Spring naar bijdragen

Lierkabel Repareren


Gast IRONBITCH
 Share

Recommended Posts

Gast IRONBITCH

gaat je lierkabel onderweg kapot. dan kun je het maken met staalkabel schoenen die je met 2 moertjes moet aandraaien. en doe er dan minimaal 2 staalkabel-schoenen op. is je lierkabel vooraan bij de haak kapot. kijk dan ff in de Goudengids bij liften-onderhoud en reparatie. want deze bedrijven werken veel met staalkabels voor in de liftbouw. en die hebben speciaal gereedschap voor om er een nieuw loodje op te persen bij het oogje waar de haak word bevestigd. en dan moet je er ook meteen een kabeloogje in laten zetten is veiliger. want dat is namelijk het zwakste punt van de kabel waar de haak bevestigd zit. kijk maar bij die goedkope lieren die hebben meestal geen extra kabeloogje in de lierkabel zitten.

en het is in ieder geval goedkoper dan een nieuwe lierkabel te kopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uhm...

Je kunt er natuurlijk een klem opzetten.. maar veilig??? Daarbij, als hij geknapt is, zal 'ie over het gehele afgerolde deelte al overbelast zijn geweest of, nog erger, geknapt zijn als gevolg van eerdere schade of rotterij in de kern van de kabel...

Ik wil iedereen adviseren, niet met de kabel te klooien maar bij een defect gewoon een nieuwe aan te schaffen! 't Is wel jouw leven en dat van omstanders... hoezo, een lierkabels is duur??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast IRONBITCH

als mijn lierkabel kapot gaat tijdens het lieren. dan maak ik het ff provisoris dat ik toch nog voorruit kan. en daarna koop ik wel een nieuwe. als de lierkabel bij de haak het begeeft omdat het loodje die erop zit of het oog het begeven heeft. dan laat ik er gewoon een nieuw kabeloog erin zetten en een groter loodje op persen. en je moet je lierkabel ook minnimaal 2x per jaar je lierkabel invetten dat voorkomt roest en uitdroging. heeft een liftmonteur mij verteld. en die heeft meer verstand van staalkabels dan jij 87Wrangler

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je moet wel even lezen wat er geschreven wordt.

als een kabel overbelast is geweest is het einde verhaal voor de kabel, deze kan dan niet meer de treksterkte hebben als waar die voor verkocht is.

en die lift monteur heeft geen gelijk want niet alle kabels mogen ingevet worden, sommige kabels mogen pertinent niet ingevet worden.

oh ja, hier vallen toevallig lierkabels ook onder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zal het dan een smeerboel bij jou voor op de jeep zijn een ingevette kabel. :thumbsup::whistle:

Als die kabel kapot gaat, dan is het niet omdat die nieuw is.

Ik sluit me aan bij de zinsnede van 87wrangler:

"Daarbij, als hij geknapt is, zal 'ie over het gehele afgerolde deelte al overbelast zijn geweest of, nog erger, geknapt zijn als gevolg van eerdere schade of rotterij in de kern van de kabel..."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een kabel overbelast is geweest is het einde verhaal voor de kabel, deze kan dan niet meer de treksterkte hebben als waar die voor verkocht is.

En die lift monteur heeft geen gelijk want niet alle kabels mogen ingevet worden, sommige kabels mogen pertinent niet ingevet worden.

oh ja, hier vallen toevallig lierkabels ook onder.

Ik sluit mij aan bij Willem.

En die kan het weten.

I.v.m. zijn beroep...hi hi....

Lekker nieuw kopen....en niets meer doen met de oude.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast IRONBITCH

zoals ik heb beschreven. zit het zwakste punt van de lierkabel waar de haak bevestigd zit. en als jullie in het terrein zitten en je lierkabel knapt af. en je hebt niets anders om eruit te komen. dan moet je wel ff je kabel provisoris maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals ik heb beschreven. zit het zwakste punt van de lierkabel waar de haak bevestigd zit. en als jullie in het terrein zitten en je lierkabel knapt af. en je hebt niets anders om eruit te komen. dan moet je wel ff je kabel provisoris maken

Daarom gaan we nooit alleen terreinrijden, maar in clubverband.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heeft er iemand wel eens zon loodje verspeeld????

wil ik wel eens weten dan, want ik heb echt capriolen uitgehaald met mijn lier!!! zelfs de vorm van de kabel is eruit maar een loodje nog nooit verspeeld

Ik ben wel eens en loodje en de haak kwijt geraakt.:yes:

Maar da was met vissen.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als mijn lierkabel kapot gaat tijdens het lieren. dan maak ik het ff provisoris dat ik toch nog voorruit kan. en daarna koop ik wel een nieuwe. als de lierkabel bij de haak het begeeft omdat het loodje die erop zit of het oog het begeven heeft. dan laat ik er gewoon een nieuw kabeloog erin zetten en een groter loodje op persen. en je moet je lierkabel ook minnimaal 2x per jaar je lierkabel invetten dat voorkomt roest en uitdroging. heeft een liftmonteur mij verteld. en die heeft meer verstand van staalkabels dan jij 87Wrangler

dus als de kabel van een lift geknapt is maakt die fijne liftmonteur van je hem ook maar even provisoris aan elkaar,zodat de lift het nog ff doet

denk eerst eens even na voor je wat schrijft:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus als de kabel van een lift geknapt is maakt die fijne liftmonteur van je hem ook maar even provisoris aan elkaar,zodat de lift het nog ff doet

denk eerst eens even na voor je wat schrijft:ph34r:

dat kan ie nie zo te lezen :yes::no:

en wat ie schrijft is overgetiept volgens mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb voor mijn werk dagelijks te maken met het inspecteren en keuren van staalkabels.

Het grote voordeel van een staalkabel is dat je van te voren aan kunt zien komen wanneer de kabel het zal begeven. Dit uit zich in kinken, slijtplekken en gebroken tieren.

Voor wat betreft staalkabels zoals toegepast op lieren welke worden gebruikt voor 4x4 doeleinden wil ik het volgende opmerken.

1. Gebruik nooit vet oid om de kabel te smeren. Door het vet zal er zand en vuiligheid in de kabel komen waardoor de levensduur bekort wordt. Wil je een anti corrosiemiddel toepassen gebruik dan lijnzaadolie.

2. Inspecteer de kabel regelmatig op kinken, slijtplekken en breuken. Indien nodig, direkt vervangen.

3. Is je kabel goed maar twijfel je toch nog, neem dan een goede reserve kabel met aangeperste haak mee ipv klemmen etc.

Een kabel compleet vervangen is in het terrein een eenvoudiger werkje dan 2 gebroken uiteinden te moeten hanteren om er klemmen omheen te krijgen.

Nadelen van werken met klemmen zijn ook nog dat je niet zeker bent of de treksterkte wel voldoet en je kabel zal een flink stuk korter zijn.

Speel op safe, er staan vaak mensen (kinderen) van dichtbij toe te kijken hoe een terreinwagen losgetrokken wordt. Een brekende staalkabel gedraagt zich als een ongeleid projectiel en is in staat dwars door armen / benen heen te slaan.

Ten slotte, gebruik tijdens het lieren altijd een deken oid over de staalkabel. Mocht de kabel onverhoopt breken dan slaat de kabel in de deken ipv mens ov materieel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ja, klopt.

Maar nadelen zijn er ook : Zo is het bijvoorbeeld kwetsbaarder en moet je het rollenvenster vervangen door een brievenbus. En in plaats van dat je er een deken oid overheen legt, moet je bij en touw de beschermhoes op de juiste plaats schuiven, zodat het touw nergens langs schuurt.

Ik denk dat je het moet zien in relatie tot hoeveel je liert. Doe je dat een keer of 5 per jaar: Lekker staalkabel gebruiken en er met verstand mee omgaan. ( Deken erover en bij een defect vervangen, NIET repareren!)

Lier je veel, een paar maal per maand ofzo, dan zou ik zeker voor het duurdere touw gaan. Want dat het veiliger is, dat is wel zeker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mn amsteel blue touwtje 3 jaar en hij knapt de laatste tijd wat vaker

maar heb nog steeds mn nieuwe touw er niet op want als hij breekt is het bij het begin wat het meeste schuurt. De hoes is al lang geleden overleden.

Ik wil maar zeggen dat ik al heel wat nieuwe staalkabels zou hebben verwisseld. Nu een knoop erin en verder lieren . Ja hij is wel inmiddels 10 meter korter maar 20 meter is nog steeds genoeg.

en een liertouw is ook veel bijrijder vriendelijker want die loopt zich niet suf te sjouwen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de US heb je er een (nieuw) voor 50-60 dollar op de stoep. En nieuwe ongebruikte kabels, van lieren die gelijk na aanschaf een touw krijgen, kun je zelfs voor minder krijgen. Van de lieren die ik heb gekocht heb ik de kables voor ongeveer 30-40 dollar verscheept.

Geen flauw idee wat ze in NL kosten.

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn lierkabel is wat beschadicht zag ik, der zit een deuk in, hij heeft knel gezeten denk... opzig zijn der geen draadjes gebroken die uitsteken. is die nog veilig?? of tijd voor een nieuwe. mijn loodje zit een schuurtje in op het uiterste puntje geen iedee hoe het gekomen is maar het kan dus wel stuk ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn lierkabel is wat beschadicht zag ik, der zit een deuk in, hij heeft knel gezeten denk... opzig zijn der geen draadjes gebroken die uitsteken. is die nog veilig?? of tijd voor een nieuwe. mijn loodje zit een schuurtje in op het uiterste puntje geen iedee hoe het gekomen is maar het kan dus wel stuk ;)

Zolang er geen serieuze knikken inzitten wel.. maar das dus gokken.

Ik heb ook een paar deuken in de kabel, gewoon niet teveel risico nemen en uitkijken naar een ander of touw.

(meer linten/gewicht erover tijdens het lieren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...