Eibersite Geplaatst February 15, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2014 Vandaag weer met frisse moed begonnen: 11.00 uur - alle delen goed schoonmaken, vooral oude pakkingen verwijderen. - nieuwe in/uitlaatspruitstuk pakking geplaatst, dit gaat dus veel gemakkelijker als de cilinderkop gewoon op de werkbank ligt. - nieuwe hydraulische klepstoters geplaatst, dit gaat prima met een magneetvinger. - cilinderkop met in/uitlaatspuitstuk in de takel gehangen en op zijn plek gebracht. - nieuwe kopbouten geplaatst en volgens het boekje aangedraaid!!! - klepstoterstangen en tuimelaars geplaatst. - kleppendeksel geplaatst - verder al het spul weer geplaatst en nieuwe koelvloeistof erin gedaan. .. en dan is het tijd voor de eerste start. Ik heb eerst het relais van de benzinepomp verwijderd zodat de motor eerst even rustig die nieuwe hydraulische klepstoters kan vullen. Voorzichtig de eerste rondjes laten draaien en alles klonk goed. Daarna het relais van de benzinepomp geplaatst en de motor gestart .... 17.00 uur Ik zal nog even kijken of ik een paar foto's kan plaatsen maar alles wijst zich eigenlijk vanzelf, een heerlijke auto om aan te sleutelen. Kosten: Pakkingset 95 Hydraulische klepstoters 96 Verzendkosten 18 Kopbouten 76 Koelvloeistof 20 Totaal 305 euro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst February 15, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2014 Goed zo, hopelijk is het nu opgelost. Klepstoters voor montage een nacht in motorolie onderdompelen is misschien ook geen slecht idee (maar dit had ik beter gisteren gezegd) Groeten, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst February 15, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2014 Goed zo, hopelijk is het nu opgelost. Klepstoters voor montage een nacht in motorolie onderdompelen is misschien ook geen slecht idee (maar dit had ik beter gisteren gezegd) Volgens het boek is dat niet nodig en kunnen ze zo gemonteerd worden maar bedankt voor de (late ) reactie, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst February 16, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2014 (bewerkt) Kop compleet met in/uitlaatspruitstuk in de takel Kop verwijderd. Alles netjes op volgorde ... Het nieuwe spul ... Brandstofleiding aansluiting Verschil tussen de oude hydraulische lifters en de nieuwe .. February 16, 2014 bewerkt door Eibersite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst February 16, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2014 (bewerkt) Meteen hier achteraan een vraag voor wellicht de volgende keer: Hoe krijg je deze brandstofleiding-koppeling los? Het is mij wel gelukt met wat wrikken met een kleine schroevendraaier maar dat is vast niet de manier. February 16, 2014 bewerkt door Eibersite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst February 16, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2014 Mogelijk nog iets vergeten te noemen Ja natuurlijk en niet geheel onbelangrijk. Op het brandstofsysteem staat druk dus voor het loskoppelen van de snelsluiting eerst de druk eraf laten. Methode 1: Brandstofpomp relais eruit en de motor net zolang laten draaien tot hij vanzelf stopt. Dit moet je dan wel als eerste doen . Methode 2: Op de brandstofrail zit een "PRESSURE TEST PORT", een ventiel dat net zo werkt als een bandenventiel. Dopje eraf, pinnetje indrukken en de brandstof spuit eruit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 16, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2014 Meteen hier achteraan een vraag voor wellicht de volgende keer: Hoe krijg je deze brandstofleiding-koppeling los? Het is mij wel gelukt met wat wrikken met een kleine schroevendraaier maar dat is vast niet de manier. Daar zij speciale tooljes voor in de handel, bijvoorbeeld deze: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst February 16, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2014 (bewerkt) Batterij ook loskoppelen. ;-) February 16, 2014 bewerkt door jeepertje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst February 16, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2014 Batterij ook loskoppelen. ;-) Kijk, zo komen we er wel .. natuurlijk ook de accu loskoppelen. Zeker voordat je begint met de dynamo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst March 24, 2014 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2014 Geen tikken meer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst April 2, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2014 (bewerkt) Geen tikken meer? ... was het maar waar. Na het vervangen van de hydraulische klepstoters was het tikken weg maar na een korte periode kwam het weer terug. Op een gegeven moment zelfs zo erg dat ik er niet meer mee verder durfde te rijden. Blok dus maar weer uit elkaar. Is 1 van de nieuwe hydraulische klepstoters behoorlijk afgesleten. Misschien een slechte, maar ik heb meer het idee dat er nog wat anders aan de hand is. Een nieuwe klepstoter besteld en alles weer in elkaar gezet. Met speciale spoelolie de motor een aantal keren goed doorgespoeld om eventueel vuil eruit te krijgen. Maar het tikken is er nog Geen April 2, 2014 bewerkt door Eibersite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ome Piet Geplaatst April 2, 2014 Rapporteren Share Geplaatst April 2, 2014 Heb je de nokkenas kunnen inspecteren, dat is toch wel een verdachte. Wat mij opvalt is dat het tikken van de klepstoters voorkomt bij de wat nieuwere(lees minder oude) 4.0 blokken . Ik heb blokken van rond 90 waar nooit wat aan gedaan is met 250K+ op de teller gehad en die tikten geen van allen, zowel even flushen en weg tik. Kan toeval zijn, maar dat denk ik eigenlijk niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst April 4, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 4, 2014 (bewerkt) Heb je de nokkenas kunnen inspecteren, dat is toch wel een verdachte.Wat mij opvalt is dat het tikken van de klepstoters voorkomt bij de wat nieuwere(lees minder oude) 4.0 blokken . Ik heb blokken van rond 90 waar nooit wat aan gedaan is met 250K+ op de teller gehad en die tikten geen van allen, zowel even flushen en weg tik. Kan toeval zijn, maar dat denk ik eigenlijk niet. Dat is dus de volgende stap. Vraag is alleen, kun je de nokkenas inspecteren zonder deze te verwijderen? Bv door de carterpan te verwijderen. Heb je dan zicht op de nokkenas. (Misschien iemand daar een foto van?) De nokkenas eruit halen lijkt me nl. een helse job. April 4, 2014 bewerkt door Eibersite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst April 8, 2014 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2014 Blok eruit halen, meteen goed aanpakken eventueel laten reviseren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst May 2, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 2, 2014 Afgelopen weekend een nokkenas inspectie gedaan. Eerst de olie afgetapt en daarna de carterpan los gemaakt. Maar hopen dat die er onder uit kan zonder al te veel te hoeven demonteren. TIP: als de klemmen van je uitlaat nog gangbaar zijn loont het de moeite om het voorste deel van de uitlaat te verwijderen maar is niet perse nodig. Nadat de carterpan los lag heb ik de auto op steunpoten gezet zodat de vooras maximaal naar beneden hangt. Hierdoor kan de carterpan er net tussendoor . En dan kun je de nokkenas zien ... niet dat ik daar blij van werd want volgens mij is die nodig aan vervanging toe. De nok die eerder mijn (nieuwe) hydraulische lifter heeft vernield is duidelijk beschadigd. Op naar een nieuwe (andere) nokkenas. Versleten nok Goede nok ... wordt vervolgt ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst May 4, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 4, 2014 Blok eruit halen, meteen goed aanpakken eventueel laten reviseren @Iksjee: hoeveel werk is het om de hele motor uit te bouwen. Wat moet er dan allemaal los behalve de onderdelen die toch al los moeten ivm het verwijderen van de kop? Gaat de motor er van boven uit of aan de onderkant? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ome Piet Geplaatst May 5, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2014 Blok uitbouwen is niet zo veel extra werk. Startmotor eraf starterkrans los motorsteunen los, blok naar boven eruit takelen. Wellicht ook de radiateur eruit om meer ruimte te maken. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeep40 Geplaatst May 14, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2014 Hey je hebt een pb Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst May 15, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2014 Hey je hebt een pb ..en terug .. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst June 13, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2014 @jeep40: bedankt voor je inbreng maar de andere nokkenas was al onderweg en jouw oplossing valt voorlopig even buiten het budget . Bij een bekende leverancier in het zuiden des lands een andere nokkenas besteld. Voor het vervangen van de nokkenas kan ik voor de zoveelste keer weer het blok uit elkaar halen, maar we zijn er onderhand al heel erg ervaren in. Dit keer moet er een beetje meer gedemonteerd worden: koplampen, gril, bumper, radiatoren en nog een paar onderdelen die mogelijk in de weg zitten. (op de foto zie je nog wel de bumper zitten maar die is er weer opgezet want waar laat je anders zo'n ding ) Voor het loskoppelen van de brandstofleiding heb ik maar eens een setje van Midlock aangeschaft: zo ook voor het demonteren van de krukaspoelie: en met het juiste gereedschap is het een fluitje van een cent. Vervolgens differentieeldeksel verwijderd en de distributieketting met de tandwielen. Na de borgplaat van de nokkenas verwijderd te hebben en de sensor/oliepomp-as kan de nokkenas er zo uit en de nieuwe er net zo gemakkelijk weer in . Nu alleen nog een nieuwe pakking bestellen voor het differentieeldeksel want die houd je natuurlijk niet heel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst June 13, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2014 ... oja ... en zo zie de nok eruit: >>>> in plaats van >>>> Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst June 13, 2014 Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2014 Vervang je ook de distributie meteen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst June 14, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2014 (bewerkt) Vervang je ook de distributie meteen? Denk je dat dat nodig is, is wel een extra uitgave van ruim 200 euries ... . Eerst maar eens zien of het tikken probleem nu opgelost is, kan altijd later nog. Nu ik weet hoe het zit is dat later ook nog gemakkelijk te doen. June 14, 2014 bewerkt door Eibersite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst June 14, 2014 Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2014 Het tikken is echt wel de nokkenas en die ketting van je distributie oogt mij een beetje slap. Dat zal de originele set nog wel zijn, aangezien de boel nu open is zou ik hem vervangen. 200 euro is wel duur, ik heb vorige week een set voor een xj 4.0 uit usa betaalde ik iets van 70 dollar ex verzenden. Bij b & s ben je ca 100 euro kwijt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst June 14, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2014 Klopt, ik had alleen even op Ebay.de gekeken maar op Ebay.com ben ik het inderdaad voor een iets andere prijs tegengekomen. Maar nogmaals, eerst zien dat het tikken weg is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.