Spring naar bijdragen

Lekspanning


Recommended Posts

Heren, even snel vraagje.

Zijn er bekende punten waar een '94 xj lekspanning kan vertonen?

Accu leeg na een nacht hier.

Accu is nog goed, getest

Dynamo, getest, is nog goed

De pool van de accu vonkt serieus als je em er tegenhoud, er trekt dus iets flink stroom hier. < maar wat >

Er zit een startonderbreker in, die op het lijstje staat om eruit gehaald te worden. Maar heb daar wel een dagje voor uitgetrokken.

Zal de halve auto voor uit elkaar moeten :yes:

De konstante + van de trekhaak er al afgehaald, was toch niet van plan met een sleurhut te gaan rijden..

maar toch.. "d'r trekt nog iets stroom"

Iemand sugesties?

Mvg! Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of die hoofdschakelaar zo'n goed idee is, want ik vermoed dat de computer dan ook elke keer gereset wordt en dan loopt de motor meestal beroerd als hij pas is gestart.

Ergens moet natuurlijk een oorzaak zitten. Bij mij was het ooit het relais van de automatische antenne en dat leverde binnen een dag een lege accu op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met behulp van een multimeter wordt het sneller duidelijk.

ab z'n werkwijze is perfect en als je dan met de multimeter tussen de pootjes van de zekeringhouder meet, weet je gelijk of er een stroom loopt.

gebruik hierbij wel een multimeter die 10 of meer amp. kan hebben.

pas hierbij ook op dat je alleen de pootjes van de zekering aanraakt i.v.m. sluiting.

je zou de bedrading van de meter extra af kunnen zekeren met een iets lichtere zekering dan de multimeter omdat deze nogal kostbaar zijn.

je weet meten is weten, :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk, er zijn opties :B

Ga morgenochtend na de nachtdienst de multi-meter taktiek toepassen.

Mocht het mislukken, heeft de jeep iedergeval morgen avond een hete date met de lasser ( dorpel ).

Als t dan nog niet is opgelost, gaat meneer de monteur maar zoeken.

Al zou k het morgen toch liever zelf uit-vioolen!

Niks zo irritant om na een lange nacht met je duffe harses te moeten klooien met startkabels om thuis te komen.

T is niet alleen maar stress met de jeep gelukkig!

RVS bullbar is onderweg,

evenals een 4wd.com bugscreen & witte knipperlichten.

Met een beetje mazzel van t weekend een ophanging systeem verzinnen voor de side-bars.

Aankleed-tijd! :wacko:

Stefan, vanaf een zeer zaaddodende nachtdienst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

startonderbreker is toch alleen een onderbreking van de contactstroom ?

Dan zit die onderbreking waarschijnlijk in een draad onder de stuurkolom. Eentje die van of naar het contactslot gaat. Of is er nog een circuit onderbroken, zoals de ontsteking (na de computer) ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag niet kunnen zoeken,

zo'n 4 1/2 uur gespendeerd bij de lasboer < viel tegen >

Maar, wat viel me daar op ( 1e missie word dat voor morgen of zaterdag )

Hoor een zacht prrrr-prrrr geluid bij het rechter voorscherm.

Als , alles uit staat.

Zeg maar ergens tussen waar de passagier z'n voeten neerzet en de electrische antenne.

Je kan t van buiten af horen heel zachtjes

Toch die niet-werkende-electrische-antenne maar eens bekijken, die is niet aangesloten op de radio, die is er helemaal uit wegens die )#$@# storing.

Maar..

Puntje van intresse.

Antenne doet t overgens ook niet als je em wel op de radio aansluit.

< word vervolgd >

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En het was de antenne :D:frusty::D

Kost wat vel van de armen ( wilde niet echt bijkunnen zeg maar ;) )

Maar, na er bij te komen... -prrr - prrrr - prrrr -

Kon je een warme antenne motor voelen "vreemd" ..

Stekkertje terug gevonden binnenin...

Heeeee, geen - prrrr - prrrr - prrrr - meer ( en geen vonkende accu ! ) , das nog veel belangrijker.

Antenne er ritueel uit gesloopt, en er een tijdelijk sprietje op gezet.

Ooit nog maar eens kijken om weer een electrische terug te zetten.

T binnenscherm had toch niet echt veel zin om los te laten of terug gezet te worden. "voor de volgende keer maar weer".

Zo, en nu weer terug naar m'n potje plamuur :B

Dus voor de zoekmachine.. , lekspanning + raar geluid = antenne nakijken !

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
Hoe kan ik dit anders oplossen?

Met een 'power OFF' relais.

Gewoon een standaard relais tussen de stroomdraad van de antenne steken. Het relais stuur je dan aan met de contactsleutel 'ACC' stand.

Van zodra je de motor stillegt en het contact verbreekt, krijgt de antenne evenmin nog stroom.

dit is de simpelste en veiligste manier. Je moet wel ergens een draadje bijtrekken naar de zekeringenkast waar er een 'ACC' contact zit (radio bijvoorbeeld)

klik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zeker doen !

Ik hou niet zo van accessoires die onder stroom blijven staan.

Ze zuigen ten eerste de accu leeg na een aantal dagen, en ten tweede zou het de eerste auto niet zijn die op een nacht uitgefikt in de garage staat.

Heb ooit de ford orion van mijn vrouw weten uitfikken op een nacht. De schakelaar aan de stuurkolom waarmee je de lichten aan/uit zet had binnenin een mankementje.

Gelukkig stond de auto buiten en was het een diesel.

Maar er was geen blussen meer aan.

Vandaar: alles wat geen stroom hoeft te krijgen ontkoppelen met een relais via de ACC stand. Dan ben je zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaar: alles wat geen stroom hoeft te krijgen ontkoppelen met een relais via de ACC stand. Dan ben je zeker.

Dan kun je nog ff;

Lichtschakelaar, remlichten, stoelen, cd wisselaar, enz... Er blijft nogal wat onder spanning staan!

Daarbij komt nog dat de antennemotor/relais, mocht hij inderdaad "lekken", toch al op sterven na dood is.

Zelf zou ik het mooi origineel houden en een nieuw/gebruikt antennerelais plaatsen. Tenslotte is het ook een relais, dus een extra relais voegt vrij weinig toe. En extra draden trekken levert, tenzij keurig netjes en in kous verlegd, ook weer extra brandgevaar op.

Kortom: Naar mijn mening gewoon het defecte onderdeel vervangen en klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is natuurlijk de beste oplossing: een nieuw onderdeel plaatsen.

Maar ik had mijn advies gebaseerd op de volgende uitspraak:

Nou kan ik de antenne er natuurlijk ook uitslopen, maar hij werkt voor de rest prima.

Ik ging er dus van uit dat hij die bestaande antenne wou sparen...:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...