Spring naar bijdragen

[Wj] Hydraulische Klepstoters


Recommended Posts

Na het starten hoor ik bij het wegrijden (gas geven) een duidelijk getik wat lijkt op een defecte hydraulische klepstoter, dus voornamelijk als er 'kracht' van de motor gevraagd wordt. Als de motor gewoon stationair loopt is het minder cq niet hoorbaar.

 

Na verloop van tijd, als de motor warm is gereden, is het tikken weg (niet hoorbaar).

Ik heb er al een keer van dat reinigingsspul in gehad en daarna weer nieuwe olie maar dat heeft niet geholpen.

 

Vraag: 

- kan dit ook nog iets ander zijn?

- iemand ervaring met het vervangen en hoeveel werk is dat?

 

Jeep Grand Cherokee 4.0L WJ 2002

bewerkt door Eibersite
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een 4.0 zou ik me daar absoluut geen zorgen over maken.

 

Die klepstoters durven wel eens een tikje geven , maar dat kan geen kwaad.

 

Welke olie heb je erin ? 

 

Ongeacht de olie die je erin hebt; 2 busjes Molycote A (a 125ml) erin en je bent van je getik af. Advies: koop ze op internet. De automaterialenhandel vraagt voor 1 flesje 17 euro terwijl je ze voor 8 euro op internet hebt.

 

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het zelfde euvel, ook getik als hij koud is en zeker bij vermogen vragen van de motor. Ik heb vorige keer 1 flesje molycote A erin gegooid en dat heeft niet geholpen. Ik lees nu dat het er twee moeten zijn, dus dat ga ik nog eens proberen.

Ik had mijn molycote overigens gehaald bij Bernard Sanders in Den Haag, voor 10 Euro.

Mijn garagist zegt ook dat het geen kwaad kan. Ik heb overigens eens een filmpje gezien van Eric the car Guy, waarbij hij ook het getik probeerde te lokaliseren bij een WJ 4.0, staat op YouTube. Alles onder de kleppendeksel was ok dus er moest verder worden gezocht, maar dat was voor een andere keer. Een week later draaide die motor in de soep. Het geluid was overigens wel veel erger als dat wij/ik hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle reacties.

 

Zoals gezegd heb ik er al een keer van dat reinigingsspul in gehad, was volgens mij geen Molycote A dus dat is het proberen waard.

 

Filmpje op

gezien. Verwijderen van de kleppendeksel lijkt me niet zo'n probleem.

Ook nog een ander filmpje op

gezien van het verwijderen van de cilinderkop, was wel van een XJ maar het ziet er allemaal hetzelfde uit.

Is wel een hele klus maar volgens mij ook wel te doen.

 

Ik heb het idee dat het maar 1 hydraulische klepstoter is, is het dan verstandig om ze allemaal te vervangen?

 

NB. bij de laatste oliewissel heb ik er 10W-40 Semi Synthetic API SL/CF in gedaan.

 

In het tweede filmpje wordt gesproken over een "headcrack" wat schijnbaar vaker voorkomt bij de 4.0L, in dit geval van de XJ, is dit ook van toepassing op de 4.0L 2002 (WJ)?

bewerkt door Eibersite
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Eerst nog even de Molycote geprobeert maar dat brengt geen verbetering, erger nog het tikken wordt steeds luider.

Vandaag maar 12 hydraulische klepstoters en een pakkingset besteld en binnenkort maar eens aan het klussen.

 

Nog tips&tricks waar ik mijn voordeel mee kan doen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cilinderkop demonteren en nieuwe stoters zal denk ik weinigen helpen tegen het tikken , volgens mij is het meer een algehele slijtage van de motor.

De meeste motoren hebben allemaal bij geluiden als ze meer dan een ton gelopen hebben, 4.0 l van jeep heeft te neiging om te gaan tikkken.

Als je het  echt goed wilt doen moet je de complete blok reviseren.

 

Die van mij tikt ook als ik hem start maar na drie minuten is het tikken weg : Ik zou zeggen gewoon lekker laten tikken.

 

flushen en andere olie haalt allemaal niks uit .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@iksjee, ja misschien wel maar het tikken is wel erg hard en het eenvoudigste (!?!) is om er nieuwe hydraulische klepstoters in te zetten. Kost je wel een dagje werk en misschien helpt het wel :-).

Ik heb de onderdelen net binnen dus het gaat zowiezo gebeuren. 

 

@Arjan1972, als ik het niet vergeet zal ik zo af en toe wat foto's maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de Jeep op de brug en vol goede moed wilde ik beginnen maar bij het zien van de kopbouten ontstond het eerste probleem.

Wat voor een dop moet daar op?

Bij de auto-onderdelen leverancier wisten ze dat ook niet met zekerheid.

 

Is dit een 12-kant torx of iets heel speciaals? Moet ook nog een lange dop zijn omdat er nog een stuk schroefdraad boven zit.

 

Kopbout(1).jpg

 

Kopbout(2).jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ab: Klopt maar ik vond de speling wat teveel met een dop 13mm.
 
@jeepertje: Had ik dus gedaan maar zoals hierboven al genoemd ik was niet zeker ivm de speling.
 
@hvulink: Bijna goed (dus fout :D), voor het vernieuwen van de hydraulische klepstoters moet de cilinderkop eraf. Het is nl. geen bovenliggende nokkenas. Maar als je zelf het filmpje bekeken hebt was je daar waarschijnlijk ook al achter.
 
En .. soms is een antwoord eenvoudiger dan je denkt: RTFM (Read The F :wacko: cking Manual)

 

Cilinderbout_tabel.jpg

bewerkt door Eibersite
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Deze week de laatste onderdelen binnen gekregen en dus vandaag maar begonnen met de klus.

 

Eerst nog even langs de gereedschapsboer voor een verlengde 12-kant 13mm dop .... die is nog veel moeilijker te krijgen dan je denkt maar uiteindelijk toch gevonden. Ik wilde eigenlijk een 1/2 inch aansluiting maar het is een 3/4 geworden.

 

 

 

Volgorde:

13.00 uur

- verwijderen van het complete luchtfilter (moeren in de li wielkast)

- kabels die over de motor heenlopen verwijderd (allen klik/schuif verbindingen), 

- de ventilator van de waterpomp verwijderd en deze vast ge-tire-wrapped in het ventilatorhuis.

- stuurbekrachtigingspomp losgemaakt en aan de kant gelegd met een tire-wrap.

- kabelboom van o.a. de injectoren bij de diverse onderdelen losgekoppeld en aan de kant gelegd. Deze kabelboom zit normaal vast op de verlengstukken van de kopbouten,

- dynamo compleet losgekoppeld en verwijderd, inclusief de mounting,

 

Het grootste probleem is om bij de bouten en moeren van het in- / uitlaatspruitstuk te komen. Ik heb toen bedacht dat het in- / uitlaatspruitstuk er misschien niet eens af hoeft omdat je ruimte genoeg hebt en heb het dus laten zitten.

 

- uitlaat losgekoppeld van het uitlaatspuitstuk (4 bouten via de onderkant te bereiken met 2 lange verlengstukken). Niet vergeten eerst de stekker van de O2 sensor los te maken want de uitlaat kantelt en dan is het draadje te kort  :D .

- koelwater eruit laten lopen door de onderste slang van de radiateur los te koppelen.

- thermostaathuis verwijderd.

- kleppendeksel verwijderd. Ik heb daarbij een karton gebruikt waar ik de bouten in prik om ze zo weer in dezelfde volgorde te kunnen terugplaatsen,

- tuimelaars verwijder (op volgorde leggen)

- stoterstangen verwijderd (op volgorde leggen)

- kabel aan de re kant van de motor losgekoppeld (op tapeind met 2 moeren)

- kopbouten van de cilinderkop verwijderd. Als je geen nieuwe hebt deze ook op volgorde houden.

In de beschrijving wordt iets gemeld over de achterste kopbout, deze zou je niet kunnen verwijderen (te lang om eruit te halen) en dan moet je dus iets verzinnen om die kopbout omhoog te houden (tire-wrap) maar bij mij kon die bout er ook gewoon uit,

 

Nu ligt de cilinderkop compleet met in-/uitlaatspruitstuk dus geheel los.

Vanwege het gewicht het ik een motorkraan gebruikt en het geheel eruit getakeld.

 

Nu de boel schoonmaken, oude pakkingen verwijderen en  ..21.00 uur ... morgen weer verder.

 

 

 

Mogelijk nog iets vergeten te noemen  :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...