maurice coolen Geplaatst March 6, 2019 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2019 ps 1 – 1,5 mm moet het contactoppervlak voorbeeld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst March 7, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2019 16 uur geleden zei maurice coolen: volgens mij ziet het er goed uit zo op foto. je ziet rond om het spoor van het schuren op de schuine kant van klep en zitting. Je kunt ze nog even na kijken door ze even vacium te zuigen bij de in en uitlaat poort. zou wel even de klep na lopen of die ruim door de klepgeleider gaat ( sticky valve) gr maurice Bedankt Maurice! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst March 11, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 11, 2019 Update: N.a.v. jullie opmerkingen over de het wel of niet goed "zetelen" van de kleppen toch nog even getest met wat wasbenzine. En wat blijkt? 9 van de 12 kleppen lekken toch nog héél licht. Nu is dit in mijn beleving een kleine test die niet helemaal te vergelijken is met de werkelijkheid daar de kleppen door de druk, die in de cilinders aanwezig is, beter dichten. Maar goed, toch maar het zeker voor het onzekere genomen en alle kleppen weer gedemonteerd en opnieuw geschuurd met enkel de fijne pasta. Daarna de kleppen onder olie gezet en ruim 24 uur laten staan. Na deze test geen lekkage meer geconstateerd en kan nu met zekerheid zeggen dat het goed zit. Zodra de motor wat km heeft gemaakt sluiten de kleppen 100% af. Hierbij wat foto's: Demonteren van de kleppen. Op onderstaande foto zijn de kleine houdertjes goed te zien. Deze heb ik voorzien van een klein beetje vet om ze "vast" te plakken aan de klepsteel. Zonder dit vet is het bijna niet mogelijk om de houdertjes op hun plek te houden. Nog een foto van het hele gebeuren. Na het opnieuw schuren van de kleppen deze weer gemonteerd en onder de olie gezet. Resultaat was na 24 uur bevredigend. En dan nog even 2 foto's van het blok welke inmiddels is op geboord. Deze verwacht ik toch wel één dezer dagen terug. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler266 Geplaatst March 12, 2019 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2019 Huy Arjan, Wordt weer een mooi torretje zo! Goed bezig, man! math Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst March 12, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2019 1 uur geleden zei wrangler266: Huy Arjan, Wordt weer een mooi torretje zo! Goed bezig, man! math Bedankt Math, Ik heb mij wel wat op mijn hals gehaald! Maar goed, er is nu geen weg terug meer. Ik ga stug door en uiteindelijk staat er weer een knappe XJ op het erf! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst March 28, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2019 Ff een update! Blok is terug en heb ik thuis nog verder geschuurd. De cilinders zijn 0.0030 inch opgeboord wegens de slechte staat van de wanden. Blok gewassen: Na het goed gedroogd te hebben door langdurig te föhnen alles wat niet gespoten moet worden afgeplakt. Daarna in 3 lagen primer. In de gaten met tapeind oordoppen gepropt: Ik vond Chrysler rood wel een mooie kleur waar ik nu enorm spijt van heb.... En dus weer opnieuw afgeplakt en ik haal vandaag of morgen een nieuwe kleur spuitbus. Antraciet of zo... afplakken uiteraard met de hamer i.p.v. mesje. Met de hamer krijg je het beste resultaat, mits je niet te hard slaat natuurlijk.. Foto's van het resultaat volgen z.s.m. Daarnaast zijn de zuigerveren met nieuwe overmaatse zuigers ook binnen. Na de zuigerveren zorgvuldig gemeten te hebben in de cilinders zijn ze gemonteerd op de zuigers. De maten vielen allemaal tussen de voorgeschreven ruimte van 0.001 en 0.0024. Om een goede eerste start te krijgen wil ik niets aan het toeval overlaten en dus heb ik de brandstof injectoren gereinigd met een cleaner. Hiervoor een kleine stelling gebouwd. De lucht inlaat heb ik gezandstraald en daarna grondig gewassen. Het drogen doen we natuurlijk op de houtkachel. De oliepan vertoonde wat roest en in het kader weggooien is zonde toch maar even geschuurd en gespoten. resultaat mag er zijn. Vandaag kan ik de nieuwe lagers en krukas ophalen en kan het blok geassembleerd worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst March 28, 2019 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2019 Ben toch wel benieuwd wat ze van je cilinderkop vonden bij het revisie bedrijf? Verder alle lof, wordt erg netjes. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst March 28, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2019 30 minuten geleden zei REAL STRANGLER: Ben toch wel benieuwd wat ze van je cilinderkop vonden bij het revisie bedrijf? Verder alle lof, wordt erg netjes. Siert. Bedankt Siert, heb dit wel overlegd met hen en hij vertelde mij dat het goed zetelen van de kleppen bij een nieuwe kop vooral belangrijk is bij de eerste start. Na een 100 km is dichten ze dan optimaal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst March 30, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2019 Wat denken jullie? Is dit acceptabel of niet? Zijn de krukaslagers. Dit zit trouwens alleen op de eerste lagerschaal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arcblizz Geplaatst March 30, 2019 Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2019 (bewerkt) Is het voelbaar met je nagel? Anders even lichtjes met een stukje krantenpapier erover wrijven. Kan zijn dat het alleen in de beschermlaag zit, die er bij starten meestal ook wel af gaat. March 30, 2019 bewerkt door Arcblizz Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst March 30, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2019 14 minuten geleden zei Arcblizz: Is het voelbaar met je nagel? Anders even lichtjes met een stukje krantenpapier erover wrijven. Kan zijn dat het alleen in de beschermlaag zit, die er bij starten meestal ook wel af gaat. Dat kan ik niet beoordelen omdat de garantie vervalt als de verpakking open gemaakt is. Het ziet eruit als een hele lichte beschadiging. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arcblizz Geplaatst March 30, 2019 Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2019 dan zou ik ermee terug gaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst April 1, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2019 (bewerkt) Van het weekend echt stappen kunnen maken. Ik ben begonnen met het blok licht op te schuren en daarna te spuiten. In mijn eerdere berichten hebben jullie gezien dat het blok Chrysler rood is gespoten en dat deze kleur mij niet echt aanstond. Nu denken jullie misschien; "wat maakt de kleur van het blok nu uit?". Mij toch wel want dit is een project waar ik mijn ziel en zaligheid in leg dus dan moet de kleur ook goed zijn. de kleur is nu antraciet. Allereerst de krukaslagers geplaatst in zowel het blok als de kappen. Daarna de krukas er "droog" in gelegd en de kappen erop met daartussen plastigage groen. In stappen aangedraaid tot 80 ft/lbs en er weer afgehaald. Alle 7 zaten tussen de tolerantie. (0,001 en 0.0025 inch) Let op, de krukas mag in geen geval draaien in de droge lagerschalen!! Hierna de krukas weer verwijderd en opgeborgen in plastic. Voor de uiteindelijke montage heb ik de oliekanalen goed uitgeborsteld met een rager en door geblazen met perslucht. Toen waren de nokkenaslagers aan de beurt. Om dit te kunnen doen heb ik speciaal daarvoor geschikt gereedschap geleend van de revisiewerkplaats. Punten van aandacht: oliegaten in de lagers moeten precies op het oliekanaal in het blok staan. Lagers moeten er recht in. Blok zit met een band vast op 2 schragen. Ook even de nokkenas geplaatst om te testen of deze soepel draait. Daarna de as weer verwijderd om eerst door te gaan met het plaatsen van de zuigers. Het plaatsen van de zuigers is een klus waar je geduld bij moet hebben. Allereerst lagerschalen plaatsen en goed opletten dat deze op de juiste manier erin komen. Zuigerveren op de correcte manier geplaatst dat geen van de openingen bij elkaar zitten. De cilinderwand ingespoten met WD40 en daarna een klein beetje olie op de zuiger. De zuiger in de zuigerklem. Ik heb 2 stukjes krimphoes gebruikt om te voorkomen dat de tapeinden van de zuigerstagen de krukas zouden beschadigen. Natuurlijk ook opletten dat de bewuste cilinder op BDC staat. (Bottom Dead Center) Helemaal naar beneden dus. Dan is de kans het kleinst dat deze beschadigt wordt. En natuurlijk de lagerschalen insmeren met montage olie. Er zijn 6 zuigers maar ik heb de procedure met de klem wel 15x moeten doen omdat er elke keer wel een veer onder de klem uit "ontsnapte". Daarna de onderkant helemaal afgemaakt met de brace. So far so good! Vanavond gaan we verder! April 1, 2019 bewerkt door Arjanw Dubbele foto eruit halen maar dit lukt niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kapt. Bob Geplaatst April 1, 2019 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2019 Het ziet er heel netjes uit. Dat van de die kleur op het motorblok dat snap ik. Je hebt nu de kans om het helemaal naar je zin te maken voordat het blok is terug geplaatst. En dan dat mag het tijd kosten want het is hobby. Ga zo door 👍👍👍 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arcblizz Geplaatst April 1, 2019 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2019 Goed bezig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler266 Geplaatst April 1, 2019 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2019 Huy Arjan, Dat ziet er goed uit, man! Hier wordt ik zelfs blij van... Math Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Adebisi Geplaatst April 1, 2019 Rapporteren Share Geplaatst April 1, 2019 Goed man! Ook de juiste keuze met de kleur nu.👍 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst April 2, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2019 13 uur geleden zei Arcblizz: Goed bezig Toch wel mede dankzij het mogen lenen van de lift en de montagesteun! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst April 2, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2019 ---------------------PURE POËZIE---------------------- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst April 2, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2019 12 uur geleden zei wrangler266: Huy Arjan, Dat ziet er goed uit, man! Hier wordt ik zelfs blij van... Math Ik ben een gelukkig man! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst April 2, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2019 9 uur geleden zei Adebisi: Goed man! Ook de juiste keuze met de kleur nu.👍 Helemaal mee eens! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst April 19, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2019 Zo, ondertussen is er weer een heleboel gebeurd! Hier volgt het verslag van de vorderingen: Na het compleet maken van het onderblok is het tijd geworden dat de cilinderkop er op mag. Eerst moeten de lifters erin. Ik heb een mooie grijper van de technische dienst geleend die hier prima voor geschikt was. Ook hier weer de onderdelen voorzien van voldoende montage olie. Dit ging van een (g)lij(d)end dakje.. Nadat dit klusje klaar was mocht dan eindelijk de cilinderkop erop. Bouten in het welbekende patroon in 3 stappen aangedraaid tot het gewenste aanhaalmoment. Wel even opletten bij bout 11. Deze voorzien van teflon tape daar deze in contact komt met koelwater. Deze bout heeft ook een lager aanhaalmoment dan de overige 11 bouten. Hierna kunnen de Klepstoters? (push rods) erin. Nu is het de beurt aan de tuimelaars. Gemonteerd volgens de instructies in het het FSM en het handboek voor de volledige revisie van een 4.0 blok. Ook maar gelijk de thermostaathuis en waterpomp geplaatst. Wel even wat vloeibare pakking toevoegen op de pakking voor extra afdichting. De rest komt na de inbouw van de motor in de auto anders zit het toch maar in de weg. Ben enorm trots op het resultaat!! Nu inbouwen! Achteraf gezien was het niet moeilijk, gelukkig! Hij zit erin en het plaatsen heeft mij toch zeker 3 uur gekost. Ik was alleen en kwam ogen tekort om te zien of er bij het zakken van de motor niet draden o.i.d. kapot werden getrokken. Steeds 5 cm laten zakken en weer van alle kanten bekijken of het goed ging. Om te voorkomen dat het nieuwe kleppendeksel niet beschadigd werd nog maar even gebruik gemaakt van het oude deksel. Open verbindingen netjes afgeplakt om te voorkomen dat er rotzooi in het blok terecht komt. Tot zover de status met het blok! De verhogingset van Rough Country is inmiddels ook binnen. Omdat de as er toch al onderuit is gelijk maar de draagarmen verwijderd en de nieuwe bovenste al losjes geplaatst. Ook de onderste draagarmen alvast op de RC voorgestelde lengte gezet. Nog wel even uitdokteren van te doen met de smeernippels. Naar boven of naar beneden plaatsen. Gelukkig hoef ik die vraag nu nog niet te beantwoorden. Hebben jullie hier ervaring mee? Bij de set zitten ook nieuwe remkabels. Deze zijn langer dan de standaard. Deze heb ik ook al gemonteerd. Remklauwen zagen er werkelijk niet uit en waren toe aan een revisiebeurt. Dus.. gezandstraald en rood gespoten met VHT Caliper paint. In het volgende verslag hoop ik te kunnen melden dat de XJ weer tot leven is gekomen. Wat zeg je? Of het project dan klaar is? WAT DENK JE ZELF.......? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arcblizz Geplaatst April 19, 2019 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2019 geen rood blok en wel rode remklauwen??? Rode remklauwen is wel een race kleurtje 😁 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjanw Geplaatst April 20, 2019 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2019 12 uur geleden zei Arcblizz: geen rood blok en wel rode remklauwen??? Rode remklauwen is wel een race kleurtje 😁 Hmmm, je hebt gelijk! Ik spuit ze wel in een andere kleur... Grapje!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arcblizz Geplaatst April 21, 2019 Rapporteren Share Geplaatst April 21, 2019 Op 20/4/2019 om 8:30 AM zei Arjanw: Hmmm, je hebt gelijk! Ik spuit ze wel in een andere kleur... Grapje!! 🤣 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.