Spring naar bijdragen

Jeep Cherokee Voor De Paardentrailer


Pegasus
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier op dit forum en heb me aangemeld omdat ik geïntresseerd ben in een Jeep Cherokee en daar iets meer informatie over zoek.

We hebben al jaren een terrein/4x4 auto voor de paarden trailer maar nu willen we graag een Cherokee.

Zelf vind ik het model erg mooi en zal de auto gebruiken hoofdzakelijk voor het trekken van een tweepaardstrailer (iets meer als 2000kg) en ben dus op zoek naar een belastingvrije (dus model 1986) als jongste optie.

Mijn vraag aan jullie is of de automaatbak daar geschikt voor is. Ik hoor er nog al wat verhalen over dat ze er niet tegen zouden kunnen maar nu zit ik hier bij de experts toch ;) ? Ik heb al wat gelezen over een zg "towing pack" waar dan een oliekoeler bij zit. Is deze later aan te brengen of moet ik echt gaan zoeken voor een handbak?

(de 4x4 auto's die ik tot nu toe heb gehad waren handbakken maar ik denk dat mijn keuze groter zal zijn als ik ook naar automaat kijk)

Graag jullie advies!:rolleyes:

Groeten,

Pascal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb jaren lang gereden met een tweepaards trailer met een grand cherokee.

Dit was een automaat en niet alleen ik vond het lekker rijden, maar ook de paarden. :lol:

Het wegrijden en schakelen gaat allemaal veel soepeler.

Towingpack kan ik weining over zeggen want dit heeft de grand cherokee standaard.

Voor de cherokee weet ik het niet.

Persoonlijk zou ik als je een paardetrailer (2 paards) trekt er sowieso een grand cherokee (v8) voor zetten.

Deze mag 3500 kg trekken. Als de paarden iets onrustig in de trailer staan dan rijdt het veel veiliger door de wat hogere massa van het trekkend vooetuig.

2 paarden en een trailer zal ongeveer 2000 kg zijn en de kogeldruk is ook een stuk hoger met 2 paarden (80-95 kg) weet niet of de cherokee dit allemaal kan.

Je rijdt op het randje, houd er altijd rekening mee dat je met levende have rijdt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb jaren lang gereden met een tweepaards trailer met een grand cherokee.

Dit was een automaat en niet alleen ik vond het lekker rijden, maar ook de paarden. :lol:

Het wegrijden en schakelen gaat allemaal veel soepeler.

Towingpack kan ik weining over zeggen want dit heeft de grand cherokee standaard.

Voor de cherokee weet ik het niet.

Persoonlijk zou ik als je een paardetrailer (2 paards) trekt er sowieso een grand cherokee (v8) voor zetten.

Deze mag 3500 kg trekken. Als de paarden iets onrustig in de trailer staan dan rijdt het veel veiliger door de wat hogere massa van het trekkend vooetuig.

2 paarden en een trailer zal ongeveer 2000 kg zijn en de kogeldruk is ook een stuk hoger met 2 paarden (80-95 kg) weet niet of de cherokee dit allemaal kan.

Je rijdt op het randje, houd er altijd rekening mee dat je met levende have rijdt!

Gerrit, bedankt voor de tip

Dat op het randje heb ik al ervaring mee (Freelander 1) :( Toen hadden we daar echt problemen mee dat de trailer (Hotra Jumper) soms met de auto ging "spelen" en hebben m snel weer weggedaan Verders hebben een Frontera (5d)/Nissan Terrano2 gehad en nu een Sorento en dat rijd wel goed.

Maar wat mag een cherokee 84-86 dan trekken eigenlijk? Ik zie (net op wikipedia) dat een cherokee ook maar iets van 1400kg weegt. (hij ziet er zwaarder uit)

Jammer dat de Grand vanaf 93 is gemaakt. De bedoeling is eigenlijk om een leuke oldtimer te hebben die de trailer kan trekken. We rijden met de trailer zo'n 1000 tot max 1600km per jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hetis mij opgevallen dat er grote verschillen zijn in max trekgeicht van zelfde type auto,zo heeft mijn GC 4.0 een trekgewicht op kenteken van 3500kg,andere soortgelijke GC's hebben soms maar 750kg op kenteken.

Zal bij de Cherokee's niet anders zijn dus let daar op bij aankoop,en bij twijfel altijd de RDW raadplegen,of kentekencheck doen op https://ovi.rdw.nl/ :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hetis mij opgevallen dat er grote verschillen zijn in max trekgeicht van zelfde type auto,zo heeft mijn GC 4.0 een trekgewicht op kenteken van 3500kg,andere soortgelijke GC's hebben soms maar 750kg op kenteken.

Zal bij de Cherokee's niet anders zijn dus let daar op bij aankoop,en bij twijfel altijd de RDW raadplegen,of kentekencheck doen op https://ovi.rdw.nl/ :bye1:

Die ik momenteel op het oog heeft staat op de site van de rdw 0kg (geremd en ongeremd) terwijl er wel een trekhaak opzit. Zal waarschijnlijk wel met import mis zijn gegaan.

Kun je hier wat mee of moet je zo'n auto laten staan?

Oja en automaat is dus fijner/beter/rustiger als handschakel. das wel wat prettiger voor ze. Hoe gaat een automaat eigenlijk om met achteruitrijden met de trailer (oplooprem). Met een handbak loop je dan wel te klooien met de koppeling.

bewerkt door Pegasus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een automaat verandert dus niets aan de oplooprem. Als die geen terugrij-automaat heeft moet de handsper er op gezet worden. Als ze er allebei niet zijn is het idd een heel gerommel, maar een handsper is volgens mij altijd wel aanwezig als er geen terugrij-automaat beschikbaar is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een automaat verandert dus niets aan de oplooprem. Als die geen terugrij-automaat heeft moet de handsper er op gezet worden. Als ze er allebei niet zijn is het idd een heel gerommel, maar een handsper is volgens mij altijd wel aanwezig als er geen terugrij-automaat beschikbaar is.

Euh, nu ff wat "rookie" vragen op automaatgebied

Handsper?? zit dat in de auto of op de trailer?

Ik had vroeger een boottrailer waar je met een palletje de oplooprem kon blokkeren. (dus uit de auto stappen en palletje erop en niet vergeten om weer te terug te zetten). Op de paardentrailer zit zoiets niet.

Wat is een terugrij automaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook een trailer achter de WJ, rijdt alsof er geen trailer is ;) Van de oplooprem nog nooit last gehad.

ff zoeken...Ah een WJ is idd wel mooi. Die kan zelfs de trailerfabriek nog trekken :lol: .

Van de vorige auto's die we hebben gehad had ik dat gevoel met de Terrano2 ook. Door in de spiegels te kijken merkte je dat de trailer erachter hing.

Maar waar ik dus naar kijk is een Cherokee XJ van 84-86, maar twijfel dus wel of die het "aankan" cq nog lekker rijd met 2000kg erachter. Grand Cherokees hadden jammer genoeg nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een jeep cherokee mag volgens mij 3500 kg trekken een kogeldruk van 80 a 90 kilo,aa

alleen bij de meeste staan 2500 kg, maar volgens mij is dat een fout van de rdw, of je trekhaak mag zoveel trekken

2500 zou ook nog goed zijn. Ik heb nu een Sorento 2003 en die mag maar 2300 kg en dat gaat ook goed. Met de trailer rijdt ik toch rustig (logisch)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achteras van alle XJ's is zwak, zorg dat je er eentje koopt met een goede as. Gebruik 85 W 140 olie in de achteras en ververs iedere 15.000 km.

Koop er eentje met een Select track tussenbak (NP 242) die kan nl ook op de verharde weg in 4x4 rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, ik rij nu sinds een jaar met een cherokee xj jamboree. dit is een 2,5 liter en hij mag 3300 kg trekken. op kenteken. Het is wel een handbak. Ik rij heel vaak met een tweepaardstrailer en hij trekt dit met gemak. Ook bij veel wind, regen en door de sneeuw. Ik ik heb geen selec track en rij dus altijd in 2H. Door de sneeuw gewoon in 4H parttime zetten.

De meeste belastingvrije cherokee's zijn 2,5 of 2,8 liter en deze kunnen ook zoveel trekken. Er zit alleen meestal een trekhaak op voor 2500 kg. Is gewoon een kwestie van een zwaardere trekhaak erop zetten. En ze verbruiken ook een stuk minder benzine als een GC wink.gif

bewerkt door cherokee'94
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh, nu ff wat "rookie" vragen op automaatgebied

Handsper?? zit dat in de auto of op de trailer?

Ik had vroeger een boottrailer waar je met een palletje de oplooprem kon blokkeren. (dus uit de auto stappen en palletje erop en niet vergeten om weer te terug te zetten). Op de paardentrailer zit zoiets niet.

Wat is een terugrij automaat?

Wat jij een "palletje" noemt is idd een handsper. Die voorkomt dat bij achteruitrijden de remmen worden aangetrokken en als die doen wat ze moeten doen kun je niet achteruit met die kar. Er zijn ook modellen met een schuif aan de zijkant van de koppeling, die lost automatisch bij het wegrijden.

Een terugrijautomaat is een constructie in de remmen waardoor die bij achteruit rijden nauwelijks nog werken. De trommel duwt ahw de remschoen weg. Sinds de jaren 80 algemeen goed op caravans. Kijk eens op caravanhandboek.nl waarin de werking wordt uitgelegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn XJ (uit 90) komt van een manege vandaan, tot 5 jaar geleden heeft deze auto nog gewoon dagelijks trailers getrokken dus volgens mij moet het wel goed komen. Volgens RDW heeft de XJ een max trekgewicht van 2.500 kilo. Hoogstwaarschijnlijk mag het wel meer zijn, echter dat mag dus niet!! :P.

Tip: maak eens een proefrit met een XJ en zeg gelijk dat je een de auto wilt testen met een trailer erachter. Kan je gelijk zien wat het doet. Oude XJ's hebben wel vaak slappe bladveren waardoor het wellicht lijkt of het niet goed werkt. Ik weet niet waar je woont? Maar misschien zit er een jeep specialist in de buurt die een lener heeft staan, kan je gelijk informatie inwinnen wat te doen met de ophanging.

Succes!

bewerkt door rodilito
Link naar opmerking
Deel via andere websites

????? Hoe zit dat precies met die 25000 kg? Ik heb 3300kg op kenteken. en ik ben destijds tijdens mijn zoektocht naar een xj ook wat xj's tegengekomen die 3350 kg mochten trekken. huh.gif

Mijn XJ (uit 90) komt van een manege vandaan, tot 5 jaar geleden heeft deze auto nog gewoon dagelijks trailers getrokken dus volgens mij moet het wel goed komen. Volgens RDW heeft de XJ een max trekgewicht van 2.500 kilo. Hoogstwaarschijnlijk mag het wel meer zijn, echter dat mag dus niet!! :P.

Tip: maak eens een proefrit met een XJ en zeg gelijk dat je een de auto wilt testen met een trailer erachter. Kan je gelijk zien wat het doet. Oude XJ's hebben wel vaak slappe bladveren waardoor het wellicht lijkt of het niet goed werkt. Ik weet niet waar je woont? Maar misschien zit er een jeep specialist in de buurt die een lener heeft staan, kan je gelijk informatie inwinnen wat te doen met de ophanging.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb even wat zitten zoeken in de databank van de RDW en kwam een aantal belastingvrije xj's tegen. Ik kon

dus ook zien wat het maximum aanhangergewicht is. Ik kwam niet verder als 2000 kg. Alle nieuwere types gaan wel verder maar de xj modelen tot 1986 die ik ben tegengekomen in de databank gaan niet verder als 2000 kg aanhangergewicht. Wie weet is het wel mogelijk om meer op kenteken te krijgen maar daar moet de RDW zelf uitsluitsel over geven.

Wel moet je goed beseffen dat als je een oldtimer 2.8 v6 cherokee koopt het vooral motorisch gezien lastig is om goede onderdelen te vinden. De nieuwere types xj hebben de bekende 4 liter motor en daar vind je bijna op elke hoek van de straat onderdelen voor. Bij de 2.8 v6 ligt dat even iets anders. Ook met sommige plaatwerk delen kan het het lastig zijn om wat te vinden. Dit vooral bij de 2 deurs uitvoeringen.

De oude 2.5 liter levert 105 pk en de 2.8 v6 levert 115 pk. Daar het oudere auto's zijn moet je niet vreemd opkijken als er al een aantal pk's verdwenen zijn in de loop van de jaren.

De nieuwere type motoren van de cherokee's na 1986 zijn beduidend beter en krachtiger en dus ook veel aangenamer om met een zware aanhangwagen te gaan rijden.

Ook bij de RDW doen ze af en toe gekke dingen. Zie hieronder.

Cherokee xj bj 1999 4.0 L

Massa leeg voertuig 1.540 kg

Laadvermogen N.v.t.

Toegestane maximum massa voertuig 2.223 kg

Massa rijklaar 1.640 kg

Aanhangwagen

Maximum te trekken massa:

- ongeremd 450 kg

- geremd 1.125 kg

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb even wat zitten zoeken in de databank van de RDW en kwam een aantal belastingvrije xj's tegen. Ik kon

dus ook zien wat het maximum aanhangergewicht is. Ik kwam niet verder als 2000 kg. Alle nieuwere types gaan wel verder maar de xj modelen tot 1986 die ik ben tegengekomen in de databank gaan niet verder als 2000 kg aanhangergewicht. Wie weet is het wel mogelijk om meer op kenteken te krijgen maar daar moet de RDW zelf uitsluitsel over geven.

Wel moet je goed beseffen dat als je een oldtimer 2.8 v6 cherokee koopt het vooral motorisch gezien lastig is om goede onderdelen te vinden. De nieuwere types xj hebben de bekende 4 liter motor en daar vind je bijna op elke hoek van de straat onderdelen voor. Bij de 2.8 v6 ligt dat even iets anders. Ook met sommige plaatwerk delen kan het het lastig zijn om wat te vinden. Dit vooral bij de 2 deurs uitvoeringen.

De oude 2.5 liter levert 105 pk en de 2.8 v6 levert 115 pk. Daar het oudere auto's zijn moet je niet vreemd opkijken als er al een aantal pk's verdwenen zijn in de loop van de jaren.

De nieuwere type motoren van de cherokee's na 1986 zijn beduidend beter en krachtiger en dus ook veel aangenamer om met een zware aanhangwagen te gaan rijden.

Ook bij de RDW doen ze af en toe gekke dingen. Zie hieronder.

Cherokee xj bj 1999 4.0 L

Massa leeg voertuig 1.540 kg

Laadvermogen N.v.t.

Toegestane maximum massa voertuig 2.223 kg

Massa rijklaar 1.640 kg

Aanhangwagen

Maximum te trekken massa:

- ongeremd 450 kg

- geremd 1.125 kg

ja dat klopt er kloppen er een hoop dinge niet bij de rdw,

zo kan mijn 4.0 xj 2500 kg trekken en weegt 1575kg

hahah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, hier kan ik ook nog wel even wat over zeggen, ik heb ook een 1986 XJ, mijne mag 1955 kg trekken, dat heeft de RDW klakkeloos overgenomen van de duitse papieren. Ik heb ergens wel eens gelezen dat de standaard in NL ingevoerde (via importeur) 2500kg mogen trekken (de 4.0 motor versies van 1987 en jonger) degenen die 3300 of 3500 op papier hebben staan zijn waarschijnlijk import.

Voor de 1986 en oudere cherokee's die zijn 1.) moeilijk te vinden en 2.) mogen max 2000kg trekken voor zover ik heb kunnen uitvinden.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij een "palletje" noemt is idd een handsper. Die voorkomt dat bij achteruitrijden de remmen worden aangetrokken en als die doen wat ze moeten doen kun je niet achteruit met die kar. Er zijn ook modellen met een schuif aan de zijkant van de koppeling, die lost automatisch bij het wegrijden.

Een terugrijautomaat is een constructie in de remmen waardoor die bij achteruit rijden nauwelijks nog werken. De trommel duwt ahw de remschoen weg. Sinds de jaren 80 algemeen goed op caravans. Kijk eens op caravanhandboek.nl waarin de werking wordt uitgelegd.

Bedankt voor de uitleg.:)

Op een paardentrailer zit zoiets niet. Ik ben nu met de 3de Hotra trailer bezig maar ik heb het nog niet gezien (wel op een bootrailer die ik ooit eens had). Zou inderdaad wel handig zijn (en koppelingsplaten sparen :lol: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de uitleg.:)

Op een paardentrailer zit zoiets niet. Ik ben nu met de 3de Hotra trailer bezig maar ik heb het nog niet gezien (wel op een bootrailer die ik ooit eens had). Zou inderdaad wel handig zijn (en koppelingsplaten sparen :lol: )

Bij een goede caravandealer zijn die dingen gewoon los te koop. Kwestie van 3 of 4 bouten (ik dacht dat die er al zijn. Los maken dus en monteren).<_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb even wat zitten zoeken in de databank van de RDW en kwam een aantal belastingvrije xj's tegen. Ik kon

dus ook zien wat het maximum aanhangergewicht is. Ik kwam niet verder als 2000 kg. Alle nieuwere types gaan wel verder maar de xj modelen tot 1986 die ik ben tegengekomen in de databank gaan niet verder als 2000 kg aanhangergewicht. Wie weet is het wel mogelijk om meer op kenteken te krijgen maar daar moet de RDW zelf uitsluitsel over geven.

Wel moet je goed beseffen dat als je een oldtimer 2.8 v6 cherokee koopt het vooral motorisch gezien lastig is om goede onderdelen te vinden. De nieuwere types xj hebben de bekende 4 liter motor en daar vind je bijna op elke hoek van de straat onderdelen voor. Bij de 2.8 v6 ligt dat even iets anders. Ook met sommige plaatwerk delen kan het het lastig zijn om wat te vinden. Dit vooral bij de 2 deurs uitvoeringen.

De oude 2.5 liter levert 105 pk en de 2.8 v6 levert 115 pk. Daar het oudere auto's zijn moet je niet vreemd opkijken als er al een aantal pk's verdwenen zijn in de loop van de jaren.

De nieuwere type motoren van de cherokee's na 1986 zijn beduidend beter en krachtiger en dus ook veel aangenamer om met een zware aanhangwagen te gaan rijden.

Ook bij de RDW doen ze af en toe gekke dingen. Zie hieronder.

Cherokee xj bj 1999 4.0 L

Massa leeg voertuig 1.540 kg

Laadvermogen N.v.t.

Toegestane maximum massa voertuig 2.223 kg

Massa rijklaar 1.640 kg

Aanhangwagen

Maximum te trekken massa:

- ongeremd 450 kg

- geremd 1.125 kg

Nou, hier kan ik ook nog wel even wat over zeggen, ik heb ook een 1986 XJ, mijne mag 1955 kg trekken, dat heeft de RDW klakkeloos overgenomen van de duitse papieren. Ik heb ergens wel eens gelezen dat de standaard in NL ingevoerde (via importeur) 2500kg mogen trekken (de 4.0 motor versies van 1987 en jonger) degenen die 3300 of 3500 op papier hebben staan zijn waarschijnlijk import.

Voor de 1986 en oudere cherokee's die zijn 1.) moeilijk te vinden en 2.) mogen max 2000kg trekken voor zover ik heb kunnen uitvinden.

Succes.

Bedankt voor jullie reactie/uitzoekwerk maar het lijkt er idd op dat de oudere types lastig wordt om het trekgewicht op 2500kg te krijgen.

Ik heb een mail gestuurd naar Jeep USA om te vragen over wat bekend was over wat de "towing weight" is van de auto. (als voorbeeld een Xj uit 1985 genomen)

Dit is hun reactie...........:(

Thank you for contacting the Chrysler Customer Assistance Center.

Do to age of this vehicle, the information you are looking for is no

longer

in our date base.

Thanks again for your email.

Sincerely,

Teresa

Customer Service Representative

Chrysler Customer Assistance Center

Dus zij weten het ook niet......:blink:

Ik had daarvoor contact gezocht met de NL importeur en die weet ook van niks omdat ze deze (voorbeeld 1985) auto nooit hebben geimporteerd.

p.s. wanneer zijn "ze" overgestapt van de 2.8 V6 naar de 4.0L ?

En hoe is de 2.5 4 cilinder motor ?

bewerkt door Pegasus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

op iedere moderne traileras zit zo'n systeem. Achteruitrijdend werken je remmen nauwelijks.

Het heeft weinig zin om er nog een syteem bij te schroeven.

Als die trailer redelijk zwaar wordt belast is er een kans dat de remmen tóch worden aangetrokken. Bij een caravan kun je, door de handle tot het uiterste op te trekken, de rem naar achter ook blokkeren. Ik heb het met de caravan bij de hand gehad toen ik uit een soort kuil vrij steil omhoog moest duwen. Als dat het geval is, is een hand-sper een oplossing. Een andere oplossing is om een zwaardere demper in de oplooprem te monteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...