Spring naar bijdragen

Dure Reparatie Schatting... Terecht?


zj98
 Share

Recommended Posts

Ik ben volledig nieuw op dit forum, dus wist niet precies waar ik moest zijn met deze vragen. Dit stukje forum leek me in ieder geval een goed startpunt.

 

Onlangs is mijn Jeep APK afgekeurd door de Kwik-Fit op de volgende twee punten:

 

  • AC5: mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage (opmerking: handrem verschil 94%)
  • D14: uitlaatsysteem niet gasdicht/ondeugdelijk bevestigd 5.2.11

 

Aangezien de Kwik-Fit de onderdelen voor Jeeps niet heeft en er naar eigen zeggen ook niet aan kan komen, ben ik naar mijn eigen Jeep garage gegaan voor reparatie en herkeuring. Van reparatie is het niet gekomen, want zij kwamen met de volgende opsomming van zaken die mis waren, en eraan verbonden reparatie kosten:

 

  • uitlaatdemper lekt: 1.075,00 euro
  • handremvoering links vettig (lekkage keering): 450,00 euro
  • aandrijfashoes links defect: 375,00 euro
  • stuurkogelhoesje rechts lek: 275,00 euro
  • remleiding linksvoor roestpitting: geen kosten inschatting, wel de opmerking "beginnen met opschuren"

 

Klinkt dit wat jullie betreft redelijk? Ik vind het zelf nogal duur klinken allemaal, vooral als ik op internet zoek naar de betreffende onderdelen, en niks vind wat ook maar in de buurt komt qua prijs (toegegeven, ik ben een totale leek...). Een stuurkogelhoesje is bijvoorbeeld 8,50 euro lijkt het, ik vind het dan (wederom, als leek...) bijzonder dat daar meer dan 250 euro bovenop komt aan reparatie kosten.

 

Ik vind het trouwens ook raar dat de Kwik-Fit de extra punten niet opgepikt heeft in hun APK keuring.

 

Daarbij is het misschien ook nog zinvol te vermelden dat ik van de Jeep garage geen APK rapport heb ontvangen.

 

Ik hoor graag wat jullie hier van vinden, en wat ik het beste als vervolgstap kan doen. Bijvoorbeeld zelf de onderdelen bestellen, en door een andere garage laten plaatsen?

 

Laat trouwens maar weten als het nuttig is de recente andere reparaties aan de Jeep hier te posten. Begin augustus 2013 is de Jeep bijvoorbeeld nog naar dezelfde garage geweest voor een grote beurt, en daar hebben ze toen bovenstaande punten allemaal niet opgemerkt. Geen idee dus (als leek B) ) of dat te verwachten is, dat ze die zaken (handrem, hoesjes, etc) toen niet gezien hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@gympie1: ik kom uit regio Gooi en Vechtstreek. Als iemand een goede garage weet, of er zelf eentje heeft, houd ik me uiteraard aanbevolen!

 

@boris: helaas ben ik zelf niet handig (wat auto's betreft in ieder geval totaal niet), maar ik had wel inderdaad al gezien dat jullie de onderdelen hebben. Nu dus nog "even" een goede reparateur vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas zijn de dealers fors duurder geworden de laatste jaren. Onderdelenprijzen en uurloon maken inderdaad dat de reparatie (bij hen) zo duur is...... :dry:

Er zijn zeker goedkopere en even vakkundige adressen in de buurt.

Je zou eens bij Maasbach in Amersfoort langs kunnen gaan. -klik

 

 

Welkom trouwens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben volledig nieuw op dit forum, dus wist niet precies waar ik moest zijn met deze vragen. Dit stukje forum leek me in ieder geval een goed startpunt.

 

Onlangs is mijn Jeep APK afgekeurd door de Kwik-Fit op de volgende twee punten:

 

  • AC5: mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage (opmerking: handrem verschil 94%)
  • D14: uitlaatsysteem niet gasdicht/ondeugdelijk bevestigd 5.2.11

 

Aangezien de Kwik-Fit de onderdelen voor Jeeps niet heeft en er naar eigen zeggen ook niet aan kan komen, ben ik naar mijn eigen Jeep garage gegaan voor reparatie en herkeuring. Van reparatie is het niet gekomen, want zij kwamen met de volgende opsomming van zaken die mis waren, en eraan verbonden reparatie kosten:

 

  • uitlaatdemper lekt: 1.075,00 euro
  • handremvoering links vettig (lekkage keering): 450,00 euro
  • aandrijfashoes links defect: 375,00 euro
  • stuurkogelhoesje rechts lek: 275,00 euro
  • remleiding linksvoor roestpitting: geen kosten inschatting, wel de opmerking "beginnen met opschuren"

 

Klinkt dit wat jullie betreft redelijk? Ik vind het zelf nogal duur klinken allemaal, vooral als ik op internet zoek naar de betreffende onderdelen, en niks vind wat ook maar in de buurt komt qua prijs (toegegeven, ik ben een totale leek...). Een stuurkogelhoesje is bijvoorbeeld 8,50 euro lijkt het, ik vind het dan (wederom, als leek...) bijzonder dat daar meer dan 250 euro bovenop komt aan reparatie kosten.

 

Ik vind het trouwens ook raar dat de Kwik-Fit de extra punten niet opgepikt heeft in hun APK keuring.

 

Daarbij is het misschien ook nog zinvol te vermelden dat ik van de Jeep garage geen APK rapport heb ontvangen.

 

Ik hoor graag wat jullie hier van vinden, en wat ik het beste als vervolgstap kan doen. Bijvoorbeeld zelf de onderdelen bestellen, en door een andere garage laten plaatsen?

 

Laat trouwens maar weten als het nuttig is de recente andere reparaties aan de Jeep hier te posten. Begin augustus 2013 is de Jeep bijvoorbeeld nog naar dezelfde garage geweest voor een grote beurt, en daar hebben ze toen bovenstaande punten allemaal niet opgemerkt. Geen idee dus (als leek B) ) of dat te verwachten is, dat ze die zaken (handrem, hoesjes, etc) toen niet gezien hebben.

 

De meeste dealers zitten met hun uurtarief al minimaal op 70 euro exclusief BTW en daarmee prijzen veel dealers zich uit de markt t.o.v. de kleinere bedrijven die net zo goed zijn of misschien nog beter zijn.

 

De prijzen die de dealer hanteert zijn behoorlijk prijzig en kunnen absoluut een stuk goedkoper. Een uitlaatdemper kan je vervangen voor niet al te veel geld of eventueel de huidige demper repareren dmv lassen. Ik denk dat je de kosten met minimaal 50% kan reduceren en oplossen. Maak wel van te voren duidelijke afspraken qua kosten. Je zal niet de eerste en zeker ook niet de laatste zijn waarbij de kosten uiteindelijk hoger uitvielen omdat er meer mankeerde na inspectie en hierdoor de reparatiekosten toenamen.

 

Voor de kosten die de dealer opgeeft koop je bijna een andere Grand Cherokee voor.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben zelf bij Maasbach geweest. Linker achterwiellager en keerring vervangen, diff olie voor en achter vervangen en de Jeep is technisch nagelopen omdat ik deze net een paar maanden heb. Kosten waren 360 euro. Hebben ze echt alles bekeken, heeft bijna 3,5 uur op de brug gestaan daar. Dus is zeker niet duur bij hun en ze leggen je echt alles uit. Dus is zeker een aanrader.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dealers zitten vast aan de importeur en de importeur aan de fabrikant. Je moet als dealer tegenwoordig blij zijn dat je een merk mag verkopen in plaats van dat de importeur/fabriek blij is dat jij hun auto's uberhaupt wil verkopen.

 

Als je geluk hebt, heb je een meedenkende dealer die ook wel weet dat een 15 jaar oude auto de dealertarieven eigenlijk niet meer waard is maar dat je wel een vaste klant bent en hij drommels goed weet dat je bij een ander goedkoper uit bent. Toch zou de kans dat je misschien toch ooit een nieuwe auto bij hem koopt genoeg moeten zijn dat ze niet iedere klant hetzelfde behandelen ondanks de vaste kosten die ze hebben en waar hun tarieven op gebaseerd zijn. Op een auto buiten de garantie hoeven echt geen "merkblokken" meer. En dan hoeft er ook geen Chinese meuk op, maar zijn er genoeg alternatieven die net zo goed & veilig zijn, zelfs gewoon van dezelfde fabrikant komen als origineel, maar stukken goedkoper zijn en waardoor jij als klant toch bij de merkdealer blijft terugkomen.

 

Alleen voor een dealer is het beter origineel te verkopen omdat hij op het eind van het jaar simpelweg afgerekend wordt op het aantal verkochte auto's en afgenomen originele onderdelen en daar ben je als klant met oudere auto de dupe van.

 

Tenzij je een echt goede dealer hebt die met je mee blijft denken ondanks de druk van de importeur is het beter elke auto van 10 jaar of ouder, of zodra alle garnatie vervallen is bij een vakgarage of merkspecialist in onderhoud te geven als je zelf geen 2 rechterhanden hebt omdat je feitelijk vrijwel alles zelf kunt doen als je dat kunt. Vakgarages en specialisten zijn goedkoper omdat ze je als klant willen houden, Ze nemen dezelfde onderdelen af via alternatieve kanalen maar verdienen niet aan hoeveel onderdelen ze hebben verkocht maar aan het aantal tevreden klanten.

 

Dat wordt wel steeds moeilijker omdat auto's ingewikkelder worden en "universele" uitleesapparatuur steeds moeilijker wordt. Fabrikanten timmeren de electronica dicht en nu moet een vakgarage al vaak 2 of meer verschillende "kasten" hebben om auto's uit te lezen. En die kasten zijn duur en op een gegeven moment houd het op en kun je alleen nog bij de dure dealer terecht.

 

Maar wat heb jij daar allemaal aan, zoals al gezegd, het kan voor heel veel minder via een vakgarage of gewoon iemand die je wil helpen als je de onderdelen zelf haalt. Je auto wordt er iig niets onveiliger om als er geen merkonderdelen op gaan. Of de dealer meer vervangt dan nodig is voor de APK, ja waarschijnlijk wel maar een dealer is ook eerder geneigd meer preventief te kijken dan puur en alleen op de APK punten, kan ook niet anders voor 15 euro een APK keuring. Dus dat wil zeggen,

 

kwikfit> voor de APK is het goed

dealer? komt door de APK maar onwaarschijnlijk dat het bij de volgende APK nog goed is dus preventief vervangen.

 

Dus eerst naar de kwikfit, dan naar de dealer en dan zelf gaan shoppen ;-)

 

Overigens is een eerste opgave door de kwik-fit ook niet alles om te vergelijken want tijdens de reparatie komen ze vast ook nog veel meer tegen wat ze eerst niet gezien hebben en wordt het soms echt niet veel goedkoper als de dealer, maar ja dan staat je auto daar al op de brug dus doe maar. Het blijft moeilijk soms.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@PepijnS: goede uitleg, ik denk dat dat heel dicht bij de waarheid ligt. Ik begrijp dan inderdaad alleen niet dat zo'n dealer niet lange termijn aan klantenbehoud kan denken, maar daarentegen zich toelegt op korte termijn inkomsten.

 

De volgorde KwikFit -> dealer -> zelf shoppen heb ik dan zonder het te weten goed opgevolgd haha. Ik denk dat als de uitlaatdemper bijvoorbeeld lek is, dat het prima is deze te vervangen door een tweedehands, niet-lekkende uitlaatdemper van eenzelfde model Jeep. Daar hoeft inderdaad echt geen dure nieuwe uitlaatdemper onder (als ik oneindig veel geld had natuurlijk wel... :whistle: ).

 

We gaan het in ieder geval zien, mijn eerste ervaring met een niet-dealer garage staat op de planning voor 2 januari 2014.

 

Ondertussen ga ik zelf maar eens in de Haynes manual lezen, wie weet steek ik er nog wat van op. Ik had een beetje de indruk gekregen dat niet iedereen onverdeeld positief over de Haynes manuals is, maar het is in ieder geval een begin.

 

^_^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, eind goed, al goed: de uitlaatdemper is gerepareerd, evenals de handrem (deze bleek ook nog eens niet goed vastgezet te zijn door een vorige garage). APK goedgekeurd, totale kosten 180 euro. De garage gaat wel een nieuwe (of tweedehands) uitlaatdemper bestellen, omdat de demper uiteindelijk wel een keer vervangen moet worden. De aandrijfashoes bleek volgens deze garage te lekken, maar dat lag (even uit m'n hoofd, dus niet schieten als ik onzin praat) aan het niet goed vastzitten van een klem om de hoes heen. Die hebben ze dus maar even vastgezet, en toen lekte het niet meer. Kosten: 0 euro.

 

:wacko:

 

De verschillen in bevindingen en kosten tussen garages blijven dus boeiend...

 

:huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat scheelt zeker. Eerste opgave van Jeepgarage was totaal 2175 euro, deze garage is 180 euro. Verschil van 1995 euro. Pfff, koop je een 2e handsje voor als je ruig wil offroaden om maar wat te noemen. Zo zie je dat even door shoppen zichzelf uitbetaald. Netjes toch. Wat opvalt is dat de Kwik Fit het ook bij het juiste eind had. Veel rijplezier en weinig kosten gewenst voor het nieuwe APK jaar :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...