Spring naar bijdragen

Vastloper 360 Amc, Reviseren Of Chevy 350


Recommended Posts

In de mail die ik van Post en Dros destijds heb mogen ontvangen voor het compleet reviseren van mijn bb staat netjes omschreven dat ze bij het reviseren van mijn blok de cilinderwanden boren met de hulp van een hoonplaat en dummy cilinderkop. Ook de lijnboring wordt netjes beschreven. Zonder een goed uitgevoerde lijnboring is een blok geen lang leven beschoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dat onthoud ik. Nu kan ik verrekte moeilijk bewijzen dat ze die plaat niet gebruikt hebben. Frusterend, maar ik moet vertrouwen hebben in hun eerlijkheid, evt de waarde van contra expertise etc. Maar hoe meer kennis en tips ik krijg, hoe beter ik hun evt uitleg kan wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dat onthoud ik. Nu kan ik verrekte moeilijk bewijzen dat ze die plaat niet gebruikt hebben. Frusterend, maar ik moet vertrouwen hebben in hun eerlijkheid, evt de waarde van contra expertise etc. Maar hoe meer kennis en tips ik krijg, hoe beter ik hun evt uitleg kan wegen.

Marco,

De basis van een goede motor begint bij hoe de krukas in de motor ligt, lijnhonen is dus een must. Alle hoofdlagers worden op dezelfde maat en in lijn gehoond zodat de krukas op alle kruktappen dezelfde speling hebben. De hoeveelheid speling is afhankelijk van het doeleinde waarvoor de motor is gemaakt. Opgevoerde motoren hebben meer speling nodig dan standaard motoren. Ook is de speling van de krukas ten opzichte van de hoofdlagers bepalend voor de oliedruk.

Om het beste resultaat te krijgen bij het boren en honen van de cilinderwanden moeten deze bewerkingen plaats vinden met een hoonplaat een een soort dummy cilinderkop die je met een koppaking monteert op het motorblok en op het voorgeschreven aanhaalmoment vastzet. Als het motorblok met deze hoonplaat erop bewerkt wordt kan je er vanuit gaan dat als het blok is opgebouwd, de cilinderboring nagenoeg perfect is en een lange levensduur gegarandeerd kan worden normaal gesproken.

Kon je wel zien of de zuigerveren goed waren ingelopen op de wand of kon je nog hoonsporen zien?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het blok niet geopend gezien, ze zouden alleen met een voelermaatje de evt speling meten die defecte stoters aanduiden. Toen ik zelf de week darop belde, meldden ze me de zaak van de vretende zuigers.

Ik wil graag komende week ea zelf zien, ik kan echter niet zelf aan zuigers/cilinders iets aflezen buiten hele extreme slijtages. Op Amerikaanse / Australische fora leeft de discussie over gebruik van honingplates niet echt, daar zijn de sporadisch te vinden meningen verdeeld over.

Feit is dat als het onderblok niet goed is, en ze zetten er nieuwe zuigers in. Ik na bepaalde tijd exct hetzelfde probleem ga krijgen.

Peuteren ze mijn blok eruit en zwijgend een fout herstellen die de oorzaak was van de vretende zuigers, en bouwen hem in en geven mij toch de schuld, tja , dan heb ik wel eindelijk mijn goede blok maar tegen hoge kosten. Of ze bellen op dat ie klaar is onder garantie.

Vandaar dat ik maar langsrij om te voelen hoe de wind waait.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de Sutter geweest en foto's gemaakt. De littekens hebben zij vergeleken met foto's in boeken die vreters ed verklaren. Een direct identieke foto is er niet. Dekra heeft mijn waterpomp meegenomen omdat ze nu nog aan een koeling probleem denken.

Ik ga daar tegenin omdat de radiator, waterpomp, sensor, slangen ed allemaal er een jaar eerder nieuw opgezet zijn. Tevens heb ik voor de montage bij Radiator Service West preventief deze 1 jaar oude radiator laten afpersen en spoelen en er MPM -36 graden koelvloeistof in gedaan. Verder weet ik waar de meter op moet staan, weet dat hij ietsje stijgt bij een stuk 140 rijden. Gedurende het inrijden heb ik deze snelheid niet gereden en heeft de meter ook nooit hoger gestaan dan normaal. Verder herken ik de geur van de rubberen leidingen als die te warm worden. Hoge temp sluit ik absoluut uit. Dan een olie tekort, ook dat heb ik alle aandacht gegeven. Wat er echter lokaal in een motor gebeurd, daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Deze week komt de expert terug. Maar Dekra experts, gaan die net zo diep zoeken als ik op specifiek AMC eisen mbt revisie ? Ik zit nog steeds naast de Sutter, dwz dat ik alle vrijheid heb om zelf mee te zoeken, een expert die echt AMC kennis heeft in te schakelen etc. Als je nog eens naar het eerder vermeldde linkje naar You Tube kijk, blijf ik bij het niet boren/honen met de bijbehorende plate.

post-5254-0-05475500-1353499427_thumb.jp

post-5254-0-79935400-1353499437_thumb.jp

post-5254-0-12902000-1353499447_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfff.. er gaat gelukkig wat gebeuren nu ! Wat ik me afvraag, hoezo denkt Dekra aan n koeling probleem dan.. ?

Ik mag dan wel n leek zijn maar zulke groeven in je zuigers & wanden duiden toch op iets anders wat niet koeling-gerelateerd is, zou ik zeggen. Nog over de verwarring tussen de offerte en rekening gehad mbt de zuiger maten ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de Sutter geweest en foto's gemaakt. De littekens hebben zij vergeleken met foto's in boeken die vreters ed verklaren. Een direct identieke foto is er niet. Dekra heeft mijn waterpomp meegenomen omdat ze nu nog aan een koeling probleem denken.

Ik ga daar tegenin omdat de radiator, waterpomp, sensor, slangen ed allemaal er een jaar eerder nieuw opgezet zijn. Tevens heb ik voor de montage bij Radiator Service West preventief deze 1 jaar oude radiator laten afpersen en spoelen en er MPM -36 graden koelvloeistof in gedaan. Verder weet ik waar de meter op moet staan, weet dat hij ietsje stijgt bij een stuk 140 rijden. Gedurende het inrijden heb ik deze snelheid niet gereden en heeft de meter ook nooit hoger gestaan dan normaal. Verder herken ik de geur van de rubberen leidingen als die te warm worden. Hoge temp sluit ik absoluut uit. Dan een olie tekort, ook dat heb ik alle aandacht gegeven. Wat er echter lokaal in een motor gebeurd, daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Deze week komt de expert terug. Maar Dekra experts, gaan die net zo diep zoeken als ik op specifiek AMC eisen mbt revisie ? Ik zit nog steeds naast de Sutter, dwz dat ik alle vrijheid heb om zelf mee te zoeken, een expert die echt AMC kennis heeft in te schakelen etc. Als je nog eens naar het eerder vermeldde linkje naar You Tube kijk, blijf ik bij het niet boren/honen met de bijbehorende plate.

Zou dit ook door een verkeerde mengselverhouding en timing kunnen gebeuren?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou dit ook door een verkeerde mengselverhouding en timing kunnen gebeuren?

Een verkeerde mengverhouding of verkeerde timing is goed te merken cq te horen. Michel neem aan dat de motor gewoon perfect starte en draaide alleen dat tikkende geluid verraadde dat er iets mis was. De motor hield niet in pingelde niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is via garage De Neet bij Post en Dros terecht gekomen. Hun reactie is de eerste zin(nen). Eronder het verhaal zoals ik de bedrijven van info voorzie, met links naar " mijn bronnen".

reactie post en dros

m vr gr a neet

----- Original Message -----

From: Post en Dros

To: 'Neet'

Sent: Wednesday, November 21, 2012 5:28 PM

Subject: RE: Problems after rebuilding AMC 360

Kan een aantal dingen zijn.

- Koeling (te veel/te weinig)

- Te weinig speling (is er rekening gehouden met het gebruik van LPG als brandstof)

- Ontsteking (tijdstip)

Gr Egbert

Van: Neet [mailto:info@garageneet.nl]

Verzonden: woensdag 21 november 2012 16:45

Aan: Post & Dros

Onderwerp: Fw: Problems after rebuilding AMC 360

----- Original Message -----

From: marco fennema

To: Marco Fennema

Sent: Wednesday, November 21, 2012 2:38 PM

Subject: Problems after rebuilding AMC 360

Dutch text above, English text below

Beste lezer,

In overleg met het revisie bedrijf vraag ik, indien je daar natuurlijk zin in hebt, naar jullie mening mbt de oorzaak van de schade aan de zuigers na een revisie.

Deze AMC 360 is geboord, gehoond en er zijn nieuwe zuigers ingegaan. Het revisie bedrijf wacht nu op de bevinding van de expert van Dekra. Zij denken aan een koelprobleem. Zonder uit te weiden weet ik absoluut zeker dat dat niet kan. Ik denk bv aan de gevolgen van het niet gebruiken van een Honing plate. We hebben nu dus niet dezelfde mening. Ik kan ea onderbouwen. Mbt verslagen en Youtube films.

Echter, het revisie bedrijf en ik willen samen echt de oorzaak vinden. Anders bouwen we alles weer op en krijgen weer deze schade. In dat kader zitten we zeker naast elkaar en willen voorkomen dat we de motor weer opbouwen zonder de kern van het probleem gevonden te hebben.

Als je mee wilt denken graag. De tik in de motor is na 400 km gekomen. Motor is voor inlopen geprimed, oliepomp is nieuw en voor montage zijn de marges in deze pomp gemeten.Bedrijf deed de assemblage van het draaiend gedeelte en koppen. Ik deed de ontsteking, oliepomp, waterpomp etc.

De wagen is een 87er Jeep Grand Wagoneer. Revisie was nav een vastgelopen drijfstanglager. De krukas is geslepen.

Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie deze littekens eerder gezien ? Het revisie bedrijf heeft een schade identiek als deze niet eerder gezien, is verder een gerenommeerd bedrijf met wel ervaring in V8 motoren.( Chevrolet meen ik )

Met vr gr,

Marco

Bijlages:

This is the knocking sound of my engine after 250 miles / 400 km.

Example of using a honing plate:

This is when I first ( Februari ) was aware a honing plate was needed

http://www.fullsizejeep.com/1024/p_engine.htm

The specific plate

http://www.bulltear.com/catalog/product_info.php?products_id=250

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een verkeerde mengverhouding of verkeerde timing is goed te merken cq te horen. Michel neem aan dat de motor gewoon perfect starte en draaide alleen dat tikkende geluid verraadde dat er iets mis was. De motor hield niet in pingelde niet.

Een iets afwijkende timing / mengselverhouding hoeft niet altijd merkbaar te zijn en zeker niet bij een gereviseerd motorblok die nog niet voluit zal draaien. Als deze verhouding ook maar iets afwijkt kan en ik zeg kan want het hoeft niet het hele inwerkingsproces van de zuigers en zuigerveren te beinvloeden. Ik moet de link even zoeken van een revisiebedrijf hier in Nederland. Die had een heel verhaal over dit fenomeen en had daar foto's bij geplaatst. Benzine spoelt en breekt de smerende werking af. Daarom is afstelling ook zo belangrijk, zeker bij een gereviseerde motor...

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco,

Kon jij iets van koolaanslag waarnemen op de zuigerbodem?

Jij kon zeker niet de oliedruk meten ofwel?

Ik las zojuist een stukje van iemand die op aanraden van het revisiebedrijf 20w50 gebruikt maar na 1000 km op dunnere olie moest overstappen ivm klimaat en koudstart. Dunnere olie is er net wat sneller als de dikkere 20w50 olie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marco,

Kon jij iets van koolaanslag waarnemen op de zuigerbodem?

Jij kon zeker niet de oliedruk meten ofwel?

Ik las zojuist een stukje van iemand die op aanraden van het revisiebedrijf 20w50 gebruikt maar na 1000 km op dunnere olie moest overstappen ivm klimaat en koudstart. Dunnere olie is er net wat sneller als de dikkere 20w50 olie.

De volgende garantiebepaling zijn neem ik wel afgegeven door de Sutter?

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:1V71BIZDu1oJ:www.bovag.nl/data/sitemanagement/media/Garantiebepalingen_revisie.pdf+cilinder+schade+na+revisie&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESgDjrOl--whA5UF_T86JbHK4-GGtVdXJkb-oaMDawLi1HB9bP3wW3cRvg7TiHz0CH5bQqn1PsEKKiAPZnQl7MvOvozAR05KBvsIc7E5YYyClpDxV3KidWRYW34mOT6UsR2hj-QS&sig=AHIEtbTWP8dNZK2iVIWFupNKOpVuy-c94w

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed te horen dat mee gedacht wordt. Egbert geeft 3 mogelijkheden, BJ's 2, De Sutter 1

1

Ik steek mijn hand in het vuur voor koeling, ook bv op het gebruik van vloeibare pakking kan Ed beamen dat ik minitieus te werk ging zodat het cliche van verstoppingen mij niet kan overkomen.

2

Ik idem mbt smering zolang de pomp / type olie / hoeveelheid olie verantwoordelijk is.

3

Ed idem mbt ontsteking en carb.

4

De Sutter meldt dat hone platen niet nodig zijn.

In email meldt de Neet de vraag of Torque platen gebruikt zijn, BJ's stelt dat Hone platen een must zijn. Post en Dros meldt dat speling nodig is. Ik kan niet zeggen of hij bedoeld dat je die nu wel of niet door ruimer te honen krijgt of door de hone plaat.

Mbt afstellingen.

De wagen heeft direkt na die tik, dus na die eerste 400 km, drie keer bij de Sutter gestaan, tussen die eerste en de derde keer is er amper gereden. Ze hebben dus de motor horen draaien, zien draaien, kunnen ruiken. Iedere pingel of hapering had in die tijd op moeten vallen.

Bougies waren in mijn ogen roetig, de stiften schoon. gemeld aan de Sutter. Toen zat er ruim 500 km op, bij 700 weer bekeken toen waren ze schoner. Ik weet niet of een motor na revisie bv bougies vies maakt omdat de zuigerveren nog niet ingesleten zijn. Tussen de 400 km en 700 kmstand is er qua afstelling niets gebeurt. De eerste keer heeft de wagen er twee weken gestaan, ze hadden met de endoscoop geen zaken gezien. Die strepen zijn dus in theorie in mijn 4000 km vakantie rit ontstaan daarna.

Voor die rit is de APK geweest, aan de CO2 meter is de lpg unit fijn afgesteld. Echter, de eerste 700 km zijn met name op benzine gereden km's. Daarna heb ik tussen benzine en lpg gewisseld. De meningen waren verdeeld tussen dat het niet veel uitmaakt, De Sutter zelf. En tot 3000 km. Meeste zeiden 1000 op benzine, ik heb de eerste 700 voornamelijk op benzine gereden, daarna reed ik naar Frankrijk en wisselde af tussen benzine en lpg. Zag motor temp niet verschillen, kruissnelheid tussen 80 en 100 km per uur.

Direct aansluitend ben ik naar JeePee centre gereden, die heeft alleen het stationair mbt benzine nagesteld, ontsteking nagesteld. Co2 van de carb is naar ik begrijp niet te stellen ivm vaste naalden ? Gaat even buiten mijn huidige kennis.

( voor de vakantie hadden wij aan de ontsteking aangedraaid om te kijken of de tik daarmee qua gedrag veranderde, direct daarop dus naar Kees gereden om dat weer op de lamp goed terug te zetten. )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Michel,

Die Bovag bepalingen heb ik op de factuur. De eigenaar van De Sutter is voorzitter van de revisie tak van de Bovag.

De oliedruk kan ik alleen afmeten in het dasboard, is USA kwaliteit, desondanks is er veel aandacht aan de bron gegeven, de oliepomp. Plus dat de krukas / drijfstanglagers dan toch ook schades moeten hebben.

Ik heb een foto, iets onscherp, van de kop van de zuiger. Zet hem morgen erbij. Vondt hem niet schoon, mijn oude zuigers waren brandschoon, geen enkele aanslag. Zelfde carb overigens ( die 15.000 km ervoor gereviseerd was ).

Ik had me ingelezen over invloed carb, las dat als die ellende veroorzaakt. Dat direkt aan de zuigerveren af te lezen is. En dat het oplossen van de smerende werking meer impact heeft bij twee takt motoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Sutter gaf destijds aan dat voor inrijden geen dure olie nodig is. Ik heb Agip 10W40, mineraal gekocht. Wel een prijzige.

Na 500 km olie en filter vervangen en MPM 15W40 , mineraal, gekocht, op wederom aanraden van De Sutter.

Ik heb destijds rondgebeld mbt zink toevoeging. Hier in Ned werd ik net niet uitgelachen, in de VS echter gewoon en vaak aangeraden omdat moderne olien door milieu eisen dat missen. Overigens snap ik verschil mineraal versus synthethisch niet. Men zegt dat synthetisch additieven bevat die in oude motoren vuil los maakt welke de oliekanalen kan verstoppen. Mijn revisie blok was brandschoon, dan kan ik toch gewoon synthetisch gebruiken ? Niet gedaan overigens, maar wel benieuwd ernaar. Idem mbt zink toevoeging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...