Spring naar bijdragen
jeepertje

1997 TJ renovatie

Recommended Posts

Twee weken terug ben ik begonnen met mijn TJ uit 1997 uit elkaar te halen. 

Die kon gerust nog jaren mee, maar er was wat laswerk aan het chassis en 4 montagepunten van de body vertonen de eerste tekenen van roest... 

 

DSC_0173.JPG

DSC_0181.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Beide veerschotels zijn aan vervanging toe. 

De Jeep had een trekhaak, waardoor het slijk/zout achteraan in het chassis op het laagste punt niet weg kon doordat de voorziene gaten niet vrij bleven. Het onderste gedeelte van de achterkant was zo van ruim 4mm dikte naar amper 2mm weggeroest. (op de foto ligt het chassis onderste boven, door de opening zie je hoe dun die plaats geworden is) 

DSC_0188.JPG

DSC_0195.JPG

DSC_0200.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

*Een 5mm dik U-profiel aangepast op 3 plaatsen zodat er wat kromming op zit. 

*eens passen 

*uitloopgaten voorzien. 

DSC_0237.JPG

DSC_0242.JPG

DSC_0246.JPG

bewerkt door jeepertje

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Veerschotels gemaakt. 

Uitloopgaten voorzien zodat alle vloeistoffen (zuur en zink) vlot tot in en uit alle plaatsen kan komen. 

DSC_0233.JPG

DSC_0234_1517162733528.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen een uurtje vertrek ik ermee naar een bedrijf die het zal stralen, thermisch verzinken en zwart poederlakken ;-) 

DSC_0239.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

wordt de binnenzijde ook gestraald

om te verzinken dienen alle verf resten weg te zijn en denk eraan om je chassis nr met wabiedur af te dekken anders misschien niet meer leesbaar na het zinkbad

groet mike

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei jeepertje:

Binnen een uurtje vertrek ik ermee naar een bedrijf die het zal stralen, thermisch verzinken en zwart poederlakken ;-) 

Goed bezig Geert! :thumbsup: 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Verf aan de binnenkant van het chassis zal er wel niet veel te vinden zijn. In de achterste dwarsbalk heb ik twee gaten van 46mm gemaakt dus als het verzinkbedrijf dit wilt/kan stralen zullen ze dat wel doen veronderstel ik. Ook zijn er voor het verzinkbad nog verschillende chemische baden die ontvetten, ontroesten en fluxen... 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ben benieuwt.

reparatie zag er in ieder geval top uit.

goed bezig.

wachten met smart op de eerste foto,s 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn om te zien dat je in principe dezelfde weg bewandelt als ik. Dit is het betere werk Geert, ga je geen spijt van krijgen.

As we speak, ik heb mijn chassis inmiddels op de aanhanger geladen en breng 'm over een uurtje weg. Volgende week vrijdag kan ik 'm ophalen en naar de verzinkerij brengen.

Alle goeds voor jou, man.

Ciao!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nokkenas lagers zijn aan vervanging toe, drijfstanglagers hebben ook al wat slijtage, drijfstanglagers zijn versleten... 

DSC_0307.JPG

DSC_0314.JPG

DSC_0318.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Krukas voor het polijsten 

Krukas na het polijsten 

Opmeten nokkenas 

Nieuwe lagers kunnen besteld worden, hoofdlagers zijn nog de standaard maat, drijfstanglagers eerste ondermaat. 

DSC_0324.JPG

DSC_0332.JPG

DSC_0310.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Bussen gemaakt om de nokkenas lagers te (de)monteren. De 5 lagers zijn allemaal een andere diameter, dus 3 verschillende bussen gemaakt. 

Uittikken van het eerste lager

Bij het monteren komt er een stuk tape rond om het lager niet te beschadigen. 

Lagerschalen worden pas de 22ste geleverd, ondertussen dus nog tijd voor  het opfrissen van de motor onderdelen. Een rood zwarte Jeep krijgt dus een rood zwarte motor... 

DSC_0325.JPG

DSC_0008.JPG

DSC_0009.JPG

DSC_0346.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Huy Jeepertje,

Puik werk man.:thumbsup:

Hoeveel km heeft je blok eigenlijk gelopen?

Gebruik je 2K industrielak om het blok te spuiten?

Ik kan mijn chassis trouwens volgende week ophalen. Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Keep up the good work!

math

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de vorige eigenaar van de motor zou die zo'n 260000km hebben, maar heb dit nooit kunnen controleren... Had uiteindelijk nog meer dan voldoende oliedruk, maar bij warme motor, stationair zakte die toch te veel naar m'n gedacht (aan 1200toeren wel terug perfect +3bar)

Is Motip spuit lak voor hoge temperaturen die ik gebruik. 

Vandaag bericht gehad dat mijn chassis klaar is, maandag ga ik er om😀

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de info.

Ben wel benieuwd naar je chassis, maar dat zien we denk ik binnenkort wel hier.

Goejig wiekend,

math

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×