Spring naar bijdragen

APK Keuring


Gast Ed4wd01
 Share

Recommended Posts

He hallo allemaal,

In het kader van het naderend onheil (voor mij dan) ben ik deze topic begonnen, ook met het idee van voor jeepers door jeepers, ik moetnamelijk best wel mijn Jeepie aanpassen om hem te kunnen laten keuren, om nou een ieder te helpen leek het mij een goed idee als een ieder hier zijn keuringsdingetjes/ervaringen neer schreef zodat anderen een eventueele afkeur voor konden zijn.

Maar ook bijvoorbeeld iets in de trant van "ik heb wel een setje wielen voor de keuring lenen?" zodat we uiteindelijk een netwerkje in Nederland (and Belgie) krijgen om mekaar te helpen.

Ik bedoel het is maar een idee...........

Denk er eens over en ik lees het wel.

Greetz Edwin.

PS lezen er ook APK keurmeesters mee?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 238
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

die van mij is weer goed voor een heel jaar..... ik heb enkel de stabilisatiestang en de tractie stang er weer ingezet, lichten afgeregeld, en klaar.

mijn yj is 2.5" verhoogt, op 31" banden op velgen met grotere offset(ar outlaw2), met verbrede spatborden. voor de rest was hij in orde (ophanging, stuurinrichting fix ik wel uit iegen bewegin als ik er iets aan merk, dus dat is nooit een punt.....alleen die banden en verhoging.)

btw voor andere belgen:ik ben in het keurings station van as geweest

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Wrangler moet over een half jaar weer en ik hou nu mijn hart al vast. Lijstje problemen van vorige keer :

De bouten van mijn trekhaak staken niet uit de moeren(deze moeten duidelijk uitsteken).

Mijn bumper hoeken moesten gemonteerd worden.

Mijn banden staken te ver uit (ok was meer als drie cm had ik kunnen weten).

De veiligheidsgordels waren beschadigd(met het blote oog nauwelijks te zien).

De remmen remden ongelijk.(bleek bij de herkeuring niet het geval te zijn).

Mijn stadslichten gaven oranje licht (Amerikaanse import ook geen stadslichten op de spatborden)Ik heb dus gaatjes in de reflectors van mijn dimlichten moeten boren en daar twee stadslichtjes in moeten zetten. Hoe kan hij dan wel zo ingevoerd zijn.

Dit alles was het jaar ervoor wel goed ,maar toen stond als opmerking een fuseekogel met speling(dat was nu niet het geval).Zelfherstellende fuseekogels?. wacko.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dit zijn de lijstjes waar we wat aan hebben...........

En om even te reageren op de reaktie van Kameel de velgen heb ik al en de banden volgen van de week dus tegen het einde van volgende week heb ik een setje keuringswielen voor de steek van een wrangler liggen, ja ja te leen mits er alleen naar de keuring en terug wordt gereden (we willen er tenslotte allemaal wat aan hebben).

Dus ik hoor het wel als iemand ze wil gebruiken.

Greetz Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Ed4wd01@Dec 12 2003, 18:42

Kijk dit zijn de lijstjes waar we wat aan hebben...........

En om even te reageren op de reaktie van Kameel de velgen heb ik al en de banden volgen van de week dus tegen het einde van volgende week heb ik een setje keuringswielen voor de steek van een wrangler liggen, ja ja te leen mits er alleen naar de keuring en terug wordt gereden (we willen er tenslotte allemaal wat aan hebben).

Dus ik hoor het wel als iemand ze wil gebruiken.

Greetz Edwin

Perfect!

Ik rij er waarschijnlijk niet eens op tongue.gif Ik denk dat ik wel gematst wordt en dat hij ze er daar op het keuringsstation er ff op en af doet.

....spreken nog wel wat af. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Peter@Dec 12 2003, 18:59

Dit alles was het jaar ervoor wel goed ,maar toen stond als opmerking een fuseekogel met speling(dat was nu niet het geval).Zelfherstellende fuseekogels?. wacko.gif

Tipje wat ik bij de keuring kreeg: vantevoren alle smeernippels nalopen en alles goed vol met vet spuiten. Schijnt nogal te schelen met de speling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kameel@Dec 12 2003, 23:56

Ik rij er waarschijnlijk niet eens op tongue.gif Ik denk dat ik wel gematst wordt en dat hij ze er daar op het keuringsstation er ff op en af doet.

Bij mij was er eens tijdens een keuring 1 band met te weinig profiel. Afkeur dus.

Keurmeester pakt het reservewiel, legt het ernaast, en meld hem af.

Geen steekproef, dus reservewiel weer in de kofferbak en wegrijden maar!

als er wel een steekproef was geweest had ie het er even snel opgelegd.

Service!...

Dezelfde keurmeester ontving mijn jeep met de woorden: "Eens kijken of we de cherokee dit jaar weer goedgekeurd kunnen krijgen.. "

Ik ben erg tevreden over mijn garage smile.gif Desondanks was het wel afkeur sad.gif -Achter onvoldoende remmen (jaar lang modder verwijderd..)

-Remleidingen zaten niet vast op overgang vaste lijn naar slangen.

-Speling op trackbar. (Vetspuit erop..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Voor de wat noordlijkere helft van NL.

Ik heb hier (Dronten) nog banden om velg liggen passend onder een XJ.

225 breed cool.gif dus waarschijnlijk ook passend onder andere modellen.

Je mag ze altijd even gebruiken voor de keuring, op dit moment zitten ze onder mijn Wagoneer (ook voor de keuring).

Na de keuring gaan mijn oude sloffen weer terug, en heb ik dit setje voor reserve.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben nieuw in de Jeep wereld heb net een Wrangler 4.0 1993 gekocht.(grijs kenteken)

Deze wordt afgeleverd met een nwe APK.

Je voelt em al aankomen, te brede banden/velgen en spatbord verbreders

waardoor de breedte op kenteken niet meer klopt.

De verkoper is nu druk doende een afspraak te regelen met RDW voor een keuring !!!

Wachttijd waarschijnlijk 3 weken. Snik .

Iemand nog een setje banden en spatbordverbreders in de aanbieding waarmee

de auto door de APK komt ?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gordels is een bekend probleem bij de CJ en YJ. Die komen regelmatig tussen de deursluiting en beschadigen daardoor. Ik heb er nu gordels uit een XJ in zitten. Deze zijn iets korter, ohmy.gif maar voor de keuring ok.

De mijne is ook in maart aan de beurt. Ik zet ook altijd andere banden, geleend van een maatje. Niet voor de breedte, ik heb spatbordverbreders, maar vanwege de beschadigingen in de banden door een dagje spelen in Bilstain (Belg). Daar liggen gemene scherpe stenen. Tevens heb ik al jaren een barst in de voorruit. Deze wordt steeds langer, maar komt er wel mee door de keuring tot nu toe. Ik moet nog wel met mijn uitlaat aan de gang. Ik heb een motor uit een Cherokee in mijn YJ liggen en de uitlaat moest ook mee verhuizen maar die past niet helemaal en nu heb ik geen demper meer. Daar zullen ze met de APK niet mee accoord gaan denk ik.

Belangrijk is dat je de auto goed schoon hebt gemaakt. Een keurmeester heeft flink de pest in als hij eerst een hap Belgische klei moet wegslikken mad.gif voordat hij kan zien waar remleidingen precies lopen. De keuring is voor mij aanleiding om de Jeep weer helemaal showroomklaar cool.gif te maken. Het is voor jezelf ook een prettig idee als je een keer per jaar je Jeep van voor tot achter controleert, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sad.gif Heeeiii Edwin, tof dat je de velgen ed uitleent voor de keuring sad.gif maar ja ik heb een CJ en da pas nie.

Als er nog jeepers zijn die zo velgen met banden voor een CJ hebben liggen voor de keuring dan hoor ik het graag. Ik heb zelf nog een bumper met lampen liggen voor de keuring dus als iemand die wil lenen !!!!!!!!

Denk bij de keuring ook even aan de kruisstukjes van de aan drijfassen, een beetje speling is genoeg om hem af te keuren. mad.gif door schade en schande te weten gekomen.

Groetjes Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dingen die ik wel eens wil weten omdat ik hier in het verleden problemen mee heb gehad...;

1- lampen op een lampbeugel boven het raam,mag niet!

vorige x heb ik ze gedemonteerd(veel werk! mad.gif )

mag het wel met van die lampkapjes?

ik hoorde ook iets dat 2 wel mogen dus als je 4 lampen hebt draai je er

2 naar achter zodat er vooruit maar 2 over blijven...????

2-originele verlichting mag.....voor een cj houdt dit in dat in de koplampen groot en dimlicht zit en in de kleine koplampjes het stadslicht en knipperlicht!!!

als je daar een oranje bolletje indoet heb je (en dit mag niet maar kan je makkelijk ff vervangen voor keuring smile.gif ) dus de oranje stadslichten zoals alle yanks dat hebben...

ik heb overigens ook de oranje en rode zijlichtjes aangesloten...wel zo stoer en origineel en voor de keuring leg je de stekker er ff naast!!!

smile.gif

dus als iemand een tip heeft voor mijn 4 toplichten hoor ik het graag...

EEEEDDDDDWWWWWIIIIINNNNNNNN!!!!?????!!!!! laugh.giflaugh.giflaugh.gif

ron,die een hekel heeft aan de algemene periodieke keuring,maar altijd erg aardig is voor de apk-meester rolleyes.gifrolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by darkwolf@Jan 14 2004, 21:10

ik heb overigens ook de oranje en rode zijlichtjes aangesloten...wel zo stoer en origineel en voor de keuring leg je de stekker er ff naast!!!

Ik heb gewoon oranje stadslichten/zijlichten (zit op de hoek)

No problemo bij de keuring wacko.gif

PS, ik ben altijd wel lief voor de keurmeester tongue.gifcool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Ed4wd01@Dec 14 2003, 10:02

Maar Jos volgens mij moet je wel vaker dan een keer per jaar met de vetspuit onder de auto door wink.gif   (onderhoud noemen ze dat.....)

Nu in de aanbieding bij de lokale boerensupermarkt..

Vetspuit op perslucht!

Doorsmeren was nog nooit zo makkelijk..

Euro of 20 geloof ik..

Ook uitstekend bruikbaar om je jeep-vrienden een klodder vet in de nek te schieten.. laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by XJos88+Jan 14 2004, 22:32 -->
<!--QuoteBegin-Ed4wd01@Dec 14 2003, 10:02

Maar Jos volgens mij moet je wel vaker dan een keer per jaar met de vetspuit onder de auto door wink.gif   (onderhoud noemen ze dat.....)

Nu in de aanbieding bij de lokale boerensupermarkt..

Vetspuit op perslucht!

Doorsmeren was nog nooit zo makkelijk..

Euro of 20 geloof ik..

Ook uitstekend bruikbaar om je jeep-vrienden een klodder vet in de nek te schieten.. laugh.gif

En krijg je daar de compressor bij kado, of moet je er zelf in blazen? cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by darkwolf@Jan 14 2004, 21:10

ik hoorde ook iets dat 2 wel mogen dus als je 4 lampen hebt draai je er 2 naar achter zodat er vooruit maar 2 over blijven...????

Je mag naar achteren alleen rood uitstralend licht hebben dus deze vlieger gaat niet op vrees ik..

Een ander zijweggetje schijnt het begrip "werklicht" te zijn... misschien voldoende om dat bij de schakelaar te zetten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by XJos88@Jan 14 2004, 22:36

Je mag naar achteren alleen rood uitstralend licht hebben dus deze vlieger gaat niet op vrees ik..

Een ander zijweggetje schijnt het begrip "werklicht" te zijn... misschien voldoende om dat bij de schakelaar te zetten?

Je ziet toch zat (met name 4wd) auto's met "werklampen" aan de achterkant, lijkt mij op zich geen probleem?

Originally posted by darkwolf@ Jan 14 2004, 21:10

1- lampen op een lampbeugel boven het raam,mag niet!

vorige x heb ik ze gedemonteerd(veel werk!  )

mag het wel met van die lampkapjes?

ik hoorde ook iets dat 2 wel mogen dus als je 4 lampen hebt draai je er

2 naar achter zodat er vooruit maar 2 over blijven...????

Ik zou ook graag willen weten wat nou toelaatbaar is voor de keuring met betrekking op xtra verlichting, bovenop dak, op bumper, onder bumper, mistlampen, verstralers, en de rest van de reutemeteut.

Edwin???????????????????????????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

T was ff zoeken....maar daar is de link. smile.gif

klikkerdeklik

dit heb ik er even uitgepikt:

Artikel 5.2.57

1. Personenauto’s mogen zijn voorzien van:

a. twee mistlichten aan de voorzijde van het voertuig;

b. parkeerlichten indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;

c. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de achterzijde van het voertuig;

d. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen;

e. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;

f. twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;

g. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn en het voertuig breder is dan 1,80 m;

h. zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;

i. een richtlicht;

j. een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig;

k. werklichten; cool.gif

l. een derde remlicht aangebracht zodanig, dat:

1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en

2°. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000;

m. dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);

n. een markering aan de achterzijde van het voertuig bestaande uit een rechthoekig bord dan wel uit een set van twee of vier rechthoekige borden, welke zijn voorzien van rood fluorescerende parallel lopende diagonale strepen, indien de toegestane maximum massa van het voertuig meer bedraagt dan 3500 kg.

Niks over het aantal lampen, wel over degelijke constructie etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...