Spring naar bijdragen

Beginnervraagjes


jippiejeep
 Share

Recommended Posts

Hoi, ik heb weer een paar kleine vraagjes :lol:..

- Hoe weet ik welke olie er nu in zit (qua viscositeit)? En moet ik dan die voortaan altijd gebruiken? Zo niet, wat is dan gemiddel genomen een mooie olie voor het hele jaar?

- Hoe weet ik welke remvloeistof er nu in zit? En moet ik dan die voortaan altijd gebruiken?

- Het groene indicatielampje '4wd' staat ineens continu aan, terwijl de hendel gewoon in 2wd staat. Is dit een sensorfoutje?

- Temperatuur vd motor. Toen ik m net had zat het altijd rond de 100, maar nu schiet ie er zeer regelmatig voorbij (maar nog niet in het rood). Is er iets aan de hand?

Bedankt weer! groet irma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeeper.

Als je je olie laat verversen bij een garage en/of snelfitter, dan gooien zij er in de meeste gevallen halfsyntetische 10W40 in.

Goede olie voor het hele jaar en niet duur. Ik gebruik deze ook al jaren.

Remolie het zelfde verhaal. Meestal DOT 4.

Het koelsysteem zal nagekeken moeten worden. Eerst zeker bijvullen en op lekkage nauwlettend in de gaten houden.

Zo te oordelen is dit de oorzaak van warm lopen.

Als het na het bijvullen en geen lekkages toch weer warmloopt,moet je weer verder zoeken. Er zijn veel zaken die hiervan de oorzaak kunnen zijn.

Uitzoeken dan, of hij warm loopt op de rijksweg of in het stadsverkeer.

Dit maakt het zoeken eventueel wat gemakkelijker.:lol:

p.s. Let op de 2wd stand, niet op de gesperde stand 4wd rijden.

Hierdoor gaat alles verwringen en loopt ook warm.

Enkele malen naar voren en naar achteren rijden en steeds hendel proberen,

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi, dank Wim voor de info,

Nog even hierover:

>p.s. Let op de 2wd stand, niet op de gesperde stand 4wd rijden.

>Hierdoor gaat alles verwringen en loopt ook warm.

>Enkele malen naar voren en naar achteren rijden en steeds hendel proberen,

Dat wist ik inderdaad. Maar als het 4wd indicatielampje brand, en de hendel staat gewoon in 2wd, kan het dan alsnog zo zijn dat hij echt in 4wd-modus zit? Is die hendel dan niet een mechanische beweging?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogelijk staat hij in 4WD, maar als het groene lampje brandt zou dat geen enkel probleem moeten opleveren. Dat is een waarschuwind dat er in de permanente stand, geschikt voor verharde weg is geschakeld.

Het wordt iets anders als het oranje lampje brandt. Dat is de stand voor gladde ondergrond (sneeuw, onverhard terrein) en die kan verwoestend op de aandrijving werken bij rijden op verharde wegen. Bovendien is dan de lage overbrenging ingeschakeld en dat schiet niet echt op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4WD probleem is al 2x voorgekomen bij de KJ.

Gewoon alles resetten, door de accupool los te koppelen, eerst de - pool, daarna de +. Dan 30 sec tegen elkaar houden, en het lampje is weg.

Pas wel op dat je geen kortsluiting maakt, zeker niet met de PCM computer, anders start hij niet meer :B

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4WD probleem is al 2x voorgekomen bij de KJ.

Gewoon alles resetten, door de accupool los te koppelen, eerst de - pool, daarna de +. Dan 30 sec tegen elkaar houden, en het lampje is weg.

Pas wel op dat je geen kortsluiting maakt, zeker niet met de PCM computer, anders start hij niet meer :huh:

Succes

Hoe kan je nou korstluiting maken met je PCM?

Groeten Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4WD probleem is al 2x voorgekomen bij de KJ.

Gewoon alles resetten, door de accupool los te koppelen, eerst de - pool, daarna de +. Dan 30 sec tegen elkaar houden, en het lampje is weg.

Pas wel op dat je geen kortsluiting maakt, zeker niet met de PCM computer, anders start hij niet meer :huh:

Succes

Hoe kan je nou korstluiting maken met je PCM?

Groeten Rick

Zijn bijnaam is: Willem met de waterpomptang.:):lol::lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb het even aangekeken en constateer dat de tempmeter zowel in stads als in snelwegverkeer boven de 100graden uitkomt. Als je gaat rijden klimt ie sowieso direct naar de 100, en vervolgens is ie constant aan het schommelen; paar seconden naar de 120, en dan direct zakt ie weer naar 100, en dan weer hoger, en dan gelijk weer lager.. etc. Zegt dit al wat meer?

groet irma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je gaat rijden klimt ie sowieso direct naar de 100, en vervolgens is ie constant aan het schommelen; paar seconden naar de 120, en dan direct zakt ie weer naar 100, en dan weer hoger, en dan gelijk weer lager.. etc. Zegt dit al wat meer?

De temperatuur van het water in je blok kan niet op een paar seconden van 100° naar 120° gaan en dan weer omgekeerd... :P

het schommelen van je meter doet meer denken aan een electrisch probleem in het meetcircuit. Gebroken draad tussen temp° sensor en PCM, defecte sensor unit of defecte instrumentencluster (onderbreking in printplaatje, draadje, of slechte massa)

Als je aan het rijden bent, in koel weer en de rijwind blaast ruim doorheen de radiator, moet je al straffe toeren uithalen om de temp° boven de 100 te laten komen... behalve als er iets mankeert aan het koelcircuit natuurlijk.

Bekijk maar eens de electrische installatie, zou de eerste jeep niet zijn waarvan daar iets aan hapert...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok, ik voeg het toe aan het lijstje haha :D

Temperatuur kan wel snel stijgen van 100 naar 120 en weer dalen.

Bij een XJ High-output wordt de temperatuur gemeten op het thermostaathuis.

Als je thermostaat open gaat kan hij zo 20 graden dalen , de thermostaat gaat weer dicht en de temperatuur stijgt weer.

Natuurlijk niet het hele blok , maar wel het thermostaathuisje.

Net wat Ed al zegt de thermostaat werkt.

Wat ook nog kan is dat de visco van de mechanische fan niet helemaal lekker is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een soortgelijk iets gehad bij mijn Omega: De radiateur bleek inwendig vervuild. Hierdoor kwam het water in het koelsysteem niet voldoende aan het stromen, en liep de temperatuur hoog op. Bij een geheel geopende thermostaat kwam er dan een golf koeler water uit de radiateur, waardoor de temperatuurmeter daalde en de thermostaat meteen weer sloot....

Het heeft ff geduurd voordat ik de oorzaak te pakken had. Na vervangen van de radiateur is alles weer OK....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even de stekker op je thermostaathuis schoonmaken. Ik had het ook, tenminste, temp bleef af en toe op 0 staan. Het vervelende was dat je fan dan ook niet reageerd en de motor dus bloedheet kan worden, wat bij het geval was. Bovenaan de berg maakte ik de stekker schoon, temp meter sloeg gelijk in de hoek en de fan sloeg gelijk aan.

De electrische fan lijkt namelijk door hetzelfde signaal als je tempmeter aangestuurd te worden. Als dat signaal door vuil schommelt, schommelt je temp meter, maar ook het aanspringen van je fan dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers,

De visco koppeling van de mechanische hoofdfan is en blijft moeilijk te testen. Als je de hete motor afzet, moet de fan niet blijven doordraaien, maar geremd worden. Doet hij dit niet, dan is hij niet goed meer.

Kan meestal wel de oorzaak zijn van oververhitting in stadsverkeer.

Electrische fan wordt inderdaad door de temp.sensor op het thermostaathuis,via de ECU aangestuurd. Deze sensor is gemakkelijk met een Ohm meter te testen.

De tempmeter op het dashbord niet, deze wordt aangestuurd door een 1 draads zendertje achter op het motorblok.

Deze uitvoering is er alleen in 91 t/m 95. Precies weet ik dat natuurlijk weer niet. Werkt de radiateurdop goed? Stijgt en daalt het nivo in het expansietankje normaal?

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ook een temperatuur probleem gehad pas geleden.Omdat de waterpomp een klein beetje lekte heb ik deze laten vervangen en hoopte het warmte probleem optelossen.

maar helaas daarna visco koppeling vervangen en de thermostaat,de vin hoor je nu rond gieren op de kickdown en de koeling is perfect.

Ongeveer 85 tot 90 graden.:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Dank voor jullie reacties! Ik vind het allemaal erg interessant maar het is mij wat te complex allemaal. Ik heb het wel weer even aangekeken (ik rij niet zo vaak) en weet nu dit:

Het expansievatje bleek helemaal leeg (koude motor). Bijgevuld (in het expansievat) tot full, stukje gereden, en de temperatuur was weer helemaal ok! Weer thuis, gelijk weer gekeken (warme motor), en weer was het vat helemaal leeg, geen druppel!

Ik kan niet goed zien of er een lek is met al die regen/sneeuw/bladeren, maar ik vind een wat rondere plek op +- 30 cm vanaf de voorbumper in het midden, wel wat verdacht.

Ik neem aan dat ik met warme motor wel een hoger niveau had moeten zien. Dus hij zal wel lekken ergens?

Ook heb ik toch geconstateerd dat de heater wel geweldig heet word maar de vent/blower niet.

De hamvraag is: kan ik met deze toestand wel van Haarlem naar Jeeped rijden :whistle:?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...