Spring naar bijdragen

Arjan's Cherokee XJ bouwjaar 2001


Arjanw
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Helaas op het laatst toch nog gestruikeld. Ik heb een nieuwe distributeur gekocht en snap niet hoe deze juist gemonteerd moet worden. Er zit een hulpkapje bij maar daarmee zit de distributeur verkeerd om t.o.v. de vorige. Ik snap niet hoe dit kapje mij kan helpen. 

Zie hier het kapje met een pijl erop:

20190430_222334_resized.thumb.jpg.d62687fd98fc2ae9f721bfcd345e6c4f.jpg20190430_222329_resized.thumb.jpg.55cfe5ce563c357b5cd3bba08bb0efae.jpg

Hierbij nog wat foto's van de gehele distributeur:

20190430_222236_resized.thumb.jpg.d18325788ca106b14a814b9ccebe4168.jpg20190430_222243_resized.thumb.jpg.459f58c5c7af05fd73ef6ea4aa523f0f.jpg

20190430_222307_resized.thumb.jpg.921f3aa18de143c3730b019cbad3b4a8.jpg20190430_222257_resized.thumb.jpg.7ce18461154377602ed93b4457a08f42.jpg

 

20190430_222347_resized.thumb.jpg.a791b58c0a560323e45d1a1e5dac3aa8.jpg

Het Haynes boek geeft aan dat de oliepomp op 11 uur gezet moet worden en dan de distributeur erin totdat deze gelijk zit met het blok. Dat lukt mij nog wel maar dan moet ik de stator nog bijdraaien. Tot hoever wordt niet gezegd. 

Wie o wie kan mij hiermee helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was voor mij ook even rommelen. Cylinder 1 moet bovenaan staan op TDC. Vervolgens zit er een klein gaatje in je sensor, daar kun je een mini schroefendraaier of paperclip oid doorheen steken zodat hij niet meer kan meedraaien. Dan erin steken met een licht draaiende beweging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie, Masis!

Er zitten helemaal geen gaatjes in. Wel dat kapje die maar op 1 manier erop kan. De pijl op het kapje zal waarschijnlijk naar de voorkant van de motor wijzen. Maar dan zit de sensor verkeerd om. De aansluiting zit dan richting de voorkant maar hoort naar achteren. 

20190501_082548.jpg

20190501_082601.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cilinder 1 zet je op de compressie slag, dit is nu je vaste punt op het tandwieltje van de nokken as. Dan kijk je even globaal hoe de stand van de as is met het hulpstukje geplaatst. Zet met een lange schroevendraaier de gleuf van de oliepomp ongeveer in dezelfde stand. Dan de as in het blok plaatsen, misschien nog een keer opnieuw doen en een tandje eerder of later pakken om de gewenste positie te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de hulp van jullie is het mij toch duidelijk geworden:

Bij de distributeur met kap en rotor (oude manier) is de positie belangrijk omdat daar de timing vanaf hangt. Bij de motor in mijn XJ wordt de timing bepaalt door de computer. Hierbij zijn 2 voorwaarden essentieel.

1. Cilinder 1 staat op TDC op de compressieslag. Als je distributie ketting goed staat (2 markeringen tegenover elkaar) dan staat de inkeping op het vliegwiel op de 0.

2. De nieuwe distributeur staat ook op cilinder 1. Dit krijg je door gebruik te maken van het meegeleverde kapje. Deze zorgt ervoor dat de distributeur gefixeerd staat op de juiste positie. 

Hier een filmpje welke ik van Math doorgestuurd kreeg:

Ik heb de oliepomp op omstreeks 11 uur gezet en toen de distributeur laten zakken tot hij gelijk zat met het blok. 

 20190501_152850_resized.thumb.jpg.052b5e5fd0467b91127b9d38f6afe410.jpg20190501_153118_resized.thumb.jpg.fd6ffc9fab8046a7b9a26717dab1199d.jpg

Nu komt het startmoment wel heel dichtbij. er zijn nog een paar dingen die ik moet regelen.

  • Brandblusser klaarzetten.
  • 1 á 2 extra personen om:
    • Het toerental de eerste 20 minuten tussen de 1.500 - 3.000 toeren te houden. (Inloopprocedure voor motoren met platte lifters)
    • Koelvloeistof bij te vullen als het systeem op temperatuur komt en de thermostaat gaat open. Kachel staat dan op maximaal verwarmen en ventilator op 4. ik heb nl maar 10L erin kunnen krijgen terwijl de capaciteit 12,4L is. Er zit dus nog lucht in het systeem wat er uit moet.
    • Lekkages op te sporen. (olie, koelvloeistof en/of benzine)
  • Slang van 3m om de uitlaatgassen naar buiten te leiden. De XJ staat nl nog in de garage.

Ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals bedankt voor jullie snelle hulp!

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even snel een update want ik ben zo enthousiast dat ik het graag met jullie wil delen.

Afgelopen zaterdag de eerste startpoging gedaan en motor sloeg direct aan!! Helaas met een vreselijk tikkend bijgeluid. Het geluid was afkomstig van de plaat op de automaat waarachter de starterkrans te zien is. (Flex plate) Hier bleek een een lip metaal te ver door gebogen te zijn waardoor deze aanliep.

20190503_215627_resized.thumb.jpg.f0f74ffe4dce3e30499be3330c182dd0.jpg20190503_215554_resized.thumb.jpg.91c097235b7337aba7f9acf6c8c7186e.jpg

Na dat gerepareerd te hebben een tweede startpoging. Het bijgeluid was weg echter liep de motor wat onregelmatig. Motor weer gestopt en diverse dingen gecontroleerd als timing, bougies en injectoren. De derde startpoging verliep vlekkeloos. Na de start direct het toerental opgevoerd naar 2.000 toeren voor 10 minuten, daarna 10 minuten naar 2.500 toeren en als laatste naar 1.800 toeren voor ook 10 minuten. Dit is de inloopprocedure voor de nieuwe nokkenas en lifters.

De motor liep soepel en geen foutcodes kunnen waarnemen met een OBD2 adapter i.c.m. smartphone. Oliedruk was voldoende en geen lekkages. De speciale inloopolie (rijk aan ZDDp) van Driven zal na 500km vervangen worden door een 10w30 olie die ook rijk is ZDDP. Dit is toch onontbeerlijk voor dit type motoren. 

Nog wel een vraag over een screenshot vanuit het programma Torque waarin de gegevens vanuit de OBD2 uit te lezen zijn. Hierin staat dat de timing advance op 35 graden staat. Wat houd dit nou eigenlijk in?

354487756_Screenshot_20190504-174651_Torque(Lite).thumb.jpg.bc40cac0a17ce999e3aabe8f09806c5b.jpg

Wat mij betreft is dit de motorrevisie succesvol afgerond.

Nu gaan we verder met de lift kit. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei wrangler266:

Score! :thumbsup:

Was zeker even schrikken toen je het tikkende geluid de eerste keer hoorde, niet? :o

Mooi resultaat, proficiat man!

math :worshippy:

Hahaha, ik schrok mij helemaal het leplazerus!!! Ik had al 2 nachten slecht geslapen vanwege het startmoment. Ben in 5 sec, 10 jaar ouder geworden.. 

Maar het is goed gekomen. 

bewerkt door Arjanw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Arjanw:

Heb het gefilmd maar hoe krijg je dat op het forum?

Leuk! 

Heb je een youtube account? Als je daar het filmpje opzet dan kun je de link delen door de film te starten en rechtsboven in het scherm op het pijltje dat naar rechts wijst te klikken. Er verschijnt een pop up menu voor ‘Delen’ en kies dan de optie ‘link kopiëren’. 

Bij het plaatsen van een forumbericht klik je linksboven op het symbool met ‘de schakel’ om de link in te plakken. De schakel zit tussen de S en de “.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei Arcblizz:

35 gr timing advance wil zeggen dat je de bougie 35gr. voor bdp zijn vonk afgeeft.

Dit kan imo wel minder, ik denk dat het boek aangeeft tussen 8 en 12 gr.

Maar hoe corrigeer je dat? Dit wordt toch geregeld door de computer? En is het noodzakelijk dat dit gecorrigeerd moet worden?

bewerkt door Arjanw
Aanvullen van info
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij kun je de timing veranderen door die rotor iets te verdraaien?

Die computer reageert op een signaal wat uit die rotor komt dus zou je die iets later kunnen zetten( als ik het goed heb???)

Die rotor werkt hetzelfde als bij een ouderwetse ontsteking, je mist alleen de verdelerkap.

bewerkt door Arcblizz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Op 1/6/2019 om 8:01 PM zei wrangler266:

Hey Arjan,

What's up? Toetsenbord stuk? :blink:

Hoe hangt de vlag er nu bij man? 

Hi Math,

De vlag hangt nu even halfstok. De multiriem is er tijdens het rijden vanaf gelopen en het lijkt erop dat de poelie van de stuurbekrachtiging niet onder de goede hoek staat. Hoe dit kon gebeuren is mij een raadsel. Ik heb dit allemaal net zo terug gezet als dat het eraf kwam. Daarbij komt nog dat de XJ niet goed wil starten. Aarde aansluitingen, brandstofdruk, gasinstallatie, luchtinlaat enz. al nagelopen maar nog geen oorzaak kunnen vinden. Ik heb Maasbach gesproken en hij zei dat ik de het oude kapje van de distributeur eens terug moet zetten want hij had al meerdere keren meegemaakt dat de aftermarket distributeur start problemen kan geven.

Zij hebben het ontzettend druk dus kan pas 19/6 de XJ brengen mocht ik het voor die tijd niet kunnen vinden. 

Misschien hebben jullie nog tips die ik kan nalopen? 

De XJ ziet er overigens bruut uit al rijd hij nog als een dweil. Hij moet nl nog uitgelijnd worden.

1874303275_IMG-20190523-WA00021.thumb.jpg.2b2ab8ef974d2d23885a4fe9476c9215.jpg

Maar ja, aan er bruut uitzien heb ik niks als hij geen meter vooruit komt. 

ik hou jullie op de hoogte en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huy Arjan,

Ai, dat is niet goed nee. Wel een vreemd verhaal van die poelie van de stuurbekrachtiging. Ik bedoel, ik ben geen automonteur maar ik heb dat ding vaak genoeg in mijn handen gehad om te zien dat als je alle bouten normaal aangetrokken hebt, de pomp netjes vlak tegen de bevesigings- of stelbeugel wordt getrokken. Als je met je oog langs de poelies kijkt, lopen ze dan niet mooi in 1 lijn? Er zijn bij mij ook nog 3 poelies die groeven en een opstaande rand hebben. Dat zijn de krukas-, dynamo-, en stuurpomppoelie. Is dat bij jou ook zo? Volgens mij kan de multiriem alleen aflopen als hij niet goed gespannen is. Je bevestigingsbeugel van de stuurpomp is tevens je spanmechanisme van je multiriem. Bij mij was die zodanig vernaggeld dat de stelbout wel draaide, maar de stelbeugel niet mee bewoog. Was die bij jou goed gangbaar? Hoe heb je de riem op spanning gebracht?

Enfin, kijk maar, ik probeer ook maar een beetje met je mee te denken.

Bon chance in ieder geval.

math

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei wrangler266:

Huy Arjan,

Ai, dat is niet goed nee. Wel een vreemd verhaal van die poelie van de stuurbekrachtiging. Ik bedoel, ik ben geen automonteur maar ik heb dat ding vaak genoeg in mijn handen gehad om te zien dat als je alle bouten normaal aangetrokken hebt, de pomp netjes vlak tegen de bevesigings- of stelbeugel wordt getrokken. Als je met je oog langs de poelies kijkt, lopen ze dan niet mooi in 1 lijn? Er zijn bij mij ook nog 3 poelies die groeven en een opstaande rand hebben. Dat zijn de krukas-, dynamo-, en stuurpomppoelie. Is dat bij jou ook zo? Volgens mij kan de multiriem alleen aflopen als hij niet goed gespannen is. Je bevestigingsbeugel van de stuurpomp is tevens je spanmechanisme van je multiriem. Bij mij was die zodanig vernaggeld dat de stelbout wel draaide, maar de stelbeugel niet mee bewoog. Was die bij jou goed gangbaar? Hoe heb je de riem op spanning gebracht?

Enfin, kijk maar, ik probeer ook maar een beetje met je mee te denken.

Bon chance in ieder geval.

math

 

 

Hi Math, bedankt voor het meedenken. De riem was zeker goed gespannen en de spanner werkt bij mij prima. Achter de poelie van de SB zit al een opvulplaatje en een ring. Beide met een dikte van ca 4 mm. Hier is al aan gesleuteld door mijn voorganger. In mijn beleving kan een riem er ook niet snel aflopen door de groeven en opstaande rand. Ik heb 4 poelies met groeven. krukas-, dynamo-, stuurpomp- en airco poelie. De nieuwe riem is as. woensdag binnen.

De riem breng ik op spanning met een ratel totdat deze echt goed strak zit en nog weinig zijdelings kan bewegen.

13 uur geleden zei Arcblizz:

Heeft die nog steeds 35gr voorontsteking?

Kan zijn dat hij daarom moeilijk aanspringt.

Als ie te vroeg de vonk krijgt wil hij vaak moeilijk door de compressie en draait de motor te traag rond.

Onstekings volgorde wel goed?

Hi Arcblizz, Jij ook bedankt voor het meedenken. Ik heb voorontsteking tijdens het rijden in de gaten gehouden en deze is variabel. Bij lage toeren zag ik 14gr en bij hogere toeren ging dit omhoog. Ik denk dat de computer dit regelt.

Gisteren heb ik het kapje van de ontsteking vervangen door de oude maar dit gaf geen resultaat. Uiteindelijk startte de XJ wel en kreeg ik 2 nieuwe foutcodes te zien, P0205 en P0206. Deze codes geven aan dat verstuiver 5 en 6 een storing hebben. Cylinder Injector Circuit Malfunction. Vervolgens heb ik de weerstand gemeten maar deze lag binnen specs. (14 - 16 Ohm) Ik kan nog de bedrading doormeten om te zien of er een breuk in de kabel zit ergens. 

Ik wil ook nog de brandstofdruk meten op de rail. De brandstofpomp werkt wel maar ik heb geen idee of dit met voldoende druk is.

Vanavond maar weer verder zoeken. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei REAL STRANGLER:

Niet doen, gewoon laten zitten. Anders krijg je vroeger of later lekkage. 

2 draadbreukjes is ook zeer onwaarschijnlijk, heb je niet toevallig de stekers verwisseld?

Success, siert. 

Nope, geen stekers verwisseld. De opstart ging nl. vlekkeloos en daarna is er niks meer losgehaald. Ik merk wel dat de brandstofdruk wat flauw is als ik het ventiel indruk. Deze wil ik even meten en heb maar een meter gekocht. 

Nu ik erover nadenk heb ik wel even op LPG gereden om te testen of dit goed ging. Het overschakelen ging prima alleen daarna begon het slecht starten. Heb al de gasinstallatie losgekoppeld maar dit gaf geen verbetering. Er zit ook geen lpg in de leidingen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...