Spring naar bijdragen

Trillingen na verhoging YJ.


Moto
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 51
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bedankt voor de vele reacties. Ben toch wel wat wijzer geworden.

Mijn insteek van het verhaal is om alles in 1 keer in the States te bestellen. Dat is de reden dat ik een universele driveshaft wil nemen.

Dan is het een kwestie van ombouwen en rijden, anders wordt het ombouwen, meten, weer wachten op driveshaft en rijden.

Begrijp dat 4wd hierin goed kan adviseren. Ga Jackie maar eens een quote vragen, Dollar is ook weer iets aan het stijgen, dus komt goed denk ik. Zal gelijk rekening proberen te houden met eventuele toekomstige langere shackles.

Montage/ombouwen lijkt me wel een uitdaging, maar kan altijd de hulp inroepen van iemand die dit eerder gedaan heeft. (JeepEd ???)

Trillingen zijn trouwens wel iets minder geworden maar nog niet weg. Ik zat de instructions van de lift-kit nog een na te lezen en zag dat ik de moeren van de bevestiging van de TC moest lossen bij het laten zakken van de skidplate. Hadden we mooi niet gedaan. TC verschoof iets naar voren, stond dus een beetje spanning op. Daarna boel weer spanningsvrij vastgezet. Bleek trouwens ook nog dat bij het lossen van de 3 moeren de voorste bevestiging van de versnellingsbak aan de skidplate echt lost zat.

Gelijk alle U-Bolts even nagetrokken.

Kees

bewerkt door Moto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kees,

Hoeveel graden is jouw shim ( keg nu ) Je wagen is 4 inch omhoog gegaan en je TC lowering liet je tussenbak 2 inch zakken. Dus technischgezien is het verschil met je tussenbak en achteras maar 2 inch en dan moet je normaal geen trillingen hebben! Je zou een simpele oplossing nog kunnen proberen door je achteras iets meer te kantelen met een shim van iets meer graden als je nu eronder heb zitten. Jij hebt de set bij offroad Europe gekocht. Wat zegt hij ervan?

Kijk een SYE met aandrijfas is gewoon een hele goede oplossing want je buikje kan bijna zeker weg maar dat is geen garantie zoals je heb kunnen lezen. De kans is dus wel klein maar het zou kunnen dat je dadelijk een SYE heb maar toch trillingen blijft behouden.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet hoe het zit met al die keggen, tot hoever wil/kan je gaan voordat je as in zijn geheel gedraaid is ?

Met een goede SYE is het eigenlijk niet nodig om zover te keggen.

ps hoe heb je de keggen eronder zitten, schuine kant naar voren of naar achteren ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet hoe het zit met al die keggen, tot hoever wil/kan je gaan voordat je as in zijn geheel gedraaid is ?

Met een goede SYE is het eigenlijk niet nodig om zover te keggen.

ps hoe heb je de keggen eronder zitten, schuine kant naar voren of naar achteren ?

Keggen blijven belangrijk. Ook met een SYE/CV as. De CV as moet meer in lijn komen te staan met de pinion dan bij de standaard aandrijfas.

Het gaat er ook om bij een SYE dat je tussenbak korter wordt(aandrijfas langer) zodat je hoek van aandrijfas vanaf de achteras naar de tussenbak minder wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kees,

Hoeveel graden is jouw shim ( keg nu ) Je wagen is 4 inch omhoog gegaan en je TC lowering liet je tussenbak 2 inch zakken. Dus technischgezien is het verschil met je tussenbak en achteras maar 2 inch en dan moet je normaal geen trillingen hebben! Je zou een simpele oplossing nog kunnen proberen door je achteras iets meer te kantelen met een shim van iets meer graden als je nu eronder heb zitten. Jij hebt de set bij offroad Europe gekocht. Wat zegt hij ervan?

Kijk een SYE met aandrijfas is gewoon een hele goede oplossing want je buikje kan bijna zeker weg maar dat is geen garantie zoals je heb kunnen lezen. De kans is dus wel klein maar het zou kunnen dat je dadelijk een SYE heb maar toch trillingen blijft behouden.

Michel,

Heb ik ook aan lopen denken om andere shims te proberen. Zal eens kijken waar ik zo'n gradenmetertje op de kop kan tikken om hoeken van het spul eens te checken. Kan het ook op de Menno manier :lol: doen door eens proberen op te vullen met ringen en/of moeren. Op het oog staat het redelijk in lijn.

Voor de anderen: Blijf ermee eens dat SYE en goede investering is, maar vraag me diep van binnen toch af waarom de ene auto bij dezelfde verhoging wel en de andere niet trilt.

Leverancier van de set zegt SYE natuurlijk <_< $$

Wat natuurlijk ook een verhaal is, dat is dat we laatst hebben zitten lassen aan die slip yoke i.v.m. de olielekkage. Hierdoor kan het best zijn dat de onbalans voort komt uit de slip yoke en meer voelbaar is geworden na de verhoging. Yoke is natuurlijk wel iets meer naar achter gekomen t.o.v. de orginele vering.

Dus........... Als iemand nog een slip yoke, of complete standaard aandrijfas van een wrangler heeft liggen (kan me voorstellen dat er veel over zijn na al die verhogingen :lol:) , dan zou ik die graag eens willen proberen. Wie weet is het een oplossing.

Bedoel dit:

p5108.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kees, maak eens een foto van je koppeling achteras/aandrijfas! de hoek die het kruisje daar maakt moet aan de tussenbak kant gelijk zijn!

degree2.gif

Met een CV driveshaft en sye moet de hoek achteras/ cv driveshaft 0 zijn.... de hoek die dan onstaat wordt door de CV koppeling aan de tussenbakkant gelijk verdeelt.

degreecv.gif

In beide gevallen zul je dus met keggen moeten werken om dit voor elkaar te krijgen (of de spring plates er opnieuw oplassen)... zit er ergens in het geheel een verschil dan zal dit een vibratie tot gevolg hebben.

bewerkt door Dutchdaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een SYE kit zonder TC Lowering met een 3,5" lift was bij mij de hoek van de keggen 10 graden.

De zelf gemaakte keggen met langeren inbus bouten vastgezet op de veerbladen en de kop van de inbusbout iest uitlaten steken zodat deze inde kom valt van de as.

Ik heb daarna geen last meer gehad van trillingen van de as.

Suc6 Ed

post-3005-12873021870711_thumb.jpg

post-3005-12873021871872_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op reactie van Utah, lengte van de SYE is heel erg belangrijk. hoe korter de SYE (dus hoe langer de aandrijfas wordt) hoe makkelijker, ik heb zelf de spring perches er opnieuw opgelast om de hoek helemaal optimaal te krijgen. bij shims is het altijd puzzelen. plus de dikte van de shim verlies je weer aan lift (bij SUA opstelling)

groeten,

paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op reactie van Utah, lengte van de SYE is heel erg belangrijk. hoe korter de SYE (dus hoe langer de aandrijfas wordt) hoe makkelijker, ik heb zelf de spring perches er opnieuw opgelast om de hoek helemaal optimaal te krijgen. bij shims is het altijd puzzelen. plus de dikte van de shim verlies je weer aan lift (bij SUA opstelling)

groeten,

paul

Same here.:D

Super Shorty van Teraflex met 21" driveshaft en dit met een 8" SOA.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Van de week bij Pullie een standaard aandrijfas opgehaald.

Nieuwe kruisjes aan beide zijden gemonteerd, oude aandrijfas eronder uit en de "verse" gepaatst.

Wat denk je........................

Weg trillingen.

Dus even geen SYE. Rij voorloppig hier maar even mee door.

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de week bij Pullie een standaard aandrijfas opgehaald.

Nieuwe kruisjes aan beide zijden gemonteerd, oude aandrijfas eronder uit en de "verse" gepaatst.

Wat denk je........................

Weg trillingen.

Dus even geen SYE. Rij voorloppig hier maar even mee door.

Kees

Goed nieuws :yes: zit nu heerlijk in het zonnetje te genieten van de aankoopsom :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Sorry dat ik zo een oud topic weer omhoogschop... :P

4 inch verhoging van procomp onder mijn YJ uit 92 gemonteerd.

Mickey thompson baja claws 33x12,5 en nieuwe velgen ook van MT.

Net terug van een vakantie uit Italië en natuurlijk was het hobbel de bobbel. Alles moest nog een beetje ingeveerd worden.... :bye1: tot vreugde van mijn vriendin en hond........... ;)

De enige trilling die ik voel is als ik afrem van ca. 20 km tot 0 maar denk dat dat door het profiel van de banden komt. Op de snelweg handen los met 120 km per uur is geen probleem. Jeep blijft gewoon lekker (rechtdoor) rijden en trilt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry dat ik zo een oud topic weer omhoogschop... :P

4 inch verhoging van procomp onder mijn YJ uit 92 gemonteerd.

Mickey thompson baja claws 33x12,5 en nieuwe velgen ook van MT.

Net terug van een vakantie uit Italië en natuurlijk was het hobbel de bobbel. Alles moest nog een beetje ingeveerd worden.... :bye1: tot vreugde van mijn vriendin en hond........... ;)

De enige trilling die ik voel is als ik afrem van ca. 20 km tot 0 maar denk dat dat door het profiel van de banden komt. Op de snelweg handen los met 120 km per uur is geen probleem. Jeep blijft gewoon lekker (rechtdoor) rijden en trilt niet.

Klinkt goed. Zullen idd wel de banden zijn.

Ik heb na mijn verhoging eerst eens gereden met de standaard wielen omdat ik daar het gedrag van wist. Toen ik eenmaal trillingsvrij was met de kleinere wielen heb ik pas 33'ers gemonteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...