Eibersite Geplaatst November 27, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2013 (bewerkt) Na het starten hoor ik bij het wegrijden (gas geven) een duidelijk getik wat lijkt op een defecte hydraulische klepstoter, dus voornamelijk als er 'kracht' van de motor gevraagd wordt. Als de motor gewoon stationair loopt is het minder cq niet hoorbaar. Na verloop van tijd, als de motor warm is gereden, is het tikken weg (niet hoorbaar). Ik heb er al een keer van dat reinigingsspul in gehad en daarna weer nieuwe olie maar dat heeft niet geholpen. Vraag: - kan dit ook nog iets ander zijn? - iemand ervaring met het vervangen en hoeveel werk is dat? Jeep Grand Cherokee 4.0L WJ 2002 November 27, 2013 bewerkt door Eibersite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 28, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 28, 2013 Bij een 4.0 zou ik me daar absoluut geen zorgen over maken. Die klepstoters durven wel eens een tikje geven , maar dat kan geen kwaad. Welke olie heb je erin ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst November 30, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2013 Bij een 4.0 zou ik me daar absoluut geen zorgen over maken. Die klepstoters durven wel eens een tikje geven , maar dat kan geen kwaad. Welke olie heb je erin ? Ongeacht de olie die je erin hebt; 2 busjes Molycote A (a 125ml) erin en je bent van je getik af. Advies: koop ze op internet. De automaterialenhandel vraagt voor 1 flesje 17 euro terwijl je ze voor 8 euro op internet hebt. Groet Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rkorving Geplaatst November 30, 2013 Rapporteren Share Geplaatst November 30, 2013 Ik heb het zelfde euvel, ook getik als hij koud is en zeker bij vermogen vragen van de motor. Ik heb vorige keer 1 flesje molycote A erin gegooid en dat heeft niet geholpen. Ik lees nu dat het er twee moeten zijn, dus dat ga ik nog eens proberen. Ik had mijn molycote overigens gehaald bij Bernard Sanders in Den Haag, voor 10 Euro. Mijn garagist zegt ook dat het geen kwaad kan. Ik heb overigens eens een filmpje gezien van Eric the car Guy, waarbij hij ook het getik probeerde te lokaliseren bij een WJ 4.0, staat op YouTube. Alles onder de kleppendeksel was ok dus er moest verder worden gezocht, maar dat was voor een andere keer. Een week later draaide die motor in de soep. Het geluid was overigens wel veel erger als dat wij/ik hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst December 1, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2013 (bewerkt) Bedankt voor alle reacties. Zoals gezegd heb ik er al een keer van dat reinigingsspul in gehad, was volgens mij geen Molycote A dus dat is het proberen waard. Filmpje op gezien. Verwijderen van de kleppendeksel lijkt me niet zo'n probleem.Ook nog een ander filmpje op gezien van het verwijderen van de cilinderkop, was wel van een XJ maar het ziet er allemaal hetzelfde uit.Is wel een hele klus maar volgens mij ook wel te doen. Ik heb het idee dat het maar 1 hydraulische klepstoter is, is het dan verstandig om ze allemaal te vervangen? NB. bij de laatste oliewissel heb ik er 10W-40 Semi Synthetic API SL/CF in gedaan. In het tweede filmpje wordt gesproken over een "headcrack" wat schijnbaar vaker voorkomt bij de 4.0L, in dit geval van de XJ, is dit ook van toepassing op de 4.0L 2002 (WJ)? December 1, 2013 bewerkt door Eibersite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst December 5, 2013 Rapporteren Share Geplaatst December 5, 2013 Wanneer er iets anders aan de hand is dan een 'plakkende' stoter gaat die Molycote A ook niet helpen. Enkel verzachten van het geluid wrsl.. 2 busjes is wat Molycote zelf voorschrijft op basis van de hoeveelheid carterolie die wij hebben in de 4.0 lijn 6. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst January 27, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2014 Eerst nog even de Molycote geprobeert maar dat brengt geen verbetering, erger nog het tikken wordt steeds luider. Vandaag maar 12 hydraulische klepstoters en een pakkingset besteld en binnenkort maar eens aan het klussen. Nog tips&tricks waar ik mijn voordeel mee kan doen?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst January 27, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2014 Hoeveel km heeft ie gelopen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst January 27, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2014 200.000 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst January 29, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2014 Is er dan niemand die dit ooit zelf gedaan heeft? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst January 30, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2014 Ik zie ruimte voor een How Too!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst January 30, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2014 Cilinderkop demonteren en nieuwe stoters zal denk ik weinigen helpen tegen het tikken , volgens mij is het meer een algehele slijtage van de motor. De meeste motoren hebben allemaal bij geluiden als ze meer dan een ton gelopen hebben, 4.0 l van jeep heeft te neiging om te gaan tikkken. Als je het echt goed wilt doen moet je de complete blok reviseren. Die van mij tikt ook als ik hem start maar na drie minuten is het tikken weg : Ik zou zeggen gewoon lekker laten tikken. flushen en andere olie haalt allemaal niks uit . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst January 30, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2014 @iksjee, ja misschien wel maar het tikken is wel erg hard en het eenvoudigste (!?!) is om er nieuwe hydraulische klepstoters in te zetten. Kost je wel een dagje werk en misschien helpt het wel :-). Ik heb de onderdelen net binnen dus het gaat zowiezo gebeuren. @Arjan1972, als ik het niet vergeet zal ik zo af en toe wat foto's maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst January 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Ik ben benieuwd, hoop voor jou dat het werkt . Hou ons op de hoogte. Laat je de kop ook vlakken? klepzittingen controleren enz. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst January 31, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Ik ben benieuwd, hoop voor jou dat het werkt .Hou ons op de hoogte. Laat je de kop ook vlakken? klepzittingen controleren enz. Nou dat is afhankelijk van wat ik ga zien als de kop eraf is . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst February 1, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2014 Vandaag de Jeep op de brug en vol goede moed wilde ik beginnen maar bij het zien van de kopbouten ontstond het eerste probleem. Wat voor een dop moet daar op? Bij de auto-onderdelen leverancier wisten ze dat ook niet met zekerheid. Is dit een 12-kant torx of iets heel speciaals? Moet ook nog een lange dop zijn omdat er nog een stuk schroefdraad boven zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2014 Het ziet er uit als 12-kantig. Je zou het met een hoge 12-kant dop kunnen proberen. Bijna alle merken hebben 6 en 12-kant in hun assortiment. Zoiets... -klik- Uitwendige torx (E) is het in ieder geval niet, die heeft 6 inkepingen, net als de inwendige (T) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst February 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2014 Probeer eens met een set ringsleutels... (Dan weet je welke dop je nodig hebt) Suc6, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst February 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2014 Probeer eens met een set ringsleutels... (Dan weet je welke dop je nodig hebt) Suc6, Geert stomme vraag mss; maar moet die er wel af? Je kunt toch na klepdeksle te verwijderen overal bij? Staan wel how to's op you tube gok ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst February 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2014 (bewerkt) 5e cilinder de uitlaat lifter is meest voorkomend. Hier een how to. http://www.ehow.com/how_8011373_remove-lifters-jeep-40.html en een filmpje Good luck! February 1, 2014 bewerkt door hvulink Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst February 2, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 2, 2014 (bewerkt) @Ab: Klopt maar ik vond de speling wat teveel met een dop 13mm. @jeepertje: Had ik dus gedaan maar zoals hierboven al genoemd ik was niet zeker ivm de speling. @hvulink: Bijna goed (dus fout ), voor het vernieuwen van de hydraulische klepstoters moet de cilinderkop eraf. Het is nl. geen bovenliggende nokkenas. Maar als je zelf het filmpje bekeken hebt was je daar waarschijnlijk ook al achter. En .. soms is een antwoord eenvoudiger dan je denkt: RTFM (Read The F cking Manual) February 2, 2014 bewerkt door Eibersite Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 2, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 2, 2014 En .. soms is een antwoord eenvoudiger dan je denkt: RTFM (Read The F cking Manual) Lol.... je kan weer verder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jester Geplaatst February 3, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2014 Ik had ook een tikkend geluid in mijn CJ (AMC258). 3 Mensen met kennis naar geluisterd, maar ze konden het niet thuisbrengen. Uiteindelijk bleken er 3 scheuren in mijn uitlaatspruitstuk te zitten. Die is vervangen en het tikken was ook weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst February 4, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2014 Lol.... je kan weer verder. Ja, bijna. Ben nu op zoek naar nieuwe kopbouten. In de manual lees ik dat je ze wel mag hergebruiken maar het risico is natuurlijk dat er 1 dol draaid (en als ik de toestand zo bekijk is dit niet geheel ondenkbaar). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eibersite Geplaatst February 14, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 14, 2014 Deze week de laatste onderdelen binnen gekregen en dus vandaag maar begonnen met de klus. Eerst nog even langs de gereedschapsboer voor een verlengde 12-kant 13mm dop .... die is nog veel moeilijker te krijgen dan je denkt maar uiteindelijk toch gevonden. Ik wilde eigenlijk een 1/2 inch aansluiting maar het is een 3/4 geworden. Volgorde: 13.00 uur - verwijderen van het complete luchtfilter (moeren in de li wielkast) - kabels die over de motor heenlopen verwijderd (allen klik/schuif verbindingen), - de ventilator van de waterpomp verwijderd en deze vast ge-tire-wrapped in het ventilatorhuis. - stuurbekrachtigingspomp losgemaakt en aan de kant gelegd met een tire-wrap. - kabelboom van o.a. de injectoren bij de diverse onderdelen losgekoppeld en aan de kant gelegd. Deze kabelboom zit normaal vast op de verlengstukken van de kopbouten, - dynamo compleet losgekoppeld en verwijderd, inclusief de mounting, Het grootste probleem is om bij de bouten en moeren van het in- / uitlaatspruitstuk te komen. Ik heb toen bedacht dat het in- / uitlaatspruitstuk er misschien niet eens af hoeft omdat je ruimte genoeg hebt en heb het dus laten zitten. - uitlaat losgekoppeld van het uitlaatspuitstuk (4 bouten via de onderkant te bereiken met 2 lange verlengstukken). Niet vergeten eerst de stekker van de O2 sensor los te maken want de uitlaat kantelt en dan is het draadje te kort . - koelwater eruit laten lopen door de onderste slang van de radiateur los te koppelen. - thermostaathuis verwijderd. - kleppendeksel verwijderd. Ik heb daarbij een karton gebruikt waar ik de bouten in prik om ze zo weer in dezelfde volgorde te kunnen terugplaatsen, - tuimelaars verwijder (op volgorde leggen) - stoterstangen verwijderd (op volgorde leggen) - kabel aan de re kant van de motor losgekoppeld (op tapeind met 2 moeren) - kopbouten van de cilinderkop verwijderd. Als je geen nieuwe hebt deze ook op volgorde houden. In de beschrijving wordt iets gemeld over de achterste kopbout, deze zou je niet kunnen verwijderen (te lang om eruit te halen) en dan moet je dus iets verzinnen om die kopbout omhoog te houden (tire-wrap) maar bij mij kon die bout er ook gewoon uit, Nu ligt de cilinderkop compleet met in-/uitlaatspruitstuk dus geheel los. Vanwege het gewicht het ik een motorkraan gebruikt en het geheel eruit getakeld. Nu de boel schoonmaken, oude pakkingen verwijderen en ..21.00 uur ... morgen weer verder. Mogelijk nog iets vergeten te noemen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.