Mitchell2.24v Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Ik speel met de gedachte om de ZJ zakelijk te gaan rijden, zeker aangezien omdat ik toch terug ga naar benzine, en de ZJ vorige maand 15 is geworden Ik snap alleen een zinnetje op de website van de belastingdienst niet helemaal: Bijtelling niet over de catalogusprijs berekenenIs een (bestel)auto ouder dan 15 jaar, dan moet uw werkgever de bijtelling berekenen over de waarde in het economische verkeer (de huidige waarde van de auto), en niet over de catalogusprijs van de auto. Als de auto bijvoorbeeld op 1 mei 15 jaar oud is, gaat uw werkgever de eerste 4 maanden uit van de catalogusprijs. De overige maanden gaat hij uit van de waarde in het economische verkeer. Om de waarde in het economische verkeer te bepalen kan uw werkgever gebruikmaken van: veilingprijzen de waarde waarop de auto getaxeerd is voor de verzekering actuele kilometerprijzen leaseprijzen Vaak zal bij het bereiken van de 15 jaar een waardesprong optreden, waardoor de bijtelling hoger wordt. Die laatste zin snap ik dus niet. De bijtelling over een lager bedrag zal toch niet hoger uitkomen dan over de cataloguswaarde? Of zie ik het niet goed? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Na 15 jaar kunnen ze er dus geen tabel meer op los laten, want die zijn er niet. Dus, vanaf dan gaan ze rekenen met de marktwaarde. In dat geval zal een auto met (bijvoorbeeld) veel minder gelopen km dan volgens de normale tabellen ineens een stuk meer waard zijn. Het zal ook sterk merk/type afhankelijk zijn, 20 jaar geleden kon je een oude Fiat 500 aan de straatstenen niet kwijt terwijl ze nu ineens erg populair zijn...dat soort zaken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 23, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Dat begrijp ik, maar ik kan me niet voorstellen dat de bijtelling over de marktwaarde van een 15 jaar oude ZJ met bijna 340.000 km op de teller hoger is dan de bijtelling over de cataloguswaarde over diezelfde auto. Ik vermoed dan ook dat het zinnetje op de website van de belastingdienst gewoon niet klopt. De bijtelling zal volgens mij altijd lager worden, niet hoger. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Dat begrijp ik, maar ik kan me niet voorstellen dat de bijtelling over de marktwaarde van een 15 jaar oude ZJ met bijna 340.000 km op de teller hoger is dan de bijtelling over de cataloguswaarde over diezelfde auto.Ik vermoed dan ook dat het zinnetje op de website van de belastingdienst gewoon niet klopt. De bijtelling zal volgens mij altijd lager worden, niet hoger. Weet ik niet.. stel dat het 15.000 km is? (bij wijze van overdrijving) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 23, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Weet ik niet.. stel dat het 15.000 km is? (bij wijze van overdrijving) Op de teller bedoel je neem ik aan? Tja, zou er iemand zijn die nu tegen de € 50.000 euro gaat betalen voor een ZJ uit '94 Volgens mij moet je wel een redelijk bijzondere auto hebben wil de huidige marktwaarde hoger liggen dan de originele cataloguswaarde, of de auto moet héél oud zijn (nieuw voor fl 1000,- gekocht of zo) In de praktijk denk ik dat het voor mij nu wel interessant zal worden om de Jeep in de zaak te stoppen. De economische waarde van mijn ZJ is niet zo bijzonder hoog. Zoveel heb ik er ook weer niet aan verbouwd. En anders laat ik de belasting inspecteur wel een paar plekjes roest zien Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Nah... zo moeilijk is het niet hoor... Een auto van 14 jaar oud is, zeg, 1000 euro waard. Maar: Volle bijtelling op basis van de cataloguswaarde. Als 'ie 15 jaar oud is, geld de marktwaarde. En die kan dan best wel 1500 euro zijn. Waarom? Omdat de auto aantrekkelijker is geworden om zakelijk te rijden! Er zal dus mogelijk meer belangstelling voor zijn. Zelf zie ik het nog niet gebeuren trouwens... Maar de belastingdienst blijkbaar wel. Hetzelfde zie je bij auto's van tegen de 25 jaar oud wel gebeuren, trouwens. De marktwaarde stijgt wat, omdat ze binnenkort belastingvrij worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Op de teller bedoel je neem ik aan?Tja, zou er iemand zijn die nu tegen de € 50.000 euro gaat betalen voor een ZJ uit '94 Volgens mij moet je wel een redelijk bijzondere auto hebben wil de huidige marktwaarde hoger liggen dan de originele cataloguswaarde, of de auto moet héél oud zijn (nieuw voor fl 1000,- gekocht of zo) In de praktijk denk ik dat het voor mij nu wel interessant zal worden om de Jeep in de zaak te stoppen. De economische waarde van mijn ZJ is niet zo bijzonder hoog. Zoveel heb ik er ook weer niet aan verbouwd. En anders laat ik de belasting inspecteur wel een paar plekjes roest zien Ik denk ook niet dat het om geweldig grote verschillen gaat. Waarschijnlijk waarschuwen ze simpelweg omdat het bedrag na 15 jaar ineens ietsjes hoger uit kan vallen dan tot dan toe. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 (bewerkt) In 2007 heb ik bijgeteld over € 2.000 voor mijn XJ uit 1991. Houdt er rekening mee dat 25% van de BTW op de kosten niet meer verrekenbaar is (wel aftrekbaar als kosten dan). In plaats van de 12% van 25% tot die leeftijd. Vervolgens zij al meegedeeld dat je feestje van korte duur zal zijn, want vanaf 2012 is de bijtelling gewoon weer 25% van de oorspronkelijke cataloguswaarde. March 23, 2009 bewerkt door Newbe aindjaar gecorrigeerd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blackjeep1 Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Als je een 14 jaar oude auto zakelijk gaat rijden betaal krijg je 25% bijtelling over de cataloguswaarde van 14 jaar geleden... als de wagen 15 jaar oud is krijg je bijtelling over de dagwaarde van dat moment ..en je bijtelling kan nooit meer zijn dan de kosten die er totaal met die wagen gemaakt worden . Het jaar erop kun je alweer afschrijven waardoor je bijtelling ook alweer verminderd.... en alle kosten zijn zakelijk...tot en met de peage,vakantie,parkeren...behalve de boetes:( Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Waarom zou je in hemelsnaam je gas dan gaan uitbouwen?? Bijtelling is over de dagwaarde, houdt daarvoor lekker 1000 euro aan ofzo, zeker gezien je km stand. Alle kosten zijn nu aftrekbaar, dus OOK DE WEGENBELASTING!!! Dus ik snap niet echt waarom je dat uit zou bouwen hoor. Laat de fiscus lekker meebetalen met de wegenbelasting en geniet van het goedkope lpg rijden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Alle kosten zijn nu aftrekbaar, dus OOK DE WEGENBELASTING!!! Dus ik snap niet echt waarom je dat uit zou bouwen hoor. Laat de fiscus lekker meebetalen met de wegenbelasting en geniet van het goedkope lpg rijden Als dit inderdaad zo werkt, zou ik het zeker in overweging nemen. Financieel dan natuurlijk, ik weet ook je andere gedachtes erover. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 23, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 Waarom zou je in hemelsnaam je gas dan gaan uitbouwen?? Bijtelling is over de dagwaarde, houdt daarvoor lekker 1000 euro aan ofzo, zeker gezien je km stand. Alle kosten zijn nu aftrekbaar, dus OOK DE WEGENBELASTING!!! Dus ik snap niet echt waarom je dat uit zou bouwen hoor. Laat de fiscus lekker meebetalen met de wegenbelasting en geniet van het goedkope lpg rijden De LPG uitbouw en het zakelijk rijden zijn twee zaken de ik in overweging heb. Ik was al 99% zeker van de uitbouw, toen ik het idee opvatte om de Jeep zakelijk te gaan rijden. Beide opties hebben voor en nadelen, dus ik moet er toch nog eens goed over nadenken. Zoals Newbe al schrijft worden de regels regelmatig aangepast, en dat is natuurlijk ook iets om mee te nemen in de overweging. Daarnaast vind ik de actieradius met LPG gewoon te klein. Wat dat betreft heb ik liever de volle 80 of 90 (hoeveel is het eigenlijk) liter benzine achterin liggen, dan kom je nog eens ergens. Tot slot vind ik de Jeep op benzine gewoon veel lekkerder lopen en klinken. En hoe simpeler de auto hoe beter die te onderhouden is. de LPG installatie is toch vaak een extra factor die bij bepaalde problemen onzekerheid toevoegd. Maar zoals gezegd er is genoeg stof tot nadenken, vandaar ook dit topic en het uitbouwtopic. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 23, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2009 ....en alle kosten zijn zakelijk...tot en met de peage,vakantie,parkeren...behalve de boetes:( Niet helemaal juist: de boetes in Nederland. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 24, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2009 Waarom zou je in hemelsnaam je gas dan gaan uitbouwen?? Bijtelling is over de dagwaarde, houdt daarvoor lekker 1000 euro aan ofzo, zeker gezien je km stand. Alle kosten zijn nu aftrekbaar, dus OOK DE WEGENBELASTING!!! Dus ik snap niet echt waarom je dat uit zou bouwen hoor. Laat de fiscus lekker meebetalen met de wegenbelasting en geniet van het goedkope lpg rijden Wat je zegt klopt, maar... Als ik op benzine rijd betaalt de fiscus ook mee. Nadat ik er een nachtje over geslapen heb, denk ik dat ik eruit ben. De voordelen van benzine wegen voor mij zwaarder dan de voordelen van gas, en zeker als ik de kosten kan opvoeren. Dus, het gas gaat er toch uit, en de auto wordt vanaf 1 januari 2009 zakelijk. Tenslotte geeft benzine me een grotere actieradius (vind ik erg belangrijk), rijdt veel lekkerder, maakt de auto simpeler (en dus makkelijker probleem-zoeken). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst March 24, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2009 Wat je zegt klopt, maar... Als ik op benzine rijd betaalt de fiscus ook mee. Nadat ik er een nachtje over geslapen heb, denk ik dat ik eruit ben. De voordelen van benzine wegen voor mij zwaarder dan de voordelen van gas, en zeker als ik de kosten kan opvoeren.Dus, het gas gaat er toch uit, en de auto wordt vanaf 1 januari 2009 zakelijk. Tenslotte geeft benzine me een grotere actieradius (vind ik erg belangrijk), rijdt veel lekkerder, maakt de auto simpeler (en dus makkelijker probleem-zoeken). Het is helemaal jou beslissing Michiel. Kwestie van alles in de weegschaal leggen. Mocht je hulp nodig hebben met uitbouw, je hebt me nummer Enne, coole handtekening, zou zweren dat het een suggestie was van een medeforumer.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 25, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2009 Mocht je hulp nodig hebben met uitbouw, je hebt me nummer Dank je! Enne, coole handtekening, zou zweren dat het een suggestie was van een medeforumer.... Klopt Daar hoef ik me niet voor te schamen, 't was een goed idee van 'm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 29, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2009 Ik ben bang dat het voordeel nog maar een paar maandjes geldt. Per 1-1-2010 gaat de grens naar 25 jaar. -klik- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst March 29, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2009 Ik ben bang dat het voordeel nog maar een paar maandjes geldt. Per 1-1-2010 gaat de grens naar 25 jaar. -klik- Dit is ook een leuk stukje die ik uit jouw link heb gehaald. De vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar wordt per 31 december 2011 bevroren. Voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn blijven onder de vrijstelling vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn kunnen niet meer van de vrijstelling gebruik maken. Het vervallen van de vrijstelling werkt door naar de provinciale opcenten. Dit kunnen ze natuurlijk makkelijk zeggen. Ze willen nog steeds in 2012 het rekeningrijden in gaan voeren. Dan komt de HSB te vervallen en zoals het er nu naar uitziet wil de overheid dan het rekeningrijden voor iedereen gaan invoeren die een auto heeft. Dat zou dus inhouden dat auto's van 30 jaar oud ook gewoon moeten gaan betalen om deel te mogen nemen aan het verkeer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst March 29, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2009 Dit is ook een leuk stukje die ik uit jouw link heb gehaald.De vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar wordt per 31 december 2011 bevroren. Voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn blijven onder de vrijstelling vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn kunnen niet meer van de vrijstelling gebruik maken. Het vervallen van de vrijstelling werkt door naar de provinciale opcenten. Dit kunnen ze natuurlijk makkelijk zeggen. Ze willen nog steeds in 2012 het rekeningrijden in gaan voeren. Dan komt de HSB te vervallen en zoals het er nu naar uitziet wil de overheid dan het rekeningrijden voor iedereen gaan invoeren die een auto heeft. Dat zou dus inhouden dat auto's van 30 jaar oud ook gewoon moeten gaan betalen om deel te mogen nemen aan het verkeer. Nee, de auto's van voor 2012 klassieker blijven/zijn vrijgestels van het rekeningrijden Teminste zoals het nu is voorgesteld:whistle: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 29, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2009 Maar de discussie ging toch over de bijtelling? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 29, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2009 Idd... de bijtelling ging het over. Wat niet wegneemt dat ik van het hierboven geschrevene stevig baal! Mijn YJ wordt in maart 2012 25 jaar... 3 maanden te laat dus, als ik het zo lees... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst March 29, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2009 Maar de discussie ging toch over de bijtelling? Klopt helemaal ik ging even offtopic naar aanleiding van jouw link. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 30, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2009 Ik ben bang dat het voordeel nog maar een paar maandjes geldt. Per 1-1-2010 gaat de grens naar 25 jaar. -klik- Da's heel jamer... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst March 30, 2009 Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2009 Da's heel jamer... Yep. Ik tel zelf al jaren een dikke 7-persoons Patrol bij , maar da's ook weldra over. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.