Jokerit Geplaatst June 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 21, 2007 Hallo, Vandaag was het zover, eindelijk m'n eigen Jeep Grand Cherokee. Van de autohandelaar thuis gekomen na een rit van 120 km, radio en dvd speler ingebouwd. Wil ik hem erna starten slaat de motor aan en valt meteen weer uit. Alle meters geven "goede" waarde aan maar heb hem voor de zekerheid toch maar aan de snel lader gehangen ook zonder succes. Vervolgens de ANWB gebeld, de beste heer van alles geprobeerd en nog voor hulp gebeld. Blijkt (volgens de monteur) dat de centrale vergrendeling kapot is en daardoor het motormanagmentsysteem een fout melding door krijgt (te verglijken met diefstal) en daardoor niet start. Ook licht het lampje "security" in het dashbord op. Blijkt dat de auto na de Jeep garage moet en en de cv opnieuw moet worden geïnstalleerd en de sleutel opnieuw gecodeerd moet worden. Heeft iemand hier soorgelijke ervaring mee? Of kan het nog een ander probleem zijn waardoor de auto niet start (icm de cv)? En oplossing, ben zelf een leek op auto gebied... Fijn heb je net je auto start hij na 1 rit al niet meer Gr. Tommi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rpieters Geplaatst June 22, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2007 Hoi Jokerit, Vervelend voor je dat je auto het al zo snel niet meer doet. Bij mijn GC is het zo dat als ik de afstand bediening moet gebruiken om de startonderbreker uit te zetten. Als ik dit niet doe dan start de GC helemaal niet ook niet even (maar ik heb er één uit 97 dit is een nieuwer type). Er is een mogelijkheid om de foutcodes uit te lezen. Drie keer contact aan en uit zetten en de laatste keer aan laten staan. De codes komen dan langs bij de kilometer teller. De codes zijn op dit forum wel te vinden, weet zo even niet waar, maar met zoeken heb je ze zo. Even een vraagje, hoe maak je de deur open, met de sleutel of de afstandbediening? Als je de sleutel gebruikt dan zou het alarm af moeten gaan omdat deze bij de AB wordt uitgeschakeld. Als je de AB gebruikt dan lijkt deze me OK en zou de startonderbreker het probleem niet moeten zijn. Succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst June 22, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2007 Ik kan me vergissen, maar voor zover ik weet hebben de ZJ sleutels van '93 (en '94) geen transponder. De sleutel kan dus niet geprogrammeerd worden. Hooguit de afstandsbediening, maar als dat een standaard Jeep afstandsbediening is, kun je dat zelf doen. Misschien wat rpieters zegt, openen net de AB (als je dat al niet doet)... bij mij mist er een relais (Security Alarm Relay, zie deze thread), misschien dat je dat ook weg kunt halen om te kijken wat er gebeurt. Eventueel even de accu los en polen 10 sec tegen elkaar om de hele boel te resetten. Ik lees hier wel meer problemen met startblokkering. De meesten hebben het volgens mij ook uitgeschakeld of weggehaald. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandDad Geplaatst June 22, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 22, 2007 Radio ingebouwd schrijf je. De originele eruit gehaald ? Accuklem(men) losgehad ? 1. Als de spanning van de boordcomputer weg is geweest moet je de hele boel opnieuw activeren met een auto-gebonden code in te toetsen via de radio. (heb je die code bij aanschaf meegekregen ?) 2. Als de AB niet geactiveerd is en je probeert te starten, dan .... niks. 3. Als je te lang wacht na het activeren van de AB gebeurt er ook niks. Dat is allemaal om je auto tegen ongeoorloofd lenen te beschermen. 4. De CV wordt door de AB geactiveerd, maar zit niet in het controlecircuit. 5. Als er een origineel beveiligingssysteem in zit, dan wordt dat ook gechecked voor het starten. Geeft dat systeem door een alarmtoestand of een fout geen OK aan het motormanagement dan wordt er niet gestart. Er zijn dus 3 controles : AB, beveiliging en motormanagement dat op die andere twee wacht voordat starten mogelijk is. 't is een JEEP weet je Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob Kramer Geplaatst June 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst June 23, 2007 Goeie,Grandad! Als de accu afgekoppeld is geweest,weet de computer ook niet meer hoe de gasklep moet staan. De oplossing in dit geval is heel simpel. Start de auto,dat lukte las ik. Hou je voet op het gaspedaal,en geef wat gas tot hij warm is. Dan laat je de wagen stationair iets van een kwartier draaien. In die tijd leert de computer de stationairstand weer en zou het probleem verholpen moeten zijn. Ik hoop dat dit helpt. Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Sorry voor min late reactie. Internet heeft eruit gelegen en had tentamenweek Goed ik zal ff samenvatten wat er vanaf dag 1 tot nu aan de hand is. Ik heb al een tijdje een Jeep GC. En sinds ik hem heb, heb ik alleen maar problemen met het starten van de auto. Toen ik hem kocht zat er geen afstandbediening bij. Dus moest ik hem middels de sleutels openen en sluiten. Na 1 dag begon het al, had hem helemaal gepoetst en wou de auto starten. Hij sloeg meteen aan en vervolgens weer uit, dit is de startblokkering. Na een aantal pogingen de ANWB gebeld, uiteindelijk is de auto afgesleept naar de Jeep garage. Hier zeiden ze dat het aan het motormanagement ligt. Dat zou verholpen zijn door het bestellen en programeren van een afstandbediening. Goed, dat kastje besteld en laten programmeren. De eerste 2 dagen werkte het perfect, starte zonder de startblokkering in te schakelen. Nou na een paar dagen begon het weer (niet bij elke x starten maar incidenteel). Vandaag was het weer zover, had een tentamen en wou op tijd na Eindhoven rijden, dus niet. Ik krijg de auto niet gestart, dus tentamen gemist :s Als de auto niet start heeft openen en sluiten met afstandbediening geen zin, ik krijg de blokkering er alleen af middels in de auto te gaan zitten en te sluiten dan starten. Het alarm gaat dan af, vervolgens op unlock duwen en hij loopt. Maar vandaag helpt dat ook niet. Ben op internet gaan zoeken en kwam een zelfdiagnosetest tegen. Dit heb ik uitgevoerd. Op internet staat dat je 2 x een code krijgt via het controle lampje (aantal x snel knipperen - pauze - aantal x snel knipperen). Ik krijg wat meer codes.. Namelijk de volgende: 1 x knipperen pauze 2 x knipperen pauze 1 x knipperen pauze 7 x knipperen pauze 5 x knipperen (nu gaat ook het SECURITY lampje in het dashboard branden) pauze 5 x knipperen Weet iemand wat dit betekend? Ik weet nu niet welke fout code ik moet pakken. Weet wel dat 5 5 End Of Codes betekend. Wat ik ook vreemd vind is dat het security lampje de hele tijd gaat branden, volgens mij is dat ook het probleem dat de auto niet start. En dan nog een vraag, zou de start onderbreking eraf gehaald kunnen worden, zo dat ik ALTIJD zonder problemen kan starten? Gr. Tommi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst July 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Je hebt dus code 12, 17 en 55 12 = Battery disconnected in last 50 power cycles (dus je accu/stroom is eraf geweest) 55 = Inderdaad EOC 17 = Engine did not reach operating temperature within acceptable limits. 17 is vaak een defecte temperatuur sensor (zit voor op het blok bovenop het thermostaathuis) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Ik wil iedereen bedanken voor zijn reactie. Ik denk dat m'n vorige post de meeste vragen beantwoord heeft, behalve die van de radio. Er zat bij aanschaf geen originele radio in en ook dus ook geen code. Inmiddels weet ik de fout melding: 17. Zelfs tijdens het checken bij het stukje 5 pauze (nu gaat ook het SECURITY lampje branden) 5 ligt het security lampje op. Is dat niet vreemd? En als ik hem start als ik erin zit en de deuren middels de AB gesloten heb gaat het alarm af. Deze haal ik eraf middels het knopje unlock en normaliter start de auto dan, maar vandaag weigerd hij dat Heb de Jeep garage gebeld voor een afspraak, deze moeten hem dan helemaal nalopen. Ze zeggen dat ergens een "probleem" wordt veroorzaakt.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Je hebt dus code 12, 17 en 5512 = Battery disconnected in last 50 power cycles (dus je accu/stroom is eraf geweest) 55 = Inderdaad EOC 17 = Engine did not reach operating temperature within acceptable limits. 17 is vaak een defecte temperatuur sensor (zit voor op het blok bovenop het thermostaathuis) Ik heb zojuist gebeld met de Jeep garage, hier zeggen ze dat het met 12 begint en met 55 eindigt. Dus met andere woorden het dat het fout code 17 is. Maar hoe kan deze temperatuur sensor ervoor zorgen dat de auto in de start blokkering schiet? En het lampje SECURITY gaat branden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst July 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Heb je een standaard Jeep afstandsbediening? ZO ja, dan zou je in de FSM misschien het een en ander kunnen vinden. Ik heb de versie van 1994, maar de kans is groot dat je daarmee ook al een heel eind komt. Sectie 8Q (+/- 400Kb) gaat over het Vehicle Theft Alarm. Hier de hele FSM (+/- 70Mb). Ik lees vaak dat mensen het relais er gewoon uithalen. Als je dat doet, ben ik wel benieuwd naar een foto van dat relais, bij mij mist die namelijk (klik)... Zou die code 17 juist een gevolg kunnen zijn van je startblokkering? Misschien 'denkt' de computer dat er iets stuk is omdat je startblokkering aan slaat... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Heb je een standaard Jeep afstandsbediening? ZO ja, dan zou je in de FSM misschien het een en ander kunnen vinden. Ik heb de versie van 1994, maar de kans is groot dat je daarmee ook al een heel eind komt. Sectie 8Q (+/- 400Kb) gaat over het Vehicle Theft Alarm. Hier de hele FSM (+/- 70Mb).Ik lees vaak dat mensen het relais er gewoon uithalen. Als je dat doet, ben ik wel benieuwd naar een foto van dat relais, bij mij mist die namelijk (klik)... Zou die code 17 juist een gevolg kunnen zijn van je startblokkering? Misschien 'denkt' de computer dat er iets stuk is omdat je startblokkering aan slaat... Hoi Mitchell, Bedankt voor je opmerking. Ik heb het eerste boekje al gedownload. Maar ik kom er niet echt uit, is chinees voor mij Ik weet echt niet waar het mee te maken heeft. Wel dat het irritant is en ergens een fout zit. Maar waar..?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst July 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Hoi Mitchell,Bedankt voor je opmerking. Ik heb het eerste boekje al gedownload. Maar ik kom er niet echt uit, is chinees voor mij Ik weet echt niet waar het mee te maken heeft. Wel dat het irritant is en ergens een fout zit. Maar waar..?? Ik begrijp ook lang (nog) niet alles wat er in dat boek staat, maar er staan vaak wel handige checklists en testprocedures in. Je zou kunnen proberen om dat relais er uit te halen en kijken wat er dan gebeurt. Dat relais zit in het handschoenenvak. Daar moet je met twee schroefjes een klepje weghalen. Het relais linksboven is van het alarm. Als je die weghaalt heb je denk ik helemaal geen alarm meer. Als het niet werkt kun je het relais weer terug zetten. Eventueel tussentijds nog even de hele boel resetten door je accu los te halen en de polen 10 seconden tegen elkaar te houden. Ik weet dat er veel Jeepers zijn die de startblokkering verwijderd hebben, het schijnt een bron van problemen te (kunnen) zijn. Zelf heb ik dus waarschijnlijk ook geen startblokkering van bij mist dat relais. Ik gebruik wel de afstandsbediening en heb wel dat lichtje op het stuur zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst July 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Ik heb zojuist gebeld met de Jeep garage, hier zeggen ze dat het met 12 begint en met 55 eindigt. Dus met andere woorden het dat het fout code 17 is.Maar hoe kan deze temperatuur sensor ervoor zorgen dat de auto in de start blokkering schiet? En het lampje SECURITY gaat branden? 17 komt niet altijd, bijv niet na een reset. Dan moet er eerst een stuk gereden worden zodat hij z'n waardes kan gaan meten, als die dan niet kloppen geeft hij de code weer. En deze code heeft niks van doen met je startblokkering Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Zojuist heb ik de auto proberen te starten.. starte en viel meteen uit. Deuren gesloten dmv AB en gewacht dat het knipperende security lampje uitging. Weer gestart (alarm ging loeien) die uitgezet dmv AB (unlock) en wat denk je pfroëëëm hij bleef lopen!! Dus ik denk dat het probleem in de startblokkering zit. Het is namelijk zo, hij start 9/10 keer en de dan 'n keer niet. Kan ik met de AB doen wat ik wil (openen/sluiten) zonder dat de auto blijft lopen, start en valt uit. Dan sluit ik de auto als ik erin zit, wacht 15 seconde zodat het lampje SECURITY uit is en dan start ik hem in gesloten toestand. Hij start dan en tegelijker tijd gaat het alarm af (knipperende koplampen en claxon) zet dit uit dmv AB (unlock) en dan blijft hij lopen. Vreemd hè? Eerst moet het alarm afgaan alvorens de auto blijft lopen terwijl hij niet blijft lopen als ik de normale procudeure doorloop (dus openen middels AB). En ook nog m'n tentamen vanmorgen gemist Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst July 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Ik zou zeggen zoek even naar een schema van dat alarm. Is het Jeep of inbouw achter af. Vaak is er met start onder brekers een probleem met het relais. Deze contacten worden in de jaren slap. En hierdoor maak deze zo nu en dan wel en geen contact. Ik heb dat zelf ook eens meegemaakt met een cobra alarm. Verder ook al een bij een audi verholpen door het contact door te verbinden. Succes met je examen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob Kramer Geplaatst July 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Ik heb een soortgelijk probleem gehad met onze Nixan Patrol.Van '92. Net wat je zegt:soms wel starten,soms niet. Soms alarm,soms niet. ANWB gebeld,we hebben thuisservice. Die hebben een database met alarmen,en de foefjes om die te omzeilen. Bij ons bleek het probleem te zitten in het alarm zelf,daarin zat een relais voor het alarm zelf,en een voor de brandstofpomp.Het is een diesel,dus geen ontsteking... Beide relais waren een beetje rot. Werkten soms wel en soms niet. De ANWB-monteur heeft 4 contacten op het alarm doorverbonden en de wagen liep weer. Nooit meer problemen mee gehad. Maar dus ook geen alarm meer. Oja,zorg dat je je autopapieren bij je hebt,iedereen kan wel zeggen dat zijn alarm niet goed werkt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst July 12, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 alarm problemen willen nog wel eens voorkomen door slechte accu en heb je nieuwe baterijen in de ab? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2007 Iedereen weer bedankt voor jullie reacties, de rest van de dag heb ik weer normaal kunnen starten **klop het af** Het is origineel Jeep alarm/startonderbreking en wat betreft auto's ben ik absoluut niet handig. Weet niet wat jullie bedoelen met doorverbinden Wat betreft de accu het is een nieuwe en onderhoudsvrije accu en de batterij van de AB is ook nieuw. Heb de AB pas sinds 3 weken. Ik heb vandaag de Jeep garage gebeld en ze zeiden dat ze de auto helemaal willen nalopen. Maar ik weet niet of ze het probleem kunnen achterhalen als hij die dag wél fatsoendelijk start?? Maakt me eigenlijk niet uit als het alarm en/of startonderbreker eraf moet als ik er ma vanuit kan gaan dat hij zonder problemen start! Nog even wat anders, binnenkort ben ik toe aan het vervangen van de banden. Weet iemand welke banden ik het best kan pakken (hoofdzakelijk voor weg gebruik)? Maat, merk, type.. prijs?? Alle ideeën welkom... Ps. Heb m'n tentamen gemist en heb nu vakantie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2007 Heb inmiddels weer 2 x gestaan waarbij de auto weer niet door starte Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst July 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2007 wat heb je tot nu toe gedaan? duw er eens een andere accu erin, alarm wil wel eens flippen met een slechte of te lichte accu Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2007 Beest, Ik weet niet of je m'n berichten hebt gelezen? Ik heb al diverse dingen gedaan. En na jouw vorige bericht heb ik de accu nagekeken en het blijkt een onderhoudsvrije accu te zijn. Ik weet niet of die standaard erin liggen of deze achteraf erin is geplaatst. Maar waarom moet ik in die gevallen dat de auto na het starten weer uitvalt erin gaan zitten met de ab dicht maken en vervolgens wachten totdat het security lampje uitgaat, dan starten zodat het alarm afgaat dat uitzetten dmv de ab en dan loopt hij alsof er niks aan de hand is. Voor mij als leek lijkt het wel of de auto soms het alarm er niet afgooit (zelfs niet met ab)? Ik heb het logisch proberen te benaderen maar verder dan die oplossing kom ik zelf niet. En vandaag deed zich het volgende probleem alweer aan AIRCO... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst July 16, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2007 yup ik heb je berichten gelezen, maar ik kom er niet achter wat je gedaan hebt. accu doorgemeten of laten meten radio er even uitbouwen en er uit laten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 16, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2007 yup ik heb je berichten gelezen, maar ik kom er niet achter wat je gedaan hebt.accu doorgemeten of laten meten radio er even uitbouwen en er uit laten Hoe kan ik de accu zelf meten? Wat voor 'n invloed kan een achteraf ingebouwde radio hebben, voor alle duidelijkheid er zat helemaal geen radio in toen ik hem kocht. En het probleem met dat starten was ook al bekend bij de ANWB. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst July 17, 2007 Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2007 radio uitbouwen om het ding uit te sluiten, komt het probleem dan niet meer voor weet je waar je moet zoeken, blijft het probleem dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. accu door meten bij garage, kost niks. is die te zwak een nieuwe er in en 1 die zwaar genoeg is. klik FSM 93 kan je uitzoeken welk relay van alarm is (tenminste als alarm fabrieksaf is) en het 1 en ander doormeten maar eerst die accu en radio checken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jokerit Geplaatst July 17, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 17, 2007 Beest, Dan zal ik dat doen, kijken of het euvel dan voorbij is. Maar helaas geen Bon Jovi/Whitesnake/Van Halen/Axel Rudi Pell dan tijdelijk! Doen ik sowieso pas na de vakantie. Maar goed ik vertrek vandaag op vakantie.. das kan zijn dat ik ff niet reageer.. Oh ja airco is vandaag gerepareerd.. nieuwe compressor erin laten bouwen en meteen laten vullen.. wel weer wat euries lichter en een student heeft het al niet breed. Maar goed.. de temperatuur is zeer aangenaam! Iedereen een fijne vakantie en tot snel.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.