Spring naar bijdragen

Tik in motor nu op video, luister en oordeel !


Limited 97
 Share

Recommended Posts

Deze tik in de 4.0 van mijn XJ zit er nog steeds, niemand die tot nu toe de oplossing gevonden heeft.

Stationair niet hoorbaar, begint bij 1500 en eindigt bij 2000 toeren, daarboven verdwijnt het en komt weer terug bij 3000 toeren.

Lijkt aan de uitlaatkant van het blok te zitten, in de kop, richting cilinder 4/5.

Pakking vervangen, spruitstuk vervangen, tuimerlaarset vervangen.

Geen olieverbruik, loopt verder als een zonnetje.

Blok 250 K gelopen, 50 K geleden cilinderkop vervangen door gereviseerde.

Heb het idee dat ie het daarvoor niet had.....

bewerkt door Limited 97
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt als........

Zou wel eens een hydrolische klepstoter kunnen zijn die tikt.

Heb je al eens dat reinigingsgoedje van Wyns geprobeerd om deze klepstoters te reinigen. Eventueel half litertje ATF-olie aan je olie toevoegen kan ook de boel reinigen. (Kreeg ik als tip van JeepEd)

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De tik zit aan de rechterkant van de kop, de lifters/stoters zitten links...

Heb het inderdaad al een keer geprobeerd maar zonder resultaat

vergis je daar niet in van waar het geluid komt,metaal is immers een goede geleider. ik zo ook denken aan de kleppen of klepstoters

mss een beetje te veel speling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij moet het inderdaad een klep zijn die ik hoor. De stoters hoor je bij koude start en dat verdwijnt nl. vanzelf. Ik heb inmiddels de tip gekregen om de bougies los te koppelen per cilinder om zo de locatie exact te vinden.

Een vraag: zitten er in het inlaatspruitstuk nog bewegende delen (omloopkleppen oid zoals bij Ford) die los kunnen zitten ?

bewerkt door Limited 97
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt duidelijk een klep die in harmonie met het draaimoment haar tikje doet...

Een zwaarder onderdeel dat onderin defect is, zou een harder en dieper geluid geven. Ik heb een motorfiets waarvan de kleppen manueel nogal wijd staan en die klinken net hetzelfde als bij jou.

toen mijn vrouw nog haar mazda MX-5 had, zat die ook met zo'n tikklep en ik heb het eruit gekregen met andere olie erin te doen (15W40 semi-syntheet)

je weet maar nooit...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Ondanks de nieuwe kop, weleens een compressietest overwogen?

Het geluid is volgens mij een in - of uitlaatklep.

Cilinderslap zit dieper en lifters klinken doffer.

Tikken op de drijfstangen en krukas zitten ook inderdaad dieper.

En de distrubutieketting moet gemakkelijk te horen zijn bij het deksel bij de krukaspoelie,als deze zou tikken.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch, als ik het zo hoor, twijfel ik of het een klepstoter is.

Het geluid komt heel "netjes" in. Stationair is het er niet.

Zelf denk ik toch aan iets anders... een kantelende zuiger oid...

Dat klopt ook weer met een bepaald toerenbereik. Te langzaam, en de kracht om de zuiger te kantelen is er nog niet. ( in dit geval kinetische energie). Te snel, en de zuiger kantelt niet meer omdat de op en neergaande beweging hat verhinderd.

Maar er tussenin kantelt 'ie...

Nagmaals: 't Is giswerk. Beredeneerd giswerk, maar toch: Giswerk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou niet best zijn, het gekke is dat het koud/warm, belast/onbelast altijd hetzelfde geluid is en de motor nauwelijks olie verbruikt. Volgens mij is dat met een zuiger niet altijd het geval lees ik op internet...

We komen nu op 3 mogelijke oorzaken:

1. klepstoters

2. kleppen

3. Kantelende zuiger

Zouden drijfstanglagers nog oorzaak kunnen zijn of ziet er nog ergens een ketting die we over het hoofd zien ?

En als het een klep zou zijn, dan zou die stiller worden als ik de bougiekabel lostrek ?

bewerkt door Limited 97
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is gebeurd, nieuwe 10W40 halfsynthetisch erin, tik over hele toerental goed hoorbaar.

Binnenkort gaat ie naar een monteur die koprevisies heeft gedaan bij mij in de buurt.

Daar gaan we luisteren, kijken en voelen naar evt. klepspeling en langzaam demonteren, zal we kop eraf worden.

Kunnen we gelijk in de cilinders kijken. Wordt vervolgd dus...

Wat is de beste olie voor de 4.0 ?

bewerkt door Limited 97
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...