87wrangler Geplaatst October 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2007 een seriemotor is bij stilstand beresterk. Daarom ook die giga aanloopstroom, want bij stilstand is de motor electrisch gezien (ohms) een kortsluiting. Een shuntmotor doet hoegenaamd niets en moet eigenlijk volledig onbelast aanlopen. Een kooiankermotor heeft verhoudingsgewijs weinig kracht bij de aanloop. ( Het anker wordt pas gemagnetiseerd zodra de motor begint te draaien, aanlopen doet hij allereerst op remanent magnetisme). Deze is echter een echter wisselspanningsmotor, de andere motoren lopen in principe op zowel wissel als gelijkspanning Tot zover de elektromotoren... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FrankXJ Geplaatst October 15, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2007 Dus een motor is het sterkst als ie stilstaat...mmm Nul toeren wil niet zeggen dat de motor onbelast is. Hij levert het meeste koppel vlak voordat de as gaat draaien. Hoe meer omwentelingen per seconde, hoe lager het geleverde koppel. Edit: zie de toelichting van 87wrangler - ook mijn kennis begint wat stoffig te worden Zit wel iets in, zolang de motor van een Jeep niet loopt gaat ie niet kapot Ik hoop het Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst October 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2007 Zo even wat roestomvormer gebruikt; Vermogen blijft constant, (minus verliezen) wet op behoud van energie en koppel omgekeerd evenredig met de overbrenging (toerental)….zo goed...? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst October 18, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2007 M'n 258ci levert "af fabriek" 115pk bij 3200 toeren en een koppel van 210Nm bij 1800 toeren. Het koppel geeft de maximale trekkracht van de motor aan, dus de kracht die van de banden op het wegdek wordt over gebracht. Maar, deze motoren zijn met verschillende bakken en assen met overbrengingen geleverd. Dus zouden ze dan ook verschillende koppels hebben die op de weg gezet worden. Hoe wordt het koppel bepaald/berekend dat op de weg gezet wordt ?? Hans, Ben je zeker dat het 210Nm is? Die Amerikanen rekenen volgens mij in "lb-ft" En 210 lb-ft is zo'n 285 Nm. Groeten, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst October 18, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2007 Hans, Ben je zeker dat het 210Nm is? Die Amerikanen rekenen volgens mij in "lb-ft" En 210 lb-ft is zo'n 285 Nm. Groeten, Geert Klop Geert, wordt in lb-ft opgegeven. Moet dus 285Nm zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst October 19, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2007 hallo allemaal niet echt belangrijk voor mij gewoon lekker PLANKEN man Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst October 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2007 hallo allemaalniet echt belangrijk voor mij gewoon lekker PLANKEN man ah.....je heb een soesblokje er in hangen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst October 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2007 Het is een zeer vermakelijke manier van rijden zoals Aitze doet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2007 En On-Topic maar weer.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 volgens mij kun het moment op de aandrijfas alleen meten met een rollenbank omdat er veel te veel factoren zijn waarom de standaard verliezen afwijken, hierbij moet je denken aan extra wrijving door afgesleten tandwielen, de dikte van de olie, de staat van de lagers enz.,enz. Wat betreft de motor die levert dus bij 1800 toeren 285 Nm dit is 53.7 KW het maximum vermogen is 84 KW bij 3200 toeren. Ligt het probleem dan bij de in en uitlaatslag die te kort worden om de zelfde vulling te krijgen als bij die 1800 toeren? Als je de vulling hetzelfde krijgt dan zou je met het vermogen naar 95 KW gaan bij 3200 toeren, of is dit te kort door de bocht? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 volgens mij kun het moment op de aandrijfas alleen meten met een rollenbank omdat er veel te veel factoren zijn waarom de standaard verliezen afwijken, hierbij moet je denken aan extra wrijving door afgesleten tandwielen, de dikte van de olie, de staat van de lagers enz.,enz.Wat betreft de motor die levert dus bij 1800 toeren 285 Nm dit is 53.7 KW het maximum vermogen is 84 KW bij 3200 toeren. Ligt het probleem dan bij de in en uitlaatslag die te kort worden om de zelfde vulling te krijgen als bij die 1800 toeren? Als je de vulling hetzelfde krijgt dan zou je met het vermogen naar 95 KW gaan bij 3200 toeren, of is dit te kort door de bocht? KW is toch vermogen (PK)en niet de kracht (koppel)?? is er een omrekenformule? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 http://auto.howstuffworks.com/question622.htm http://www.nsxprime.com/FAQ/Miscellaneous/TorqueHPSpeed.htm en deze is de leukste om te lezen klikkie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 13, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 KW is toch vermogen (PK)en niet de kracht (koppel)?? is er een omrekenformule? KW=(Nm*toerental*2pi)/(60*1000) 285Nm*1800toeren*6.28=3221640 3221640:60000=53.694KW Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst November 13, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 13, 2007 Wordt tijd dat ik weer eens in de schoolbanken ga zitten ..... snap wel veel van de reacties, maar niet alles. No problemo, m'n Jeepie trekt als een beest (letterlijk ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst November 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2007 Wordt tijd dat ik weer eens in de schoolbanken ga zitten ..... ) Dat probleem heb ik ook maar dan om engels te leren ,lukt me nog net om in het engels een pils te bestellen:P. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.