Spring naar bijdragen

Vastloper 360 Amc, Reviseren Of Chevy 350


Recommended Posts

Och... dan moet het haast wel goed opgelost worden... :dry:

Dat maakt het juist nog vreemder dat er helemaal niks is opgelost tot op heden.

De Sutter heeft tientallen jaren ervaring en een naam hoog te houden. Tevens klust de eigenaar wat bij bij de Bovag maar dit alles heeft nog niet bijgedragen aan een goede oplossing voor Marco.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies, vandaar ook de wantrouwende smiley. Het is beschamend hoe ze er mee om gaan.

Aan de ene kant wel maar de bal ligt bij Marco. De Sutter heeft een expert ingeschakeld met de naam Dekra en die is wezen kijken en heeft zijn bevindingen in een rapport verwerkt die niet gunstig gezind is voor Marco. Marco heeft vooralsnog alleen bevindingen gekregen via het internet die je het liefst als graadmeter zou willen gebruiken maar het vooralsnog niet zijn. Marco zal nu eigenhandig een expert moeten inschakelen die het blok gaat bekijken en onderzoeken. Als die bevinden in een rapport worden verwerkt heeft Marco iets concreets in handen. Als het rapport van Dekra en Marco's expert lijnrecht tegenover elkaar staan heb je daadwerkelijk voer voor de juristen. Zonder een rapport van een expert waarin Marco's gelijk wordt aangetoond staat hij op dit moment op 2 slag om in honkbaltermen te blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga luisteren naar de uitleg. Dan naar hun voorstel. Dat voorstel weeg ik af tegen hoe plausibel hun onderbouwing is. Is hun uitleg en hun voorstel niet acceptabel dan start ik de contra expertise.

De Sutter kan mij nu een volledige uitleg geven. Daarin zitten alle ingredienten waarop ik kan reageren. Vooralsnog ben en word ik alleen maar gesterkt in mijn mening dat de oorzaak niet bij de koeling ligt, dit vanwege de relatief lage toegevoegde waarde van de shroud onder de condities waarmee ik gereden heb.

Plus het schadebeeld van de zuiger. De Sutter krijgt nu de kans om alle info te geven, en daar kan mijn beeldvorming mee wijzigen. Maar voor ben ik heel benieuwd naar het rapport en de uitleg met bewijzen.

Ik ga en kan pas echt de schuld of aan mijzelf of aan De Sutter geven als ik alles heb/kan laten beoordelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Motorenfabriek De Sutter wil zijn klanten altijd zo goed mogelijk te helpen. Natuurlijk hebben we onze uiterste best gedaan om ook Marco Fennema met zijn AMC 360 van dienst te zijn. We hebben ons altijd constructief opgesteld en dat heeft hij ook gedaan. Wij willen op dit forum ook eenmalig onze kant van het verhaal toelichten. De schade-expert van verzekeraar Dekavas stelde op vrijdag 30 november jl. dat het een temperatuurprobleem betreft, veroorzaakt door verstoorde motorkoeling. De windtunnel om de venitlatorvin ontbreekt waardoor de geforceerde koeling door de radiator niet optimaal is geweest. De Carburateur heeft losgestaan en daardoor valse lucht aangezogen. Daarnaast heeft de cli
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet om middels het forum een tennis spel te krijgen maar: de tik van de motor ontstond in Nederland, verder dan 400 km was niet gereden.

De V snaar van de dynamo was een nieuwe brak een paar maanden later, onder Parijs. Ik had op de camping gezien dat er een rafel aan de zijkant gekomen was.

De V snaar van de stuurbekrachtiging was een matige en had zich in de V van de poulie getrokken en brak. Voor de vakantie had ik Kees van JeePee centre de snaar laten bekijken, maar was er geen andere voorradig.

Beide V snaren worden gevoed door de krukas. Ook gaan beide over de waterpomp. Als 1 snaar breekt, heeft de waterpomp altijd nog de andere snaar, de aandrijving van de pomp is een constant gegeven. Ook gaf de temperatuur meter geen wijziging door. Als beide snaren tegelijk gebroken was, tja, dan staat de pomp stil. Maar dat is niet gebeurd.

Maar, even terug naar juni/juli. Km stand 400. Tijdens de test was hoorbaar dat de motor een duidelijk andere tik gaf bij Drive versus Neutral. Idem met of zonder versnellingsbak.

Een stoter kan daar niet op reageren. Ik noemde toen al de mogelijkheid van een zuiger probleem.

Hoe dan ook, zoals eerder geschreven. Ik wil alle informatie opnemen. Buiten het gehele financieele, wil ik tot de technische kern komen. Incl alle variabelen. Foutieve info gelijk de v snaren verstoren dat beeld. Idem mbt een hete motor. De motor heeft geen hoge temp gehad. Als mijn radiator dop niet goed was, dan had de motor in Ned al theoretisch eerder moeten koken.

Voor nu wil ik letterlijk in de motor duiken met het rapport. De zuigers allemaal zien, daarmee kan ik verder. Wat ik altijd genoemd heb is dat ik eerst ieder detail wil weten/leren. Is het een fout van De Sutter, dan is het aan hun om het op te lossen. Is het mijn fout, dan baal ik maar dan heb ik alles gedaan om me erin te verdiepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ook, ben erg nieuwsgierig. Ook naar de andere zuigers. Zoals bekend heb ik me gericht op de gefotografeerde zuiger. Vandaag nog een reaktie van JeePee center.

Ik hoop deze week wijzer te worden welke info komt. Ik wil echt de diepte in, en geen zaken horen die als oorzaak genoemd worden omdat ik dat meldde op het forum, gelijk de ene V snaar bij Parijs en de andere 1000 km verder, en A niets te maken hebben met de tik die vier maanden eerder ontstond. En B, helemaal geen invloed hadden op de waterpomp.

Nog even dan deze reaktie van Kees. Ik wacht nu af met de genoemde bedrijven te raadplegen totdat ik alle info heb. Wederom op basis van een correcte analyse wil ik alle info kunnen presenteren. Aan jullie en de bedrijven die ik contacteer. En natuurlijk hoop ik er met De Sutter eruit te komen en de motor weer perfect op te bouwen.

Hieronder zie je de mening van Kees, mbt het stationair lopen en snelheden tot 30 km per uur, ik reed de wagen specifiek in. Dus geen files gereden ( had geen werk, dus geen woon/werk ). Ik reed naar Hoek van Holland - Rotterdam, Spijkenisse - Rotterdam, ring Rotterdam. Steeds combi van 3 km van mijn huis naar de ringweg en vandaar ( 80 km snelheid limiet op de ring ) reed ik de andere kant van de stad weer in of naar genoemde plaatsen.

Dus de wagen liep langzaam naar bedrijfstemperatuur en draaide max 30 tot 45 minuten.

Hoi Marco,

De conclusie vind ik ook erg discutabel, de fanshroud heeft alleen extra een functie bij stationair lopen en file rijden daarna bij snelheden boven +/- 30 km/u

neemt de rijwind de koeling over.

Het verhaal lezende lijkt het mij duidelijk dat een verkeerd ingeperste zuigerpen de oorzaak is van de motorschade.

Denk erover na en schakel evt. een bovag expert in.

Succes,

Kees Peeters

JeePee-Center

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De conclusie vind ik ook erg discutabel, de fanshroud heeft alleen extra een functie bij stationair lopen en file rijden daarna bij snelheden boven +/- 30 km/u

neemt de rijwind de koeling over.

Het verhaal lezende lijkt het mij duidelijk dat een verkeerd ingeperste zuigerpen de oorzaak is van de motorschade.

Marco,

Omtrent het wel of niet moeten hebben van een fanshroud is het misschien een idee om het volgende bedrijf te contacten. Hij heeft voor mij al diverse alu radiateurs gemaakt met fanshroud en hij is gespecialiseerd in het vervaardigen van radiateurs voor zowel particulier als racerij en ik denk dat deze man je goed kan vertellen of het wel of niet van invloed kan zijn op een motor.

http://www.hartgers-radiateuren.nl/

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Motorenfabriek De Sutter wil zijn klanten altijd zo goed mogelijk te helpen. Natuurlijk hebben we onze uiterste best gedaan om ook Marco Fennema met zijn AMC 360 van dienst te zijn. We hebben ons altijd constructief opgesteld

Motorenfabriek de Sutter

Jean-Paul Borsten

Kom op zeg motorenfabriek de Sutter. Het onderstaande zou ik niet omschrijven als zijnde goede service en het doen van je uiterste best.

Marco Fennema zijn auto wordt op 21 juni opgehaald vanwege een tik die uit het blok lijkt te komen. Op 12 juli kan hij hem op komen halen en verdenkt de Sutter de flexplate. Dus drie weken hebben jullie nodig gehad om tot die concusie te komen. :no:

Marco is tot op heden beheerst en netjes gebleven en is niet direct herrie gaat trappen toen het fout leek te gaan. Daar hebben jullie in mijn ogen misbruik van gemaakt.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Werkelijk tenenkrommend om te dit topic te lezen.

In de maritieme wereld en, naar ik aanneem, ook de autowereld, staat direkte service hoog in het vaandel.

De Sutter is vanaf het begin op de hoogte van een tik in de motor, maar onderneemt geen actie. Stuurt dhr Fennema maandenlang van kastje naar de muur. Zeker geen Bovag erkend bedrijf waardig. Bizar bijvoorbeeld om te lezen dat auto daar 3 weken staat en er geen enkele aandacht aan besteed werd.

Flexplate geeft constante tik zou deze gescheurd zijn, maar toch lieten ze een nieuwe fp erin zetten. Na plaatsen ervan wordt motor gestart en zit tik er nog in. Dat kon ik ze zo wel vertellen. Is er wel eerst kundig naar die flexplate gekeken alvorens de opdracht te geven om die maar "even" te vervangen ? Afgezien nog van de kosten naast al het onnodige werk (jeep moet steeds op ambulance vervoerd worden).

Dan noemen ze het de klepstoters (verstopt ? zijn toch net nieuw door jullie geplaatst ?) en raden ze andere olie aan. Rij maar een paar duizend kilometers en zit de tik er nog in, kom dan maar terug.....

Wat een professionel actie !!

Dan is flexplate, dan weer olie de oorzaak. Later weer klepstoters. Hebben ze motor open gemaakt toen om dat even te checken? Ja zeker, even, het is werkelijk niet zoveel werk.

Ik hoorde vroeger dit soort verhalen. Ze rekken en rekken en ondernemen zelf geen actie. Wachten tot klant het opgeeft en elders laat repareren.

De Bovag is gelukkig opgericht om dit soort praktijken uit de wereld te helpen, toch ??

Belooft zelfs dat doorrijden geen gevolgschade kan geven, maar zegt wel verantwoording te nemen, zou dat wel het geval zijn.

Nu heeft dhr Fennema dus doorgereden en wordt dit hem kwalijjk genomen.

Met schaamrood op de kaken lees ik de uiteindelijke rapportage welk vermeld dat de fanshroud (beter, het ontbreken ervan) de oorzaak van alles is.

Fanshroud heeft minimale functie, zeker in een koel land als Nederland. Deze opmerking kunnen we 100% onkundig verklaren.

Dan opmerking over aandrijving waterpomp, valse lucht........ik val van mijn stoel. Nu klim ik dus in de pen.

Ik hoop stellig dat de Sutter hier op het forum zijn gezicht probeert te redden, maar dat het 1 op 1 gesprek met dhr Fennema toch wel in het voordeel van hem zal uitpakken.

Ik ben benieuwd of de motor zo spoedig mogelijk weer kundig gerepareerd zal zijn. Advies om de piston elders te laten monteren (er zijn meerdere bedrijven die dat uitbesteden !) lijkt mij overbodig.

Zou uit contra exertise blijken dat het toch een fout (lijkt me heel erg sterk...) van dhr Fennema zou zijn, dan nog, zou ik, de Sutter zijnde, de kosten voor mijn rekening nemen.

Dit om tegemoet te komen aan de belabberde "service" die dhr Fennema "geboden" is. (geboden staat inderdaad tussen haakjes, want het contact lijkt mij steevast een eenrichting verkeer te zijn).

Ten overvloede meld ik dat de 1 jaars garantie opnieuw in zal moeten gaan.

Laten we hopen dat dit topic snel afgesloten kan worden.

Ik wil dhr Fennema wel sterken met het bericht dat een eventuele rechtsgang met vertrouwen tegemoet gezien kan worden !!

getekend:

maritieme branche.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt, ik waardeer dat zeker.

Ik heb veel geduld omdat ik zelf in de verkoop gewerkt heb en weet hoe klanten de boel kunnen beduvelen. Inderdaad had ik gezien de goede reputatie die De Sutter had verwacht in juni resoluut geholpen te worden. Zaken zoals de opmerking over de V snaar maken me een beetje troosteloos.

Inderdaad schreef ik dat ik twee V snaren kocht. Dat komt omdat de poulie dubbel is, ik verving de gebroken V snaar voor twee. En waarom brak die snaar nabij Parijs en die van de stuurbekrachtiging bij Tignes, een 1000 km verder ? Ik had poulies geverfd met Hammerite met structuurverf, die korrels in de verf zullen ingevreten hebben op de snaren.

Alls ze de garage ingewandeld waren hadden ze dat zo kunnen zien, 2 dynamo snaren en 1 stuurbekrachtiging. En Hammerite op de poulie.

Maar ben benieuwd, vanochtend mailde ik dat ik vanmiddag kon maar zij konden niet. Ik werk nu even via uitzendbureau en kan niet zo vrij nemen.

bewerkt door Marco Fennema
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Marco,

Ik heb zojuist Jean-Marc Gandolfo gesproken, de garagehouder die de V-snaar van je stuurbekrachtiging heeft vervangen hier bij Gap. Hij verklaart dat jouw waterpomp naar behoren werd aangedreven toen je arriveerde. Het ontbreken van de betreffende snaar had geen enkele invloed op de koeling van je motor. Hij is bereid dit schriftelijk te verklaren, als dat nodig zou zijn.

Groet,

Carl

  • Upvote 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Top Carl, ik vond de stelling van De Sutter onwaarschijnlijk. Ik begrijp dat de som van kleine beinvloeders opgeteld ook impact hebben. Maar dan zou iedere Wagoneer zonder stuurbekrachtiging zuigerschade hebben.

Per definitie vind ik op dit moment het gehele koelverhaal als oorzaak discutabel, de ratel tijdens de eerste rit wil ik meer uitpluizen. Ik heb dat niet aan de revisie bedrijven vertelt, alleen aan De Sutter. Dit omdat ik zuiver de mening over de foto van de zuiger wilde hebben.

Indien ik er met De Sutter niet uit mocht komen, dan wil ik weten hoe een klemmende zuigerpen zich qua geluid presenteert. Bij mij was bij de eerste start dat na ong een 15 a 20 draaiminuten en 5 km rijden. Belangrijk was het inhouden, kortstondig, van de motor.

Doe de groeten aan Carl, hoop zeker terug te gaan naar dat gebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag telefonisch contact gehad met De Sutter. Wederzijds rustig kunnen uitspreken waar de wederzijdse ongenoegens liggen, en dat we dat moeten kunnen uitspraten. Op dit moment zitten we technisch niet op lijn, waar ik natuurlijk een achterstand ik heb omdat ik brokjes info heb. Ook daarover kon ik mijn ongenoegen uiten.

Zij krijgen nu emails die niet, laat zeggen opbouwend zijn. Dat is voor hun vervelend en een gevolg van mijn gebruik van dit forum.

Ook daar hebben we het over gehad. Verzoek is om even in te houden.

Samengevat zitten we tot heden niet op 1 lijn. De Sutter is van mening dat zij gelijk hebben. Dat kan, maar met de info die zij mij gegeven hebben gaan we ook niet op die lijn komen. Om dat een kans te geven is de afpraak dat hun expert mij in persoon zijn rapport gaat toelichten. Dat zal eind volgende week zijn.

En dan kan het zijn dat De Sutter gewoon gelijk heeft, en dan ben ik de eerste die daar open over zal zijn.

Om objectieviteit te behouden stelt De Sutter voor dat ik contra expertise inschakel als vervolg na die afspraak. Voor mij is dat even een kwestie of dat in de tientjes of honderden euro's loopt. Maar ik zou graag Sietse van LMR inschakelen. Ik blijf hangen aan het feit dat ik een AMC man wil.

Dan de oplossing. Ongeacht of het mijn of De Sutters schuld is, tzt moet het blok weer in elkaar. Is het mijn schuld dan weet ik het even niet. Is het De Sutters schuld dan doen zij het. Daar is ook nooit over getwist. Alleen was niet duidelijk wiens verantwoordering het was. Nu wel, mijn verantwoording dus volgens hun rapport. En daar gaan we nu dieper op in.

In prinipe bepalen de agenda's van beide partijen hun hulptroepen wanneer de wagen weer rijdt, of weg moet. Ik blijf hopen dat het niet mijn fout is, maar dat is logisch. En ik zou werkelijk nu niet weten wat ik verkeerd gedaan kan hebben, maar tja, het kan altijd.

Ik heb de toezegging op voorhand het rapport digitaal te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo gezien ben ik inderdaad rijk. En in deze tijd dubbel gelukkig, ik moest voor de revisie geld lenen. Zat op het punt dat er al zoveel in de wagen zat zat dat je niet meer kan stoppen. Begon heel netjes met spaargeld, maar met 11000 in de wagen gepompt te hebben was dat op. Dus geld bij mijn familie geleend, in deze crisis ben ik de enige die bij inflatie lach, mijn schuld wordt alleen maar minder.

Maar natuurlijk vreet het wel. Maar dan lees ik op het forum wat Boris overkwam, met die legionella, en dan relativeer ik weer.

Met dit soort auto dingen heb ik best pech. Maar uiteindelijk denk ik er met De Sutter wel uit te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om dat een kans te geven is de afpraak dat hun expert mij in persoon zijn rapport gaat toelichten. Dat zal eind volgende week zijn.

Hoi Marco, heb je al n expert om mee te nemen naar dat gesprek ? Denk dat dat wel handig is, mede om straks de technische zaken die besproken worden te weerleggen met de hulp van jouw expert (en zijn technische kennis).

Als ik nog iets kan doen hoor ik het...

Gr. Martijn

ps. fijn dat je weer aan de slag bent!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kreeg het schade rapport binnen. Laat ik het zo zeggen, het talent van de expert ligt niet in lezen.

Op een rijtje;

Fout 1

Dat ik de wagen eind oktober begin november aanbied, ik meen dat de wagen al in juni aangeboden was. De tik was al in mei geconstateerd maar dat gebeurde op weg naar de fysio, na dat bezoek ben ik plat gegaan en letterlijk mijn eerste gang buiten de deur was naar De Sutter in juni.

Fout 2

Er wordt gecontateerd dat de vloeistoffen op peil waren. Maar dat de fanshroud ontbrak en dat dat een verstoorde motorkoeling geeft.

Zal ik eens polsen hoeveel wagens zonder rijden. Plus ik reed al voor de revisie een jaar dagelijks zonder shroud en de temp bleef in zomer en winter gelijk. Idem met een trailer in Frankrijk. En wie de weg naar de Botlek kent weet dat ik daar genoeg file reed.

Fout 3 en nu wordt het leuk.

Ik heb, ????? zonder enkele v snaar gereden, in de bergen, zonder aangedreven waterpomp, met kokende motor. Ik heb met een extra accu een elektrische fan als enige koeling gehad.

Mijn bewijs, het forum.

Garage Alex in Annecy, die heeft mijn kapotte v snaar van de dynamo vervangen voor een dubbele.

En is getuige van de aanwezigheid van de v naar van de stuurbekrachtiging, ik wilde hier een reserve voor en hij heeft hem nog eraf gehaald en gemeten.

Garage Andolfo nabij Gap, die heeft mijn kapotte v snaar van de stuurbekrachtiging vervangen voor een andere gebruikte.

Die wil schiftelijk getuigen dat mijn motor goed draaide mbt temperatuur. Ik had er een eind opzitten toen ik ij hem kwam, dus die herkend een te warm blok gelijk.

Maar, eigenlijk is heel dat rapport onzin. De tik kwam in mei, ik heb de datum van de 2e afpraak van de fysio in mei zo opgeroepen. Op weg naar hem kwam de tik direkt na de start.

Bekend is het verhaal van het verschil van de tik, met en zonder bak. Maar ook reed ik toen de bak er weer op zat ik met mijn contactpersoon van De Sutter heen en weer om het verschil in de tik tussen Drive en Neutral te laten horen.

Jean Paul nodigde ik ook uit, maar die hoorde de tik zoal in Neutral en zei toen stoters, kan je mee op vakantie. Toen zei ik, pima, op jullie risico want ik vertrouw de tik niet en denk aan kantelende zuigers.

( ik had tig YouTube films gekeken met uitleg en opnames van de geluiden van lexplate, piston slap )

Fout 4 niet in het rapport maar in de reaktie van Jean Paul

Valse lucht. Ik meen op pagina 4 staat dat ik de motor start voor het eerst op 6 mei. Dan zien we koelvloeistof lekken uit kopbout nr 7. De eerste fout van hun monteur, ik had ze voor montage al gebeld dat deze motor daar vloeibare pakking nodig had.

Lees nu dat ik de wagen 12 mei ophaal van de reparatie. Ze hebben de motor getest, dus valse lucht hadden ze zo gemerkt.

Dan scheurt er een ATF slang op de slangenklem, ik bel de ANWB, die wisselt de slang ( automatenbak naar Automatenkoeler )

De ANWB laat de motor tijdje draaien om de nieuwe slang te testen.

De motor draait rustig.

De volgende dag poets ik de ATF weg, start de motor, die loopt onregelmatig, ik controleer de moeren en die kunnen aangedraaid worden. De motor loopt weer regelmatig.

Sindsdien check ik die. En ik kan de monteur van De Sutter nu al vertellen dat drie van de vier moeren keurig vast zaten en de vierde, die onder een stangetje zat wat losser.

De isolatieplaat onder de carb is van kunsstof, draai je de moeren te hard aan dan breken die platen. Dus ik weer donders goed wasr ik de motor regelmatig op moet nalopen. Ieder moertje ken ik.

En dan zie je zo een flut rapport van een expert. Ik ga heel graag met hem in gesprek, liever gisteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...