Spring naar bijdragen

3" bodylift YJ - hulp gevraagd bij onwillige bouten & montage


Recommended Posts

  • Reacties 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

knap werk heren..

enne heb je nog meer foto`s van de bodylift kit er onder ???

ben wel nieuwschierig hoe dat er uit ziet met licht..:ph34r:

Yep, was een beetje laat gisteren....... :lol: De officiele portretten (before & after) komen nog maar bij deze dan nog ff een plaatje bij daglicht.

Als ik zo naar de wagen kijk lijken de wielen wel wat klein...... maar nee, voorlopig ff geen 33ers of zo ;)....... een paar spacers komen er nog onder om de wielen wat naar buiten te halen en dan is het voorlpig even klaar.

Bovendien heb ik nog even tijd nodig om van de spierpijn te herstellen. Ben niet meer gewend om lange tijd achtereen in de meest onmogelijke houdingen onder de wagen te liggen. Ik wordt te oud voor dit soort acties denk ik......

Ronald

bodylift064fm8.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb gisteravond even een proefritje gemaakt in de Jeep en het eerste wat opvalt is de afwezigheid van allerlei kraakjes en rammeltjes. Ik had verwacht dat de body op het chassis zich nog echt moet zetten met alle bijgeluiden van dien maar dat valt dus mee. Kennelijk toch een goed idee om nieuwe PU body mounts te monteren.

Het tweede wat opvalt is het stuurgedrag. De wagen stuurt nu een behoorlijk stuk zwaarder en ook het zelfcentrerend effect na het nemen van een bocht is weg. Hoort dit zo? Blijft dit zo of verandert dit nog?

Zekerheidshalve maar even een foto gemaakt van de stuurstang waar deze uit het schutbord komt en waar duidelijk te zien is waar de as naar buiten is gekomen door de verhoging.

Iemand een zinnig antwoord hierop?

Vast bedankt

Ronald

PS. Ben nu eerst ff naar Amsterdam.... KEANE in de Westergasfabriek!!! Of ik daarna nog een zinnig woord op het beeldscherm krijg is maar net de vraag...

bodyliftdn2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuurstang wel wat uitgeschoven Ronald??

Die moet ook wat langer worden he...

God man..... wist niet dat je van zulke rustige muziek als van Keane zo'n koppijn kan krijgen. Ben zo muf als een deurmat..:lol:

Anyway, de stuurstang. Daarom had ik de foto ook erbij gezet. Zo te zien is de stuurstang boven bij het schutbord een stuk eruitgekomen. Is dat goed zo?

@Petra:

Yep hij ziet er nu wel aardig stoer uit zo maar of Astrid nu daadwerkelijk de modder induikt waag ik te betwijfelen. Dan wordt 'ie namelijk vies....... :whistle:

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het tweede wat opvalt is het stuurgedrag. De wagen stuurt nu een behoorlijk stuk zwaarder en ook het zelfcentrerend effect na het nemen van een bocht is weg. Hoort dit zo? Blijft dit zo of verandert dit nog?

Zekerheidshalve maar even een foto gemaakt van de stuurstang waar deze uit het schutbord komt en waar duidelijk te zien is waar de as naar buiten is gekomen door de verhoging.

Iemand een zinnig antwoord hierop?

bodyliftdn2.jpg

Keane dus leuk geweest, begrijp ik?

Door het verhogen van je body komt je pitmanarm iets hoger te liggen. Daardoor wordt de hoek die je stuurstang maakt met je assen groter. Dit betekent dat je de kracht van je stuur moet verdelen over een groter hoek. Ofwel in gewoon Nederlands, je moet iets meer kracht geven om te sturen. Of dit ook in tegengestelde richting werkt (voor het weer rechttrekken na een bocht) weet ik niet, maar ik kan het me wel voorstellen. Of het zoveel scheelt in kracht dat je het ook merkt in de praktijk weet ik ook niet.

Als je meer verhoogd hebt dan alleen met de bodylift, speelt de veranderde caster-hoek ook mee. Is op te lossen met wiggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door het verhogen van je body komt je pitmanarm iets hoger te liggen. Daardoor wordt de hoek die je stuurstang maakt met je assen groter. Dit betekent dat je de kracht van je stuur moet verdelen over een groter hoek. Ofwel in gewoon Nederlands, je moet iets meer kracht geven om te sturen. Of dit ook in tegengestelde richting werkt (voor het weer rechttrekken na een bocht) weet ik niet, maar ik kan het me wel voorstellen. Of het zoveel scheelt in kracht dat je het ook merkt in de praktijk weet ik ook niet.

Als je meer verhoogd hebt dan alleen met de bodylift, speelt de veranderde caster-hoek ook mee. Is op te lossen met wiggen.

Duidelijk verhaal. Had niet eens stilgestaan bij deze veranderingen maar weet uiteraard ook niet of het huidige stuurgedrag normaal is. Ik zelf vindt het niet prettig rijden maar Astrid vindt het prima zo.

Menno, ergens halverwege de stuurstang zit dat schuifstuk en dat is inderdaad behoorlijk vastgeroest. Maar wat is dan die cylinder die tegen het schutbord zit waar de stuurstang nu wat uitgetrokken is? Zou het gevolgen hebben als de stuurstang dáár verlengt ipv in het midden?

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uhm sinds wanneer komt de pitmanarm omhoog als je een body lift doet?;)

Pitmanarm zit toch vast aan het stuurhuis? Doordat de stuurstang de hoogte ingaat wordt het stuurhuis iets verdraaid waardoor dus ook de pitmanarm iets anders komt te zitten... correct me if I'm wrong please!

Op het moment dat de body omhoog gaat moet de stuurstang wel wat langer worden en dat doet 'ie dan natuurlijk op de plaats van de minste weerstand. In mijn geval dus boven bij het schutbord waar de stang uit die cylinder is getrokken (waarvan ik nog steeds niet weet wat het is....).

Ronald

PS. Maar er zijn toch meer forumleden die een bodylift hebben gedaan. Heeft iemand van hen iets gemerkt van ander stuurgedrag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pitmanarm zit toch vast aan het stuurhuis? Doordat de stuurstang de hoogte ingaat wordt het stuurhuis iets verdraaid waardoor dus ook de pitmanarm iets anders komt te zitten... correct me if I'm wrong please!

Op het moment dat de body omhoog gaat moet de stuurstang wel wat langer worden en dat doet 'ie dan natuurlijk op de plaats van de minste weerstand. In mijn geval dus boven bij het schutbord waar de stang uit die cylinder is getrokken (waarvan ik nog steeds niet weet wat het is....).

Ronald

PS. Maar er zijn toch meer forumleden die een bodylift hebben gedaan. Heeft iemand van hen iets gemerkt van ander stuurgedrag?

Bij een bodylift blijft het stuurhuis op z'n plaats, want deze zit vast aan het chassis. Alleen de stuurstang moet iets langer worden en dat gebeurt bij het schuifstuk !!!

Vergeet bij de lift niet om het borgpennetje uit het schuifstuk te halen !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij mij schoof de stang gewoon uit elkaar met de bl plaatsen..

zat zeker geen borgpennetje in:wacko:;)..

het rijgedrag verandert idd wat na een bl..

dat met het niet lekker terug draaien vh stuur

na een bocht, kan ik mij ook nog herinneren.

na een paar weken weet je niet beter meer..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verlengen van de stuurstang gebeurde bij mij dus niet bij het schuifstuk maar boven bij die rare cylinder. In het midden van de stuurstang zat een half vergaan rubber en daaronder een hoop roest maar geen borgpen.....

Zal nog eens kijken of het zinvol is de stuurstang eruit te halen en de roest eraf te beuken en te kijken wat eronder zit.

Aan de andere kant heb maar een korte stukjes gereden en kan dus nog niet echt bepalen of het echt mis is. Astrid laat me niet zo vaak achter het stuur kruipen...... ;)

groeten,

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vandaag weer een stuk wijzer geworden!! Het stuur in de YJ is natuurlijk verstelbaar en Astrid heeft het stuur altijd in de hoogste positie staan (dus zo vlak mogelijk).

Vandaag "mocht" ik de wagen een dagje meenemen en zette het stuur naar beneden en iets minder vlak. Surprise, surprise........ het stuurt weer soepeltjes als altijd!! :bye1: Kennelijk wordt het sturen bij de uiterste standen van het stuur na een BL wat lastiger.

Het zelfcentrerend effect is echter nog steeds zo goed als verdwenen maar dat zal inderdaad een kwestie van wennen zijn. Ik moest dus maar zo veel mogelijk kilometers maken....... HOOR JE ASTRID!?!?! :thumbsup:

Ronald

PS. Dit opgelost maar het volgende probleem doemt alweer op. Nog 2 weken voordat vakantie begint..... en vandaag een scheur in het uitlaatspruitstuk ontdekt... Zeg EJG kunnen we misschien nog even praten over dat RVS spruitstuk???? Je oliebollen zijn echter op :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

ff inhaken hierop..

ik weet niet hoor maar op die foto die jij laat zien daar hoort je je stuurstang niet te verlengen! zit in het midden een schuifstuk "dat meestal rot vast zit" daar kun je hem verschuiven

en wat tedoen als dit dus echt zo vast als een huis zit??..

heb gemept..wd40..gevraagd of ie los wou gaan:wacko:..

bij het stuurhuis de bout losgedraaid..bovenaan losgedraaid..

geen beweging..krijg de hele stang er dus ook niet uit..

en dan??....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha die Sverre... weer aan het hobbyen geslagen?! :whistle:

Ik moet eigenlijk ook nog aan de bak met die @#^!*& stuurstang want hij rammelt behoorlijk. Bij elke verkeersdrempel lijkt het wel of er ergens speling op zit.

Bij mij is de stang zelf namelijk niet verlengd (want vastgerot) maar boven bij het schutbord zoals op de foto is te zien. Zal dus weinig ander op zitten dan de stuurstang te demonteren en los te weken / rammen :P en op de juiste manier te verlengen.

Maar wat is nou dat ding bij het schutbord?! Lijkt wel een soort demper; kan dat?!

Ronald

bodyliftdn2.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jah Ronald..ik moest ook weer wat te klootviolen hebben:D

psies Rob..en laat nou bij mij die hele lagerring eruit liggen:blink:..vandaag maar is kijken of dat gaat lukken.(ik kan die ring ook niet terug drukken ondanks

dat ie op jouw foto los van de stang lijkt te zitten)..

groet

Sverre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...