rado Geplaatst April 28, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2020 (bewerkt) Sinds enige ondervind ik de deathwhobble. Vrij arelaxed. Dus aan de gang gegaan. Vervangen: draagarmen, wiellagers, fuseekogels (mooie klus!) spines, trackbar stock, shocks 2 inch lift Ranco's. uitgelijnd. Kan geen enkele speling meer ontdekken. Vanochtend met frisse moed naar mn werk en tot mijn verbazing is er vrij weinig veranderd! Ik weet nu echt niet meer waar ik het moet zoeken. Iemand nog suggesties? Degene die het juist heeft krijgt een fles thuisgestuurd want een Starlet van 22 jaar is leuk maar de Jeep is net wat leuker... o ja de setup: 2 inch liftkit (budget boost) 25 mm spoorverbreders BF Goodrich t/a KO2 (zitten er nu 3 jaar onder) April 28, 2020 bewerkt door rado Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst April 28, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2020 Er zal toch ergens speling zitten, of de bout van de trackbar is losgelopen. Laat iemand met het stuur korte slagen maken en controleer alles op speling. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 28, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2020 5 uur geleden zei Ivo: Er zal toch ergens speling zitten, of de bout van de trackbar is losgelopen. Laat iemand met het stuur korte slagen maken en controleer alles op speling. Succes! bouten trackbar heb ik nagelopen. kunnen het ook de banden zelf zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst April 28, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2020 (bewerkt) Rado, Zitter in je de velgen van die dunnen spacer centreer ringen ??? Het zou kunnen dat je velgen of spoorverbreders niet geheel aankomen, hierdoor dragen de velgen of spoorverbreders niet helemaal. We hebben dit weleens met een TJ gehad , de dunnen spacer ringen weggehaald en het probleem was over. Suc6 Ed April 28, 2020 bewerkt door Green bear Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst April 28, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2020 Spacers kunnen geen oorzaak zijn van death wobble, wel kunnen ze het effect versterken van death wobble als er al ergens speling zit. Net als de stuurdemper, een stuurdemper kan niet de oorzaak zijn van death wobble, wel kan een goede of 2e stuurdemper de death wobble verdoezelen. Toch zal er ergens speling moeten zitten. Kijk even of de boutgat van je trackbar aan de aszijde niet 'uitgevreten' is, waardoor de bout toch iets meer ruimte krijgt. Is een bekend probleem op de ZJ. Stuurhuis zelf heeft geen speling? En inderdaad even alle stuurkogels goed nakijken op speling door iemand in de wagen te laten draaien aan het stuur en zelf alle kogels te voelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 28, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2020 53 minuten geleden zei Masis: Spacers kunnen geen oorzaak zijn van death wobble, wel kunnen ze het effect versterken van death wobble als er al ergens speling zit. Net als de stuurdemper, een stuurdemper kan niet de oorzaak zijn van death wobble, wel kan een goede of 2e stuurdemper de death wobble verdoezelen. Toch zal er ergens speling moeten zitten. Kijk even of de boutgat van je trackbar aan de aszijde niet 'uitgevreten' is, waardoor de bout toch iets meer ruimte krijgt. Is een bekend probleem op de ZJ. Stuurhuis zelf heeft geen speling? En inderdaad even alle stuurkogels goed nakijken op speling door iemand in de wagen te laten draaien aan het stuur en zelf alle kogels te voelen. ga ik zeker doen, heb ik ook al gedaan. dat was de reden dat ik de fuseekogels heb gedaan. is de 2 inch lift zonder verstelbare trackbar een oorzaak? nee toch? of een band die uit balans/op is? ik ga weer op zoek. thnx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 28, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2020 Zoals je weet , geeft een onbalans in een wiel een trilling die je voelt of hoort, soms is wat modder al genoeg! Maar een onbalans geeft geen DW , ook al is het wel de veroorzaker. Zoals andere al schreven is speling of te weinig Caster (is naloop,) de oorzaak. Succes, Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 28, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2020 kan het zijn doordat de voorkant hoger staat dan de achterkant? nee toch neem ik aan? staat wel lelijk, heb de RANCHO RS55239 gekocht die voor 2-3 inch lift bestemd zijn. achter ligt een zware gastank... https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=6590872&cc=1315953&jsn=2929 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
OIIIIIIIO Geplaatst April 29, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 29, 2020 @rado je geeft het antwoord zelf.... achter ligt een zware gastank... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 29, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 29, 2020 ik had het moeten weten LPG geeft alleen maar ellende.. en als ik deze shock achter leg helpt dat? bounced wat na bij inveren en loslaten. beetje off topic... https://www.jeepparts.nl/winkel/product/shock-absorber-front-or-rear-76-98-jeep-models/ of moet ik een andere veer nemen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kapt. Bob Geplaatst April 29, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 29, 2020 (bewerkt) Overweeg anders hulpveren van Carsupport die het doorzakken van de vering door de zware LPG tank kunnen voorkomen. Deze kun je eenvoudig zelf monteren. April 29, 2020 bewerkt door Kapt. Bob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Blue Laredo Geplaatst April 29, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 29, 2020 Bij mijn CJ werd de DW veroorzaakt door kapotte(niet meer ronde) voorbanden. Nieuwe banden laten monteren en DW opgelost. Groet, Bart Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 29, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 29, 2020 Is dit te veel speling? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 29, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 29, 2020 56 minuten geleden zei The Blue Laredo: Bij mijn CJ werd de DW veroorzaakt door kapotte(niet meer ronde) voorbanden. Nieuwe banden laten monteren en DW opgelost. Groet, Bart Die banden zouden ook zomaar kunnen maar dat geeft toch ook trillingen ih stuur bij normaal rijden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 29, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 29, 2020 3 uur geleden zei rado: Is dit te veel speling? Maat groter bout nemen en alle gaten op maat boren? Welke treksterkte bout nemen, 8.8? Las ik nieuwe moer op de lip en is alles weer oke? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 29, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 29, 2020 Het opboren van de trackbar valt soms niet mee, als alleen het voorste gat uitgelubberd is kun je makkelijker een plaatje ijzer met de juiste gatmaat vastlassen op de steun. Succes, Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 29, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 29, 2020 Dacht een m10 te gebruiken. Gat vd trackbar is 10.2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst April 30, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2020 Ik had ook dw bij mijn FC. Het bleek dat de voorwielen uitspoor hadden. Dat aangepast naar toespoor en het is verdwenen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst April 30, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2020 Gek bij is is dat ik het mn merk in een langzame bocht naar links Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst April 30, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2020 Bij mij begon het tussen 68 en 72 kmh. Al ik daarboven kwam of eronder bleek geen last. Maar in dat tussen gebied... enorm. Zo erg dat een keer mijn relais in de zekeringskast eruit rammelden. Je weet wel, zo'n tijd voor een schone onderbroek moment.😁 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst May 1, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2020 Vandaag plaatje op het gat vd trackbar gelast. Bout zit nu super strak. Voorbanden gebalanceerd. Rechts is niet helemaal rond. Nog exact hetzelfde!! Fusee draglink ook best gaar maar zie geen speling. Ook maar besteld. Net als een set banden want die zijn ook al 5 jaar oud. Als dat niks oplost weet ik het niet meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
OIIIIIIIO Geplaatst May 2, 2020 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2020 4 nieuwe (A-Kwaliteit) banden, uitlijnen(Reedijk) en geometrie (en speling) controleren gaat zeker helpen....(denk ik) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst May 2, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2020 Vandaag caster gemeten. Auto zuiver horizontaal. Gradenmeter op vlak bij onderste fusse. Is nog binnen range. Misschien zelfs iets verminderen ivm VC vooras Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst May 2, 2020 Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2020 Zoals je beschrijft treedt het met name op in een langzame bocht naar links, dat doet me vermoeden dat je wellicht last hebt van een trilling maar geen death wobble. Bij een death wobble schudt je auto zo hevig zodat je het gevoel hebt dat hij uit elkaar gaat vallen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rado Geplaatst May 2, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2020 4 uur geleden zei JeePee: Zoals je beschrijft treedt het met name op in een langzame bocht naar links, dat doet me vermoeden dat je wellicht last hebt van een trilling maar geen death wobble. Bij een death wobble schudt je auto zo hevig zodat je het gevoel hebt dat hij uit elkaar gaat vallen.... Het begint bij een bocht naar links maar daarna precies zoals jij omschrijft Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.