Spring naar bijdragen

Koppel / Trekkracht


The Kick
 Share

Recommended Posts

een seriemotor is bij stilstand beresterk. Daarom ook die giga aanloopstroom, want bij stilstand is de motor electrisch gezien (ohms) een kortsluiting.

Een shuntmotor doet hoegenaamd niets en moet eigenlijk volledig onbelast aanlopen. Een kooiankermotor heeft verhoudingsgewijs weinig kracht bij de aanloop. ( Het anker wordt pas gemagnetiseerd zodra de motor begint te draaien, aanlopen doet hij allereerst op remanent magnetisme). Deze is echter een echter wisselspanningsmotor, de andere motoren lopen in principe op zowel wissel als gelijkspanning

Tot zover de elektromotoren... :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:wacko:

Dus een motor is het sterkst als ie stilstaat...mmm

Nul toeren wil niet zeggen dat de motor onbelast is. Hij levert het meeste koppel vlak voordat de as gaat draaien. Hoe meer omwentelingen per seconde, hoe lager het geleverde koppel.

Edit: zie de toelichting van 87wrangler - ook mijn kennis begint wat stoffig te worden :P

Zit wel iets in, zolang de motor van een Jeep niet loopt gaat ie niet kapot :yes:

Ik hoop het :wub:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

M'n 258ci levert "af fabriek" 115pk bij 3200 toeren en een koppel van 210Nm bij 1800 toeren.

Het koppel geeft de maximale trekkracht van de motor aan, dus de kracht die van de banden op het wegdek wordt over gebracht.

Maar, deze motoren zijn met verschillende bakken en assen met overbrengingen geleverd.

Dus zouden ze dan ook verschillende koppels hebben die op de weg gezet worden.

Hoe wordt het koppel bepaald/berekend dat op de weg gezet wordt ??

Hans,

Ben je zeker dat het 210Nm is? Die Amerikanen rekenen volgens mij in "lb-ft" En 210 lb-ft is zo'n 285 Nm.

Groeten,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

volgens mij kun het moment op de aandrijfas alleen meten met een rollenbank omdat er veel te veel factoren zijn waarom de standaard verliezen afwijken, hierbij moet je denken aan extra wrijving door afgesleten tandwielen, de dikte van de olie, de staat van de lagers enz.,enz.

Wat betreft de motor die levert dus bij 1800 toeren 285 Nm dit is 53.7 KW

het maximum vermogen is 84 KW bij 3200 toeren.

Ligt het probleem dan bij de in en uitlaatslag die te kort worden om de zelfde vulling te krijgen als bij die 1800 toeren?

Als je de vulling hetzelfde krijgt dan zou je met het vermogen naar 95 KW gaan bij 3200 toeren, of is dit te kort door de bocht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij kun het moment op de aandrijfas alleen meten met een rollenbank omdat er veel te veel factoren zijn waarom de standaard verliezen afwijken, hierbij moet je denken aan extra wrijving door afgesleten tandwielen, de dikte van de olie, de staat van de lagers enz.,enz.

Wat betreft de motor die levert dus bij 1800 toeren 285 Nm dit is 53.7 KW

het maximum vermogen is 84 KW bij 3200 toeren.

Ligt het probleem dan bij de in en uitlaatslag die te kort worden om de zelfde vulling te krijgen als bij die 1800 toeren?

Als je de vulling hetzelfde krijgt dan zou je met het vermogen naar 95 KW gaan bij 3200 toeren, of is dit te kort door de bocht?

KW is toch vermogen (PK)en niet de kracht (koppel)?? is er een omrekenformule?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...