Spring naar bijdragen

Dakar 2007


87wrangler
 Share

Recommended Posts

De koorts stijgt weer: Le-Dakar komt weer met rasse schreden dichterbij!

De teams maken zich gereed, en gelukkig zijn Bekx en de Rooy er weer bij!

Allereerst Hans Bekx:

DE RALLYTRUCK 2007

Betrouwbaarheid als uitgangspunt

Hans Bekx Teamsport verschijnt met twee opvallende, fel geelgekleurde DAF CF rallytrucks aan de start van de zwaarste rally ter wereld: Le Dakar 2007. De rallytrucks zijn gebouwd volgens de specificaties van 2004 en koppelen indrukwekkende prestaties aan maximale betrouwbaarheid. De basis voor een succesvolle rally.

Het hart van de truck is ook dit jaar de 12,6 liter zescilinder DAF-dieselmotor. Het blok kenmerkt zich door een hoge stijfheid voor een hoge betrouwbaarheid en ontleent zijn hoge prestatiepotentieel onder andere aan een aangepaste oliehouding en een aangepast motormanagementsysteem. Daardoor is de DAF-motor in staat om de bijna acht ton zware rallytruck binnen 12 seconden vanuit stilstand naar 150 km/u te laten accelereren. In theorie bedraagt de topsnelheid zo?n 185 kilometer per uur, maar die is - sinds de rallyvoorschriften van 2005 daar omwille van de veiligheid om vragen - begrensd tot 150 km/u. De ongeveer 800 paardenkrachten die de motor levert, worden via een zestienversnellingsbak van ZF, een transferbak van ZF/Steyr en een Sisu cardanas overgebracht op alle vier de wielen met 1400x20 Michelin banden.

Dicht bij ideale gewichtsverdeling

De reglementen schrijven sinds een paar jaar voor dat de rallytrucks weer op reguliere trucks moeten lijken. Aanvankelijk leek het daarom niet meer mogelijk om de gewichtsverdeling op de ideale 50/50 te houden, zoals bij de vroegere specials wel het geval was. Door echter de motor de maximaal toegestane afstand naar achteren te verleggen, de verdeelbak en tanks heel uitgekiend te positioneren en de opbouw nog lichter te maken, komen de Bekx rallytrucks toch weer heel dicht in de buurt van de meest optimale gewichtsverhouding.

De opbouw van de bak valt op door zijn relatief smalle vorm, die zijn waarde moet bewijzen in etappes met smalle paden en laag overhangende takken. Ook de spiegels zijn om die reden betrekkelijk ver naar binnen geplaatst. De buitenste kooi om de cabine is zodanig vormgegeven dat de voorruit eenvoudig vervangen kan worden wanneer dat nodig mocht zijn.

De voor- en achteroverbouw zijn zo kort mogelijk gehouden voor optimale in- en uitloophoeken. De rallytrucks hebben brandstoftanks met een inhoud van 750 liter. Deze zijn vervaardigd van hoogwaardig T3 vliegtuig-aluminium en zijn hoog opgehangen tussen de chassisbalken.

De wielen worden afgedempt door twee hoogwaardige, Reiger dempers. Deze zijn zowel in- als uitgaand regelbaar en hebben thermostaten voor een vlakke karakteristiek. Daarmee is een uitgebreide set-up mogelijk. De vier banden worden door middel van een tyre pressure systeem per wiel op spanning bewaakt en zijn vanuit de cabine op te pompen en af te laten. De remdruk van de trommelremmen is regelbaar (voor en achter gescheiden) om afhankelijk van de terreinomstandigheden optimaal te kunnen reageren.

Minicams

Elektronische voorzieningen in de auto maken het mogelijk dat de organisatie elk moment weet waar het voertuig is en dat ook via het Internet kan laten zien. Vaste opbouwpunten voor minicams maken het verder mogelijk de bemanning live vanuit de cabine te volgen.

Dit zijn de truck's:

18.jpg

Ook bij "de Rooy" zaten ze niet stil:

Het is er dan toch van gekomen. Na uitvoerig overleg met ASO, de organisator van de rally en met de internationale autosportorganisatie FIA heeft het Team de Rooy in juli alsnog ingeschreven voor de 29ste editie van de monstertocht door Afrika.

Zoals bekend willen Jan en Gerard de Rooy uitsluitend voor de hoogste eer strijden. Het FIA reglement gaf op basis van de oorspronkelijke DAF homologatie onvoldoende mogelijkheden om zo?n truck te bouwen. Een aantal maanden leek het er op dat er een nieuw reglement zou komen dat meer vrijheid bij het bouwen van de trucks zou geven, maar uiteindelijk kwam vast te staan dat het reglement in ieder geval voor 2007 niet gewijzigd zou worden.

De oplossing om mee te doen kwam van DAF. ?De meest voor de hand liggende oplossing was een voertuig op basis van de GINAF homologatie, waarbij we gebruik konden maken van de DAF componenten van de trucks van vorig jaar. Waaronder ook de 800 pk sterke 12,6 liter motor van DAF en de cabines,? vertelt de oudste van de twee De Rooy?s.

?DAF had geen probleem met deze oplossing en blijft dan ook gewoon sponsor van ons team. Daarnaast is de samenwerking met GINAF uitstekend. De eerste ervaringen met het nieuwe voertuig waren perfect. We hebben probleemloos kunnen trainen en we hebben de truck echt niet gespaard,? vult zoon Gerard aan.

Momenteel worden de drie voertuigen gebouwd, want ook Hugo Duisters zal evenals twee jaar geleden de snelle assistentie truck in de wedstrijd rijden.

En de eerste truck:

ginaf.jpg

Natuurlijk zijn er véél meer Nederlandse teams:

Auto's:

Dakar Team Holland

Team van Eikeren

Euser-Jimmink Dakar Team

Team van Deijne

Feryn Dakar Team

Haarsteeg-Dakar

Hennie Wullink

Hutten Rally Team

Raoul & Jean-Pierre Jacobs

Team Dakar USA (Hummer H3)

Team De Weekkrant

Motoren:

Bowie Dakar Team

Bryan Zuidinga

Desert Dakar Team

Dutch Team Dakar

Eric Verhoef

Dutch Orange Team

Gerard List & Laurens Conijn

Jaap van der Kooij

Mirjam Pol goes Dakar

Stef Wolters

Thomas de Bois

Truck's:

Finstral Rally Sport

Ginaf Rally Power

Hans Stacey Exact MAN Team

En zelfs een Quad:

Johannes Reuver

Vooral Mirjam Pol is een leuke om eens in de gaten te houden: Zij wist verleden jaar, heel knap, op de motor in d'r eerste Dakar, meteen te finishen!!! En de classering (2e in de damesklasse!!!) was ook nog 'ns keurig!!!!

15klein.JPG

En dan natuurlijk Hans Stacey... Verleden jaar deed 'ie erg, érg goed mee... Een zeer ervaren chauffeur in z'n rode MAN, waarmee de Kamazzen en de Tatra's verleden jaar grote moeite hadden. 2e plaats.... Zeer goed dus!

IMG_1266.jpg

Wat het deze editie allemaal gaat brengen? Afwachten!!

Maar al die Nederlanders maken het wel erg leuk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 79
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Team de Rooy is er ook klaar voor:

364.jpg

341.jpg

De wedstrijdtruck's zijn dus nu van GINAF en oa voorzien van onafhankelijke voorwielophanging.

Het GINAF Rallye Power team is ook weer van de partij! Wuf van Ginkel en... Arjan Brouwer(!!!) besturen de 2 wedstrijd GINAF's voorzien van een 18 liter (C18) Caterpillar dieselmotor.

052bf4c3e1.jpg

En er is nóg een team met GINAF actief:

Vink Rally Sport

large_5608f1101c2fe358dd3b747c12e7f045.jpg

Rob Vink zal deze truck besturen. ( Overigens weet 'ie al hoe hij de truck op z'n kant moet leggen... tijdens een paar oefenrondjes op het afdekzand voor z'n vuilnisbelt ging het nl ff mis... wacko.gif )

Al met al rijden er 20(!) GINAF's mee in de rallye!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf met Eric Verhoef mee geweest om te sleutelen tijdens de Optic 2000 in Tunesie,alwaar er iemand een pols brak.

En toen was er een motor over ..............daar dus meegereden,op en naast de proeven,deze proeven werden in het verleden ook al eens tijdens de DAKAR gereden.

Toen is Le Dakar wel erg spannend geworden als je mensen ziet rijden die je daar hebt leren kennen en als je dan thuis zit,en de beelden ziet,van de plaatsen waar je zelf al hebt gereden ......................

Kan bijna niet wachten tot Le Dakar weer gaat beginnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil het nu toch ook (weer) eens echt gaan volgen. Schoot er altijd bij in...

Maat van me is mede-sponsor van het Ginaf Rally Power Team, Johan Elfrink ken ik (zijdelings) van zakelijke bijeenkomstjes (=eigenaar/directeur van Finstral), reden te meer dus om het nu maar eens echt te gaan volgen.

Nu nog een favoriet kiezen....... unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Favoriet?

Hier de mijne:

Motoren: Mirjam Pol. Gewoon, omdat ze zo "gewoon Mirjam" is en toch echt goed rijdt!

Auto's: Tim Coronel en zijn vriendin Gaby Uljee met hun Bowler. 2 (race)talenten in één auto!

Truck's: Hans Bekx. Al jaren m'n favoriet.... Gewoon een leuke vent die er bovendien echt lol in heeft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Altijd gaaf om te volgen ja.

Tijdens m'n studietijd woonde ik in Eindhoven. De fameuze Twinturbo van Jan de Rooij stond toen nog eens op de TUe (eind jaren '80). Als ik vanuit het centrum naar m'n motordealer reed (Groen, op Ekkersrijt) kwam ik ook altijd langs het bedrijf van Jan de Rooij. Dus wat dat betreft kriebelt het altijd weer. Kan me ook de Veronica strandrace nog herinneren, waar JdR in z'n DAF over het Schevingse strand racete (hoewel er vorig jaar ook Dakar-deelnemers meededen aan de Zwarte Cross).

En een oud-leerlinge van me heeft helaas vorig jaar de financiën niet rond gekregen, anders was ze samen met Mirjam Pol opgetrokken:

danielle-goedhart.gif

en

http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?p=37152

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Gisteren en vandaag ff wezen kijken bij Hans Polsvoort hier in Lochem. Zij verzorgen de (technische) ondersteuning voor alle (aangesloten) niet fabrieks Honda motoren. Hebben dus een Ginaf gebouwd waarmee ze het hele traject ook gaan rijden (en nog wat Toyota Landcruisers).

Waren de wagens gisteren en vandaag aan het beladen en gaan morgen rijden.

Jeep met 33-ers er naast, is echt geen gezicht...(heb daar helaas geen foto's van....)

Heb wel nog een paar (slechte kwaliteit) foto's, want waren al weg toen ik mn camera gehaald had.

Op deze site is eea allemaal te volgen klikkerdeklik

dsc01361ft0.jpg

dsc01359ux4.jpg

dsc01360lc2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal te gek.

Ik ben zelf in Maart 2006 met een Mercedes Ambulance uit 1973 naar Gambia gereden (ondersteuning van een goed doel), wel een route langs de de kust gereden. Maar onder begeleiding van een gids zijn wij als groep:

Peugeot 404 1972

Peugeot 504 1971

Opel Kadet

Toyota Land cruiser

3 dagen door de Shara getrokken. Een enorme ervaring ook zonder Jeep.

Als je de kans krijgt zeker een keer doen, koop een Cherokee Diesel (Toyota leverd meer opmaar ja) en rijd op vakantie tempo zover mogelijk zuidelijk, verkoop de auto en kom met het vliegtuig terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update: Alle Nederlandse deelnemers door de keuring!!!!

Originally posted by www.hansbekxteamsport.nl

70.jpg

Niet dat Hans Bekx eraan twijfelde, maar na alle perikelen van de afgelopen twee jaar toch een hele opluchting voor de Brabander. ,,Het was toch een spook dat boven ons hoofd zweefde tot vanochtend'', laat Hans Bekx vanuit Lissabon weten. ,,Nu kunnen we er vanmiddag een borrel op drinken en relaxed aan de rally beginnen. Ik ben zo trots als een pauw!''

Originally posted by www.dakar-derooy.com

491.jpg

Lissabon. "Nu kan de rally echt beginnen"

January 04, 2007

Het Centro Cultural de Bélèm is normaal gesproken één van de vele historische bezienswaardigheden van de Portugese hoofdstad. Sinds gisteren heeft de nog fris ogende karavaan avonturiers, die straks kleur moeten geven aan de 29<sup>ste</sup> editie van de DAKAR rally, bezit genomen van dit historische erfgoed.

Een stoet van motorisch geweld dat zo uit de showroom lijkt te komen, wacht vanaf gisteren geduldig op zijn beurt om alle handelingen te ondergaan die de organisatie van de rally in petto heeft.

Administratief en technisch worden mens en machine doorgelicht en bekeken. De laatste bureaucratische handelingen voordat a.s. zaterdag het startschot wordt gegeven voor 's werelds zwaarste rally.

Het Team De Rooy vertrok vanmorgen vroeg om acht uur om de voertuigen te wassen, waarna vervolgens de weg naar de keuring werd afgelegd. Gerard de Rooy zou als eerste van de drie rally wagens gekeurd worden, maar omdat de organisatie het werk met de welbekende franse slag aanpakte, bleek het tijdschema al snel niets meer waard.

Na binnenkomst bleek hoe populair het Team De Rooy is bij de internationale pers. Zowel Jan als Gerard moesten uitgebreid poseren voor televisie en fotocamera's, terwijl Gerard ook nog snel een aantal interviews moest geven.

Allereerst moest het hele Team, dus ook de bemanning van de assistentiewagens, de administratieve rompslomp afwerken. Om 17.00 uur, het Team was toen al 4 uur in het afgesloten park waar de keuring plaatsvindt, mocht Gerard zijn rallytruck als eerste binnen rijden. Een tikkeltje nerveus, begrijpelijk na het drama van vorig jaar. Vader Jan was de rust zelf, terwijl hij na de administratieve afhandelingen lachend riep: "zover zijn we vorig jaar ook gekomen!"

Binnen een half uur was Gerard door de technische keuring. Begrijpelijk dat de jongste De Rooy en zijn bemanning een zucht van verlichting slaakten. "Nu kan de rally echt beginnen," wist een verheugde Gerard de Rooy. "Vooraf waren er nog geruchten dat onze schokdempers niet akkoord zouden zijn. Hoewel je weet dat het onzin is, blijft dat toch in je achterhoofd spelen."

Om kwart over zes waren ook Jan en Hugo Duisters klaar met de keuring. "Geen enkel probleem. De keuring was een fluitje van een cent," vertelt een lachende Jan de Rooy enige tijd later in het Parc Fermé, waar de vrachtwagens moeten blijven totdat het aftellen voor de eerste special in Portugal begint.

Tot die tijd is er nog wat rust voor het Team De Rooy en dat komt goed uit, want sommige leden van het Team hebben de afgelopen dagen slecht geslapen met het spookbeeld van de afkeuring van vorig jaar voor de ogen.

De kwinkslag kwam natuurlijk van Tom Colsoul: "misschien mogen we van Jan vanavond nog één biertje drinken."

Originally posted by www.exact-man.nl+--><div class='quotetop'>QUOTE(www.exact-man.nl)</div>
Het was gistermiddag in Lissabon vooral lang wachten. Op de planning stond dat de trucks om 15.30 uur gekeurd moesten worden. Uiteindelijk waren ze pas 23.30 uur klaar, maar met succes! Alle drie de wedstrijdwagens en de beide servicewagens mogen zaterdag starten. Op naar Dakar!

<!--QuoteBegin-www.finstral-rally.com

goedzij1.jpg

Goedgekeurd!

Het blijft altijd weer spannend. Al die maanden van voorbereiding en dan komt in Portugal het uur van de waarheid: het definitieve 'ja' van de organisatoren. Zeggen ze op dat moment 'nee' dan kun je je boeltje pakken en terug naar huis.

Gelukkig zeiden ze 'ja': zowel tegen de Unimog als tegen de Axor. Tegen iedereen, trouwens. Kennelijk wilde de organisatie geen problemen zoals vorig jaar, toen Bekx en De Rooy op het allerlaatste moment verplicht moesten afhaken.

Nog één dag te gaan voor de definitieve start van 'Le Dakar'. Een rustdag, met nog slechts een paar kleine voorbereidingen. Want de mannen van het Finstral Rally Team zijn er helemaal klaar voor en gaan er keihard tegenaan!

Originally posted by www.ginafrallypower.nl

6b1193eb71.jpg

Donderdag waren we om 8:45 uur welkom bij de technische keuring. Enigszins zenuwachtig stelden we ons op in een lange sliert bij de ingang. We fietsten er in een behoorlijk tempo doorheen! Volgens Wuf kwam dat omdat de auto's in principe in Ederveen al goedgekeurd waren en dit nu dus meer een formaliteit geworden was.

De administratieve keuring was door de organisatie perfect geregeld. Met onze boekjes liepen we alle hokjes af. Zo links en rechts kregen we de nodige materialen mee, zoals de gps'en, sentinels, mobilofoons, veiligheidssystemen, boottickets, tolvignetten, roadbooks en om niet te vergeten een hele hoop informatie op papier. Om 2 uur stonden we na het nemen van de foto's met zijn allen al weer buiten het hek. De trucks gingen direct het "Parc fermee" in. Die zien we voorlopig niet meer terug. Over belangstelling hebben we niet te klagen. Er wordt heel wat gefotografeerd, vooral in de buurt van ons unieke DTS veersysteem.

Vanavond gaan we met zijn allen een hapje eten in de binnenstad van Lissabon. Het is een prachtige historische stad met een hoop geschiedenis. Over een paar weken komt er daar nog een van bij...

Originally posted by www.coroneldakar.com

g_lis16.jpg

4 januari 2007 - Technische keuring voltooid, alles klaar voor de wedstrijd! Het EuroMilhões startnummer zit op de Bowler, de auto's zijn goedgekeurd! Na een lange dag van papierwerk was het verlossende woord rond 19.00 daar voor het team.

Bij Tim Coronel en Gaby Uljee, met startnummer 391 in de L3Dtox-Bowler, begint het nu te kriebelen: "Als je zo de hele dag in dat sfeertje bent, begint het nu toch echt wel te jeuken om het stuur in de handen te nemen. Ik heb er onwijs veel zin in om van start te gaan, het avontuur gaat nu echt beginnen!" aldus Tim Coronel.

Morgen gaat het dus beginnen!!!

( Hoewel een bekende Forummer daar niet zo blij mee lijkt...: )

motorwoestijn.jpg

:(:unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vanmiddag Ronald Robbe gesproken vanuit Lissabon.

Het is een mega happening geworden en zeker het promo dorp.

Ronald is navigator bij finstral en en een goed bevriende zakenrelatie van mij.

Morgen ochtend is de proloog van 120 km.

Leuk is te weten dat hij al 2x heeft meegedaan met de motor en nu voor de

2e maal navigeert bij team finstral.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste uitslagen:

Etappezege voor Gerard de Rooy

Gerard de Rooy heeft voor het eerste Nederlandse dagsucces gezorgd. In de Ginaf-truck was hij na een special over 117 kilometer de snelste. De Rooy kwam na 1:40.00' over de finish.

Top drie

De Rooy bleef landgenoot Hans Stacey (MAN) slechts twintig seconden voor. De Russische titelverdediger Vladimir Tchaguine had met de Kamaz 46 seconden meer nodig dan de Rooy.

Van Ginkel

Op een vijfde plaats eindigde Wuf van Ginkel met de Ginaf. Hij had een achterstand van 5.31'.

Bij de motoren was Verhoeven de snelste Nederlander, hij eindigde als 11e, 7:28 na de Portugees Faria. Miriam Pol werd 94e.

Bij de auto's waren het de VW's die de dienst uitmaakten. De plaatsen 1 t/m 5 eisten ze op! Snelste was de Portugees Souza.

Eerste niet VW was Chicherit, de Fransman, met een BMW.

Beste Nederlander was Van Deijne, op een 37e plaats. Zijn tijd: 01:43:21 ( Vergelijk 'm eens met Gerard de Gooy :whistle: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe.. en wie stond er, in de personenwagenklasse, midden in beeld muurvast? Juist.. Een Hummer :whistle:

Hans Bexk en Jan de Rooy in de problemen... op TV werd er niet echt op ingegaan...

Maar op de website's staan wél details te lezen:

Originally posted by www.dakar-derooy.com

Gerard de Rooy was uiteraard uitgelaten dat hij zijn visitekaartje zo nadrukkelijk kon afgeven. Zonder problemen legde hij de 117 kilometer af in 1 uur en 40 minuten. Daarmee was hij 20 seconde sneller dan neef Hans Stacey en 46 seconden sneller dan de Rus Tchaguine. "Het ging dik schoon, " lacht hij uitbundig, niet wetend dat zijn vader met ernstige problemen nog op het parcours staat. Als hij op de hoogte wordt gesteld is een deel van de vreugde gauw van zijn gezicht verdwenen. "Dat is niet best, een probleem met de tussenbak. Dat kost toch gauw twee uur."

Gerard kreeg gelijk want uiteindelijk zou vader Jan 3 uur, 40 minuten en 38 seconden over de proef doen en dus 2.00.38 uur verliezen. "Het gebeurde al in de eerste bocht, binnen een kilometer. Hugo heeft de boel min of meer opgelapt zodat we de proef af konden maken. We moeten nu dus van achter af beginnen. Dat is Hans Stacey vorig jaar ook overkomen. Hij verloor twee uur maar werd uiteindelijk toch tweede, " weet een teleurgestelde Dany Colebunders. Dat het humeur van Jan de Rooy onder nul was behoeft geen betoog.

Hugo Duisters stuurde zijn nummer 528 naar de 65ste plaats, nadat hij en zijn bemanning hun werk voor de nummer 502 hadden afgemaakt.

Originally posted by www.hansbekxteamsport.nl

Het ging heel erg goed in het begin van de etappe, 2 trucks hadden we ingehaald en bij de derde maakten we gebruik van onze sentinel om de Hino van Sugawara een signaal te geven dat we hem wilden inhalen, aldus Edwin. Wij kregen het signaal retour dat dit ok was. Op het moment dat we naast hem zaten rijdt Sugawara over een boomstronk en slaat de achterkant van de Hino tegen onze cabine. Door de klap zijn de cabinesteunen afgebroken. De rest van de etappe hebben we dus met spanbanden de cabine vastgehouden. Als we harder gingen rijden braken de spanbanden. Dit is onderweg nog 2x gebeurd. Edwin vertelde er gelijk bij dat de 2 uur achterstand geen groot probleem is want we moeten nog kilometers genoeg gaan maken! Dit gaan we in Afrika maandag wel weer goedmaken. Hans vertelde me ook nog dat ik op de website moest zetten dat Sugawara niets aan dit ongeval kon doen. Dit kan nu eenmaal gebeuren in de strijd.

Al met al geen best begin voor vader de Rooy en Hans Bekx....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...