Spring naar bijdragen

[Wj] Hydraulische Klepstoters


Recommended Posts

Vandaag weer met frisse moed begonnen:

 

11.00 uur

 

- alle delen goed schoonmaken, vooral oude pakkingen verwijderen.

- nieuwe in/uitlaatspruitstuk pakking geplaatst, dit gaat dus veel gemakkelijker als de cilinderkop gewoon op de werkbank ligt.

- nieuwe hydraulische klepstoters geplaatst, dit gaat prima met een magneetvinger.

- cilinderkop met in/uitlaatspuitstuk in de takel gehangen en op zijn plek gebracht.

- nieuwe kopbouten geplaatst en volgens het boekje aangedraaid!!!

- klepstoterstangen en tuimelaars geplaatst.

- kleppendeksel geplaatst

- verder al het spul weer geplaatst en nieuwe koelvloeistof erin gedaan.

 

 

.. en dan is het tijd voor de eerste start.

Ik heb eerst het relais van de benzinepomp verwijderd zodat de motor eerst even rustig die nieuwe hydraulische klepstoters kan vullen.

Voorzichtig de eerste rondjes laten draaien en alles klonk goed.

Daarna het relais van de benzinepomp geplaatst en de motor gestart .... 

17.00 uur

 

Ik zal nog even kijken of ik een paar foto's kan plaatsen maar alles wijst zich eigenlijk vanzelf, een heerlijke auto om aan te sleutelen.

 

Kosten:

 

Pakkingset                        95 

Hydraulische klepstoters   96

Verzendkosten                  18

Kopbouten                        76

Koelvloeistof                     20

 

Totaal                               305 euro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed zo, hopelijk is het nu opgelost. Klepstoters voor montage een nacht in motorolie onderdompelen is misschien ook geen slecht idee (maar dit had ik beter gisteren gezegd) 

 

Volgens het boek is dat niet nodig en kunnen ze zo gemonteerd worden maar bedankt voor de (late  :P ) reactie,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cilinderkop_in_takel.JPG

Kop compleet met in/uitlaatspruitstuk in de takel

 

 

Kop_verwijderd.JPG

Kop verwijderd.

 

Cilinderkop(1).JPG         Cilinderkop(2).JPG

 

Oude_kopbouten.jpg     

Alles netjes op volgorde ...

 

 Nieuwe_kopbouten.jpg

Het nieuwe spul ...

 

Brandstofleiding(1).jpg

Brandstofleiding aansluiting

 

Klepstoters.JPG

Verschil tussen de oude hydraulische lifters en de nieuwe ..

bewerkt door Eibersite
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meteen hier achteraan een vraag voor wellicht de volgende keer:

 

Hoe krijg je deze brandstofleiding-koppeling los?

Het is mij wel gelukt met wat wrikken met een kleine schroevendraaier maar dat is vast niet de manier.

 

Brandstofleiding(1).jpg

bewerkt door Eibersite
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogelijk nog iets vergeten te noemen  :unsure:

 

Ja natuurlijk en niet geheel onbelangrijk.

Op het brandstofsysteem staat druk dus voor het loskoppelen van de snelsluiting eerst de druk eraf laten.

 

Methode 1: Brandstofpomp relais eruit en de motor net zolang laten draaien tot hij vanzelf stopt. Dit moet je dan wel als eerste doen  :thumbsup: .

 

Methode 2: Op de brandstofrail zit een "PRESSURE TEST PORT", een ventiel dat net zo werkt als een bandenventiel. Dopje eraf, pinnetje indrukken en de brandstof spuit eruit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meteen hier achteraan een vraag voor wellicht de volgende keer:

 

Hoe krijg je deze brandstofleiding-koppeling los?

Het is mij wel gelukt met wat wrikken met een kleine schroevendraaier maar dat is vast niet de manier.

 

Brandstofleiding(1).jpg

 

 

Daar zij speciale tooljes voor in de handel, bijvoorbeeld deze:

 

7050.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Geen tikken meer?

 ... was het maar waar.

 

Na het vervangen van de hydraulische klepstoters was het tikken weg maar na een korte periode kwam het weer terug.

Op een gegeven moment zelfs zo erg dat ik er niet meer mee verder durfde te rijden.

 

Blok dus maar weer uit elkaar.

Is 1 van de nieuwe hydraulische klepstoters behoorlijk afgesleten. 

 

Misschien een slechte, maar ik heb meer het idee dat er nog wat anders aan de hand is.

 

Een nieuwe klepstoter besteld en alles weer in elkaar gezet.

Met speciale spoelolie de motor een aantal keren goed doorgespoeld om eventueel vuil eruit te krijgen.

 

Maar het tikken is er nog  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:

 

Geen 

bewerkt door Eibersite
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je de nokkenas kunnen inspecteren, dat is toch wel een verdachte.

Wat mij opvalt is dat het tikken van de klepstoters voorkomt bij de wat nieuwere(lees minder oude) 4.0 blokken .

Ik heb blokken van rond 90 waar nooit wat aan gedaan is met 250K+ op de teller gehad en die tikten geen van allen, zowel even flushen en weg tik.

Kan toeval zijn, maar dat denk ik eigenlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je de nokkenas kunnen inspecteren, dat is toch wel een verdachte.

Wat mij opvalt is dat het tikken van de klepstoters voorkomt bij de wat nieuwere(lees minder oude) 4.0 blokken .

Ik heb blokken van rond 90 waar nooit wat aan gedaan is met 250K+ op de teller gehad en die tikten geen van allen, zowel even flushen en weg tik.

Kan toeval zijn, maar dat denk ik eigenlijk niet.

 

Dat is dus de volgende stap.

 

Vraag is alleen, kun je de nokkenas inspecteren zonder deze te verwijderen?

Bv door de carterpan te verwijderen. Heb je dan zicht op de nokkenas.

(Misschien iemand daar een foto van?)

 

De nokkenas eruit halen lijkt me nl. een helse job.

bewerkt door Eibersite
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Afgelopen weekend een nokkenas inspectie gedaan.

 

Eerst de olie afgetapt en daarna de carterpan los gemaakt. Maar hopen dat die er onder uit kan zonder al te veel te hoeven demonteren.

 

TIP: als de klemmen van je uitlaat nog gangbaar zijn loont het de moeite om het voorste deel van de uitlaat te verwijderen maar is niet perse nodig.

 

Nadat de carterpan los lag heb ik de auto op steunpoten gezet zodat de vooras maximaal naar beneden hangt. Hierdoor kan de carterpan er net tussendoor  :D.

 

En dan kun je de nokkenas zien ... niet dat ik daar blij van werd want volgens mij is die nodig aan vervanging toe.

De nok die eerder mijn (nieuwe) hydraulische lifter heeft vernield is duidelijk beschadigd.

 

Op naar een nieuwe (andere) nokkenas.

 

Nok_3.jpg

Versleten nok

 

 

Nok_4.jpg

Goede nok

 

... wordt vervolgt ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Blok eruit halen, meteen goed aanpakken eventueel laten reviseren :thumbsup:    

 

@Iksjee: hoeveel werk is het om de hele motor uit te bouwen.

 

  • Wat moet er dan allemaal los behalve de onderdelen die toch al los moeten ivm het verwijderen van de kop?
  • Gaat de motor er van boven uit of aan de onderkant?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

@jeep40: bedankt voor je inbreng maar de andere nokkenas was al onderweg en jouw oplossing valt voorlopig even buiten het budget  :lol:  :lol: .

 

Bij een bekende leverancier in het zuiden des lands een andere nokkenas besteld.

 

Voor het vervangen van de nokkenas kan ik voor de zoveelste keer weer het blok uit elkaar halen, maar we zijn er onderhand al heel erg ervaren in.

 

Dit keer moet er een beetje meer gedemonteerd worden: koplampen, gril, bumper, radiatoren en nog een paar onderdelen die mogelijk in de weg zitten.

 

Jeep_01.JPG

 

(op de foto zie je nog wel de bumper zitten maar die is er weer opgezet want waar laat je anders zo'n ding  :P )

 

Jeep_02.JPG

 

Voor het loskoppelen van de brandstofleiding heb ik maar eens een setje van Midlock aangeschaft:

 

Jeep_Midlock.JPG

 

 

zo ook voor het demonteren van de krukaspoelie:

 

krukas-poelie-verwijderen.jpg

en met het juiste gereedschap is het een fluitje van een cent.

Vervolgens differentieeldeksel verwijderd en de distributieketting met de tandwielen.

 

Distributiedeksel_outside.jpg

 

Distributie_ketting.jpg

 

Na de borgplaat van de nokkenas verwijderd te hebben en de sensor/oliepomp-as kan de nokkenas er zo uit en de nieuwe er net zo gemakkelijk weer in :D.

 

Nu alleen nog een nieuwe pakking bestellen voor het differentieeldeksel want die houd je natuurlijk niet heel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervang je ook de distributie meteen?

 

Denk je dat dat nodig is, is wel een extra uitgave van ruim 200 euries ...  :unsure:.

 

Eerst maar eens zien of het tikken probleem nu opgelost is, kan altijd later nog.

Nu ik weet hoe het zit is dat later ook nog gemakkelijk te doen.

bewerkt door Eibersite
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het tikken is echt wel de nokkenas en die ketting van je distributie oogt mij een beetje slap.

Dat zal de originele set nog wel zijn, aangezien de boel nu open is zou ik hem vervangen.

200 euro is wel duur, ik heb vorige week een set voor een xj 4.0 uit usa betaalde ik iets van 70 dollar ex verzenden.

Bij b & s ben je ca 100 euro kwijt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...