Spring naar bijdragen

dat was effe schrikken.....


ruudvd
 Share

Recommended Posts

Na het probleem met de lichten heb ik nu een echt probleem wat ik jullie graag wil voorleggen, voor een evt oplossing maar ook als waarschuwing...want het volgende wil je niet graag meemaken..geloof me...luister en huiver.

We waren vandaag op weg naar oss toen we op een gegeven moment bij ongeveer 100 een trilling voelde...eerst niet ongerust..laten we dinsdag bij de grote beurt naar kijken...zijn de banden....

na ongeveer 10 km werd het erger en begon de cherokee te zwalken...oeps even bij de pomp stoppen en na kijken...de banden spanning was laag en ongelijk...(twee weken apk!!!) even bij pompen en ..alles leek ok, soms nog een beetje vibratie maar ach...

toen we uit Oss terug kwamen begon het getril weer erger te worden...we werden toch wat ongerust ..het regende en waaide enorm...en toen gebeurden het..de wagen begon op de snelweg als een achtelijke te trillen en te zwaaien!!!

Mijn viendin kon hem nog net een uitrit opsturen ( deze vrouw...en ze is van mij!!...kan we degelijk rijden!!!). op een parkeerplaats ben ik er maar even onder gekropen maar alles leek in orde....ik begon wel een vermoede te krijgen...even test rijden en we constateerde aanlopen (piepen in bochten) en bij hard remmen blokkeerde het rechter achterwiel direct en trok de wagen scheef...eerst maar even door de mac-drive voor wat voer want van schrikken krijg je ook honger!!

Nadat het honger gevoel gedempt was met een laag patat en burgers zijn we toch weer gaan rijden...het trillen was nagenoeg weg...en het piepen ook....we houden het nu maar op een oververhitte rem rechts achter ten gevolgen van een niet geheel terug komen de handrem....door het kl.... terug gereden naar soest en daar maar een wijntje voor de schrik genomen......graag jullie mening over dit gebeuren en een evt verklaring......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een cherokee sprort 4WD 1997,ik heb ook enkele keren gehad dat de jeep zo trilde dat ik dacht ik van de weg zou raken ,een gek hobbelend gedrag,het sturen had weinig effect,meestal rond de 100 km.Ik heb de jeep na laten kijken,

de wielen laten balanceren,maar toch niets gevonden.Na weer een keer hobbelen

heb ik uitgevonden dat er ter hoogte van de voorste schokbrekers 2 grote rubber dempers zijn geplaatst,1 van deze Rubbers(vrij groot en stevig)was zfgebroken,ik

heb deze vernieuwd en daarna niet neer "gehobbeld".Al moet ik wel zeggen dat wanneer je hard met een jeep rijd het toch we even anders is dan in een mercedes.Misschien is dit het probleem,mocht het niet zo zijn,hou me op de hoogte wat het dan wel was.

gr.Jan,Aruba.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aruba

Bedankt voor de info, ga er in het weekeinde gelijk onderkruipen (hoi..hoi)

Dinsdag gaat de Jeep op de brug voor een grote Beurt en een check van de aandrijflijn, zal zeker jouw opmerking vermelden. Als ik of de monteur de oorzaak vinden zal ik het hier natuurlijk vermelden.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit regelmatig voor met de Wrangler, bij mij is het vooraan en blijft de piston in de remklauw vastzitten. Hij gaat er niet meer diep genoeg in waardoor de schijf warm gaat lopen. Ik demonteer de remklauw en piston en maak de boring van de piston terug mooi glad met een honer en terug invetten met remmenvet en piston terug monteren en probleem voor een aantal maanden terug opgelost.

Bij mij komt het van de blup waar ik de Wrangler van tijd tot tijd in parkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het zou ook nog je stuurdemper kunnen zijn

deze houdt ook de ergste trillingen tegen

de mijn trilt ook iets rond de 107 km

iets harder rijden of net er onder blijven is bij mij ook een oplossing

dus laat even een paar dingen nakijken

bandenspanning

stuurdemper

rubbers

speling op de kogels

alles kan er mee te maken hebben

succes met het oplossen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

….

Na enig speurwerk heb ik de nodige gegevens over “trillen†bij een jeep gevonden.

Waarschijnlijk gaat het hier om een “death wobbleâ€.

Hierover staat ook een uitgebreid topic op het forum. zoals Buffalo al opmerkt....(dank je)

Dit is een probleem dat gerelateerd is aan de “eigenfrequentie†van de jeep.

Dit is een technische term voor een fenomeen dat vele ingenieurs slapenloze nachten bezorgd.

Een death wobble kan een hardnekkig probleem zijn omdat de “trigger†van de wobble van alles kan zijn of een combinatie van factoren…het uiteindelijke resultaat is een in amplitude toenemende “trilling†die zelfs gevaarlijk kan worden.

Als een eigenfrequentie bereikt is kan dit bruggen en zelf complete gebouwen laten instorten….en je jeep laten schudden totdat (mits niet onderbroken) hij uit elkaar valt ….

Zover zal het natuurlijk niet komen met je 4x4-tje maar het probleem is vrij complex.

Als ik ooit tijd heb zal ik proberen een “populair wetenschappelijk†onderwerpje in elkaar te knutselen dat wat meer inzicht geeft in dit onderwerp…als jullie dat interesseert natuurlijk.

Kort gezegt is het van belang de “trigger†te vinden dus alle input van mensen met ervaring op dit gebied is welkom….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

-OOPS-.... blink.gif

Da's duidelijke taal iig.... Het is inderdaad de bedoeling dat hier berichtjes gepost worden die iets toevoegen aan het onderwerp. Maar een grapje op z'n tijd moet kunnen natuurlijk! Of het grapje in dit geval wel of niet past, laat ik aan een ieder persoonlijk over; maar laten we het met z'n allen wel gezellig houden.... wink.gif

OK, genoeg hierover! rolleyes.gif

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Terug naar het probleem:

Of het echt de beruchte “death wobble†is, valt moeilijk op afstand te bepalen. Dat geld ook voor het topic in het GC forum, waar Buffalo en ruudvd het al even over hadden. In ieder geval klinkt het er wel naar. De trigger kan in dit geval de aanlopende rem zijn, maar ook de harde wind in combinatie met de rem! Death Wobble wordt echter ALTIJD veroorzaakt door meerdere dingen in combinatie. Een aanlopende rem moet natuurlijk verholpen worden, dat lijkt me duidelijk! Maar kijk ook eens naar je wiellagers, fuseekogels, stuurkogels, draagarmen, schokbrekers, enz.... Ook een foutieve uitlijning van de wagen draagt bij aan de death wobble!

Kortom, kijk het hele onderstel grondig na! Ook veel kleine slijtage's, die per stuk bekeken nog binnen de "is nog goed genoeg" norm vallen, kunnen samen een oorzaak van dit probleem zijn. Er is dan alleen, zoals ruudvd al schreef, nog een "trigger" nodig en je hebt een death wobble! Het vervelende is nu, dat die trigger niet elke keer dezelfde hoeft te zijn! Behalve het opsporen en verhelpen van die trigger, zul je ook de echte oorzaak moeten verhelpen!

Maar, alles hierboven kun je weer vergeten als het geen "death wobble" is! Dat is natuurlijk nog de vraag... veel lezen over dit fenomeen op het www kan je daar misschien een antwoord op geven, jij en je vrouw ( worshippy.gif ) hebben het tenslotte als enigen in de auto meegemaakt....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lastig.. hij is niet verhoogt?

Zo ja, er zijn bedrijven de wielen balanceren terwijl ze er nog op zitten, dit i.v.m. enige onbalans in de assen op te vangen.

(profile?)

Ik kom iig op dit moment ook niet verder dan kruisjes (aandrijfas) en onbalans van de wielen/ophanging...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien ik niet erg technisch ben heb ik de vorige berichten 4 x moeten lezen, en nog begrijp ik er weinig van. Het enige wat ik kan vertellen dat het trillen/klapperen bij werd veroorzaakt door een defecte stuurdemper, een kromme velg en versleten remschijven.

Misschien complete onzin wat ik nu zeg, dan bij voorbaat excuus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marc

jouw opmerking is zeker geen onzin maar juist wat we willen weten.

Kun je nog iets meer vertellen over het trillen. Bv bij welke snelheid en of het contoleerbaar blijft.

Het soort trillen waar wij het hier over hebben is een soort onbalans in de auto die wanneer je de zelfde snelheid blijft aanhouden steeds erger wordt. Zelfs zo erg dat je de auto nog nauwelijks onder controle kunt houden.....(ga dit laatste maar niet uitproberen!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had twee soorten trillingen:

1 tijdens het remmen ( remschijven en remblokken )

2 Tja dat kwam opzetten als poepen. Bijv na een bocht, na een drempel etc, etc

het begon eerst op wat hogere snelheid +- 80 km maar naar gelang van tijd begon het ook op lagere snelheden. Het enigste wat ik kon doen is de auto voorzichtig afremmen tot bijna stilstand voordat het trillen weg was en dan kon weer ff doorrijden.

Dit heb ik (laten) verhelpen door een nieuwe stuurdemper, probleem over!

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedendag heren ,het probleem van het schudden heb ik ook gehad ,maar dan met een patrol ,na veel zoeken zijn we er achter gekomen wat de oorzaak was ,

en volgen mij is dit bij deze jeep het zelfde ,namelijk je wielen hebben te weinig toespoor ,stuurdemper stuk of te veel speling op de bevestigings punten, speling in je fusee en wiellagers en je wielen laten balanceren maar als de rest niet goed is help dit ook niet hoor

succes met de jeep hoor ,ik rij zelf met een 3,5 inch verhoogde met 31x10,5x15 banden en gelukkig nog geen last ,want het is een moeilijke storing ,om precies te vinden wat het is ,

ojaa heb sporverbreeders of andere velgen met en andere et waarde ,als dat zo is dan zou ik alles eerst wer standaard maken en weer proberen

vrgr jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo jeepers

Vandaag is mijn cherokee naar de garage geweest voor een grote beurt (ga ik natuurlijk in het vervolg zelf doen....echt)

We hebben natuurlijk direct naar het onderstel laten kijken ivm de death wobble.

Heb de lijst met jullie opmerkingen aan de garagehouder gegeven, hij was ook al bekent met dit ge-wobble dus dat praat net even makkelijker.

...en inderdaad er was de nodige speling op kogels en assen en de rechter achterrem was erg slecht.....dit gaat ongeveer 1200 euro kosten...getver!!!

Gelukkig is de wagen verder in goede staat en na deze repataties is-ie weer helemaal toppie.

Nu wil ik ook het volgende met jullie delen want wie weet komt dat nog van pas:

Ik heb de cherokee drie weken geleden gekocht bij een automobielbedrijf, Daar heb ik de afspraak gemaakt dat de auto met nieuwe apk afgeleverd zou worden en dat de daaraan verbonden kosten voor het autobedrijf zouden zijn. De auto heeft inderdaad een nieuwe apk maar volgens keurmeester Rensenbrink uit soest had die apk niet met deze mankamenten afgegeven mogen worden, hoe dat wel is gebeurd kunnen jullie je waarschijnlijk wel wat bij voorstellen.

De huis-apk keurder van het bedrijf waar ik de jeep heb gekocht heeft willens en wetens een onveilige jeep goed gekeurd en alle evt gevolgen van dien voor lief genomen...we hadden ook een ernstig ongeluk kunnen krijgen!!!

Rensebrink heeft contact opgenomen met de desbetreffende garage en kreeg natuurlijk een stortvloed van smoesjes te horen..ik zal ze jullie besparen

Ik heb het automobielbedrijf dat mij de jeep heeft verkocht verzocht 1200 eurotjes op mijn rekening te storten want dat was tenslotte de afspraak.

Ik hoor jullie lachen.....maar ik meen het wel en het bedrijf is nog niet van mij af....

Toch doet dit alles geen afbreuk aan mijn plezier met de jeep want de Jamboree blijft een plaatje....nu nog een beetje kreupel maar dat gaat wel weer over (naar de handelaar wou ik zeggen maar dat doe ik toch maar niet.....zeggen)

Laat de finale ook nog wel horen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt wel standaard bij de verkoop van een xj. Verkopen met keuring. Alleen is de keuring een ram op de knop en hopen dat er geen steekproef komt.

Ook mijn xj is zo verkocht, het enige voordeel is dat ik een jaar de tijd heb om de mankementen op te lossen. Dan weet ik tenminste wat, wie, hoe, en waarom er iets aan mijn auto gerepareerd wordt.

Mijn ervaring met het verhalen van de kosten is dat het je vaak erg veel tijd en ergenis kost, en aan het eind van het verhaal heb je nog niets gekregen.

Desalniettemin wens ik je veel succes Ruud

Hou ons op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook mijn XJ werd willens en wetens (onveilig) verkocht met nieuwe APK. dry.gif

Schokbreker rechtsachter bleek achteraf helemaal naar de kl*t* te zijn en de stabilisatorstang overgebroken. mad.gif

Met 105 op de teller (en bij sterke zijwind) raakte ik ook aan de "wobble", pas bij afremmen naar ongeveer 85 hield het weer op. Zonder zijwind kon ik makkelijk, zonder problemen harder rijden.

De 2 bovengenoemde mankementen inmiddels laten repareren, heb nu geen last meer van "gewobble".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...