Spring naar bijdragen

Jeep Cj7 Met Stuurproblemen Bij 80 Km Per Uur En Harder


michel1972
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik zit met de volgende uitdaging bij de jeep van een vriend van mij. Voordat ik het probleem ga omschrijven hier even wat specs ter info van de jeep.

 

5.7 Chevy,

TH400 automaat,

4 inch Rubicon YJ bladveren met 1 inch shackle lift,

33 inch BFG banden op 10j velgen.

Dana 30 en AMC20 smal spoor assen met een 3.55 R&P

Voorste aandrijfas dubbele yoke

 

De bestuurder is de controle over het sturen kwijt is zodra hij 80 km per uur gaat rijden of harder als hij in spoorvorming terecht komt. De jeep gaat dan ineens opzij en wordt minder goed te controleren. Het lijkt dan net of het sturen geen zin heeft. Het sturen voelt dan zweverig aan. Nu weet ik dat er mensen zullen zijn die nu gaan roepen ga dan zachter als 80 km per uur rijden maar dat is niet de oplossing.

 

Er zijn al een aantal dingen aangepast en vervangen door Jan om te kijken of dit het probleem zou verhelpen. De fuseekogels zijn vervangen, keggen geplaatst om de vooras te kantelen, instelbare shocks qua hardheid, nieuwe stuurdemper geplaatst maar niks mocht baten.

 

Hier wat foto's zoals de jeep er nu bij staat.

 

Hopelijk kunnen jullie helpen want de bestuurder is het vertrouwen in de jeep een beetje kwijt op deze manier.

 

678foto_64_.jpg

 

967foto_71_.jpg

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit de jeep van Jan ?

IS dit opeens gekomen ? Of is de jeep uit elkaar geweest ?

Wat is als laatste aan het onderstel gedaan, voordat je ging zoeken naar oplossingen ?

Ik zou eerst alles natrekken, zeker de veerstroppen.

Caster staat op ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit de jeep van Jan ?

IS dit opeens gekomen ? Of is de jeep uit elkaar geweest ?

Wat is als laatste aan het onderstel gedaan, voordat je ging zoeken naar oplossingen ?

Ik zou eerst alles natrekken, zeker de veerstroppen.

Caster staat op ?

 

Hoi Evert,

 

Klopt is de jeep van Jan. Deze hebben we opnieuw opgebouwd met de oude onderdelen. In zijn oude setup met 35ers voor de complete restauratie had hij nergens last van maar sinds alles were in elkaar zit komt dit probleem voor.

 

Caster stond eerst op 6 graden en staat nu op 2 graden. Bij een caster van 6 graden was het nog veel erger als nu. Nu zitten er 4 graden keggen onder en is het probleem iets afgezwakt maar nog steeds duidelijk aanwezig. Alles is nagetrokken en zit zo vast als een huis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aardig dat je Jan probeert te helpen!

Ik heb hem geadviseerd om 4 smalle wielen te proberen, gewoon lenen.

Verder heb ik aangeraden om wat te experimenteren met Toe-in of out.

Het is nl een hele nette Jeep die mooi is opgebouwd, dus ik neem aan dat de wielen goed rond zijn en gebalanceerd.

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de caster OK is, komt de schuurstraal bij me op. Zeker met smalle assen wil je met je brede wielen graag naar buiten toe. Resutaat is een te grote schuurstraal.

Dit zou ook verklaren waarom de zaak erger wordt bij een grotere caster terwijl je het tegengestelde zou verwachten.

Google maar eens op schuurstraal en et-waarde.

Eens dus met het advies van Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan heeft gister al gehoord wat hij moet doen, en als ik nu de foto zie klopt het ook..............

 

Stap 2, Het advies van Siert.

 

Ik geloof niet dat het vervangen van de aandrijfas met dubbele koppeling door een aandrijfas met een enkele koppeling het probleem zal gaan verhelpen Ed.

 

Ik heb ook een dergelijke aandrijfas met dubbele koppeling en mijn jeep ligt als een blok op de weg en ik kan bij zelfs bij 140 het stuur los laten en hard remmen en dan nog blijft tie rechtuit gaan en ik rij tevens zonder stuurdemper rond. Mijn caster is beter als bij Jan. Ik heb wel alle banden laten balanceren en de jeep zelf uitgelijnd en heb zowieso High steer en mijn swaybar anders staan.

 

Voordat we straks alles gaan proberen om de jeep weer strak te laten rijden is en blijft het wel apart dat de jeep na weer in elkaar gezet te zijn ineens anders rijdt en stuurt. Aan de hele voortrein heeft hij niks veranderd. Wel heeft hij ipv de CJ veren YJ veren geplaatst en nu ineens heeft hij problemen. Hij was voorheen net zo hoog qua lift, de vooras is niet veranderd en hij heeft zelfs kleinere banden als voorheen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de caster OK is, komt de schuurstraal bij me op. Zeker met smalle assen wil je met je brede wielen graag naar buiten toe. Resutaat is een te grote schuurstraal.

Dit zou ook verklaren waarom de zaak erger wordt bij een grotere caster terwijl je het tegengestelde zou verwachten.

Google maar eens op schuurstraal en et-waarde.

Eens dus met het advies van Siert.

 

Daar heb ik ook op lopen zoeken en ik ben het er mee eens dat dit wel degelijk een rol kan spelen maar hoe kan een jeep die voorheen zonder problemen 100 a 110 kon rijden zonder stuurproblemen ineens stuurproblemen hebben na een complete restauratie? Dan denk ik toch dat er iets wezenlijk anders moet zijn geworden als voorheen maar we komen behalve het overstappen naar YJ veren op geen enkele andere aanpassing aan de voortrein dan voor de restauratie.

 

Het enige wat bij mij opkomt aan stuurproblemen en het niet lekker rijden is van topics over cj5 jeeps met een v8 erin die opgehoogd waren waarvan de iegenaars aangaven dat er boven de 80 a 90 kilometer niet fijn mee te rijden was maar zijn cj7 reed voorheen ook altijd prima zonder deze problemen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent net zo eigenwijs als Jan.... volgens mij heeft Jan nu bredere velgen dan voor de opknapbeurt.

siert.

 

Siert,

 

Heb het net nog effe voor de zekerheid gevraagd maar zijn dezelfde velgen alleen zijn ze nu zwart gespoten. Waren voorheen chroom 10j en nu zwart gespoten en nog steeds 10j breed. Ben wel heel eigenwijs van nature maar in dit geval nu effe niet. Alleen voorheen had hij 35 inch banden en nu 33 inch banden en voorheen cj bladveren en nu de bredere yj bladveren.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Belangrijkste verschil met de oude set-up is de veren en de banden. Dan zou ik daar ook gaan zoeken.

 

Rubbers van de veren en shackles allemaal goed? Geen zijdelingse beweging in het veerpakket?

Ritje maken met andere wielen kan ook geen kwaad, en makkelijk uit te voeren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Belangrijkste verschil met de oude set-up is de veren en de banden. Dan zou ik daar ook gaan zoeken.

 

Rubbers van de veren en shackles allemaal goed? Geen zijdelingse beweging in het veerpakket?

Ritje maken met andere wielen kan ook geen kwaad, en makkelijk uit te voeren. 

 

Ik ga de banden met velgen ophalen en bij mijn leverancier afgooien om te zien of ze wel correct zijn gebalanceerd. Misschien dat er toch iets niet goed is aan die combo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren bij de bandenboer geweest om de banden te balanceren. Het waren geen extreme afwijkingen maar gemiddeld moest er tussen de 50 en 100 gram per band aan plaklood geplaatst worden.

 

Tevens bleek na controle van de vooras het toespoor 143 cm te bedragen zowel voor als achterop de banden gemeten. Eigenaar dacht dat hij destijds wel ervoor had gezorgd dat de banden flauw naar binnen stonden. Deze wordt nu aangepast zodat de banden wel flauw naar binnen gaan staan. Veel ruimte daarvoor is er niet daar de

spoorstang bijna helemaal ingeschoven is. We hebben pak hem beet nog 2 slagen te maken met de stuurkogel maar dat moet genoeg zijn.

 

Ook de keggen gaat hij verwijderen zodat de caster angle van de cj weer rond de 4 a 5 graden uit zal komen.

 

Dan gaat hij weer een rondje rijden om te zien of het nu beter rijdt.

 

718foto_57_.jpg

 

442foto_58_.jpg

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

zou het hier kunnen gaan over het bekende euvel "jeep death wobble"? op you-tube vind je er veel filmpjes over en ook via google...ikzelf heb er nooit last van gehad...maar gebruik max.2" ...deze  4" lijkt zo hoog.  

 

Als je ooit "death wobble" hebt meegemaakt weet je dat de omschrijving in de openingspost hier niet bij in de buurt komt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inderdaad:bij al mijn jeep's en voertuigen die ik gebouwd heb,heb ik er nog nooit last van gehad...

alleen mijn vader zijne oude Range-rover heeft er ooit last van gehad en had dit toen vlug gevonden... 

mijnne maat zijne Willy's met 6liter V8, spiraalveren ,cherokee dana44 assen en 36" super swampers TSLsx'en heeft soortgelijk probleem...

Maar bij hem is het volgens mij de kombinatie van een zeer krachtige moter,de te soepele bladveren en de te lichte Rancho dempers...hij staat trouwen ook (veel te) hoog op z'n wielen...

Maar hij wilt absoluut een soepele vering voor in het terrein...maar ik kwam met mijn bladveren en 35" wielen verder in het terrein als hem omdat mijn wagen stabieler was. en tegelijkertijd ook een super wegligging had...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoe lang zijn de  shackles en staan ze rechtop of schuin naar voor?

Heb laats iemand thuis gehad met een CJ7 V8 met snelle  smalle assen die hetzelfde aan de hand had.

Ook 4" verhoging en 35" Bf Goodrich's op 10" velgen. Heb hem toen de  korte orginele shackles laten terug zetten en de vooras  voorzien van spie'en zodat deze terug de goeie kant opkantelde...en het heeft goed geholpen.hij heeft nergens geen last meer van en rijd er zelfs mee naar Brussel voor zijn werk(vanuit Zutendaal)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoe lang zijn de  shackles en staan ze rechtop of schuin naar voor?

Heb laats iemand thuis gehad met een CJ7 V8 met snelle  smalle assen die hetzelfde aan de hand had.

Ook 4" verhoging en 35" Bf Goodrich's op 10" velgen. Heb hem toen de  korte orginele shackles laten terug zetten en de vooras  voorzien van spie'en zodat deze terug de goeie kant opkantelde...en het heeft goed geholpen.hij heeft nergens geen last meer van en rijd er zelfs mee naar Brussel voor zijn werk(vanuit Zutendaal)

 

De eigenaar heeft nu de gebalanceerde 33 inch banden terug geplaatst en de vooras gekanteld en de caster angle rond de 4 a 5 graden gebracht. Hij heeft de bodylift verwijderd en de toespoor van de vooras juist gezet. Ik geloof dat hij morgen gaat proefrijden en dan weet ik meer.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe heeft een bodylift invloed op de sporing en wegligging? Dat is toch niet meer als "bussen" tussen chassis en body? Tenzij die slap rubber zijn en 10+ centimeter hoog waardoor de body heel erg achterblijft bij de chassis bewegingen is dat het laatste dat ik zou controleren, los van niet goed aangedraaide bouten!?? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...