Spring naar bijdragen

belastingvrij rijden mogelijk gedeeltelijk aan banden


michel1972
 Share

Recommended Posts

heb ik mazzel dat mijn CJ7 30 jaar oud is. dus dat wil zeggen dat mijn CJ7 na 31-12-2011 nog meer in waarde gaat stijgen. :)

dus de eerste Wranglers yj hebben pech gehad. en na 31-12-2011 geldt deze vrijstellingregeling nog alleen voor auto's van bwjr 1986 en ouder

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb ik mazzel dat mijn CJ7 30 jaar oud is. dus dat wil zeggen dat mijn CJ7 na 31-12-2011 nog meer in waarde gaat stijgen. :)

dus de eerste Wranglers yj hebben pech gehad. en na 31-12-2011 geldt deze vrijstellingregeling nog alleen voor auto's van bwjr 1986 en ouder

Geloof mij over 10 jaar praat jij anders! Je weet toch hoe de politiek werkt? Oeps wat vraag ik nu aan jou. Ben jij zo iemand die politiek maar eng vindt en er niks van wil weten? Ik zal even in het kort uitleggen hoe de politiek werkt FM.

Iedereen maar dan ook iedereen komt dadelijk voor hetzelfde in aanmerking en alles waarbij de staat geld laat liggen zal onder de loep genomen worden en alles wat de staat geld kost gaat op de schop.

Ook het belastingvrije rijden gaat er een keer aan. Dat zal niet gebeuren bij dit kabinet en waarschijnlijk ook niet bij het volgende kabinet maar het gaat zeker gebeuren binnen 10 jaar. Milieu gaat een grote rol spelen in de toekomst en jouw CJ maar ook alle andere autos van 10 jaar of ouder gaan nooit meer binnen de dan geldende regels vallen. Dus komen ze in een aparte categorie die dadelijk echt meer moet gaan betalen als auto's die wel binnen de dan geldende regels vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geloof mij over 10 jaar praat jij anders! Je weet toch hoe de politiek werkt? Oeps wat vraag ik nu aan jou. Ben jij zo iemand die politiek maar eng vindt en er niks van wil weten? Ik zal even in het kort uitleggen hoe de politiek werkt FM.

Iedereen maar dan ook iedereen komt dadelijk voor hetzelfde in aanmerking en alles waarbij de staat geld laat liggen zal onder de loep genomen worden en alles wat de staat geld kost gaat op de schop.

Ook het belastingvrije rijden gaat er een keer aan. Dat zal niet gebeuren bij dit kabinet en waarschijnlijk ook niet bij het volgende kabinet maar het gaat zeker gebeuren binnen 10 jaar. Milieu gaat een grote rol spelen in de toekomst en jouw CJ maar ook alle andere autos van 10 jaar of ouder gaan nooit meer binnen de dan geldende regels vallen. Dus komen ze in een aparte categorie die dadelijk echt meer moet gaan betalen als auto's die wel binnen de dan geldende regels vallen.

we zullen wel zien. hoe de wereld erover 10 jaar eruit ziet. :)

ps koop maar snel een jeep van bwj 86 of ouder. want wie weet piep je over 10 jaar wel anders

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

we zullen wel zien. hoe de wereld erover 10 jaar eruit ziet. :)

ps koop maar snel een jeep van bwj 86 of ouder. want wie weet piep je over 10 jaar wel anders

Klopt helemaal in 10 jaar kan er veel veranderen en ik ben het helemaal met Dezperado eens. Ik blijf ook gewoon jeep rijden. En ook gewoon op benzine en dat geldt ook voor mijn andere voertuigen die ik heb. Mij maakt het niks uit wat er gaat veranderen maar ik kan me voorstellen dat er misschien wel mensen zijn voor wie deze regels wel van invloed kunnen zijn.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

HET WETSVOORSTEL

bron

T W E E D E K A M E R D E R S T A T E N - G E N E R A A L 2

Vergaderjaar 2011-2012

33 007 Wijziging van de Wet op de belasting van personenauto’s en

motorrijwielen 1992, de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 en enige

andere wetten (Wet uitwerking autobrief)

Nr. 10 AMENDEMENT VAN HET LID VAN VLIET

Ontvangen 15 november 2011

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Artikel XX komt te luiden:

ARTIKEL XX

De Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 wordt als volgt gewijzigd:

A. De artikelen 28, 49 en 68 vervallen.

B. Artikel 72 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:

b. die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, en

die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig

worden gebruikt;.

2. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:

3. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, geldt voor

personenauto´s die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren, niet voor

het gedeelte van de belasting dat wordt geheven ingevolge artikel 23, tweede of

derde lid. De eerste volzin is van overeenkomstige toepassing voor

bestelauto´s, andere dan bestelauto´s als bedoeld in de artikelen 24a of 24b, die

op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren.

4. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt, met

inachtneming van het derde lid, mede verleend voor motorrijtuigen die niet

voldoen aan de voorwaarde dat zij ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in

gebruik zijn genomen, indien het motorrijtuig:

a. op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud was;

b. in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste

ingebruikneming ten minste 26 jaar geleden is;

c. in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste

ingebruikneming ten minste 27 jaar geleden is;

d. in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste

ingebruikneming ten minste 28 jaar geleden is; dan wel

e. in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste

ingebruikneming ten minste 29 jaar geleden is.

II

Na artikel XXIII wordt een artikel ingevoegd, luidende:

ARTIKEL XXIIIa

In de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 vervalt artikel 72, vierde lid,

met ingang van 1 januari 2021.

Toelichting

Deze wijziging strekt ertoe de bevriezing per 1 januari 2012 van de

vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers ongedaan te maken. In

plaats van de in het Belastingplan 2009 voorziene volledige uitsluiting van

motorrijtuigen die op de vaste datum van 1 januari 2012 minder dan 25 jaar

geleden in gebruik zijn genomen, blijft de vrijstelling verbonden aan een

algemene leeftijdsgrens. De huidige voorwaarde dat het voertuig 25 jaar of

ouder moet zijn wordt daarbij vervangen door de voorwaarde dat het

motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.

Voor nieuwe gevallen - dat wil zeggen motorrijtuigen die op 31 december 2011

nog geen 25 jaar oud zijn - strekt de vrijstelling zich daarbij niet langer uit tot

een eventuele brandstoftoeslag. Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s

van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het

eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en

LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag. Tevens zullen ze

vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.

Voor voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op

grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen,

wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto’s nog niet voldoen

aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige

vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag. Daarnaast wordt een

overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd

van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de 25-jaarsgrens al eerder in

aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987

voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de

vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen

uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Voor voertuigen die

voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van

30 jaar van toepassing. De overgangsbepaling verliest op 1 januari 2021 haar

belang en wordt per die datum weer ingetrokken. De budgettaire effecten zijn

als volgt:

2012 2013 2014 2015 Struc.

Oldtimers naar 30 jaar 0 -3 -5 -7 -21

De dekking van dit amendement wordt voor de huidige kabinetsperiode

gevonden in de opbrengst van het amendement Huizing/Omtzigt

(Kamerstukken II 2011/12, 33 007, nr. . In 2015 vindt een weging plaats over

het beleid dat met dit amendement wordt ingezet, dit in relatie tot de benodigde

structurele dekking daarvoor. Hierop wordt teruggekomen in de eerstvolgende

autobrief (2015).

_________________

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me een keurige regeling (zeker voor een PVV-er ;-) er vanuitgaande dat de regeling geschrapt zou worden: tel je zegeningen, Jeeps worden vanzelf een keer oud. Wat wel zorgelijk is dat door de huidige slurptaxregeling voor nieuwe auto;s, de nieuwe Wranglers zo duur worden dat ze nauwelijks meer verkocht worden. Hierdoor gaat de doorstroming wel stokken natuurlijk. Als je kijkt dat een kale 5d Wrangler (met verlaagd trekgewicht van 1000kg, wil je een fatsoenlijk trekgewicht dan ben je een paar 1000 euro extra kwijt) meer dan 50k kost, dan wordt het een dure hobby...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een gemiste kans!

Waarom niet een import belasting erop van vijf jaar( Houderschapsbelasting) ,zodat mensen die in bijvoorbeeld in Duitsland een mileubelastende diesel kopen om hier lekker rond te gaan knorren een beetje afgeremd worden.

Waardoor de regeling zijn draagkracht verliest bij de rest van de bevolking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diesels en LPG na 1986 worden ook belast.

Op termijn zullen diesels en Lpg van alle bouwjaren belast worden.

Vind het met oog op verzamelaar en liefhebber redelijk, degene die voordelig oldtimer wil rijden is iets duurder uit maar blijft wel betaalbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook in de BTW is het nodige veranderd voor auto's van -in dit geval- 15 jaar en ouder. Als je dus een dergelijke auto "op de zaak" hebt is het vanaf 1 juli 2011 goed opletten omdat de correctie voor de BTW op privé gebruik stevig is aangepast. :wacko:

En "aanpassen" betekent meestal ......... Juist!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

En dit zat er natuurlijk ook al al aan te komen:

De oldtimerregeling is aangepast om tegemoet te komen aan de wensen van de hobbyisten om het cultureel erfgoed in stand te houden.

Maar natuurlijk worden er ondertussen ook veel milieuvervuilende (met name diesel)auto's geïmporteerd van 1986 of ouder voor dagelijks gebruik.

Om daar paal en perk aan te stellen komt de regering nog met een plan om de parallelimport van oude, vervuilende oldtimers te beperken.

Dat plan moet indien mogelijk op 1 maart 2012 uitgewerkt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Weet iemand of er nog verschil zit in grijs en geel kenteken wat belastingvrij betreft? Mijn CJ is van '81 met grijs kenteken; blijf ik dan belastingvrij mag ik hopen?

Bert

Volgens mij niks

Motorrijtuigenbelasting

Als een motorrijtuig (personenauto, bestelauto, vrachtauto, autobus of motorrijwiel) op uw naam staat, moet u motorrijtuigenbelasting betalen.

Motorrijtuigenbelasting berekenen

Hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, hangt af van een aantal factoren. Wilt u berekenen hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, dan kunt u gebruikmaken van de rekenhulp voor motorrijtuigenbelasting. Hoe hoog de motorrijtuigenbelasting is voor uw vrachtauto, kunt u opzoeken in de tabel voor motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto's.

Motorrijtuigenbelasting betalen

U kunt uw motorrijtuigenbelasting op 2 manieren betalen:

  • via een automatische incasso
    Als u een machtigingsformulier invult, schrijven wij elke maand de motorrijtuigenbelasting automatisch van uw rekening af.
  • met een acceptgiro

Gewijzigde vrijstelling oldtimers

Vanaf 1 januari 2012 geldt een vrijstelling voor motorrijtuigen die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen.

Let op!

Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als deze niet bedrijfsmatig worden gebruikt.

Brandstoftoeslag

Als voor het motorrijtuig een brandstoftoeslag moet worden betaald, geldt de vrijstelling niet voor deze toeslag. De brandstoftoeslag moet dus betaald worden.

Overgangsregeling

In de volgende situaties krijgt u vrijstelling van belasting:

  • Het motorrijtuig is op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud.
  • Het motorrijtuig is in 1987 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 26 jaar geleden.
  • Het motorrijtuig is in 1988 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 27 jaar geleden.
  • Het motorrijtuig is in 1989 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 28 jaar geleden.
  • Het motorrijtuig is in 1990 voor het eerst in gebruik genomen, en het tijdstip van eerste ingebruikneming is ten minste 29 jaar geleden.

Let op!

Voor de vrijstellingen 2 tot en met 5 moet een eventueel verschuldigde brandstoftoeslag wel worden betaald.

Snel naar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het verhaal goe begrijp moet ik wel een vrijstelling aanvragen voor bedrijfswagens, met het daarvoor te downloaden formulier. Dat ga ik dan maar doen voordat de belastingdienst gaat sturen.

Weet iemand of er ook verschil is in APK: boven de 30 jaar voor bedrijfswagens nog jaarlijks keuren? Als dat zo is ga ik geel kenteken aanvragen.

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...