Spring naar bijdragen

Ten einde raad!


Recommended Posts

Op dit moment ben ik (en mijn eigen garage) ten einde raad!

Nog steeds heeft de WJ (2001, 4.0, heeft 225.000 km gelopen) een piepend/fluitend geluid.

Dit geluid is alleen te horen als het gaspedaal los wordt gelaten. Bij gas geven verdwijnt het geluid. Ook bij stilstaan is het geluid aanwezig (gas bijgeven is het weg, gaspedaal loslaten komt het gefluit weer terug).

Het lijkt bij zware arbeid (rijden met aanhanger of even op de snelweg doorgereden) behoorlijk harder dan wanneer er rustig gereden wordt.

Het is gekomen nadat de kop is gereviseerd. De garage zegt echter dat het geen vacuum lek is (was mijn eerste gedachte).

Multiriem is vervangen, automaat is gereviseerd (tussenbak volgens mij ook, vraag ik nog even na).

Kan een diff ook piepen bij stilstaan?

Wil graag van het gefluit af!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het fluiten zoals lucht die door een spleet gaat ?

Of is het piepen, zoals bijv. een lager, een riem, een as ?

En kun je het geluid localiseren als de motorkap open staat ? Steek eens een eindje plasticslang in je oor met aan de andere kant een trechter, zo kun je haarfijn geluiden localiseren.

Geef ons eens wat meer specifieke gegevens, zo kunnen we misschien meedenken ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het fluiten zoals lucht die door een spleet gaat ?

Of is het piepen, zoals bijv. een lager, een riem, een as ?

En kun je het geluid localiseren als de motorkap open staat ? Steek eens een eindje plasticslang in je oor met aan de andere kant een trechter, zo kun je haarfijn geluiden localiseren.

Geef ons eens wat meer specifieke gegevens, zo kunnen we misschien meedenken ...

Inderdaad, probeer het eens goed te lokaliseren.

Het kan zomaar een lagertje zijn van spanrol/waterpomp etc, omdat je het krijgt bij verandering van toerental.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt toch heel sterk als vacuum-gerelateerd.

gasklep dicht = hoge onderdruk = fluiten

gasklep open = lage onderdruk = stil

Fluiten hoeft overigens niet persé door valse lucht te komen. Kan ook door een normale luchtstroom waar een onregelmatigheid in zit.

Je zegt dat het komt nadat de kop eraf is geweest. Misschien een pakking die wat scheef zit, bv van het gasklephuis. Of een braampje in die buurt?

Anders misschien je vaccuumaansluitingen op het spruitstuk controleren of er geen verontreiniging in de slang zit.

Is er verschil bij koude en warme motor?

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie meedenken!

Ik zal vanmiddag proberen het geluid te lokaliseren, als je de motorkap opentrekt, lijkt het wat verder naar achter/onder te zitten.

Bij een koude motor is het geluid er niet, zodra de motor warm is, begint het.

Het is trouwens begonnen als ik er een grote aanhanger achter hing. Nu heb ik het geluid ook bij 'normaal' rijgedrag..

Wordt dus vervolgd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via onderstaande link kunnen jullie het geluidje horen. Wellicht dat het helpt!!

En inderdaad, met remmenreiniger bij een draaiende/warme auto gaan spuiten lijkt mij aardig risicovol..

goeiendag zeg... :lol:

Waar heb je dat opgenomen?? Lokaliseren is echt wel prettig.

bewerkt door Kameel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via onderstaande link kunnen jullie het geluidje horen. Wellicht dat het helpt!!

En inderdaad, met remmenreiniger bij een draaiende/warme auto gaan spuiten lijkt mij aardig risicovol..

Duidelijke opname. Klinkt toch meer als mechanisch dan als lucht. Ik zou de multiriem eraf halen en even proberen. Niet te lang natuurlijk i.v.m. niet draaien van de waterpomp.

'n theoretisch opzetje: er loopt iets aan dat bij stationair toerental de hoorbare piep geeft. Bij hogere toeren wordt de frequentie zo hoog dat je hem niet meer hoort. Het is dan dus niet weg maar slechts onhoorbaar.

Succes.

Oh, ennuh... die remmenreiniger-truck kan altijd nog als je er genoeg van hebt, dan verkoop je de auto gewoon aan de verzekering:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De test zonder multiriem wordt lastig denk ik. Het geluid komt pas als er even gereden is. Zodra de motor wordt uitgezet, komt het pas weer terug als er weer even mee gereden wordt....

De theoretische opvatting van l'ours alpin is op zich niet zo gek. Zelf denk ik dat het voor dit geluid niet van toepassing is. Zodra het gaspedaal maar een mini-tikje krijgt, valt het geluid weg. Zelfs als je het toerental niet omhoog hoort gaan..

Ik heb geen goede ervaring met de verzekering. Mijn vorige Jeep (Wrangler van '98) is door een onoplettende vrachtwagenchauffeur in de prak gereden. De vergoeding van de verzekering viel bar tegen!

Wordt dus geen remmenreiniger of verdwaalde vuurpijl.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via onderstaande link kunnen jullie het geluidje horen. Wellicht dat het helpt!!

zo zo knap irritante piep lijkt wel een tandartsboor joh.. misschien kun je bij iemand een stettoscoop lenen dan moet het te vinden zijn. succes met de zoektocht .

ps.... ik weet hoe vervelend zo,n piep is ik heb er zelf een in mijn hoofd zitten en gaat nooit meer weg .wordt tinnitus genoemd...:lol::whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een irritant geluid,:lol: je zei achter onder de motor? toch niet je krukaslager?:no: ik zag wat staan over een slang, eventueel met een schroevdraaier( +/- 30 cm lang) het metaal tegen de lokatie houden en het handvat tegen je oor lukt ook goed.;)

Nou weet ik niet of er in de automaat iets meedraait als de motor stationair draait in P, ander kun je hem eens in N zetten wellicht kun je weer wat uitsluiten. succes, en laat weten hoe dit afloopt, als er geen verdwaalde vuurpijl in beland.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De test zonder multiriem wordt lastig denk ik. Het geluid komt pas als er even gereden is. Zodra de motor wordt uitgezet, komt het pas weer terug als er weer even mee gereden wordt...

.... Zodra het gaspedaal maar een mini-tikje krijgt, valt het geluid weg. Zelfs als je het toerental niet omhoog hoort gaan..

Inmiddels heb ik het geluid al wel 20x opnieuw geluisterd... Beetje lastig is dat het interfereert met andere motorgeluiden, waardoor ik op een mechanische bron kwam. Maar als het bij de minste gasklepopening weg is, kom ik toch terug op een onvolkomenheid in de luchtstroom, met het stationairgedeelte als eerste verdachte.

Anderzijds, het lijkt erop dat op bedrijfstemperatuur het probleem zich manifesteert maar niet na een beetje afkoeling. Dat duidt dan weer op bv een lekke spruitstukpakking.

Ik ken de situatie niet helemaal. Wie kan zeggen hoe hier het stationairtoerental wordt geregeld: met de opening van de gasklep of met een parallel-klep?

Nieuwe theorie: als je opzettelijk valse lucht creëert, bv door een dunne vacuümslang los te trekken of beter nog een eventuele dop op een ongebruikt pijpje, verander je de luchtstromen. Het motormanagement moet zelf de boel corrigeren, dus hij zou niet mogen afslaan. Maar wat gebeurt er dan met het geluid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Parallel via een stappenmotor (IAC- idle air controller)

OK, staat bij stationair de gasklep dus dicht. Zou dat betekenen dat dáár de fluit niet ontstaat maar in het paralelle stationairgedeelte, dat uitgeschakeld wordt zodra de gasklep een beetje open gaat??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...