Spring naar bijdragen

APK Keuring


Gast Ed4wd01
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 238
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik heb nog een maand of twee voor de keuring..... Afgelopen 2 jaar is de auto zonder problemen goedgekeurd, maar het blijft natuurlijk altijd weer afwachten!

Het keurstation waar ik altijd heen ga doet echter niet moeilijk, twijfelachtige zaken worden serieus bekeken, en altijd vanuit het oogpunt van de eigenaar benaderd (staat volgens mij ook in de instructie's van de RDW).

Mijn YJ (1987 met 4.2L) heeft rondom de originele verlichting aangesloten, en daar is nog niets van gezegd! Cherrybomb: geen opmerkingen, bumperhoeken: geen commentaar, Oranje parkeerverlichting: OK, CO: wat lager stellen en na het afmelden weer gewoon terugzetten rolleyes.gif .... Enz. enz.

Vorig jaar was ik een stootrubber boven de achteras kwijt..... Links had ik een paar weken daarvoor vervangen, maar tijdens de keuring bleek nu ook de andere weg te zijn! Was geen reden tot afkeur ( tongue.gif ) omdat deze rubbers geen aktief deel van de vering meer zijn als de auto d.m.v. andere bladveren verhoogd is!

Kortom, ik ben tevreden over mijn keurstation!!!! ( maar dat hadden jullie vast al begrepen... laugh.gif )

Ik heb nu echter een stuurkogel met veel "opslagruimte voor zand", daar moet ik natuurlijk wel even wat aan doen....want anders.... blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mag vandaag weer,ik heb zaterdag de lambdasonde vervangen en hem gelijk na laten meten.

Er moest nog wel wat gesteld worden maar de co was goed.

Van een kennis heb ik de achtergordel geleend,maar mijn gordel even losmaken vergeet het maar.

De bout die door de bodem heen zit is werkelijk waar met geen tien paarden los te krijgen,slagsleutel bracht daar geen verandering in.

Dan maar een nieuw gat geboord en de gordel daarin vastgezet.

worshippy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoe werkt dit hier ?!

Beste 4x4 mensen ik heb sinds een tijdje een cj7 uit 1980 en moet jawel voor APK. Mijn vraag aan jullie (experts) is : Hoe zit het nou echt met de verlichting ? Wat mag wel en wat niet, en hoe eventueel op te lossen.

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe werkt dit hier ?!
Tsja... (welkom overigens wink.gif ) ...info en lekker kleppen.
Hoe zit het nou echt met de verlichting ?

Wat wil je precies weten? Beetje lastig om alle in's en out's van de wet hier neer te zetten.

Die is namelijk niet altijd erg duidelijk.

Vandaar dit topic en andere.

Vandaar dit forum. cool.gif

Bron: RDW..klikt u maar..de zoekfunctie werkt best. cool.gif

Soms zijn op voertuigen meer lampen aangebracht dan volgens het APK-boek is toegestaan. In een aantal gevallen mogen twee of meer lampen echter als één lamp worden beschouwd. De eisen hiervoor zijn vastgelegd in artikel 1.5 van de APK-keuringseisen. Meerdere lampen op een voertuig mogen alleen als één licht worden gezien als:

de lichten dezelfde functie hebben (bijvoorbeeld een achterlicht of remlicht);

de lichten dezelfde kleur hebben;

het oppervlak van het lichtdoorlatende gedeelte van de lichten 60 procent of meer is van het oppervlak van de kleinste rechthoek die om de lichtdoorlatende gedeelten kan worden getekend. Met het lichtdoorlatende gedeelte van een lamp wordt het glas bedoeld waardoor licht komt als de lamp aan is.

In het laatste geval moet de rekenmachine er soms aan te pas komen om te bepalen of er sprake is van één licht. Bepaalde uitvoeringen van de Citroën Jumper bijvoorbeeld, hebben twee achterdeuren waarbij achter elk raam een ‘derde’ remlicht zit (zie bijgaande foto). Zijn er nu twee ‘derde’ remlichten aanwezig of maar één? Om vast te stellen of wordt voldaan aan de 60-procentnorm, moet even gerekend worden.

De niet doorzichtige tussenruimte tussen de achterramen is 19,5 cm. De afmeting van het lichtdoorlatende deel van de ‘rechthoekige’ derde remlichten is 16,5 cm x 3,5 cm. Het oppervlak per remlicht is dus 57,75 cm2. Voor de twee remlichten samen maakt dat 115,5 cm2. De kleinst omschreven rechthoek om beide lichten heeft in dat geval een lengte van 52.5 cm (16,5 + 19,5 + 16,5) en een hoogte van 3,5 cm. Het totale oppervlak van de rechthoek is daarmee 52,5 cm x 3,5 cm = 183,75 cm2. Het lichtdoorlatende gedeelte van beide derde remlichten is in dit geval dus 62,8 procent van het oppervlak van de rechthoek. Voor de APK kunnen beide remlichten dus als één worden gezien.

NB: Bij groot licht, dimlichten en mistlichten aan de voorzijde gelden bovenstaande uitzonderingen niet! Een voertuig mag maximaal 4 lampen voor groot licht, 2 lampen voor dimlicht en 2 lampen voor mistlicht voeren. Als aan de voorzijde van het voertuig vier mistlichtlampen zijn aangebracht, moet de auto worden afgekeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net mijn auto opgehaald van de APK keuring.

Hij is afgekeurd om 2 lampjes die het niet doen en een veiligheidsgordel die beschadigd was.

Verder moet ik mijn bull bar New Yorker eraf halen omdat hij gedeeltelijk voor lampen zit.

Tevens moet ik mijn spatbordverbreders en dikke wielen even tijdelijk vervangen door de standaard uitvoeringen.

Ook moet ik de lampen waar normaal de reflectoren voor zitten afplakken dit omdat deze bij licht aan constant branden en als er richting word aangegeven ook knipperen.

Veiligheidsgordel achter kost overigens maar 22 euro voor 1 stuks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar ben ik weer.

Ik bedoelde wat nu de exacte eisen zijn mbt de normale (fabrieksgemonteerde) verlichting. Ik ben inmiddels wat wijzer geworden via dit forum en de wetsartikelen zoals die via de rdw site te vinden zijn. Mijn probleem zit hem dus in de 40 cm eis. Nu heb ik een aluminium beugel gepopnageld om de lampen verder naar buiten te plaatsen voor de APK. Ook een paar verlengkabels gemaakt. Dit werkt inmideels wel, maar...... als ik nu mijn grootlicht aan zet, gaat al mijn licht en ook de radio uit ??? ergens toch weer wat fout. Dit ga ik nu nog proberen op te lossen en dan moeten ze hem maar goedkeuren vind ik !

Jake

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker bezig Jake? rolleyes.gif

Even over die verlichting. Bij mij, en daarom waarschijnlijk ook wel anderen, keken ze helemaal niet naar de 40cm. Lampen dòèn het, daar gaat het om. En glas moet helder zijn en goeie stand/helderheid etc etc...

Alleen bij type(her)keuring door RDW komt de 40cm weer om de hoek kijken.

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. (maar je weet nooit..dus: goed bezig!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
ik bedoel de lampen in het midden van de grill.

Ik ben verleden week er weer voor herkeuring geweest en nu wat het geen probleem.

Ik zou ook niet weten waarom een gecombineerd parkeerlicht/richtingaanwijzer niet zou mogen...

Zolang het knipperlicht maar duidelijk helderder is dan het parkeerlicht! Wat sinds een aantal jaren niet meer mag, is het z.g. pendelen: 2 knipperlichten die ombeurten branden. Maar wanneer de auto dit van nieuws af had, is het wel weer toegestaan!

Het blijkt dus maar weer dat veel keurmeesters de regels op hun eigen manier interpreteren!

Maar, hij is weer voor een jaar OK, dus...... tongue.gifhappy.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zijn er hier een aantal die zenuwachtiger worden voor de APK als voor de tandarts biggrin.gifwink.gif .

Vorig jaar werd mijn ZJ technisch 100% in orde bevonden, maar toch niet goed gekeurd door, let op, echt waar, niet schrikken; Op het bovenrandje van mijn kentekenbewijs, had waarschijnlijk de eerste eigenaar, met pen vrij klein, de viercijferige pincode van de radio geschreven. Dit was genoeg reden voor afkeuring, tenzij ik een nieuw kentekenbewijs liet maken. mad.gif

Kentekenbewijs aangevraagd (iets van 28 euri), toch maar even de RDW gebeld en die vertelde mij dat hij het ook wel lichtelijk overdreven vond, maar het staat inderdaad zo in de wet "een kentekenbewijs is en blijft rijkseigendom en daar mogen eigenhandig geen wijzigingen op of aan worden gebracht".

Ik ga dit jaar toch maar ergens anders heen... denk ik... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zijn er hier een aantal die zenuwachtiger worden voor de APK als voor de tandarts

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben... unsure.gif

Maar het is wèl zo dat er niets op enig officiëel document bijgeschreven mag worden...want waar houdt het op? Net op de rand..of iets eronder..of misschien in het vakje met een jaartal? wink.gif

Heb ooit mensen geweigerd zien worden bij het inchecken voor een vlucht op Schiphol, alleen omdat ze ergens iets met pen hadden gecorrigeerd. blink.gif (ja duh...)

Soms gaat het wel ver.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...