Spring naar bijdragen

Ogdak's Zj


Ogdak
 Share

Recommended Posts

:B

Begonnen met de demontage van het donor chassis.

Eerst de bak en tussenbak er maar af.

IMG_0730.JPG

IMG_0732.JPG

IMG_0733.JPG

De d44 kaal gemaakt.

IMG_0735.JPG

De manier waarmee de ophanging aan de as zit, lomp ijzer.

IMG_0737.JPG

IMG_0738.JPG

Onderdelen die eraf zijn gekomen, heb alleen maar de top draadeinden van de shocks eraf geslepen, voor de rest was het allemaal gangbaar.

IMG_0739.JPG

De vrijliggende d44

IMG_0740.JPG

IMG_0741.JPG

Morgen weer een dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo tijd om de 9" te demonteren, chassis opgehangen.

IMG_0742.JPG

Her en der met de WD40 gespoten, en me vervolgens op de bouten en moeren gestort.

Zonder al te veel noemenswaardige moeite kwam alles los.

IMG_0743.JPG

IMG_0744.JPG

En daar licht ie dan, van gewicht lichter dan verwacht.

IMG_0745.JPG

Nog meer ijzer.

IMG_0746.JPG

Zo chassis op z'n kant en je hebt weer wat ruimte.

IMG_0748.JPG

Toch ook nog maar even een beginnetje gemaakt aan de 9" demontage,

ben wel benieuwd naar het aantal splines en de breedte van het lager.

smal vs. breed en 31 vs. 35

IMG_0750.JPG

Ga er van uit dat dit smal is, heb nog geen meet gegevens gevonden.

IMG_0751.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

deel 2

Het is in ieder geval een 31 spline exemplaar, rechts een d35 steekas.

IMG_0752.JPG

IMG_0753.JPG

IMG_0754.JPG

IMG_0756.JPG

Het lostrekken van de Dana 44, Zo te zien nog het originel R&P uit '77.

Hoop dat ik nog een keer kan zeggen dat ik 30 jaar met een R&P doe.

IMG_0807.JPG

IMG_0809.JPG

Eerst de naven maar eens demonteren om de steekassen te verwijderen.

Schakel mechanisme eraf.

IMG_0812.JPG

IMG_0813.JPG

Nog lekker in het vet.

IMG_0814.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste voor nu.

De lager opsluitmoer.

IMG_0826.JPG

en tussenring

IMG_0827.JPG

IMG_0828.JPG

Gevolgd door de lager stelmoer,

IMG_0829.JPG

Nu kan de complete hub met schijfrem eraf.

IMG_0830.JPG

Het binnen lager.

IMG_0831.JPG

IMG_0832.JPG

Die 5 roestige/stoffige moeren houden de "spindle", remschijfbescherming en remankerplaat op hun plek.

IMG_0833.JPG

Staalborstel en WD40 erover.

IMG_0834.JPG

En je draait ze er zo af.

IMG_0835.JPG

Vervolgens zou de "spindle" er af moeten kunnen.

Ben bezig geweest met zachtjes rondom te tikken tot stevige mokerslagen.

Zonder succes echter.

Wie het weet mag het zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ziet er goed uit!, ik heb mijnes nu presies hetzelfde uitelkaar liggen, maar zit bij jouw waar de keering heeft gezeten op de as bij de remschijf bescherming ook een groef?? is dit ingesleten of hoort dit zo?? bij mijn zat het van binnen helemaal vol met bagger ik neem aan dat dit via de keering is gelopen en dat die groef er dus niet hoort te zitten!!! ik heb vorig jaar de hele steekas aan de andere kant eraf gehaald maar in principe moet je na het verwijderen van de moeren zo het hele spul eruit kunnen trekken!! ik had meer moeite met het verwijderen van dat hele vrijloop naaf gebeuren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'T schiet al lekker op :P

Vervolgens zou de "spindle" er af moeten kunnen.

Ben bezig geweest met zachtjes rondom te tikken tot stevige mokerslagen.

Zonder succes echter.

Wie het weet mag het zeggen.

Misschien schroefdraad in de "spindle", kun je de bouten er niet van achteraf uitdraaiden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je heb er zin an zeg.......

Ha ha, dat heb je met "nieuw" speelgoed he :lol:

Misschien schroefdraad in de "spindle", kun je de bouten er niet van achteraf uitdraaiden?

Nee, die draadeinden zitten geperst ala "wheelstuds".

Thanx voor het meedenken, 't is inmiddels gelukt.

Pic's volgen vanaaf denk ik.

Tja. Alleen naar parkeerplaats meetingen gaan misschien??:P

Hmm, onderschat het voordeel van vrijloopnaven niet.:P

Hoor wel als je handjes moet hebben he.

BULL

Thanx, Ik heb je nummer.:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoo, verder met de D44 naven.

Met een trekker spanning erop gezet, met een brander een beetje opgwarmd en er een beitel aan opgeofferd.

IMG_0842.JPG

beetje bij beetje,

IMG_0843.JPG

IMG_0845.JPG

IMG_0846.JPG

he he, compleet met remankerplaat.

IMG_0849.JPG

Eindelijk kan dan toch de steekas eruit.

IMG_0847.JPG

Tijd voor de "outer knuckles"

Staalborstel, wd40 en luchttol.

Inclusief splitpen draaide ze er zo af.

IMG_0850.JPG

De onderste kon ik met de luchttol niet bij,

een bescheiden mokertikje op een ringsleutel was echter voldoende.

IMG_0851.JPG

Vervolgens 3 flinke meppen op de bovenste kasteelmoer, los.

IMG_0852.JPG

IMG_0853.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

deel 2

Een van de grote verschillen met de D30 "outer knuckle",

Bij de D44 zitten de ball joints (fusee) in de outers geperst, terwijl

bij de D30 deze in de "inner knuckle" geperst zijn.

Vind de D44 oplossing iets handiger,

bij vervanging van de ball joints leg je iets makkelijker een knuckle onder de pers dan een as.

IMG_0854.JPG

Een heuse ½ ton "flat top knuckle" helaas niet echt geschikt voor Hi-Steer arms.

IMG_0855.JPG

Tot slot de taps gevormde stelbus in de "inner knuckle", geloof dat ik weer een "tooltje" moet maken.

IMG_0856.JPG

Stukje asbuis, dia 7.5cm en wanddikte 1.5cm

IMG_0857.JPG

IMG_0858.JPG

Gestript, heb het diff wel laten zitten. Zit me voorlopig nog niet in de weg.

IMG_0863.JPG

Dat voorzover de High Pinion D44.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al iets anders op het oog om toch die 2300(?) kilo ZJ te temmen? Of voldoen de standaard remmen van die Bronco?

Moet nog even uitzoeken wat het max totaal gewicht van een 77 er full size Bronco was. Zullen vast wel leuke upgrades voor zijn. Heb me er nog niet in verdiept.:unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je hier nu ook je WJ knuckle gebeuren op kwijt?

Laat maar. Ik zie zie het al. Zit er een beetje naast:wacko:

Ik wacht rustig af:whistle:

Nee dus,:unsure:

Het kan wel. Wat dan gedaan wordt, van de D30 wordt de inner-c afgeslepen het het gat hiervan geruimd tot de dia van de D44 tube. Daarna wordt vaak de D44 op breedte gemaakt (custom breedte / custom shafts of Waggy breedte / Waggy shafts)

Daarna de D30 inner-c's op de D44 tube gelast en kan er alsnog gebruik gemaakt worden van de WJ knuckle/remmerij combi.

Bovenstaand wordt gedaan op de HP44 van de F-150's uit de jaren '76-'79. Hoe de tube dia van deze as zich verhoudt tot die van jou Otto, weet ik niet maar iets zegt me dat ze toentertijd voor de F-150 en Bronco niet 2 verschillende type assen gebruikten?.!..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...