezien omdat ik toch terug ga naar benzine, en de ZJ vorige maand 15 is geworden :rolleyes:

Ik snap alleen een zinnetje op de website van de belastingdienst niet helemaal:

Bijtelling niet over de catalogusprijs berekenen

Is een (bestel)auto ouder dan 15 jaar, dan moet uw werkgever de bijtelling berekenen over de waarde in het economische verkeer (de huidige waarde van de auto), en niet over de catalogusprijs van de auto. Als de auto bijvoorbeeld op 1 mei 15 jaar oud is, gaat uw werkgever de eerste 4 maanden uit van de catalogusprijs. De overige maanden gaat hij uit van de waarde in het economische verkeer. Om de waarde in het economische verkeer te bepalen kan uw werkgever gebruikmaken van:

  • veilingprijzen
  • de waarde waarop de auto getaxeerd is voor de verzekering
  • actuele kilometerprijzen
  • leaseprijzen

Vaak zal bij het bereiken van de 15 jaar een waardesprong optreden, waardoor de bijtelling hoger wordt.

Die laatste zin snap ik dus niet. De bijtelling over een lager bedrag zal toch niet hoger uitkomen dan over de cataloguswaarde? Of zie ik het niet goed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na 15 jaar kunnen ze er dus geen tabel meer op los laten, want die zijn er niet.

Dus, vanaf dan gaan ze rekenen met de marktwaarde.

In dat geval zal een auto met (bijvoorbeeld) veel minder gelopen km dan volgens de normale tabellen ineens een stuk meer waard zijn.

Het zal ook sterk merk/type afhankelijk zijn, 20 jaar geleden kon je een oude Fiat 500 aan de straatstenen niet kwijt terwijl ze nu ineens erg populair zijn...dat soort zaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat begrijp ik, maar ik kan me niet voorstellen dat de bijtelling over de marktwaarde van een 15 jaar oude ZJ met bijna 340.000 km op de teller hoger is dan de bijtelling over de cataloguswaarde over diezelfde auto.

Ik vermoed dan ook dat het zinnetje op de website van de belastingdienst gewoon niet klopt. De bijtelling zal volgens mij altijd lager worden, niet hoger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat begrijp ik, maar ik kan me niet voorstellen dat de bijtelling over de marktwaarde van een 15 jaar oude ZJ met bijna 340.000 km op de teller hoger is dan de bijtelling over de cataloguswaarde over diezelfde auto.

Ik vermoed dan ook dat het zinnetje op de website van de belastingdienst gewoon niet klopt. De bijtelling zal volgens mij altijd lager worden, niet hoger.

Weet ik niet.. stel dat het 15.000 km is? (bij wijze van overdrijving)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet ik niet.. stel dat het 15.000 km is? (bij wijze van overdrijving)

Op de teller bedoel je neem ik aan?

Tja, zou er iemand zijn die nu tegen de € 50.000 euro gaat betalen voor een ZJ uit '94 :lol:

Volgens mij moet je wel een redelijk bijzondere auto hebben wil de huidige marktwaarde hoger liggen dan de originele cataloguswaarde, of de auto moet héél oud zijn (nieuw voor fl 1000,- gekocht of zo)

In de praktijk denk ik dat het voor mij nu wel interessant zal worden om de Jeep in de zaak te stoppen. De economische waarde van mijn ZJ is niet zo bijzonder hoog. Zoveel heb ik er ook weer niet aan verbouwd. En anders laat ik de belasting inspecteur wel een paar plekjes roest zien :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nah... zo moeilijk is het niet hoor...

Een auto van 14 jaar oud is, zeg, 1000 euro waard.

Maar: Volle bijtelling op basis van de cataloguswaarde.

Als 'ie 15 jaar oud is, geld de marktwaarde. En die kan dan best wel 1500 euro zijn. Waarom? Omdat de auto aantrekkelijker is geworden om zakelijk te rijden! Er zal dus mogelijk meer belangstelling voor zijn.

Zelf zie ik het nog niet gebeuren trouwens... Maar de belastingdienst blijkbaar wel.

Hetzelfde zie je bij auto's van tegen de 25 jaar oud wel gebeuren, trouwens. De marktwaarde stijgt wat, omdat ze binnenkort belastingvrij worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de teller bedoel je neem ik aan?

Tja, zou er iemand zijn die nu tegen de € 50.000 euro gaat betalen voor een ZJ uit '94 :lol:

Volgens mij moet je wel een redelijk bijzondere auto hebben wil de huidige marktwaarde hoger liggen dan de originele cataloguswaarde, of de auto moet héél oud zijn (nieuw voor fl 1000,- gekocht of zo)

In de praktijk denk ik dat het voor mij nu wel interessant zal worden om de Jeep in de zaak te stoppen. De economische waarde van mijn ZJ is niet zo bijzonder hoog. Zoveel heb ik er ook weer niet aan verbouwd. En anders laat ik de belasting inspecteur wel een paar plekjes roest zien :rolleyes:

Ik denk ook niet dat het om geweldig grote verschillen gaat.

Waarschijnlijk waarschuwen ze simpelweg omdat het bedrag na 15 jaar ineens ietsjes hoger uit kan vallen dan tot dan toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 2007 heb ik bijgeteld over € 2.000 voor mijn XJ uit 1991.:rolleyes:

Houdt er rekening mee dat 25% van de BTW op de kosten niet meer verrekenbaar is (wel aftrekbaar als kosten dan). In plaats van de 12% van 25% tot die leeftijd.

Vervolgens zij al meegedeeld dat je feestje van korte duur zal zijn, want vanaf 2012 is de bijtelling gewoon weer 25% van de oorspronkelijke cataloguswaarde.

bewerkt door Newbe
aindjaar gecorrigeerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een 14 jaar oude auto zakelijk gaat rijden betaal krijg je 25% bijtelling over de cataloguswaarde van 14 jaar geleden... als de wagen 15 jaar oud is krijg je bijtelling over de dagwaarde van dat moment ..en je bijtelling kan nooit meer zijn dan de kosten die er totaal met die wagen gemaakt worden :rolleyes: . Het jaar erop kun je alweer afschrijven waardoor je bijtelling ook alweer verminderd.... en alle kosten zijn zakelijk...tot en met de peage,vakantie,parkeren...behalve de boetes:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou je in hemelsnaam je gas dan gaan uitbouwen?? :rolleyes:

Bijtelling is over de dagwaarde, houdt daarvoor lekker 1000 euro aan ofzo, zeker gezien je km stand.

Alle kosten zijn nu aftrekbaar, dus OOK DE WEGENBELASTING!!! :ph34r:

Dus ik snap niet echt waarom je dat uit zou bouwen hoor. Laat de fiscus lekker meebetalen met de wegenbelasting en geniet van het goedkope lpg rijden :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle kosten zijn nu aftrekbaar, dus OOK DE WEGENBELASTING!!! :ph34r:

Dus ik snap niet echt waarom je dat uit zou bouwen hoor. Laat de fiscus lekker meebetalen met de wegenbelasting en geniet van het goedkope lpg rijden :rolleyes:

Als dit inderdaad zo werkt, zou ik het zeker in overweging nemen. Financieel dan natuurlijk, ik weet ook je andere gedachtes erover. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou je in hemelsnaam je gas dan gaan uitbouwen?? :rolleyes:

Bijtelling is over de dagwaarde, houdt daarvoor lekker 1000 euro aan ofzo, zeker gezien je km stand.

Alle kosten zijn nu aftrekbaar, dus OOK DE WEGENBELASTING!!! :ph34r:

Dus ik snap niet echt waarom je dat uit zou bouwen hoor. Laat de fiscus lekker meebetalen met de wegenbelasting en geniet van het goedkope lpg rijden :lol:

De LPG uitbouw en het zakelijk rijden zijn twee zaken de ik in overweging heb. Ik was al 99% zeker van de uitbouw, toen ik het idee opvatte om de Jeep zakelijk te gaan rijden. Beide opties hebben voor en nadelen, dus ik moet er toch nog eens goed over nadenken.

Zoals Newbe al schrijft worden de regels regelmatig aangepast, en dat is natuurlijk ook iets om mee te nemen in de overweging.

Daarnaast vind ik de actieradius met LPG gewoon te klein. Wat dat betreft heb ik liever de volle 80 of 90 (hoeveel is het eigenlijk) liter benzine achterin liggen, dan kom je nog eens ergens.

Tot slot vind ik de Jeep op benzine gewoon veel lekkerder lopen en klinken. En hoe simpeler de auto hoe beter die te onderhouden is. de LPG installatie is toch vaak een extra factor die bij bepaalde problemen onzekerheid toevoegd.

Maar zoals gezegd er is genoeg stof tot nadenken, vandaar ook dit topic en het uitbouwtopic.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou je in hemelsnaam je gas dan gaan uitbouwen?? :huh:

Bijtelling is over de dagwaarde, houdt daarvoor lekker 1000 euro aan ofzo, zeker gezien je km stand.

Alle kosten zijn nu aftrekbaar, dus OOK DE WEGENBELASTING!!! :B

Dus ik snap niet echt waarom je dat uit zou bouwen hoor. Laat de fiscus lekker meebetalen met de wegenbelasting en geniet van het goedkope lpg rijden :wub:

Wat je zegt klopt, maar... Als ik op benzine rijd betaalt de fiscus ook mee. Nadat ik er een nachtje over geslapen heb, denk ik dat ik eruit ben. De voordelen van benzine wegen voor mij zwaarder dan de voordelen van gas, en zeker als ik de kosten kan opvoeren.

Dus, het gas gaat er toch uit, en de auto wordt vanaf 1 januari 2009 zakelijk.

Tenslotte geeft benzine me een grotere actieradius (vind ik erg belangrijk), rijdt veel lekkerder, maakt de auto simpeler (en dus makkelijker probleem-zoeken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je zegt klopt, maar... Als ik op benzine rijd betaalt de fiscus ook mee. Nadat ik er een nachtje over geslapen heb, denk ik dat ik eruit ben. De voordelen van benzine wegen voor mij zwaarder dan de voordelen van gas, en zeker als ik de kosten kan opvoeren.

Dus, het gas gaat er toch uit, en de auto wordt vanaf 1 januari 2009 zakelijk.

Tenslotte geeft benzine me een grotere actieradius (vind ik erg belangrijk), rijdt veel lekkerder, maakt de auto simpeler (en dus makkelijker probleem-zoeken).

Het is helemaal jou beslissing Michiel. Kwestie van alles in de weegschaal leggen. Mocht je hulp nodig hebben met uitbouw, je hebt me nummer :wub:

Enne, coole handtekening, zou zweren dat het een suggestie was van een medeforumer.... :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bang dat het voordeel nog maar een paar maandjes geldt. Per 1-1-2010 gaat de grens naar 25 jaar. -klik-

:yes:

Dit is ook een leuk stukje die ik uit jouw link heb gehaald.

De vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar wordt per 31 december 2011 bevroren. Voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn blijven onder de vrijstelling vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn kunnen niet meer van de vrijstelling gebruik maken. Het vervallen van de vrijstelling werkt door naar de provinciale opcenten.

Dit kunnen ze natuurlijk makkelijk zeggen. Ze willen nog steeds in 2012 het rekeningrijden in gaan voeren. Dan komt de HSB te vervallen en zoals het er nu naar uitziet wil de overheid dan het rekeningrijden voor iedereen gaan invoeren die een auto heeft. Dat zou dus inhouden dat auto's van 30 jaar oud ook gewoon moeten gaan betalen om deel te mogen nemen aan het verkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is ook een leuk stukje die ik uit jouw link heb gehaald.

De vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar wordt per 31 december 2011 bevroren. Voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn blijven onder de vrijstelling vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn kunnen niet meer van de vrijstelling gebruik maken. Het vervallen van de vrijstelling werkt door naar de provinciale opcenten.

Dit kunnen ze natuurlijk makkelijk zeggen. Ze willen nog steeds in 2012 het rekeningrijden in gaan voeren. Dan komt de HSB te vervallen en zoals het er nu naar uitziet wil de overheid dan het rekeningrijden voor iedereen gaan invoeren die een auto heeft. Dat zou dus inhouden dat auto's van 30 jaar oud ook gewoon moeten gaan betalen om deel te mogen nemen aan het verkeer.

Nee, de auto's van voor 2012 klassieker blijven/zijn vrijgestels van het rekeningrijden :yes:

Teminste zoals het nu is voorgesteld:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...