jeepertje Geplaatst March 13, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2018 Zondagnamiddag bezig gehouden met de hydraulische roller lifters na te zien en te reinigen. Hier zit ook nog een veertje en balletje in die gereinigd dienen te worden Tijdens montage alvast gevuld met motorolie De eerste is klaar, nog 15 te gaan... Deze van de achterste cilinders (7 & 8) waren het meest bevuild. Even de olie laten intrekken in de naaldlagers van het wieltje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst March 13, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2018 Het chassis terug opgehaald... Erg tevreden over het resultaat! Binnenkant mooi voorzien van een laagje zink. Beter dan nieuw dus! Binnenkort kan ik beginnen met boren en tappen.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler266 Geplaatst March 13, 2018 Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2018 Huy Geert, Dat ziet er miljaar fantastisch uit man! Heel mooi resultaat, gefeliciteerd! Alle goeds, Math Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst March 24, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2018 De lagers zijn eindelijk aangekomen, dus ik kan beginnen met monteren De zelf gemaakte montagebussen voorzien van een laagje tape zodat de nieuwe lagers niet beschadigd worden bij montage Monteren van de lagers gaat prima met zelf gemaakt gereedschap Ze zitten er alle 5 in Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst March 24, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2018 Nieuwe lagerschalen gemonteerd (mengeling van originele maat en eerste ondermaat, dit volgens opmeetresultaten krukas) Controle op lagerspeling met plastigage Eerst een "lijntje" leggen Vervolgens lagerkap aanspannen op voorgeschreven moment en dan breedte vergelijken, mooi tussen de 0,0015 en de 0,002 duim, perfect waar ik die wil Dit herhalen voor de 5 hoofdlagers Na het proper maken (WD40 werkt prima) ruim insmeren met montage olie Eveneens de 8 drijfstanglagers nakijken Hydraulische lifters insmeren met montage olie en monteren in blok op dezelfde plaats waar die zaten Nokkenas voorzichtig monteren, een lange bout als handvat maakt montage een pak eenvoudiger. uiteraard de nokkenas eerst ingesmeerd met de montageolie Distributiketting gemonteerd, montageolie uiteraard opnieuw gebruikt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler266 Geplaatst March 26, 2018 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2018 Hey Geert, Mooi wark, man! Ik begrijp alleen niet hoe dat werkt met die 'plastigage'. Kun je daar iets meer over vertellen? Succes verder met je mooie project, math Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst March 26, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2018 Is om de vrije ruimte tussen de krukas en de lagers op te meten. Eerst de lagerschalen monteren zonder krukas zodat de lagers zich "zetten" Dan monteren met krukas met een stripje plastigage tussen. Plastigage is een fijn rubber/olie achtig rond draadje van een zeer strikte diameter. Bij het aanspannen wordt de plastigage geperst tot een bepaald breedte, waardoor je die breedte kan vergelijken met een malletje en zo de vrije ruimte weet... De krukas heb ik perfect kunnen opmeten met een micrometer, zodat ik de juiste lagers kon bestellen, maar wouw zeker zijn dat als ik een lager schaal bestel met een ondermaat van 0,001", die effectief ook het gewenste resultaat geeft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst March 26, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2018 Mopar kwaliteit 🤔 Tandwiel distributie ketting heeft braam aan montagevlak! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst March 26, 2018 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2018 Ziet er super uit Geert! Is dat de 5.9L V8 die je een paar jaar terug gekocht had en waar je niet zo blij mee was? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst March 26, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2018 Neen, die ex rob is een salontafel geworden... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
stephan Geplaatst March 27, 2018 Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2018 Mooi project! Je hebt wel een prijzige salon tafel zo.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst March 30, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2018 (bewerkt) Klepstoters en tuimelaars gemonteerd De kleppendeksels voorlopig gemonteerd Geen zeskant materiaal te vinden bij mijn ijzerhandel, dus van wat rond materiaal een stuk zeskant gemaakt om manueel de oliepomp aan te drijven om te motor te primen Een vijftal minuten de pomp laten draaien, en terwijl langzaam de motor rond gedraaid. Nu zijn de hydraulische roller lifters mooi gevuld met motorolie, kon die mooi op druk zien komen Oliedruk was zo'n kleine 70psi bij aandrijven met boormachine (op laag toerental). Nadien de originele aandrijving gemonteerd via de nokkenas en bij manueel ronddraaien van de motor had ik zo'n 50psi oliedruk. Volgende klus Bedoeling is het middenschot, weg te nemen, de runners iets in te korten en gietfouten weg te werken, gaten voorzien voor de LPG injectoren en een hughes aluminium plenum plate monteren. Suggesties zijn welkom, ik denk de runners zo'n centimeter in te korten, want wil geen koppel op laag toerental verliezen, toename pk's boven de 4000 toeren interesseren me niet. March 30, 2018 bewerkt door jeepertje Foto vergeten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst March 31, 2018 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2018 Ik heb me er weleens in verdiept, het snijden in de intake wordt ook wel de 'kegger mod' genoemd. Op het moment dat je het blok verder niet aanpast (andere nokkenas bijvoorbeeld), verlies je alleen maar koppel op lage toeren bij het aanpassen van de intake. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst April 2, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2018 Vandaar dat ik die niet veel zal inkorten. Maar de originele plenum plate gaat na het montagevlak van de dichting een 4-tal mm naar beneden, waardoor de Hughes plenum plate (die vlak is) hier dus nadelig zou zijn met 4mm minder ruimte onder de aanzuigopeningen van de runners. De originele inlaat met ruwe giet randen 8 a 10mm inkorten van de runners Ook de scheiding in het midden weg gedaan (begin '98 werd deze origineel weggelaten) De randen wat bol afgeschuind Met schuur rolletje mooi glad gemaakt Eindresultaat En alvast de openingen gemaakt voor de montage van de LPG injectoren (net naast de benzine injectoren) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst April 20, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2018 Klaar voor het aluminium plenum plate van hughes engines met felpro dichting Alles mooi zoals voorzien op het correcte moment aangespannen Ontluchting automaat aanpassen Hier komt dan een slang aan, samen met die van de tussenbak, hoog en droog Na wat montage van extra onderdelen begint die meer en meer op een motor te lijken Klaar om in het chassis ingebouwd te worden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst April 20, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2018 Toen ik het chassis binnen deed om te behandelen had ik gevraagd om het chassisnummer en de passing voor de pen van de panhard bar vooraan te behandelen met wabiedur... Rara wat zijn ze vergeten! Dus maar een chonische ruimer aangekocht zodat ik de pen goed kan monteren Het opnieuw tappen van de schroefdraad in het chassis met de juiste draad (Metrisch en UNC draad werden hier beiden origineel gebruikt) Het monteren van de assen Achteraan voorzien van nieuwe draagarmen, remleidingen, bumpstops en schokbrekers. Vooraan eveneens volledig met nieuwe onderdelen gebruikt Motor in het chassis gemonteerd Extra te monteren kabelboom voor de LPG installatie De injectoren voor de LPG installatie gemonteerd en aangesloten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst May 5, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2018 Begonnen aan de bevestigings steunen tussen de body en het chassis. Hier zijn er 4 steunen die aan de buitenkant wat bol staan door de roestvorming. Pas eens de slechte stukken weg zijn geslepen is er te zien hoeveel roest er reeds was... Nieuwe steunen gemaakt uit een U-profiel, waar ik in het midden ruimte maak om een moerplaat in te lassen. Moerplaat in gelast en getapt met 1/2" UNC. Onderkant mooi vlak gemaakt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst May 5, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2018 Stuk reeds deels ingelast De steun ervoor had hetzelfde probleem dus, de slijpschijf erin.. Nieuw stuk erin Na 2 lagen hammerite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst May 5, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2018 Volledige onderkant in een nieuwe laag verf De binnenkant van de holle ruimte is waar de nieuwe stukken in zitten blank metaal. Om roesten te voorkomen heb ik anderhalve spuitbus hammerite leeg gespoten in deze twee kokers. Alles rondom mooi voorzien van een laklaag. Eens deze hammerite volledig is uitgehard spuit ik alle holle ruimten nog in met een wax voor holle ruimten voor extra bescherming Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst May 5, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2018 Windtunnel aan het maken voor de elektrische fan. Als basis is de originele ZJ 5.9 fan gebruikt, voorzien van een nieuwe motor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst May 5, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2018 (bewerkt) De body en het chassis hebben elkaar terug gevonden... Vrije ruimte tussen de motor van de fan en de polie van de waterpomp is net voldoende. (er is ook nog een hoogteverschil, maar moeilijk te zien op de foto) May 5, 2018 bewerkt door jeepertje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcoscj7 Geplaatst May 6, 2018 Rapporteren Share Geplaatst May 6, 2018 Top gedaan, leuk om te volgen met de foto reportage er bij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst May 13, 2018 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2018 Beugel gemaakt om lpg computer en gas ontspanner op te monteren Gasontspanner aangesloten Op het LPG systeem na alles aangesloten en klaar om de eerste keer gestart te worden En de eerste start: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst May 13, 2018 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2018 Schitterend Geert. Super mooi project. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ARS Geplaatst May 14, 2018 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2018 inderdaad een gaaf project, zal wel lekker klinken die V8 😎 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.