Spring naar bijdragen

3" bodylift YJ - hulp gevraagd bij onwillige bouten & montage


Recommended Posts

Enkele weken geleden heb ik een vruchteloze poging gedaan om een 3"bodylift te monteren.

Resultaat:

* de 3 bouten aan de rechterzijde gingen los

* de bout onder de radiator ging ook los

* de middelste bout aan de linkerzijde was niet los te krijgen

* de bout nét vóór het li-achter wiel brak af

* de bout onder de tankdop is dolgedraaid

Even een paar vraagjes want ik wil dit vóór de vakantie toch wel klaar hebben:

* wat hebben jullie voor truukjes om die &%#@)( bouten eruit te krijgen (gat boren in de bodem om vanaf de bovenkant te werken?)

* moet de nieuwe bodymounts op de bestaande rubbers geplaatst worden of zonder deze rubbers koud op het chassis?

Bij mij zijn de rubbers erg droog en hard dus die gaan eruit (waardoor warmstoken van de bouten misschien ook weer een optie wordt?). De vraag is dus of ik dan eigenlijk nog nieuwe rubbers of PU montagebussen moet hebben of niet?

Graag advies van "ervaren lifters" .... :bye1:

Vast bedankt & groeten!

PS: Sverre, goed opletten zodat we weten wat we moeten doen, blijft er des te meer tijd over voor een biertje als we klaar zijn. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dus je wilt hulp om zoveel mogelijk bier naar binnen te kunnen krijgen....dat begrijp ik goed??? :blush:

Originele rubbers (of vervangers) horen er naar mijn idee wel weer onder.

Het blijft een soort van tombola met die bouten Ron. De 1 is met 2 uurtjes klaar, de ander ligt uren/dagen te martelen, maar uiteindelijk lukt het altijd.

Sommige bouten kun je bij (met omwegen) om ze goed in te smeren (dagen achter elkaar doen).

Andere;...tja...hoop dat je een gelovig mens bent...kruisje slaan...

In uiterste geval kun je het open slijpen en later weer dichtlassen, maar zou dat zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

Heet stoken is een optie, of, als ze toch afbreken, kun je ze naderhand wel inspuiten al is het maar vanaf de onderkant. Als je niet veel "vlees" overhoud...rest slechts uitboren etc etc etc

Hoop dat iemand anders nog meer/betere opties voor je/jullie heeft.

Proost alvast!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je wilt hulp om zoveel mogelijk bier naar binnen te kunnen krijgen....dat begrijp ik goed??? :lol:

Pssst.... Astrid leest dit forum ook! :bye1:

Die bouten komen er echt wel uit Ab, geen zorgen! Is het niet goedschiks dan maar kwaadschiks, de haakse slijper ligt al klaar! :blush: Maar ik ben gegarandeerd niet de eerste (en laatste...) die hier tegenaan loopt en wellicht zijn er wel manieren die ik over het hoofd zie en denk ik (zoals gewoonlijk) weer om drie hoeken...... ;)

Daarnaast zou het inderdaad wel handig zijn om te weten of de liftkit koud op het chassis gemonteerd kan (of moet) worden of niet.

gr.

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onwillige bouten...... eerst de kop eraf, slijpen waar dat kan, of de kop eraf-boren. Als alles los is de body omhoog, je kunt nu goed bij de afgekopte bouten. Je kunt nu diverse manieren proberen om de oude bouten eruit te krijgen. Nog meer kruipolie, slagmoer sleutel, stoken enz....

Moer oplassen zodat je er weer een sleutel op kan zetten, of een grote griptang gebruiken. Warm maken van de bout is ook een optie, stook 'm rood gloeiend, de bout zet nu uit in de schroefdraad, rustig af laten koelen, bout krimpt weer, soms levert dit net genoeg ruimte op om weer te kunnen draaien.

En de rubbers, als ze echt erg uitgedroogd zijn vervangen, meestal is het alleen de buitenkant.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onwillige bouten...... eerst de kop eraf, slijpen waar dat kan, of de kop eraf-boren. Als alles los is de body omhoog, je kunt nu goed bij de afgekopte bouten. Je kunt nu diverse manieren proberen om de oude bouten eruit te krijgen. Nog meer kruipolie, slagmoer sleutel, stoken enz....

Moer oplassen zodat je er weer een sleutel op kan zetten, of een grote griptang gebruiken. Warm maken van de bout is ook een optie, stook 'm rood gloeiend, de bout zet nu uit in de schroefdraad, rustig af laten koelen, bout krimpt weer, soms levert dit net genoeg ruimte op om weer te kunnen draaien.

En de rubbers, als ze echt erg uitgedroogd zijn vervangen, meestal is het alleen de buitenkant.

Succes!

Heb het idee dat het inderdaad een kwestie van geweld wordt bij een aantal bouten. Betekent dus goed voorbereid aan de klus beginnen met passend gereedschap en dan maar kijken waar het schip strandt. Maar goed, met assistentie van een ervaren jeeper zou het in een weekend wel moeten lukken hoop ik. :blush:

Blijft nog even de vraag hoe te monteren: koud op het chassis of bv op PU bussen zoals de onderstaand afgebeelde uitvoering?! Iemand een advies in deze?

Ronald

body%20mt%20bushings-ol.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb eerst die rode PU bussen daarna de bodylift,bij mij is de bodylift van hard kunstof en dat veert/dempt niet,omdat er altijd wat beweging in het chassis zit moet het volgens mij wel wat flexibel zijn omdat er anders er wel eens wat zou kunnen scheuren aan de body

wouter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb eerst die rode PU bussen daarna de bodylift,bij mij is de bodylift van hard kunstof en dat veert/dempt niet,omdat er altijd wat beweging in het chassis zit moet het volgens mij wel wat flexibel zijn omdat er anders er wel eens wat zou kunnen scheuren aan de body

Dat is precies wat ik ook dacht. Als het niet zou hoeven bewegen ten opzichte van elkaar, dan zouden er in de originele situatie ook geen rubbers tussen zitten.

Is het niet veel eenvoudiger? Als de liftblokjes 3" zijn, dan moet je de rubbers wel laten zitten want anders ga je maar 2,5" de lucht in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ondertussen aan het speuren geweest op het www en ik geloof ook dat de rubbers moeten blijven zitten. Kijk maar even naar de volgende pics.

Moet nu dus ff gauw een paar van die rubbers regelen want de lift moet er redelijk snel onder.... jawel de handen jeuken, want de Jeep moet de lucht in!! :blush:

Ronald

BL-06.jpg

backliftblockF.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is precies wat ik ook dacht. Als het niet zou hoeven bewegen ten opzichte van elkaar, dan zouden er in de originele situatie ook geen rubbers tussen zitten.

Is het niet veel eenvoudiger? Als de liftblokjes 3" zijn, dan moet je de rubbers wel laten zitten want anders ga je maar 2,5" de lucht in.

Met name je laatste opmerking bewijst maar eens te meer: de meeste kerels (waaronder ik dus ook) denken om 3 hoeken en veel te ingewikkeld..... :blush:

Maar het zal je verbazen dat bv bij mijn oude Triumph Herald de body alleen maar met een paar aluminium shims op het chassis werd vastgezet. Maar goed, dat was dan ook jaren '60 engineering...

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Frank jij hebt de bussen ook koud op het chassis staan, dus jouw lift is dan ook geen 1" maar wat minder :blush:

Maar jouw kit is ook anders dan de mijne want ik heb voor de onderkant geen ringen of bussen dus ik moet óf de rubbers laten zitten óf een karrosseriering gebruiken.

Bedankt voor de adviezen overigens, heren!

Ronald

bodylift002dm6.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kit van Frank heeft bushings die 1" langer dan de standaard rubbers zijn én spacers die de rubbers aan de onderzijde van de bodybevestigingspunten vervangen.

Zijn kit is juist bedoeld om alle standaard rubbers te vervangen door de polyurethane bushings.

Er zijn inderdaad kits die er een andere filosofie op nahouden qua installatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die rubbers moeten er gewoon tussen/onder Ronald..

tzal vast allemaal wel lukken..

zolang je ook maar een colaatje schenkt, want bier..brrrrr:wacko:

Ha die Sverre :)

Ga morgen ff een rondje bellen voor een paar rubbers en meld me dan wel bij je.

Maaarre.... géén bier!?! :lol: Nou moe!?! Nou ja, blijft er des te meer over voor mij :D

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tip: Coca Cola.:P

Cola = vloeibare suiker = brrrr.........:lol:

On Topic:

Ter vervanging van de standaard rubbers heb ik een polyurethaansetje besteld. Hier moet dan de bodylift bovenop komen waarvan hierboven nog ergens een plaatje staat.

Deze set krijg ik ergens volgende week en eigenlijk wil ik dit klusje voor einde van deze maand klaar hebben..... ff de agenda's checken dus. :D

Ronald

body%20mt%20bushings-ol.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

HET IS GEBEURD!!!

Vandaag samen met Sverre de hele dag aan het klussen geweest om de BL te monteren. Het is gelukt maar echt soepeltjes ging het niet. Stortbuien en vastgeroeste en afgebroken bouten wisselden elkaar gezellig af.

Aan de linkerkant moesten we 2 bouten afslijpen en de twee achterste ook. Die 2 vóór de tank kwamen godzijdank zo los. Toen alles eruit was begon het montagewerk maar ook dat verliep niet vlotjes. De linker verhogingsbus nét vóór de tank wilde er maar niet in maar met stoeptegels en fysiek geweld werd ook dat opgelost.

Uiteindelijk zijn we in totaal bijna 8 uur bezig geweest om het klusje te klaren. Nu alleen van het weekend nog wat kleine zaken fatsoeneren en dan "hoort Astrid er ook bij" :B.

Ze is helemaal in haar nopjes met haar Jeepie en ging zelfs zonder morren in de Skoda naar haar werk.

En ik? Ik ben blij dat er bij het Jeepforum knapen zijn die "als vriendendienst" de hele godvergeten dag in de stromende regen aan het buffelen zijn. Sverre, je bent top man, bedankt! :wacko:

Ronald

bodylift005yw6.jpg

bodylift036qp8.jpg

bodylift037wi2.jpg

bodylift045nf6.jpg

bodylift050dt8.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...