waz Geplaatst November 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2007 hallo, Aankomend februari heb ik het plan om met mijn vriendin en de cherokee door kazachstan naar mongolie en terug te rijden. Hiervoor ben ik op zoek naar goede banden. 2de hands of nieuw maakt me eigenlijk niet uit. Ik zou alleen graag wat advies van jullie willen. Wat is nou een goede band voor zo'n reis? Gisteren heb ik een bandenspecialist gebeld en hij vertel me dat ik verstevigde banden moet aanschaffen. play 6 of 8 (?). Natuurlijk heb ik geen idee wat hij bedoelt, vandaar dat ik hier nogmaals de vraag stel. Een stel dat we gesproken hebben, en een soortgelijke reis heeft gemaakt, gaf ons de tip BF Goodrich Mud Terrain banden te kopen. Hebben jullie tips? Alvast Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2007 Een kennis van me, Panther, heeft recentelijk een trip door de oekraïne gemaakt. Op mudjes, inderdaad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chrislinford Geplaatst November 11, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 11, 2007 In ieder geval nieuwe en veel ply en in veel verkochte maat en merk. Liefst twee reserve. Tenminste als je't asfalt verlaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
waz Geplaatst November 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2007 chris? wat bedoel je precies? veel play? dat is play 6? en bedoel je dat we banden moeten nemen van een veel verkocht merk? gr. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2007 Er word bedoeld hoeveel ply-rating, met andere woorden hoeveel koordlagen de band heeft ook wel aangeduid met PR. Dus hoe meer ply hoe sterker de band is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DUC Geplaatst November 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2007 In ieder geval nieuwe en veel ply en in veel verkochte maat en merk. Liefst twee reserve. Tenminste als je't asfalt verlaat. Dat laatste gaat je in Mongolië zeker gebeuren. Naar ik heb begrepen zijn weinig er wegen (alleen rond Ulaanbaatar) en overige wegen die er zijn, zijn beter náást de weg te berijden. Ik wens je veel plezier. 'n Kennis van mij is ambassadeur voor de U.K. Zijn eerste ambassadeurschap was in Mongolië. Helaas heb ik niet de kans gehad hem daar te bezoeken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
waz Geplaatst November 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2007 @duc: Dank, we zijn zelf ook benieuwd. De wegen in mongolie zijn idd niet al te best, vandaar mijn vraag @theo: Duidelijk. Nu heb ik zojuist de Kroonband in Enschede gebeld met de vraag wat ze me zou adviseren. Nu zeggen ze daar dat ply6-8 banden 'vrachtwagenbanden' zijn en zwaar oncomfortabel om die reis mee te maken. Heeft iemand hier ervaringen met het rijden van deze banden op de openbare weg? Wat is wijsheid? Allterain banden (General Grabber AT2) voor iets meer comfort op de weg en toch wat tractie in licht terein? Of het serieuze werk van die ply 6-8 banden en wat minder comfort onderweg? Ik hoor graag van jullie! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 12, 2007 Ply 6 zijn banden die regulier onder bestelwagens en -bussen worden gebruikt. Ze verdragen wat meer belading dan "gewone" banden. Om die reden worden ze ook vaak onder caravans gelegd. Als de belasting niet 100% is, kun je op een wat lagere spanning rijden en dan valt het met het comfort wel mee en win je aan tractie buiten de gebaande wegen, terwijl de eigenschappen op de gewone weg wel wat beter zijn dan die van terreinbanden. Ik denk ook dat de slijtvastheid iets hoger is dan van de Grabbers, maar dan moet je je afvragen hoe lang ze minimaal mee moeten kunnen. Lastige vraag, wellicht nog het beste voor te leggen aan een grote leverancier die alle soorten en maten banden kan leveren en daardoor wat meer geneigd is objectief te zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco_pas Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 Ik heb 8Ply op m'n boottrailertje liggen. Het verschil is dat deze het dubbele aan gewicht mogen dragen (vanwege de meerdere gordels= draad lagen) en de bandenspanning 4,5 bar is, ipv 2,5. Dat is niet comfortabel natuurlijk, maar 8Ply banden met 2,5 bar zou goed moeten gaan. Je hebt dan wel het voordeel van de steviger constructie van de band, die met die spanning nog best " bol" genoeg staat om gelijkmatige slijtage te hebben. De slijtage is overigens meer afhankelijk van het rubbercompound als het aantal gordels. Ik vraag me wel af of de 8ply's ook in de cherokee maten verkrijgbaar zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 8Ply met 2.5 bar gaat niet goed bij hogere snelheden. De band wordt absurd heet en dat leidt tot een klapband omdat de wangen veel te veel worden belast. 6-Ply lijkt me heel wat beter en dan kan die 2,5 bar wel worden aangehouden bij normale belasting. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.